Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Reimersholme71 skrev:
Jag undrar fortfarande om någon har idéer om var man skulle kunna bygga grenar från den befintliga banan ut bland kåkarna där folk bor, så att säga.
Åkersberga har två grenar som skulle kunna vara betjänta: Sjökarby-Skånsta och Margretelund/Tråsättra - Skärgårdsstad.
Vet inget om underlaget i Gribbylund, kanske vore nåt
Reimersholme71 skrev:
Jag undrar fortfarande om någon har idéer om var man skulle kunna bygga grenar från den befintliga banan ut bland kåkarna där folk bor, så att säga.
Åkersberga har två grenar som skulle kunna vara betjänta: Sjökarby-Skånsta och Margretelund/Tråsättra - Skärgårdsstad.
Skulle det bli som ersättning för tätortsbussar i änden på linjen då, menar du? Bra idé. Och precis det som duospårvgnar är till för! Fler förslag? Vad är det för planer dom har i Arninge som skulle "kräva" pendeltåg?
Reimersholme71 skrev:
Skulle det bli som ersättning för tätortsbussar i änden på linjen då, menar du? Bra idé. Och precis det som duospårvgnar är till för! ---klipp---
Kantorn skrev:Funderade på en radikal grej: flytta biltrafiken till Frejgatan i görligase mån! Jag tror mest på Valhallavägen - Odengatan. Och då som duospårväg.
Varför inte i så fall köra spårvagnen till Odenplan via de mycket mindre trafikerade Surbrunnsgatan eller Frejgatan istället?
Fast om Fyran skulle bli spårvagn känns det lite overkill att köra två parallella spårvägssystem mellan Östra station och Odenplan.
Barrikadnaja - det ultimata tunnelbanestationsnamnet
mats skrev:Fast om man kör vissa RB-tåg till centralen och vissa till östra så kommer det bli en försämring för alla som bor i roslags näsby och söderut (eller djursholms ösby och söderut beroende på vilket tåg man kör var). Surt att missa ett tåg hem bara för att man åkte till fel station inne i stan...
Man kanske kan tänka sig att ge ut en tidtabell?
Nu verkar iofs roslagsbanan fungera rätt bra även i vinteroväder o.s.v. enligt vad som skrivs här och var på nätet, men det innebär ju inte att anslutande resor alltid fungerar så bra. Om man sitter på tunnelbanan och man med tidtabellsmässig körtid till ena bytesplatsen har en halv minut till godo mot minsta rimliga bytestid, ska man då chansa på att byta där eller ska man ge upp och byta på den andra bytesplatsen?
Visst, om tågen går så sällan så att om man missar ett från östra så kan man åka till centralen innan det gått ett tåg från centralen och vice versa så är det ju inget jätteproblem, men det blir nog ändå delvis en försämring. Jag tror det vore bättre att köra alla tåg från centralen.
Ytterligare en fundering är väl att det pratas ju om att bygga språrtrafik mellan innerstaden och karolinska. Om man skulle dra roslagsbanan till centralen via värtanbanan så känns det rätt naturligt att anlägga en bytespunkt där banorna korsas även om det blir väldigt täta stopp.
-----------------------
Appropå "tåget i gatan", vilken gata skulle man i så fall köra på?
Sveavägen är ju redan belastad så det räcker så att säga. Hagagatan (via parkeringsplats & co i kvartert i norra änden av hagagatan), eller Norrtullsgatan, för att sedan använda ungefär samma stråk som värtanbanan.
Jag har svårt att se hur man skulle lyckas få en rimlig kurvradie om man skulle köra på t.ex. Odengatan eller liknande och ansluta till anläggnignen vid östra...
Senast redigerad av M_M den måndag 10 september 2007 14:02, redigerad totalt 1 gånger.
Reimersholme71 skrev:Var det alltså ingen mer än Kantorn som tände på idén om duospårvagnar på Roslagsbanans kortare grenar och in till Odenplan?
Jag tror inte att det finns någon annan järnväg i Sverige som är så definitivt lämplig för just duospårvagnar (även om förledet duo- kanske inte behövs - skillnaden mellan 700 V och 1,5 kV är ju inte så stor) som Roslagsbanan. Korta stationsavstånd, går genom en hel del sammanhållen bebyggelse, och en stad med behov av förstärkt innerstadstrafik i åtminstone en ände.
Saltsjöbanan?
Reimersholme71 skrev:Jag undrar fortfarande om någon har idéer om var man skulle kunna bygga grenar från den befintliga banan ut bland kåkarna där folk bor, så att säga.
Och om "intermodalitet" (alltså bytesmöjligheter mellan flera av de stockholmska spårsystemen) känns viktigt kan man ju tänka sig att köra i gatan längre än till Odenplan. Ut på Kungsholmen till Fridhemsplan till exempel, eller hela vägen ut till Essingeöarna. Då får man med rödtuben (KTH), gröntuben och pendeltågen (Odenplan), blåtuben (Fridhemsplan) och Tvärbanan (Stora Essingen). Men en så lång extrasväng genom stan blir förstås störningskänslig, och fixas nog bättre med renodlade innerstadsvagnar. Eller?
Här kommer alla gånger nån att säga något om störningskänslighet o.s.v., men det är väl för sjutton inte svårare än att man i ordinarie trafik har ett möte strax söder om odenplan och vid förseningar så vänder man istället vid odenplan för att få rätt tid på de tåg som går på själva roslagsbanan...