Förläng Djurgårdslinjen i andra änden!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Bildsköne Bengtsson
- Reimersholme71
- Kontakt:
Det får bli fyrskensspår då, eftersom spårvagnar och roslagsbanevagnar har närapå samma bredd. Elektriskt går det bergis att fixa. I Sundsvall hade ju spårvägen två olika spänningar.Bildsköne Bengtsson skrev:När vi ändå håller på så kan man ju dra in roslagsbanan till city,med 891/1435 Östra -Centralen, det vore väl häfftigt med 3skenspår på linje 5.
Men hur fan skulle det funka elektriskt?
Lite funderingar från BB
Fast helst skulle jag se Roslagsbanan dragen till Odenplan i gatan, och trafikerad med A32-liknande vagnar på de kortare grenarna och inne i stan (och förstås snabbare tåg på den långa grenen till Rimbo/Norrtälje).

Byt politik - inte klimat!
Funderade ett tag hur detta skulle ske rent spårgeometriskt, och kom på att om man använder de östra spåren på Stockholm Ö, de som har gått till Humlegården en gång, så borde man kunna få till en "u-sväng" ner på Valhallavägen.Reimersholme71 skrev:
Fast helst skulle jag se Roslagsbanan dragen till Odenplan i gatan, och trafikerad med A32-liknande vagnar på de kortare grenarna och inne i stan (och förstås snabbare tåg på den långa grenen till Rimbo/Norrtälje).![]()
Det var nog en av de bättre ideerna jag sett angående förbindelsen Stockholm Östra - Odenplan!
Professionell tyckare
Finns det inte risk för att det blir väldigt störningskänsligt när sträckan Odenplan-Östra station får agera backup till 4:an?Kantorn skrev:Funderade ett tag hur detta skulle ske rent spårgeometriskt, och kom på att om man använder de östra spåren på Stockholm Ö, de som har gått till Humlegården en gång, så borde man kunna få till en "u-sväng" ner på Valhallavägen.Reimersholme71 skrev:
Fast helst skulle jag se Roslagsbanan dragen till Odenplan i gatan, och trafikerad med A32-liknande vagnar på de kortare grenarna och inne i stan (och förstås snabbare tåg på den långa grenen till Rimbo/Norrtälje).![]()
Det var nog en av de bättre ideerna jag sett angående förbindelsen Stockholm Östra - Odenplan!
Det kan vara sant i och för sig. Men om nu sträckan är en av de mest trafikerade så går väl den biten att lösa. Om (förhoppningsvis: När) det blir spårväg på fyran så kommer turerna inte att klumpa ihop sig på det sätt som görs nu. Och går fyran - säg - var femte minut (oftare behövs nog inte, då vagnar kan göras större än bussar) så kommer nog en duospårvagn emellan också.
Om jag förstått det rätt så är fyran som fullast mellan Tekniska högskolan och Odenplan samt mellan Fridhemsplan och Hornstull. OK! Då stärker vi den ena sträckan med Roslagsbanans tåg mot Österskär - som ju måste få högre turtäthet om tågen blir kortare - och den andra stärker vi med extra turer mellan dessa stationer (4E?)
Näsbyparkgrenen tycker jag - som jag tidigare sagt - ska bli en fortsättning på en "spårvägifierad" - och ngt modifierad - variant av 177.
Roslagsbanan mot Rimbo (ja det tycker jag nog ändå...) tycker jag ska få snabbtåg som stannar Stockholm Ö - Mörby - Roslags Näsby - (någon till station) - Vallentuna - Lindholmen - (kanske någon mer station, kanske Rö rentav) - Rimbo, och Stockholm Ö - Mörby - Roslags Näsby - samtliga stationer - Lindholmen.
Om jag förstått det rätt så är fyran som fullast mellan Tekniska högskolan och Odenplan samt mellan Fridhemsplan och Hornstull. OK! Då stärker vi den ena sträckan med Roslagsbanans tåg mot Österskär - som ju måste få högre turtäthet om tågen blir kortare - och den andra stärker vi med extra turer mellan dessa stationer (4E?)
Näsbyparkgrenen tycker jag - som jag tidigare sagt - ska bli en fortsättning på en "spårvägifierad" - och ngt modifierad - variant av 177.
Roslagsbanan mot Rimbo (ja det tycker jag nog ändå...) tycker jag ska få snabbtåg som stannar Stockholm Ö - Mörby - Roslags Näsby - (någon till station) - Vallentuna - Lindholmen - (kanske någon mer station, kanske Rö rentav) - Rimbo, och Stockholm Ö - Mörby - Roslags Näsby - samtliga stationer - Lindholmen.
Professionell tyckare
Jo, men säg att det ändå blir ett kortare stopp i trafiken på fyran. Då kommer tåget mot Österskär bli fullt redan vid Odenplan och den som står någonstans halvvägs till Östra station och ska till Åkersberga får inte plats.Kantorn skrev:Det kan vara sant i och för sig. Men om nu sträckan är en av de mest trafikerade så går väl den biten att lösa. Om (förhoppningsvis: När) det blir spårväg på fyran så kommer turerna inte att klumpa ihop sig på det sätt som görs nu. Och går fyran - säg - var femte minut (oftare behövs nog inte, då vagnar kan göras större än bussar) så kommer nog en duospårvagn emellan också.
Jovisst, men med hög turtäthet på sträckan Odenplan - Åkersberga (jag tänker mig att tågen går minst var 10 minut) så är ju fördröjningen inte stor. Vilket i sig är en klen tröst om man missar anslutning i Åkersberga, det inser jag.NerdBoy skrev:Jo, men säg att det ändå blir ett kortare stopp i trafiken på fyran. Då kommer tåget mot Österskär bli fullt redan vid Odenplan och den som står någonstans halvvägs till Östra station och ska till Åkersberga får inte plats.Kantorn skrev:Det kan vara sant i och för sig. Men om nu sträckan är en av de mest trafikerade så går väl den biten att lösa. Om (förhoppningsvis: När) det blir spårväg på fyran så kommer turerna inte att klumpa ihop sig på det sätt som görs nu. Och går fyran - säg - var femte minut (oftare behövs nog inte, då vagnar kan göras större än bussar) så kommer nog en duospårvagn emellan också.
Man kan inte heller tänka sig att de som stiger på på sträckan Odenplan - Östra Station måste ha biljett för att visa att de ska längre än Östra Station, det inser jag.
Hmm...

