Förlåt!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Kontakt:

Förlåt!

Inlägg av webmaster »

Jag har tabbat mig!

Skulle radera ett idiotinlägg... men råkade radera hela tråden, hur nu det gick till.... Det var om C13 vagnar...

Ber alla inblandade om ursäkt!
:oops:
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Jäklar, fanns uppgifter jag inte hunnit spara men ok, även du är ju en männsika som kan göra fel
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Bussmicke skrev:Jäklar, fanns uppgifter jag inte hunnit spara men ok, även du är ju en männsika som kan göra fel
Yoda ser inte speciellt mänsklig ut :wink:
Gunnar Eriksson

SPARA ALLTID DIREKT

Inlägg av Gunnar Eriksson »

Skulle radera ett idiotinlägg... men råkade radera hela tråden, hur nu det gick till....
Hejsan. Om man nu inte har en backup (vilket man bör ha) så raderas sällan saker helt och hållet fysiskt, om man nu råkar göra något som man inte tänkt sig. Inläggen finns säkerligen kvar på hårddisken, det gäller bara att köra de rätta programmen för att ta fram innehållet igen. Men det kanske kostar mer än det smakar. Kanske inte helt okomplicerat om man inte har makten själv över webbservern.
Jäklar, fanns uppgifter jag inte hunnit spara
Man ska ALDRIG lita till att inlägg finns kvar här. De kan raderas av forumansvariga. Eller också kan inläggaren själv välja att radera långt i efterhand (vilket har förekommit här), en av de funktioner i detta för övrigt utmärkta forum, som jag verkligen ställer mig tveksam till. En sak om man schysstar till något man nyss skrev och råkade skriva fel, men att långt, långt efteråt ta bort eller redigera inlägg är tveksamt tycker jag.

För övrigt händer det då och då att sidor med intressant innehåll man lagt som favoriter/bokmärken plötsligt upphör att existera. För att inte tala om alla de gånger då någon länkat till en intressant tidningsartikel, och när man öppnar sidan (kan vara en förstasida t ex) så har den helt ändrat innehåll sedan länken skrevs.

Så den enda slutsatsen man kan dra, när det gäller ett så flyktigt medium där data sparas på hårddiskar som kan krascha, disketter som kan gå sönder, minnen som kan bli strömlösa, domäner som kan upphöra att gälla, sidor som ändrar innehåll: SPARA ALLTID DIREKT om det är något som är intressant, t ex genom att skriva ut på ett papper (som inte förintas lika lätt oavsiktligt) annars får man nog dessvärre acceptera att då och då förlora data :(

Vänliga hälsningar :)

Gunnar Eriksson
Användarens profilbild
bruse

Re: SPARA ALLTID DIREKT

Inlägg av bruse »

Gunnar Eriksson skrev:
Skulle radera ett idiotinlägg... men råkade radera hela tråden, hur nu det gick till....
Hejsan. Om man nu inte har en backup (vilket man bör ha) så raderas sällan saker helt och hållet fysiskt, om man nu råkar göra något som man inte tänkt sig. Inläggen finns säkerligen kvar på hårddisken, det gäller bara att köra de rätta programmen för att ta fram innehållet igen. Men det kanske kostar mer än det smakar. Kanske inte helt okomplicerat om man inte har makten själv över webbservern.
Allt ligger i en databas, å de posterna raderas. Vår ISP har backup... men det kostar nog, både pengar, samt att allt efter raderas!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
stormtranz

Inlägg av stormtranz »

bruse skrev:
Gunnar Eriksson skrev:
Allt ligger i en databas, å de posterna raderas. Vår ISP har backup... men det kostar nog, både pengar, samt att allt efter raderas!
Kostar det mycket pengar om man använder ISP som har backup? :roll:
Stormtranz
Allmänt om lokaltrafik
Användarens profilbild
Daniel R

Inlägg av Daniel R »

Det brukar vara så att om ISP:n har gjort något fel (eller blivit utsatt för intrång eller annat) så kostar det ingenting att få tillbaka det som förlorats, men om det är något användaren själv har missat så kostar det extra att gå in i "arkivet" och hämta backupen. Otur med tråden, men det är sådant som händer. (Tur bara att den handlade om tunnelbanevagnar och inte spårvagnar... :P )
Användarens profilbild
stormtranz

Inlägg av stormtranz »

Daniel R skrev:

Det brukar vara så att om ISP:n har gjort något fel (eller blivit utsatt för intrång eller annat) så kostar det ingenting att få tillbaka det som förlorats, men om det är något användaren själv har missat så kostar det extra att gå in i "arkivet" och hämta backupen. Otur med tråden, men det är sådant som händer. (Tur bara att den handlade om tunnelbanevagnar och inte spårvagnar... :P )
Hur mycket kan det kosta upp till om man har missat något?
Stormtranz
Allmänt om lokaltrafik
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

stormtranz skrev:Hur mycket kan det kosta upp till om man har missat något?
Hurså? Tillräckligt mycket för att det ska bli för dyrt!

