Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Reimersholme71 skrev:Fast helst skulle jag se Roslagsbanan dragen till Odenplan i gatan, och trafikerad med A32-liknande vagnar på de kortare grenarna och inne i stan (och förstås snabbare tåg på den långa grenen till Rimbo/Norrtälje).
Kantorn skrev:
Funderade ett tag hur detta skulle ske rent spårgeometriskt, och kom på att om man använder de östra spåren på Stockholm Ö, de som har gått till Humlegården en gång, så borde man kunna få till en "u-sväng" ner på Valhallavägen.
Det var nog en av de bättre ideerna jag sett angående förbindelsen Stockholm Östra - Odenplan!
Är den så bra att den förtjänar sin egen diskussionstråd?
Absolut!
Jamen, då kör vi då!
Idén, som jag säkert nämnt förr på denna eminenta sajt, är att köra spårvagnsfordon med spårvidd 891 mm på de kortare grenarna på Roslagsbanan för att kunna köra ut i stan igen som förr i tiden.
Samtidigt skall man förstås köra snabbtåg på den långa biten som förstås går (minst) till Rimbo.
Men frågorna jag huvudsakligen skulle vilja diskutera är dels sträckan Östra station - Odenplan -- hur bör den dras? -- och vilka nya sträckor som grenar på den befintliga banan man kan tänka sig sådan här duotrafik på? Arninge föreslår jag, eftersom det tydligen skall byggas något stort där. Men var mer? Stocksund? ("SJs enda spårväg"?) Täby?
Sträckningen för Östra station - Odenplan har jag två funderingar för:
Antingen ner längs Engelbrektsgatan till högersväng på Karlavägen och vänstersväng ut på Odengatan; eller fortsätta ner till Stureplan, Kungsgatan, Vasagatan, Norra bantorget, Odenplan (-Norra stations-nybygget - Karolinska). Alternativ två känns lite korkat... eller?
Reimersholme71 skrev:Sträckningen för Östra station - Odenplan har jag två funderingar för:
Antingen ner längs Engelbrektsgatan till högersväng på Karlavägen och vänstersväng ut på Odengatan; eller fortsätta ner till Stureplan, Kungsgatan, Vasagatan, Norra bantorget, Odenplan (-Norra stations-nybygget - Karolinska). Alternativ två känns lite korkat... eller?
Jag föreslår så få svängar som möjligt: Valhallavägen–Odengatan–Odenplan. (naturligtvis med senare treskensspår för att kunna köras tillsammans med fyran), för att det lär bli kortast restider (få svängar, kortare väg) och så vidare. Annars kanske en möjlighet vore att svänga av från RB innan Östra, typ Körsbärsvägen ned (på något vänster) – Odengatan (man får ju fortfarande bytet till Kth, fast vid norra uppgången istället.
Bra idé för övrigt, men jag tror inte att spårvagnslinjerna bör gå för långt ut. "Tåg" är bättre för längre sträckor (boggier för bättre gång ist.för låggolvstruckar osv). Parken och kanske en rackare upp till Täby (och ut i gatan där?) blir bra.
Idén med att dra ned RB "på stan" är väldigt bra, och har varit uppe förr.
Men varför Odenplan?
OK, man ersätter T-bana 2 som är överbelastad med T-bana 1 men man tvingar alla till ett byte.
Har det gjorts några efterforskningar var resenärerna arbetar?
Vore det inte bättre att få banan åter till Humlegården? (OK, felräknare, jag vet att det var i andra änden av parken).
Eller finns det någon annan bra pubnkt att sluta vid så att så många som möjligt slipper byten?
3-skensspår är inga problem. Titta bara i Liberice där man har samma kaross på både smalspårsvagnarna som normalspårsvagnarna och det funkar utmärkt.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Jag tycker en gren av RB mot Odenplan är en god idé. För tillfället kan man inte ta sej till de Västra delarna av Stockholm utan att åka till T-Centralen.
Det skulle kanske vara en billigare lösning för att avlasta T-Centralen.
Köra spårvagnar med två olika spårvidder har gjorts på flera platser i Världen utan större problem, så den saken skulle inte behövas nötas och stötas.
Jag har inte orkat läsa hela tråden, men vore det inte bäst att dra RB till Centralstationen, via Karlberg Station (som pendeltågen ändå inte kommer att köra via sedan) och att RB då delvis delar spår med värtabanan (med 3-skensspår) och dubbelspår.
