Vad händer med Veolias B9S i Stockholm?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Vad händer med Veolias B9S i Stockholm?

Inlägg av NerdBoy »

I och med trängselskatteförsöket fick Busslink, Connex och Swebus ett antal B9S för att använda som "X-bussar". Efter försöket fick de tre operatörerna behålla bussarna för att föryngra bussbeståndet. Vad händer med Connex/Veolias bussar nu när de lämnar Stockholm? Är bussarna på något sätt knutna till respektive område eller är det fritt fram för Veolia att sälja sina bussar eller flytta dem någon annanstans?
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Inlägg av Verspieder »

Någon, tror det var Ödlund, skrev i Buss-snack att B9S-bussarna lär stanna i Råsta i den nye entreprenörens ägo. Däremot lär Veolia kunna göra vad de vill med de egna Scaniabussarna av som inte ingått i något "X-försök".

Frågan är om Veolia har några B9S man köpt i helt egen regi.
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Inlägg av Lars Ödlund »

Nu varken orkar jag eller har tid att bläddra tillbaka till fjolårets upphandling men taget fritt ur minnet så är samtliga B9S i Råsta finansierade av de statliga trängselpengarna och följer därför kontraktet och inte operatören.

Detta gäller även de etanolbussar som är finansierade av SL som köptes in häronmåret.

Har för mig att det bara var Busslink och Swebus som "köpt" egna B9S utanför denna jättebeställning.


I kontraktet ingår f.ö att den nya operatören har första tjing på även resterande bussar (som används i kontraktet) hur många av dessa som Busslink är intresserade av att överta får ni fråga någon annan än mig.

//Lars
Saabare
Inlägg: 228
Blev medlem: onsdag 24 januari 2007 23:07

Inlägg av Saabare »

Hoppas de plockas in till Partille :D
Byggare Bob
Inlägg: 2076
Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32

Inlägg av Byggare Bob »

Saabare skrev:Hoppas de plockas in till Partille :D
Knappast... Vi vill nog behålla dessa själva här i Stockholm...
Jonas Strömblad
Inlägg: 647
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:09

Inlägg av Jonas Strömblad »

Saabare skrev:Hoppas de plockas in till Partille :D
Det hoppas vi med, för då slipper vi se dem här 8)
/J
Coppas
Inlägg: 1691
Blev medlem: måndag 02 september 2002 0:12
Ort: Månen, 3 trappor upp

Inlägg av Coppas »

En stor del av Råstas befintliga vagnpark, både Volvo och Scania, kommer troligen att tas över av Busslink. I annat fall så skulle man nog inte kunna upprätthålla trafiken. Under försommaren och fram tills nu så har även Busslink haft upprepade syningar av de olika fordonen för att fastställa skick, pris mm.
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Saabare
Inlägg: 228
Blev medlem: onsdag 24 januari 2007 23:07

Inlägg av Saabare »

Jonas Strömblad skrev:
Saabare skrev:Hoppas de plockas in till Partille :D
Det hoppas vi med, för då slipper vi se dem här 8)
/J
Tycker att B9S ska sättas in på L513 samt att man dubblar turerna på 513. O att man dubblar turerna på L240 till Lilla Varholmen o Hjuvik så att de som ska till båten slipper åka via Hjuvik. Att te.x 513 så åker de nuvarande ledbussarna oxxo. Men att man plockar in B9S så att man har ledbussar oxxo där man använder boggie te.x 240 mot Hjuvik. Så tycker jag att man ska fixa 2 Linjer till Hisingen. Te.x 511: Körklarlens Gata - Litteraturgatan - City - öjersjö - Partille C - Sävedalen - direkt till Nils Ericson Terminalen - Hisingen. 519: Hisingen - City - Partille C sen rundorna där 515 drar mot Furulund - Furulund C. Under kvällen går vissa turer endast mot Partille C.
Senast redigerad av Saabare den fredag 13 juli 2007 0:26, redigerad totalt 1 gånger.
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Inlägg av Lars Ödlund »

Saabare skrev:Hoppas de plockas in till Partille :D
Nu är ju det inte aktuellt av skäl som redogörs för ovan, alla spekulationer kan därför läggas till handlingarna.

//Lars
Användarens profilbild
Magnus_J
Inlägg: 294
Blev medlem: fredag 10 mars 2006 21:55
Ort: Hallonbergen
Kontakt:

Inlägg av Magnus_J »

De som skulle kunna vara aktuella är väl de nuvarande blåbussarna på 179;an och de lär välinte hålla bättre klass än de andra jag sett från gbg i olika vagnstopp bilder :lol:

som Nico skrev så ska de flesta bussar vara kvar på Råsta.
dock kommer nog några vagnar försvinna om de anses "ha gjort sitt".
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

6371-6383 ska de nya blå till Råsta heta.
Och så här se de ut, notera dörrställningen..

Bild

Bild

Bild
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Saabare
Inlägg: 228
Blev medlem: onsdag 24 januari 2007 23:07

Inlägg av Saabare »

Vi får se nu om de plockas in till Partille efter att man flyttar bort dem från stockholmsregionen
Coppas
Inlägg: 1691
Blev medlem: måndag 02 september 2002 0:12
Ort: Månen, 3 trappor upp

Inlägg av Coppas »

Saabare skrev:Vi får se nu om de plockas in till Partille efter att man flyttar bort dem från stockholmsregionen
Alltså hur menar du att de ska plockas bort (till Partille eller någon annanstans) när de inte ens tillhör Veolia utan SL? De kommer alltså att bli kvar i Stockholm.