Räkna med några timamrs arbete för dom, multiplicera med ett par tusen...
Användarens profilbild
stormtranz

Inlägg av stormtranz »

bruse skrev:

Ja Bruse,tillräcklig mycket för att det ska bli för dyrt!Kan någon svara på den frågan?
Stormtranz
Allmänt om lokaltrafik
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

stormtranz skrev:
bruse skrev:

Ja Bruse,tillräcklig mycket för att det ska bli för dyrt!Kan någon svara på den frågan?
Det går inte att svara på. Som "hur långt är ett snöre?"
Användarens profilbild
stormtranz

Inlägg av stormtranz »

bruse skrev:
stormtranz skrev:
bruse skrev: Hurså? Tillräckligt mycket för att det ska bli för dyrt!

Det går inte att svara på. Som "hur långt är ett snöre?"
Det går inte att svara på det heller som du skrev. 8)
Stormtranz
Allmänt om lokaltrafik
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Tjatnisse från Norsborg får nog sätta sig på skolbänken igen
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Föredrar frågan: Hur gammal är en säl?
Finns även som sång.
Bantekniker
Fredrik Klint

Inlägg av Fredrik Klint »

"Hur långt är ett snöre?"

Svar: Det är avståndet från mitten till änden gånger två. :wink: Nu fick jag till det!

Då kan ju någon annan svara på detta: En man bygger ett hus där alla fyra väggar vetter mot söder. Vilken färg har björnen?
Gunnar Eriksson

Inlägg av Gunnar Eriksson »

Om jag hade råkat ut för situationen att jag skulle återställa data i en databas, då hade jag gjort så här:

1. Först hade jag tagit en backup på den nuvarande databasen (jag kallar den DATABAS NY).

2. Därefter hade jag stängt webbplatsen (så att inga nya inlägg kan göras till databasen medan återställning pågår), och med en lämplig skylt om att uppdatering pågår.

3. Därefter hade jag lagt in den gamla databasen från backupen (som jag kallar DATABAS GAMMAL). Den backupen togs vid en tidpunkt som jag kallar TIDPUNKT GAMMAL.

4. Därefter hade jag från DATABAS NY genom ett villkor raderat alla poster som var äldre än TIDPUNKT GAMMAL (alternativt raderat alla poster utom nya poster i förhållande till DATABAS GAMMAL, beroende på hur databasen är uppbyggd).

5. Därefter hade jag till DATABAS GAMMAL lagt till alla poster från den DATABAS NY som återstår efter åtgärd 4.

6. Webbplatsen hade öppnats igen.

Och vips så har jag återställt både raderade inlägg, samt fått dit alla inlägg som skrevs mellan backuptidpunkten och "restaurationstidpunkten".

Detta arbete kräver noggranna förberedelser, men är vardagsmat för de som sysslar med backup från datorer. I det här fallet står inte ansträngningen i proportion till vinsten. Se istället mitt tidigare inlägg, där jag påpekade att var och en som är intresserad av något som skrivs här, omedelbart ska notera, eftersom inlägg kan raderas både av webbmastern och den som skrev inläggen. Denna ändrings/raderingsmöjlighet kan möjligen också ställa till det, om man försöker tidsbestämma poster (beror på hur databasen är uppbyggd).

ALTERNATIVT: Hade jag försökt söka upp de raderade posterna i DATABAS GAMMAL, kopierat dem och lagt till dem i DATABAS NY.

ALTERNATIVT: Hade jag laddat ner något av alla de gratisprogram som finns på nätet och som kan läsa raderade data på hårddisken. Dessa är nämligen mycket sällan raderade fysiskt från hårddisken (det är så polisen gör när de återskapar filer från datorer de tagit i beslag hos brottslingar, eller som olika "dataräddningsföretag" gör när de får ta hand om kraschade hårddiskar). Detta förutsätter tillgång till hårddisken som webbservern ligger på. Detta är säkert den dyra varianten.

Man ska aldrig kasta in handduken när det gäller att rädda raderade poster från databaser. De går i regel att återskapa. Men det kräver en hel del arbete och att man håller tungan rätt i mun. Det är dock betydligt svårare om fälten i posterna är krypterade. Jag har nu fått mig försäkrat att lösenorden är krypterade, men det gäller väl knappast inläggen som sådana.

Detta var min lilla synpunkt på ämnet, om någon var intresserad.

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Skriv svar