Skulle radera ett idiotinlägg... men råkade radera hela tråden, hur nu det gick till.... Det var om C13 vagnar...
Ber alla inblandade om ursäkt!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Hejsan. Om man nu inte har en backup (vilket man bör ha) så raderas sällan saker helt och hållet fysiskt, om man nu råkar göra något som man inte tänkt sig. Inläggen finns säkerligen kvar på hårddisken, det gäller bara att köra de rätta programmen för att ta fram innehållet igen. Men det kanske kostar mer än det smakar. Kanske inte helt okomplicerat om man inte har makten själv över webbservern.Skulle radera ett idiotinlägg... men råkade radera hela tråden, hur nu det gick till....
Man ska ALDRIG lita till att inlägg finns kvar här. De kan raderas av forumansvariga. Eller också kan inläggaren själv välja att radera långt i efterhand (vilket har förekommit här), en av de funktioner i detta för övrigt utmärkta forum, som jag verkligen ställer mig tveksam till. En sak om man schysstar till något man nyss skrev och råkade skriva fel, men att långt, långt efteråt ta bort eller redigera inlägg är tveksamt tycker jag.Jäklar, fanns uppgifter jag inte hunnit spara
Allt ligger i en databas, å de posterna raderas. Vår ISP har backup... men det kostar nog, både pengar, samt att allt efter raderas!Gunnar Eriksson skrev:Hejsan. Om man nu inte har en backup (vilket man bör ha) så raderas sällan saker helt och hållet fysiskt, om man nu råkar göra något som man inte tänkt sig. Inläggen finns säkerligen kvar på hårddisken, det gäller bara att köra de rätta programmen för att ta fram innehållet igen. Men det kanske kostar mer än det smakar. Kanske inte helt okomplicerat om man inte har makten själv över webbservern.Skulle radera ett idiotinlägg... men råkade radera hela tråden, hur nu det gick till....
Kostar det mycket pengar om man använder ISP som har backup?bruse skrev:Allt ligger i en databas, å de posterna raderas. Vår ISP har backup... men det kostar nog, både pengar, samt att allt efter raderas!Gunnar Eriksson skrev:Hejsan. Om man nu inte har en backup (vilket man bör ha) så raderas sällan saker helt och hållet fysiskt, om man nu råkar göra något som man inte tänkt sig. Inläggen finns säkerligen kvar på hårddisken, det gäller bara att köra de rätta programmen för att ta fram innehållet igen. Men det kanske kostar mer än det smakar. Kanske inte helt okomplicerat om man inte har makten själv över webbservern.Skulle radera ett idiotinlägg... men råkade radera hela tråden, hur nu det gick till....
Det brukar vara så att om ISP:n har gjort något fel (eller blivit utsatt för intrång eller annat) så kostar det ingenting att få tillbaka det som förlorats, men om det är något användaren själv har missat så kostar det extra att gå in i "arkivet" och hämta backupen. Otur med tråden, men det är sådant som händer. (Tur bara att den handlade om tunnelbanevagnar och inte spårvagnar...Kostar det mycket pengar om man använder ISP som har backup?
Allt ligger i en databas, å de posterna raderas. Vår ISP har backup... men det kostar nog, både pengar, samt att allt efter raderas!
Hur mycket kan det kosta upp till om man har missat något?Daniel R skrev:Det brukar vara så att om ISP:n har gjort något fel (eller blivit utsatt för intrång eller annat) så kostar det ingenting att få tillbaka det som förlorats, men om det är något användaren själv har missat så kostar det extra att gå in i "arkivet" och hämta backupen. Otur med tråden, men det är sådant som händer. (Tur bara att den handlade om tunnelbanevagnar och inte spårvagnar...Kostar det mycket pengar om man använder ISP som har backup?
Allt ligger i en databas, å de posterna raderas. Vår ISP har backup... men det kostar nog, både pengar, samt att allt efter raderas!)
Hurså? Tillräckligt mycket för att det ska bli för dyrt!stormtranz skrev:Hur mycket kan det kosta upp till om man har missat något?
Ja Bruse,tillräcklig mycket för att det ska bli för dyrt!Kan någon svara på den frågan?bruse skrev:Hurså? Tillräckligt mycket för att det ska bli för dyrt!stormtranz skrev:Hur mycket kan det kosta upp till om man har missat något?
Räkna med några timamrs arbete för dom, multiplicera med ett par tusen...
Det går inte att svara på. Som "hur långt är ett snöre?"stormtranz skrev:Ja Bruse,tillräcklig mycket för att det ska bli för dyrt!Kan någon svara på den frågan?bruse skrev:Hurså? Tillräckligt mycket för att det ska bli för dyrt!stormtranz skrev:Hur mycket kan det kosta upp till om man har missat något?
Det går inte att svara på det heller som du skrev.bruse skrev:Det går inte att svara på. Som "hur långt är ett snöre?"stormtranz skrev:Ja Bruse,tillräcklig mycket för att det ska bli för dyrt!Kan någon svara på den frågan?bruse skrev: Hurså? Tillräckligt mycket för att det ska bli för dyrt!
Om jag hade råkat ut för situationen att jag skulle återställa data i en databas, då hade jag gjort så här:Ja Bruse,tillräcklig mycket för att det ska bli för dyrt!Kan någon svara på den frågan?