testola skrev:Fast hörru nb, kan man inte vara både kontrollant och ordningsvakt på en gång. Jag förstår att det inte är alla ordningsvakter som kan ha den befogenheten, men visst borde det gå att utbilda på det viset? Ordningsvakternas två veckors utbildning (om du säger så) åtföljs ju av ett tydligare regelverk, än vad SL/entreprenör kan uppvisa på ex.vis tunnelbanan för sina kontrollanter (tåg undantaget har jag förstått).
Nej. Kontrollanter kan gärna skaffa sig en ordningsvaktsutbildning men de får inte tjänstgöra som kontrollanter och ordningsvakter samtidigt.
testola skrev:
Detta är för mig betydligt mer än ordvrängande. Även om det bara gäller vart 1000:e fall. Det är tillräckligt illa att vart 1000:e fall blir en konflikt. Även dessa fall bör hanteras rättssäkert. Dessutom är det ju bra att er arbetsgivare har tänkt igenom säkerhetsaspekten i detta, onekligen. Synd bara om det innebär att div. plankare skall smita igenom systemet bara...
Att vägra lämna tåget när man inte har biljett och sedan bli avlyft av vem det nu må vara har inget med rättsäkerhet att göra.
Rättssäkerheten är att du har möjlighet att överklaga din eventuella tillägsavgift och givetvis att polisanmäla sättet du behandlades på.
Är det ordningsvakter med kan de behandla dig brutalare utan att du kommer någon vart med en polisanmälan efteråt. Känns kanske rättsäkrare för dig, vad vet jag... (men visst skulle man kunna skrämma plankare mer på så sätt om det är syftet) Att man inte har vakter nu är väl helt enkelt för att det kostar pengar och man tycker de vakter man har gör bättre nytta som rörliga enheter än att springa kontrollanter i hälarna.
Men i övrigt ser ni problem jag riktigt ser. Visst sysslar planka.nu med en massa retorik, vissa saker stämmer, andra är fel men det är ju inget de direkt bryr sig om och det kommer de inte heller bry sig om om man skulle ändra något. Retoriken kommer att vara likadan. Samma sak i denna tråd, vissa saker som ni säger stämmer, andra är felaktiga, ibland har ni blivit motbevisade men det är inget som bekymrar er (pluralis inte för att jag niar dig utan för att det är ett gäng som diskuterar och säger att det ena eller det andra stämmer, vissa saker är rätt, andra fel, andra vet jag inte (anser jag!))
Skulle SL eller den politiska majoriteten vilja skulle de kunna ha fler kontroller, anonyma kontroller, fler väktare etc men det handlar också om kostnader. Vid de stora "ingångskontrollerna" har man ju därför haft ordningsvakter med men i andra sammanhang bedömt att det räcker att ringa efter dem vid behov. Idag går det rätt fort att få fram ordningsvakter.