Vad händer med Veolias B9S i Stockholm?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Vad händer med Veolias B9S i Stockholm?
I och med trängselskatteförsöket fick Busslink, Connex och Swebus ett antal B9S för att använda som "X-bussar". Efter försöket fick de tre operatörerna behålla bussarna för att föryngra bussbeståndet. Vad händer med Connex/Veolias bussar nu när de lämnar Stockholm? Är bussarna på något sätt knutna till respektive område eller är det fritt fram för Veolia att sälja sina bussar eller flytta dem någon annanstans?
-
-
Nu varken orkar jag eller har tid att bläddra tillbaka till fjolårets upphandling men taget fritt ur minnet så är samtliga B9S i Råsta finansierade av de statliga trängselpengarna och följer därför kontraktet och inte operatören.
Detta gäller även de etanolbussar som är finansierade av SL som köptes in häronmåret.
Har för mig att det bara var Busslink och Swebus som "köpt" egna B9S utanför denna jättebeställning.
I kontraktet ingår f.ö att den nya operatören har första tjing på även resterande bussar (som används i kontraktet) hur många av dessa som Busslink är intresserade av att överta får ni fråga någon annan än mig.
//Lars
Detta gäller även de etanolbussar som är finansierade av SL som köptes in häronmåret.
Har för mig att det bara var Busslink och Swebus som "köpt" egna B9S utanför denna jättebeställning.
I kontraktet ingår f.ö att den nya operatören har första tjing på även resterande bussar (som används i kontraktet) hur många av dessa som Busslink är intresserade av att överta får ni fråga någon annan än mig.
//Lars
-
-
En stor del av Råstas befintliga vagnpark, både Volvo och Scania, kommer troligen att tas över av Busslink. I annat fall så skulle man nog inte kunna upprätthålla trafiken. Under försommaren och fram tills nu så har även Busslink haft upprepade syningar av de olika fordonen för att fastställa skick, pris mm.
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Tycker att B9S ska sättas in på L513 samt att man dubblar turerna på 513. O att man dubblar turerna på L240 till Lilla Varholmen o Hjuvik så att de som ska till båten slipper åka via Hjuvik. Att te.x 513 så åker de nuvarande ledbussarna oxxo. Men att man plockar in B9S så att man har ledbussar oxxo där man använder boggie te.x 240 mot Hjuvik. Så tycker jag att man ska fixa 2 Linjer till Hisingen. Te.x 511: Körklarlens Gata - Litteraturgatan - City - öjersjö - Partille C - Sävedalen - direkt till Nils Ericson Terminalen - Hisingen. 519: Hisingen - City - Partille C sen rundorna där 515 drar mot Furulund - Furulund C. Under kvällen går vissa turer endast mot Partille C.Jonas Strömblad skrev:Det hoppas vi med, för då slipper vi se dem härSaabare skrev:Hoppas de plockas in till Partille![]()
/J
Senast redigerad av Saabare den fredag 13 juli 2007 0:26, redigerad totalt 1 gånger.
-
6371-6383 ska de nya blå till Råsta heta.
Och så här se de ut, notera dörrställningen..

Och så här se de ut, notera dörrställningen..

//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Alltså hur menar du att de ska plockas bort (till Partille eller någon annanstans) när de inte ens tillhör Veolia utan SL? De kommer alltså att bli kvar i Stockholm.Saabare skrev:Vi får se nu om de plockas in till Partille efter att man flyttar bort dem från stockholmsregionen
I övrigt var det snygga bilder, men en ganska udda dörrställning. Hade mera hoppats på en genomgående lösning med 2.2.2.
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
Men hur kommer det sig att Swebus flyttade bort 4612 o 4613 från SL till Kalmar.Coppas skrev:Alltså hur menar du att de ska plockas bort (till Partille eller någon annanstans) när de inte ens tillhör Veolia utan SL? De kommer alltså att bli kvar i Stockholm.Saabare skrev:Vi får se nu om de plockas in till Partille efter att man flyttar bort dem från stockholmsregionen
I övrigt var det snygga bilder, men en ganska udda dörrställning. Hade mera hoppats på en genomgående lösning med 2.2.2.
