Årets gästvagn på Djurgårdslinjen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
carltram
Kontakt:

Inlägg av carltram »

Här är mera fakta om Madridvagnen:
http://www.es.alstom.com/home/ES_HomeLe ... _53164.pdf
Yngve
Kontakt:

Re: Ytterligare transportförsening

Inlägg av Yngve »

Thomas Lange skrev: Senaste information är lastning i Barcelona 9 aug, lossning i Sthlm ca 15 aug.
.
Status?

Er den underveis?
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

Jag vet inget närmare, men Arbetsgruppen Rädda Lidingöbanans (ARL) hemsida uttrycker sig i en en notis som om det nu var fastställt att Madridvagnen kommer att provköras på Lidingöbanan i september.

Mvh.

Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
Stefan Widén

Status

Inlägg av Stefan Widén »

Ankomst i början på nästa vecka....men ... inget är bekräftat...

/stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Thomas Lange

Bekräftad tid

Inlägg av Thomas Lange »

Bekräftat är nu ankomst tisdag 21 aug på kvällen.
Ju förr dess bättre.
Lars Stegenius

Re: Bekräftad tid

Inlägg av Lars Stegenius »

Thomas Lange skrev:Bekräftat är nu ankomst tisdag 21 aug på kvällen.
....och sedan ska JVS ta sig en funderare på om vagnen verkligen får köras i trafik i Sverige och sedan ska man utbilda några förare och sedan stänger Djurgårdsbron för reparation och sedan måste vagnen hem igen......

Hur går det med provkörningar på LB?

//Lars S
Användarens profilbild
PCC

Inlägg av PCC »

Lars Stegenius skrev:
....och sedan ska JVS ta sig en funderare på om vagnen verkligen får köras i trafik i Sverige och sedan ska man utbilda några förare och sedan stänger Djurgårdsbron för reparation och sedan måste vagnen hem igen......

//Lars S
Ja! Vi kan lika bra lägga ner hela Sverige!
8)
PCC - Poste de Commande Centralisée (Trafikledningscentral)
PCC - Presidents' Conference Committee (Amerikansk standardspårvagn)
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

Det tycker jag med! Vi kan väl lika gärna utgå från att den rasar genom bron, och beställa ersättningsbussar med en gång?
Björn Ehnberg

Alstom Citadis 302 på LB

Lars Stegenius skrev:

//Lars S
Ja, det blir tight, men Alstom har såvitt jag förstår ställt upp mycket generösa villkor för vagnens utnyttjande under Sverigevistelsen.

Betr. LB är läget såvitt jag förstår oförändrat, dvs. den politiska ledningen har OK-at det hela, men SL:s banavdelning (eller vad det nu kan heta sedan SL Infra gick upp i SL AB) har ännu inte givit spårmedgivande för körning på LB:s spåranläggning. Kvalificerade bedömare anser i alla fall, utfrån tillgänglig dokumentation, att vagnen utan större problem ska kunna framföras på LB - detta kommer i så fall att verifieras med provkörningar. Dessutom ska förstås Jvs ge tillstånd, jag utgår från att Sällskapet/DjL och Veolia Transport samkör detta senare så långt möjligt.

Om allt går i lås är det min gissning att vagnen kommer att få framföras med sth 50 km/tim. (följer av Tri Spv för fordon utan ATC) samt att SL kräver att Veolia bemannar med dubbla förare, på samma sätt som när vagn 17 är ute på banan. Pga. detta är det troligt att vagnen vardagar trafikerar banan endast under lågtrafik, kl. 9 -14 ungefär.

OBS. att ovanstående enbart utgör mina egna spekulationer.

Mvh.

Björn
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

PCC skrev: Ja! Vi kan lika bra lägga ner hela Sverige!
8)
Ingen dum idé, egentligen. För vad ska världen egentligen med Sverige till? Egentligen, alltså?

Nä, lägg ner skiten och låt någon annan ta över. Någon i den Angloamerikanska världen ligger väl bra till eftersom TV bara visar engelska och amerikanska program, programkoncept och filmer, precis som biograferna (de få som finns kvar). TV-program och filmer från den Europeiska Union vi är medlemmar i (när det passar oss) visar man knappt.

Så, visst, lägg ner skiten! :idea:

//Lars S
Användarens profilbild
Thomas Lange

Några hålltider

Inlägg av Thomas Lange »

Ankomst Stockholm tisdag em/kväll 21/8, Får köra in i stan tidigast kl 22.

Under förutsättning av JVS godkännande, tursättning för allmänheten tidigast fredag 24/8, annars lördag 25/8

Trafik varje dag t.o.m lördag 1/9 kl 11-22 med vissa uppehåll för personalbyte.

Seminarium för inbjudna tisdag 28/8 kl 10. troligen Hasselbacken.

