Tvärbanan, många krockar

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Ken

Tvärbanan, många krockar

Inlägg av Ken »

Varför krockar tvärbanan med lastbilar så ofta i Hammarby sjöstad?
Det måste vara något konstruktionsfel där i området, eller är det fel på förarna?
Jag har själv kört buss på linje 150 där på spåret många gånger och kan ändå inte förstå varför lasbilsförarna skulle ha så svårt att se när det kommer något fordon på spåret.
Det finns ju blinkande lampor i massor, dessutom borde man väl se sig för när man kör.
Användarens profilbild
Kvarne

Inlägg av Kvarne »

Hej!

Ken! Hur skulle det kunna vara spårvagnsförarens fel om en lastbil kör rätt in i sidan på spårvagnen? Jag förstår inte hur du kan få det till att det är "fel på förarna". Det är inte deras fel, felet ligger snarare på lastbilsförarna. Du skriver att de ser sig för, det lär knappast vara så. Jag tror att lastbilsförarna inte ser sig för så bra utan bara backar, det är många som gör det....backar eller kör på....

Att få det till att det skulle vara spårvagnsförarens fel...det är absolut väldigt missledande. :? :x
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Ken

Tvärbanan, många krockar

Inlägg av Ken »

Kvarne skrev:Hej!

Ken! Hur skulle det kunna vara spårvagnsförarens fel om en lastbil kör rätt in i sidan på spårvagnen? Jag förstår inte hur du kan få det till att det är "fel på förarna". Det är inte deras fel, felet ligger snarare på lastbilsförarna. Du skriver att de ser sig för, det lär knappast vara så. Jag tror att lastbilsförarna inte ser sig för så bra utan bara backar, det är många som gör det....backar eller kör på....

Att få det till att det skulle vara spårvagnsförarens fel...det är absolut väldigt missledande. :? :x

Nej jag anklagar inte alls spårvagnsförarna.
Jag ser nu att mitt inlägg tydligen kan misstolkas.

Menar du att det alltid beror på att lastbilsförarna backar?
Det kan i så fall förklara en hel del.
Det är ytterst olämpligt att backa utan att ha någon som håller koll bakom.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det där pipande ljudet som lastbilar har när dom backar är aldeles fel. Förarana liter fullt och fast på att signalen skall ålägga alla att SE UPP här komer jag backande, det gäller väl också spårvagnarna i lastbilsförarens tycke.
mvh Dennis
Gäst

Inlägg av Gäst »

Yrkes chauförerna i Stockholm är inte vana med spårvagnstrafik. Trots allt det har ju inte gått spårvagnar på gatorna sedan 1967. (linje 7, som ses som en vuxen tågmodell) Detta får till följd att de inte vet att man måsste ta hänsyn till fordon som INTE kan styra undan.

Kort sagt en dyrköppt läxa för lastbilschaufören. Samt en ny innebörd av ordet maktlöshet av spårvagns föraren/traffikanterna.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det är inte spårvagnsförarna det är fel på!

Jag tror helt enkelt det är för dåligt skyltat just där. Det bästa kanske vore att sätta upp trafiksignaler. Något måste iaf göras för det inträffar incidenter där (mellan Luma och Mårtensdal) så gott som dagligen.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Anonymous skrev:Det är inte spårvagnsförarna det är fel på!

Jag tror helt enkelt det är för dåligt skyltat just där. Det bästa kanske vore att sätta upp trafiksignaler. Något måste iaf göras för det inträffar incidenter där (mellan Luma och Mårtensdal) så gott som dagligen.
Bha! Räcker väl att folk lär sig trafikregler å respektera dem! Vi kan ju inte tingetangel-jul-blink överallt där det kan tänkas finnas fordonsförare utan trafikkunskap!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Känner en som hade en gammal snygg BMW. Hon bor i Karlskrona. Hon har dock inte BMW:n kvar... hon stod helt fredligt och väntade på att trafikljuset skulle slå om till grönt när en lastbil backade över fronten på bilen...
Bantekniker
Buzznizz

Luma

Inlägg av Buzznizz »

Hej på er!

Nu är jag inte säker på att detta jag skriver stämmer med verkligheten. Men jag förmodar att de ställen där flest bilar och lastbilar krockar med spårvagnar är före eller efter hållplats Luma.

Jag tycker det är att betrakta som en oerhörd miss av vägplanerarna att genomgående trafik skall passera över tvärbanan två gånger på denna sträcka. Dessutom kommer trafiken parallellt med tvärbanan vilket innebär mycket sämre kontroll över vad som finns på banan.....

Tyvärr tror jag att trafikolyckorna i de korsningarna kommer att fortsätta tills trafiken på väg mot Gullmarsplan leds på norra sidan av hållplats Luma istället för att passera spåret två gånger.....

//Buzznizz
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Re: Luma

Inlägg av august »

Buzznizz skrev:Hej på er!

Nu är jag inte säker på att detta jag skriver stämmer med verkligheten. Men jag förmodar att de ställen där flest bilar och lastbilar krockar med spårvagnar är före eller efter hållplats Luma.

Jag tycker det är att betrakta som en oerhörd miss av vägplanerarna att genomgående trafik skall passera över tvärbanan två gånger på denna sträcka. Dessutom kommer trafiken parallellt med tvärbanan vilket innebär mycket sämre kontroll över vad som finns på banan.....

Tyvärr tror jag att trafikolyckorna i de korsningarna kommer att fortsätta tills trafiken på väg mot Gullmarsplan leds på norra sidan av hållplats Luma istället för att passera spåret två gånger.....

//Buzznizz
Jag har för mig att där finns trafiksignaler... eller är jag helt ute och cyklar? Varför kan inte lastbilschaffisarna hålla ögonen öppna och stanna när det blinkar/plingar??
Buzznizz

Trafiksignaler

Inlägg av Buzznizz »

Hej igen!

Jo visst finns det trafiksignaler.. och visst skall man stanna vid dem...
men det ändrar ändå inte det dumma i att man måste passera spåret två gånger istället för 0.....
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Re: Trafiksignaler

Inlägg av august »

Buzznizz skrev:Jo visst finns det trafiksignaler.. och visst skall man stanna vid dem...
men det ändrar ändå inte det dumma i att man måste passera spåret två gånger istället för 0.....
Det förstås... fast ibland får tydligen säkerhet och vanligt vett stupa för arkitekternas / stadsplanerarnas vilja... När det blir så här är det ju oerhört tråkigt...

Undrar förresten hur många fler krockar det blir innan man bygger om torget?
Skriv svar