Tvärbanan, många krockar
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Tvärbanan, många krockar
Varför krockar tvärbanan med lastbilar så ofta i Hammarby sjöstad?
Det måste vara något konstruktionsfel där i området, eller är det fel på förarna?
Jag har själv kört buss på linje 150 där på spåret många gånger och kan ändå inte förstå varför lasbilsförarna skulle ha så svårt att se när det kommer något fordon på spåret.
Det finns ju blinkande lampor i massor, dessutom borde man väl se sig för när man kör.
Det måste vara något konstruktionsfel där i området, eller är det fel på förarna?
Jag har själv kört buss på linje 150 där på spåret många gånger och kan ändå inte förstå varför lasbilsförarna skulle ha så svårt att se när det kommer något fordon på spåret.
Det finns ju blinkande lampor i massor, dessutom borde man väl se sig för när man kör.
Hej!
Ken! Hur skulle det kunna vara spårvagnsförarens fel om en lastbil kör rätt in i sidan på spårvagnen? Jag förstår inte hur du kan få det till att det är "fel på förarna". Det är inte deras fel, felet ligger snarare på lastbilsförarna. Du skriver att de ser sig för, det lär knappast vara så. Jag tror att lastbilsförarna inte ser sig för så bra utan bara backar, det är många som gör det....backar eller kör på....
Att få det till att det skulle vara spårvagnsförarens fel...det är absolut väldigt missledande.

Ken! Hur skulle det kunna vara spårvagnsförarens fel om en lastbil kör rätt in i sidan på spårvagnen? Jag förstår inte hur du kan få det till att det är "fel på förarna". Det är inte deras fel, felet ligger snarare på lastbilsförarna. Du skriver att de ser sig för, det lär knappast vara så. Jag tror att lastbilsförarna inte ser sig för så bra utan bara backar, det är många som gör det....backar eller kör på....
Att få det till att det skulle vara spårvagnsförarens fel...det är absolut väldigt missledande.


Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Äger fd SL H22 6431.
Tvärbanan, många krockar
Kvarne skrev:Hej!
Ken! Hur skulle det kunna vara spårvagnsförarens fel om en lastbil kör rätt in i sidan på spårvagnen? Jag förstår inte hur du kan få det till att det är "fel på förarna". Det är inte deras fel, felet ligger snarare på lastbilsförarna. Du skriver att de ser sig för, det lär knappast vara så. Jag tror att lastbilsförarna inte ser sig för så bra utan bara backar, det är många som gör det....backar eller kör på....
Att få det till att det skulle vara spårvagnsförarens fel...det är absolut väldigt missledande.![]()
Nej jag anklagar inte alls spårvagnsförarna.
Jag ser nu att mitt inlägg tydligen kan misstolkas.
Menar du att det alltid beror på att lastbilsförarna backar?
Det kan i så fall förklara en hel del.
Det är ytterst olämpligt att backa utan att ha någon som håller koll bakom.
Yrkes chauförerna i Stockholm är inte vana med spårvagnstrafik. Trots allt det har ju inte gått spårvagnar på gatorna sedan 1967. (linje 7, som ses som en vuxen tågmodell) Detta får till följd att de inte vet att man måsste ta hänsyn till fordon som INTE kan styra undan.
Kort sagt en dyrköppt läxa för lastbilschaufören. Samt en ny innebörd av ordet maktlöshet av spårvagns föraren/traffikanterna.
Kort sagt en dyrköppt läxa för lastbilschaufören. Samt en ny innebörd av ordet maktlöshet av spårvagns föraren/traffikanterna.
Bha! Räcker väl att folk lär sig trafikregler å respektera dem! Vi kan ju inte tingetangel-jul-blink överallt där det kan tänkas finnas fordonsförare utan trafikkunskap!Anonymous skrev:Det är inte spårvagnsförarna det är fel på!
Jag tror helt enkelt det är för dåligt skyltat just där. Det bästa kanske vore att sätta upp trafiksignaler. Något måste iaf göras för det inträffar incidenter där (mellan Luma och Mårtensdal) så gott som dagligen.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Luma
Hej på er!
Nu är jag inte säker på att detta jag skriver stämmer med verkligheten. Men jag förmodar att de ställen där flest bilar och lastbilar krockar med spårvagnar är före eller efter hållplats Luma.
Jag tycker det är att betrakta som en oerhörd miss av vägplanerarna att genomgående trafik skall passera över tvärbanan två gånger på denna sträcka. Dessutom kommer trafiken parallellt med tvärbanan vilket innebär mycket sämre kontroll över vad som finns på banan.....
Tyvärr tror jag att trafikolyckorna i de korsningarna kommer att fortsätta tills trafiken på väg mot Gullmarsplan leds på norra sidan av hållplats Luma istället för att passera spåret två gånger.....
//Buzznizz
Nu är jag inte säker på att detta jag skriver stämmer med verkligheten. Men jag förmodar att de ställen där flest bilar och lastbilar krockar med spårvagnar är före eller efter hållplats Luma.
Jag tycker det är att betrakta som en oerhörd miss av vägplanerarna att genomgående trafik skall passera över tvärbanan två gånger på denna sträcka. Dessutom kommer trafiken parallellt med tvärbanan vilket innebär mycket sämre kontroll över vad som finns på banan.....
Tyvärr tror jag att trafikolyckorna i de korsningarna kommer att fortsätta tills trafiken på väg mot Gullmarsplan leds på norra sidan av hållplats Luma istället för att passera spåret två gånger.....
//Buzznizz
Re: Luma
Jag har för mig att där finns trafiksignaler... eller är jag helt ute och cyklar? Varför kan inte lastbilschaffisarna hålla ögonen öppna och stanna när det blinkar/plingar??Buzznizz skrev:Hej på er!
Nu är jag inte säker på att detta jag skriver stämmer med verkligheten. Men jag förmodar att de ställen där flest bilar och lastbilar krockar med spårvagnar är före eller efter hållplats Luma.
Jag tycker det är att betrakta som en oerhörd miss av vägplanerarna att genomgående trafik skall passera över tvärbanan två gånger på denna sträcka. Dessutom kommer trafiken parallellt med tvärbanan vilket innebär mycket sämre kontroll över vad som finns på banan.....
Tyvärr tror jag att trafikolyckorna i de korsningarna kommer att fortsätta tills trafiken på väg mot Gullmarsplan leds på norra sidan av hållplats Luma istället för att passera spåret två gånger.....
//Buzznizz
Trafiksignaler
Hej igen!
Jo visst finns det trafiksignaler.. och visst skall man stanna vid dem...
men det ändrar ändå inte det dumma i att man måste passera spåret två gånger istället för 0.....
Jo visst finns det trafiksignaler.. och visst skall man stanna vid dem...
men det ändrar ändå inte det dumma i att man måste passera spåret två gånger istället för 0.....
Re: Trafiksignaler
Det förstås... fast ibland får tydligen säkerhet och vanligt vett stupa för arkitekternas / stadsplanerarnas vilja... När det blir så här är det ju oerhört tråkigt...Buzznizz skrev:Jo visst finns det trafiksignaler.. och visst skall man stanna vid dem...
men det ändrar ändå inte det dumma i att man måste passera spåret två gånger istället för 0.....
Undrar förresten hur många fler krockar det blir innan man bygger om torget?