Hållplatser ordnas vid Norrs Station/Norrull, Karlberg Station samt på centralen där AEX har sin plats idag.
AEX skulle kunna byta plats och stanna på ena plattformen där pendeltågen stannar idag vid Cst och utnyttja den tunnel mellan Karlberg och Cst som idag används av Pendeltågen...
Per Lind skrev:Idén med att dra ned RB "på stan" är väldigt bra, och har varit uppe förr.
Men varför Odenplan?
Det skall ju bli en underjordisk pendeltågsstation där! Och om jag får ha ett finger med i spelet kommer det också gå andra spårvägslinjer där, exempelvis en Vasagatan - Norra Bantorget - Odenplan - Norra Station - Karolinska.
Annars kanske man kunde ha byte över plattform på Ö station mellan roslagsbanan (då samtliga grenar) till spårväg på normalspår. Då kan man lättare välja målpunkt i stan för spårvägen på ett då förhoppningsvisåteruppbyggt innerstadsnät.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
När Karolinskagrenen byggts och Odenplan har fått två plattformar, så kan en tunnelbanegren dras österut från Odenplan (under Odengatan) och svänga av under Valhallavägen med en station precis ovanför (om utrymme medges) Tekniska högskolan. Därefter fortsätter grenen mot den nya bebyggelsen i Värtahamnen, så får man en smidig trafiklösning. Den nya grenen kan trafikeras av en linje mellan Hässelby-Värtahamnen, eller eventuellt City-Värtahamnen om man bygger ett triangelspår precis norr om Rådmansgatan.
Odd skrev:Jag har inte orkat läsa hela tråden, men vore det inte bäst att dra RB till Centralstationen, via Karlberg Station (som pendeltågen ändå inte kommer att köra via sedan) och att RB då delvis delar spår med värtabanan (med 3-skensspår) och dubbelspår.
Hållplatser ordnas vid Norrs Station/Norrull, Karlberg Station samt på centralen där AEX har sin plats idag.
AEX skulle kunna byta plats och stanna på ena plattformen där pendeltågen stannar idag vid Cst och utnyttja den tunnel mellan Karlberg och Cst som idag används av Pendeltågen...
Det här var väl det mest intressanta förslaget. Och säkert något som skulle uppskattas av resenärerna på banan.
Frågan är hur man skulle gå från Stockholm C mot Värtan. Skulle man köra som spåren ligger idag skulle man få köra på motspår hela vägen från Stockholm C till Karlberg för att vika in på förbindelsespåret mot Värtan. Detta skulle bli en orimlig kapacitetsförlust på nedspårssidan även om pendeltågen försvann.
Skulle man bygga en "dig-under" för att nå Värtabanan så skulle den kollidera med in-/utfartsspåret för godstågen till/från Tomteboda så det blir säkert inte helt lätt men visst kanske skulle det gå att hitta en lösning. Den skulle behövas redan idag då det är bökigt med lokrundgång när godståg söderifrån skall gå ut på Värtabanan. Av skäl som sägs ovan kan godstågen sällan köras direkt ut på Värtabanan.
218 skrev:Frågan är hur man skulle gå från Stockholm C mot Värtan. Skulle man köra som spåren ligger idag skulle man få köra på motspår hela vägen från Stockholm C till Karlberg för att vika in på förbindelsespåret mot Värtan. Detta skulle bli en orimlig kapacitetsförlust på nedspårssidan även om pendeltågen försvann.
Skulle man bygga en "dig-under" för att nå Värtabanan så skulle den kollidera med in-/utfartsspåret för godstågen till/från Tomteboda så det blir säkert inte helt lätt men visst kanske skulle det gå att hitta en lösning. Den skulle behövas redan idag då det är bökigt med lokrundgång när godståg söderifrån skall gå ut på Värtabanan. Av skäl som sägs ovan kan godstågen sällan köras direkt ut på Värtabanan.
218
Man använder dubbelspår hela vägen. Det finns plats för detta med undantag av att man nog får nagga något på Norrbackagatan. Godstågen kommer in på sträckan genom nån växel eller annan lämplig anordning.
De få godståg som kommer att trafikera sträckan (i förhållande till antalet resandetåg) kommer knappast att störa. Godstågen kan ju idag köra i 80 km/h på sträckan om jag förstått det hela.