I övrigt var det snygga bilder, men en ganska udda dörrställning. Hade mera hoppats på en genomgående lösning med 2.2.2.
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Saabare
Inlägg: 228
Blev medlem: onsdag 24 januari 2007 23:07

Inlägg av Saabare »

Coppas skrev:
Saabare skrev:Vi får se nu om de plockas in till Partille efter att man flyttar bort dem från stockholmsregionen
Alltså hur menar du att de ska plockas bort (till Partille eller någon annanstans) när de inte ens tillhör Veolia utan SL? De kommer alltså att bli kvar i Stockholm.

I övrigt var det snygga bilder, men en ganska udda dörrställning. Hade mera hoppats på en genomgående lösning med 2.2.2.
Men hur kommer det sig att Swebus flyttade bort 4612 o 4613 från SL till Kalmar.
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Inlägg av Lars Ödlund »

Saabare skrev:
Coppas skrev:
Saabare skrev:Vi får se nu om de plockas in till Partille efter att man flyttar bort dem från stockholmsregionen
Alltså hur menar du att de ska plockas bort (till Partille eller någon annanstans) när de inte ens tillhör Veolia utan SL? De kommer alltså att bli kvar i Stockholm.

I övrigt var det snygga bilder, men en ganska udda dörrställning. Hade mera hoppats på en genomgående lösning med 2.2.2.
Men hur kommer det sig att Swebus flyttade bort 4612 o 4613 från SL till Kalmar.
Läs hela tråden, tex mina svar så förstår du.
4612-13 är 1) Inga B9S 2) Inga etanolbussar heller och 3) Inte fininsierade av vare sig SL eller Vägverket.
Det finns givetvis inga som helst hinder att göra precis vad man vill med de fordon man själva äger, den enda klausul som finns för dessa är att de fordon som finns på ett kontrakt som upphandlats ska erbjudas till tillträdande operatör först och det gäller då INTE fordon som följer kontraktet automatiskt dvs fordon finansierade av SL etc.

//Lars
Slagpåse
Inlägg: 1846
Blev medlem: måndag 12 april 2004 16:33
Ort: Öckerö - Fin ö, året om :-)

Inlägg av Slagpåse »

Saabare skrev:... att man dubblar turerna på L240 till Lilla Varholmen o Hjuvik så att de som ska till båten slipper åka via Hjuvik....
Vet inte vad svamlar om men som det är nu så räcker kapaciteten till på L240 mer än väl, det går en L240 med igenomsnitt 15 minuter mellan i båda riktningar eller ska vi öka på till 7½ minuterstrafik fast färjorna går var 10:e?? Dessutom får väl även ötrafiekn isåfall utökas annars är det ingen mening med det hela.
Dessutom har man L21 mellan Centralstationen och Torslandakrysset som angör precis samma hpl utom att L21 angör 2 hpl till genom Bräcke.

Nä låt "fjollträskborna" behålla sina bussar knutna till sina avtal.
Saabare
Inlägg: 228
Blev medlem: onsdag 24 januari 2007 23:07

Inlägg av Saabare »

Slagpåse skrev:
Saabare skrev:... att man dubblar turerna på L240 till Lilla Varholmen o Hjuvik så att de som ska till båten slipper åka via Hjuvik....
Vet inte vad svamlar om men som det är nu så räcker kapaciteten till på L240 mer än väl, det går en L240 med igenomsnitt 15 minuter mellan i båda riktningar eller ska vi öka på till 7½ minuterstrafik fast färjorna går var 10:e?? Dessutom får väl även ötrafiekn isåfall utökas annars är det ingen mening med det hela.
Dessutom har man L21 mellan Centralstationen och Torslandakrysset som angör precis samma hpl utom att L21 angör 2 hpl till genom Bräcke.

Nä låt "fjollträskborna" behålla sina bussar knutna till sina avtal.
Det e så att efter Majvik så går turerna endast var 30:e minut om det e mot Hjuvik o Lilla Varholmen vissa tider. 242 åker exakt samma väg som L21 ända fram till Torslandakrysset. Men L513 skulle kunna ha turer dubblade eftersom det bara e var 30:e minut hela tiden.
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

Jag tackar för svaren på min fråga! :)
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

Lars Ödlund skrev:I kontraktet ingår f.ö att den nya operatören har första tjing på även resterande bussar (som används i kontraktet) hur många av dessa som Busslink är intresserade av att överta får ni fråga någon annan än mig.
Hur sätts priset på bussarna som den gamla operatören måste erbjuda den nya?
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Inlägg av Lars Ödlund »

NerdBoy skrev:
Lars Ödlund skrev:I kontraktet ingår f.ö att den nya operatören har första tjing på även resterande bussar (som används i kontraktet) hur många av dessa som Busslink är intresserade av att överta får ni fråga någon annan än mig.
Hur sätts priset på bussarna som den gamla operatören måste erbjuda den nya?
Det framgår av trafikavtalet (Huvudavtalet) hur priset beräknas.
Bussar finansierade av SL hyrs ut till operatören, aktuell månadshyra framgår av bilaga till trafikavtalet.

//Lars
Skriv svar