-
Läs hela tråden, tex mina svar så förstår du.Saabare skrev:Men hur kommer det sig att Swebus flyttade bort 4612 o 4613 från SL till Kalmar.Coppas skrev:Alltså hur menar du att de ska plockas bort (till Partille eller någon annanstans) när de inte ens tillhör Veolia utan SL? De kommer alltså att bli kvar i Stockholm.Saabare skrev:Vi får se nu om de plockas in till Partille efter att man flyttar bort dem från stockholmsregionen
4612-13 är 1) Inga B9S 2) Inga etanolbussar heller och 3) Inte fininsierade av vare sig SL eller Vägverket.
Det finns givetvis inga som helst hinder att göra precis vad man vill med de fordon man själva äger, den enda klausul som finns för dessa är att de fordon som finns på ett kontrakt som upphandlats ska erbjudas till tillträdande operatör först och det gäller då INTE fordon som följer kontraktet automatiskt dvs fordon finansierade av SL etc.
//Lars
Vet inte vad svamlar om men som det är nu så räcker kapaciteten till på L240 mer än väl, det går en L240 med igenomsnitt 15 minuter mellan i båda riktningar eller ska vi öka på till 7½ minuterstrafik fast färjorna går var 10:e?? Dessutom får väl även ötrafiekn isåfall utökas annars är det ingen mening med det hela.Saabare skrev:... att man dubblar turerna på L240 till Lilla Varholmen o Hjuvik så att de som ska till båten slipper åka via Hjuvik....
Dessutom har man L21 mellan Centralstationen och Torslandakrysset som angör precis samma hpl utom att L21 angör 2 hpl till genom Bräcke.
Nä låt "fjollträskborna" behålla sina bussar knutna till sina avtal.
Det e så att efter Majvik så går turerna endast var 30:e minut om det e mot Hjuvik o Lilla Varholmen vissa tider. 242 åker exakt samma väg som L21 ända fram till Torslandakrysset. Men L513 skulle kunna ha turer dubblade eftersom det bara e var 30:e minut hela tiden.Slagpåse skrev:Vet inte vad svamlar om men som det är nu så räcker kapaciteten till på L240 mer än väl, det går en L240 med igenomsnitt 15 minuter mellan i båda riktningar eller ska vi öka på till 7½ minuterstrafik fast färjorna går var 10:e?? Dessutom får väl även ötrafiekn isåfall utökas annars är det ingen mening med det hela.Saabare skrev:... att man dubblar turerna på L240 till Lilla Varholmen o Hjuvik så att de som ska till båten slipper åka via Hjuvik....
Dessutom har man L21 mellan Centralstationen och Torslandakrysset som angör precis samma hpl utom att L21 angör 2 hpl till genom Bräcke.
Nä låt "fjollträskborna" behålla sina bussar knutna till sina avtal.
Hur sätts priset på bussarna som den gamla operatören måste erbjuda den nya?Lars Ödlund skrev:I kontraktet ingår f.ö att den nya operatören har första tjing på även resterande bussar (som används i kontraktet) hur många av dessa som Busslink är intresserade av att överta får ni fråga någon annan än mig.
-
Det framgår av trafikavtalet (Huvudavtalet) hur priset beräknas.NerdBoy skrev:Hur sätts priset på bussarna som den gamla operatören måste erbjuda den nya?Lars Ödlund skrev:I kontraktet ingår f.ö att den nya operatören har första tjing på även resterande bussar (som används i kontraktet) hur många av dessa som Busslink är intresserade av att överta får ni fråga någon annan än mig.
Bussar finansierade av SL hyrs ut till operatören, aktuell månadshyra framgår av bilaga till trafikavtalet.
//Lars