Martin skrev:Annars kanske man kunde ha byte över plattform på Ö station mellan roslagsbanan (då samtliga grenar) till spårväg på normalspår. Då kan man lättare välja målpunkt i stan för spårvägen på ett då förhoppningsvisåteruppbyggt innerstadsnät.
Fast med tanke på hur många spår som används och tydligen behövs på östra idag så blir det nog en minst sagt krånglig spårlayout med många spårvagnssäckspår och annat krångel, det är nog faktiskt vettigare att ha en spårvagnshållplats precis invid/på östra men inte "över plattform".
-----------------
En annan variant värd att diskutera är väl att köra alla roslagsbanetåg "i gatan" direkt till odenplan och lägga ner stockholm östra?
Det bästa vore kanske att köra dem i tunnel fram till pendeltågstationen som ska till på odenplan, och bygga tunnlar o.s.v. så att de rymmer normalspåriga pendeltåg, och bygga tunnlar så att spårsystemen kan anslutas till varandra.
Om man skulle köra RB via värtabanan till centralstationen så behöver man ju inte göra det med alla tåg utan endast vissa (och behöver då inte mer än säg 2 spår på Cst). Behovet av Östra station som koppling till tunnelbanan kommer också minska om man bygger nya Universitet bakom tunnelbanestationen Universitet. Den kan då fungera som bytesstation RB-Centralstationen/RB-östra/TB-universitet.
Chrille B skrev:Om man skulle köra RB via värtabanan till centralstationen så behöver man ju inte göra det med alla tåg utan endast vissa (och behöver då inte mer än säg 2 spår på Cst). Behovet av Östra station som koppling till tunnelbanan kommer också minska om man bygger nya Universitet bakom tunnelbanestationen Universitet. Den kan då fungera som bytesstation RB-Centralstationen/RB-östra/TB-universitet.
Fast om man kör vissa RB-tåg till centralen och vissa till östra så kommer det bli en försämring för alla som bor i roslags näsby och söderut (eller djursholms ösby och söderut beroende på vilket tåg man kör var). Surt att missa ett tåg hem bara för att man åkte till fel station inne i stan...
mats skrev:Fast om man kör vissa RB-tåg till centralen och vissa till östra så kommer det bli en försämring för alla som bor i roslags näsby och söderut (eller djursholms ösby och söderut beroende på vilket tåg man kör var). Surt att missa ett tåg hem bara för att man åkte till fel station inne i stan...
mats skrev:Fast om man kör vissa RB-tåg till centralen och vissa till östra så kommer det bli en försämring för alla som bor i roslags näsby och söderut (eller djursholms ösby och söderut beroende på vilket tåg man kör var). Surt att missa ett tåg hem bara för att man åkte till fel station inne i stan...
Man kanske kan tänka sig att ge ut en tidtabell?
Vad är det du påstår? Att SL-resenärer ska behöva läsa i en tidtabell INNAN de hoppar på första bästa tåg utan att titta på skyltarna?
Var det alltså ingen mer än Kantorn som tände på idén om duospårvagnar på Roslagsbanans kortare grenar och in till Odenplan?
Jag tror inte att det finns någon annan järnväg i Sverige som är så definitivt lämplig för just duospårvagnar (även om förledet duo- kanske inte behövs - skillnaden mellan 700 V och 1,5 kV är ju inte så stor) som Roslagsbanan. Korta stationsavstånd, går genom en hel del sammanhållen bebyggelse, och en stad med behov av förstärkt innerstadstrafik i åtminstone en ände.
Jag undrar fortfarande om någon har idéer om var man skulle kunna bygga grenar från den befintliga banan ut bland kåkarna där folk bor, så att säga.
Och om "intermodalitet" (alltså bytesmöjligheter mellan flera av de stockholmska spårsystemen) känns viktigt kan man ju tänka sig att köra i gatan längre än till Odenplan. Ut på Kungsholmen till Fridhemsplan till exempel, eller hela vägen ut till Essingeöarna. Då får man med rödtuben (KTH), gröntuben och pendeltågen (Odenplan), blåtuben (Fridhemsplan) och Tvärbanan (Stora Essingen). Men en så lång extrasväng genom stan blir förstås störningskänslig, och fixas nog bättre med renodlade innerstadsvagnar. Eller?