Överflyttning till Lidingö natten till söndag 2/9.
Ju förr dess bättre.
Traesk

Re: Några hålltider

Inlägg av Traesk »

Thomas Lange skrev:Överflyttning till Lidingö natten till söndag 2/9.
Kan det vara sant? Woohoo!
Björn Ehnberg

Re: Några hålltider

Traesk skrev:
Thomas Lange skrev:Överflyttning till Lidingö natten till söndag 2/9.
Kan det vara sant? Woohoo!
En viss försiktighet är nog av nöden! SL har ännu inte lämnat något spårmedgivande för trafik på LB, och kommer troligen inte att göra detta innan provkörningar verifierat att vagnen kan trafikera LB:s spåranläggningar utan problem. Detta måste såvitt jag begriper ske under trafikfri tid. Först därefter går det att avgöra om och hur vagnen kan tursättas. Därefter vidtar förstås en period av personalutbildning på vagntypen. Allt detta under förutsättning att Jvs inte heller här har några invändningar.

Uppställnings- och underhållsproblemen under Lidingösejouren måste också lösas. Så än så längre är det inte fritt fram!

Mvh.

Björn
TramTok

Inlägg av TramTok »

Någon som möjligtvis har koll på när vagnen passerar Göteborg, för den skulle väl komma till Göteborgs hamn med fartyg?

Eller om man vänder på det, vet någon vilket rederi som vagnen kommer med?. Det kommer flera Ro-Ro anlöp till Gbg fram tills rimlig transportavgång från Göteborg. Skulle vara kul att få lite transportbilder... ;)

https://www.ebusiness.portgot.se/arrdepjava/

/Christopher
Rullar det så rullar det!
http://www.sjofartsbloggen.se
RVR

Inlägg av RVR »

Wallenius är nog en trolig gissning.
Björn Ehnberg

Enligt uppgift i annat forum anlände vagnen till Strandvägen igår kväll, lastades av i stort sett planenligt och bogserades därefter till DjL:s depå, där den nu befinner sig i tryggt förvar.

Mvh.

Björn
AGR
Kontakt:

Örnen

Inlägg av AGR »

Vad är det för hemlig med det hela eftersom inte alla kan se inlägget Örnen. Dålig stil tycker jag, dessutom så finns bilder och allt utlagt på Postvagnen.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Björn Ehnberg

Re: Örnen

17AGR skrev:....finns bilder och allt utlagt på Postvagnen.
Visst, och i avvaktan på att bilderna börjar dyka upp på detta Forum bifogar jag en Postvagnslänk med bilder (själv hade jag andra övningar för mig igår och orkade inte bevaka avlastningen, så som jag först hade tänkt).

Mvh.

Björn
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

17AGR skrev:Vad är det för hemlig med det hela eftersom inte alla kan se inlägget Örnen. Dålig stil tycker jag, dessutom så finns bilder och allt utlagt på Postvagnen.
Det är alls icke hemligt. Men medlemmar i Sällskapet måste få ha rätten att visa andra medlemmar i Sällskapet sina bilder. Det är därför det finns en skyddad del här på Forum. Man kanske tycker att medlemskap ska ge vissa fördelar?

Och eftersom du också är medlem sedan länge kan även du få ta del av bilderna. Du har nu fått tillträde till de skyddade sidorna för Spårvägssällskapet.
Ju förr dess bättre.
Björn Ehnberg

Thomas Lange skrev:
17AGR skrev:Vad är det för hemlig med det hela eftersom inte alla kan se inlägget Örnen. Dålig stil tycker jag, dessutom så finns bilder och allt utlagt på Postvagnen.
Det är alls icke hemligt. Men medlemmar i Sällskapet måste få ha rätten att visa andra medlemmar i Sällskapet sina bilder. Det är därför det finns en skyddad del här på Forum. Man kanske tycker att medlemskap ska ge vissa fördelar?

Och eftersom du också är medlem sedan länge kan även du få ta del av bilderna. Du har nu fått tillträde till de skyddade sidorna för Spårvägssällskapet.
Riktigt så enkelt är det inte, Thomas. Dessa uppgifter ligger i underforumet för aktiva på Djurgårdslinjen och inte i det Forum som är tillgängligt för alla medlemmar i Sällskapet. Jag ifrågasätter inte de DjL-aktivas rätt att ha ett eget, skyddat underforum och vet heller inte vad som publicerats där rörande "Örnen". Själv har jag begärt rätt att få läsa DjL:s underforum, eftersom jag (av skäl jag inte behöver redogöra för här) är speciellt intresserad av årets gästvagn (i synnerhet som den förhoppningsvis kommer ut till Lidingö, mitt engagemang för LB torde vara välkänt för alla här) men fått avslag på denna begäran eftersom jag, mycket riktigt, inte är aktiv på DjL.

Mvh.

Björn
Skriv svar