Äh, jag får fundera på det. Det borde gå.
Professionell tyckare
Om man bygger sex spår i bredd så kan man alltså köra 10-sekunderstrafik! Fram för fler spårvagnar, till varje pris!TonyM skrev:Jag skulle tippa på att man minst måste ha 30S mellan turerna, förmodligen längre.....daniel_s skrev:Hur stor skulle turtätheten behöva vara på en snabbspårväg till Uppsala?

- Reimersholme71
- Kontakt:
Reimersholme71 skrev:
Är den så bra att den förtjänar sin egen diskussionstråd?Kantorn skrev: Funderade ett tag hur detta skulle ske rent spårgeometriskt, och kom på att om man använder de östra spåren på Stockholm Ö, de som har gått till Humlegården en gång, så borde man kunna få till en "u-sväng" ner på Valhallavägen.

Byt politik - inte klimat!
Absolut!Reimersholme71 skrev:Reimersholme71 skrev:
Fast helst skulle jag se Roslagsbanan dragen till Odenplan i gatan, och trafikerad med A32-liknande vagnar på de kortare grenarna och inne i stan (och förstås snabbare tåg på den långa grenen till Rimbo/Norrtälje).
Är den så bra att den förtjänar sin egen diskussionstråd?Kantorn skrev: Funderade ett tag hur detta skulle ske rent spårgeometriskt, och kom på att om man använder de östra spåren på Stockholm Ö, de som har gått till Humlegården en gång, så borde man kunna få till en "u-sväng" ner på Valhallavägen.
Professionell tyckare
Om man nånsin framöver kommer att byta ut bron så vore det väl en inte så dum idé att ansluta lidingöbanan till de nuvarande tunnelbanespåren köra spårvagnar istället för tunneltåg där?Byggare Bob skrev:Att dessutom förlänga 21 från Ropsten till City är samma tokiga "spårvägsinsnöade" resonemng, där har vi också en fungerande tunnelbana som fyller sin uppgift väl.
Annars håller jag med de som tycker det är vettigt att ansluta lidingöbanan till nya spår genom frihamnenområdet o.s.v....
När man tittar på den där kartan och utan att ha koll på gångtiderna så ser man ju att det är fullt möjligt att köra hornstull-gullmarsplan två olika vägar, dels över årstaberg och dels över "söder" (zinkensdamm, skanstull o.s.v.). Borde man inte då kunna köra både typ östra/ropsten-gullmarsplan/sickla(/slussen) och alvik-gullmarsplan/sickla(/slussen) båda dessa vägar, varannan vagn på varannan gren, för att skapa fler förbindelser utan byten?LÅ1 skrev:God idé!Johan Eriksson skrev:Hur man än vrider och vänder på det här så har 4an flest resande och är därför den främste kandidaten för spårvägsdrift efter Centralenförlängningen!
"Mest för pengarna" skulle man få om man (samtidigt) lade spår på Liljeholmsbron och skapade en andra ny spårvägslinje som påminner mycket om dagens busslinje 77:
Men en fråga: Finns det någon annan anledning är historien makt och vana att låta 4:an bli så lång och 8:an betydligt kortare? Skulle man inte vinna något på att låta de båda linjerna byta ändstationer i en av ändarna? Eller behöver man mer platskapacitet på 4:an på båda de sträckor där den är ensam på spåret än där 8:an är det?
Obs! Detta är bara en teoretisk undran, inget förslag!
Jag gillar verkligen göteborgkonceptet att man låter flera linjer gå på nästan varje gren/bana. Utan att det kostar något mer än lite fler växlar (vilka ändå behövs för att klara störningar o.s.v. vettigt) så skapar man fler direktresor. Det är skönt att slippa byta.