
Så en jämförande bild på ett Örbytåg. Håll med om att det hade varit fint med ett sådant tåg på linje 9 i Göteborg.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Det finns tyvärr ingen B13 bevarad, dock finns ett antal boggier till B13 bevarade.BaardB skrev:Det er det. Kan det gjenskapes uten å bygge 100% replica?daniel_s skrev:Örbytåget är dock otroligt vackert!
Svaret är: Inte veterligt.17AGR skrev:Planerades aldrig att bygga släp av samma storlek som motorvagnarna till Långedragslinjen?
"Alla" är väl rätt överdrivet. De som hade lite konstiga proportioner var ganska få, Långedragstågen och M22+limpa. De tvåaxliga motorvagnarna med släp passade bra ihop, särskilt förstås lanterninsläpen. Även M23 och S27 passade ihop.daniel_s skrev:Alla kombinationer av motorvagn och släp ser mer eller mindre felproportionerade ut.
Okej då! Jag överdrev kanske lite. Fast jag tycker ändå inte att göteborgsvagnarna kan mäta sig med Stockholms i fråga om skönhet! (Med några undantag såklart, exempelvis är M25 mycket snyggare än A29.)Harald skrev:"Alla" är väl rätt överdrivet. De som hade lite konstiga proportioner var ganska få, Långedragstågen och M22+limpa. De tvåaxliga motorvagnarna med släp passade bra ihop, särskilt förstås lanterninsläpen. Även M23 och S27 passade ihop.daniel_s skrev:Alla kombinationer av motorvagn och släp ser mer eller mindre felproportionerade ut.
Mustangerna är väl inte så snygga egentligen. A11-A13 är snyggast tycker jag!Harald skrev:Det här med Stockholmsvagnarnas skönhet tycker jag också är lite överdrivet. Det är få vagnar som kan mäta sig med mustangerna, det kan jag hålla med om. De enda jag kommer på på rak arm är Gents PCC-vagnar. Övriga stockholmstyper är det väl dock inget speciellt med, men det verkar som om mustangernas obestridliga skönhet på något vis har präglat uppfattningen om alla stockholmsvagnar.
Smaken är bekant såsom baken delad.daniel_s skrev:Okej då! Jag överdrev kanske lite. Fast jag tycker ändå inte att göteborgsvagnarna kan mäta sig med Stockholms i fråga om skönhet! (Med några undantag såklart, exempelvis är M25 mycket snyggare än A29.)Harald skrev:"Alla" är väl rätt överdrivet. De som hade lite konstiga proportioner var ganska få, Långedragstågen och M22+limpa. De tvåaxliga motorvagnarna med släp passade bra ihop, särskilt förstås lanterninsläpen. Även M23 och S27 passade ihop.daniel_s skrev:Alla kombinationer av motorvagn och släp ser mer eller mindre felproportionerade ut.
... men även under övriga året var trycket tillräckligt stort vissa tider för att kräva dubbla släp. I varje fall fram till omkring 1960 var det normalt att ett extra "limpesläp" kopplades till varje tåg innan högtrafiktiden, och sedan kopplades ifrån. Det gick också en del extravagnar även vintertid, betänk att inga läroverk eller gymnasier fanns i förorten. En typisk minnesbild jag har från 1950-talet är tvåaxliga motorvagnar med plattformar sprängfyllda med skolelever och arbetspendlare på väg tillbaka till förorten på eftermiddagen. Men naturligtvis var det på somrarna det verkligen var stor belastning, och samma förhållande råder ju nu; så snart nian slutat gå till Saltholmen i mitten av augusti, och det blir en lördag eller söndag med badväder, är det mer eller mindre omöjligt att komma med vagnen från andra hållplatser än Saltholmen på kvällen, i varje fall när en eller flera skärgårdsbåtar dumpat mängder av resenärer vid Saltholmen.Som Harald skriver så var det bara under sommaren som trycket var stort på linjen.
När banan byggdes 1907 var det ren landsbygd från nuvarande vagnhallen Majorna och utåt.
Jag är född 1952, så hur det var före omkring 1955 har jag inget minne av, men jag tror de dubbla limporna under högtrafik förekom fram till slutet av 1950-talet i varje fall. Under M21:s sista tid, åren närmast före dagen H, gick de aldrig såvitt jag vet med mer än ett släp, och det är mycket möjligt att körningen med dubbla släp upphörde redan omkring 1960. Jag uppfattade det inte som att dubbla släp enbart var en sommarföreteelse; som sagt gick det även åt en del extravagnar med tvåaxlig motorvagn + släp för att klara resandeströmmen under högtrafik vardagar. Under lågtrafik kvällstid var det normalt ensam M21. Det jag minns från alla mörkerresor på linjen under 1950-talet är de blinkande lysrören, en av de få moderna detaljerna på dessa vagnar!Var det ändå inte bara under 1950-talets första år som man körde med dubbla släp på nian och då främst sommartid. För efter 1953-54 så började M23 och S27 bli vanligare på linje 9. På bilder verkar det främst rulla enkla M23:or i lågtrafik och med släp under vintertid. Så verkar det även om man iikar i div trafikstatestik.