Och så kom Malmö och Sydsverige 40 minuter närmare Hamburg

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Och så kom Malmö och Sydsverige 40 minuter närmare Hamburg

Inlägg av Bengt Jönsson »

Hör på SVT:s Rapport att de tyska och danska regeringarna enats om att bygga en kombinerad järnvägs- och motorvägsbro över Fehmarn Bält mellan Rödby - Puttgarden.

Ännu en klassisk segelled försvinner, ja, jag vet att den tidigare gick mellan Gedser - Grossenbrode och innan dess mellan Gedser - Warnemünde men så hamnade ju Warnemünde oturligt nog i DDR!

Banverket lär behöva till att behöva satsa många miljarder på Södra Stam över de Småländska moarna om inte avståndet till "nollåtta" skall bli alltför stort. Inte bara mentalt utan även fysiskt.
DSB tar ju snart över lokaltågstrafiken i de forna "Skånelandskapen" och vill även köra till Kalmar och Göteborg!

Över 300 år av "nollåtta"-överhet över "Skånelandskapen" har inte lyckats förringa det faktum att dessa mer är riktade väster- och söderut än norrut, österut.
Fortfarande är ju ju "nollåtta" ett skällsord inte bara söder om landsvägen utan i stora delar av "Skånelandskapen".

Spekulerar Bengt så här på fredagskvällen och är beredd på "skäll" från "nollåtta".. 8)
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Länk till Jyllands Posten om

http://jp.dk/indland/trafik/article988847.ece
Återuppbygg VGJ nu !!
daniel_s

Re: Och så kom Malmö och Sydsverige 40 minuter närmare Hambu

Inlägg av daniel_s »

Bengt Jönsson skrev:Fortfarande är ju ju "nollåtta" ett skällsord inte bara söder om landsvägen utan i stora delar av "Skånelandskapen".
Vad är nollåtta för något egentligen? Sånt har vi inte i Stockholm, världens bästa stad, här behöver man bara lyfta luren och slå sex siffror så kommer man till en riktig stockholmare.
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Nä, just det.. Världen existerar ju inte utanför tullarna eller riktnummerområdet.. :lol: Tyoiskt "nollåtta-fenomen"..

I både Norge och Danmark har man avskaffat riktnummerområden utan man har ett och samma nummer oavsett vart i landet man flyttar och vilken telefonioperatör man ringer med. Att just Sverige har kvar sina rno beror på att telefonisystemet automatiserades tidigt och att så mycket infrastruktur är uppbyggd på just rno.

/Bengt
Återuppbygg VGJ nu !!
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Släpp TV:n Stockholm kommer precis lika mycket närmre kontinenten som Malmö, utan åtgärder.

För övrigt så skulle det förvåna mig om man inte i Danmark satsar på att höja hastigheten kraftigt på den del av sträckan mot Rödby som idag är enkelspårig, dvs från Vordingborg. Över hälften av den sträckan har idag sth 80 km/h. Förmodligen kan man spara betydligt mer restid än de 40 minuter kortare som man spar på den 50-minuter långa färjeturen.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Vardon

Inlägg av Vardon »

Om nu Sverige och Danmark närmar sig Tyskland och Hamburg, är det väl smart att vänta med bron tills man vet exakt hur långt avståndet blir?
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
TS

Inlägg av TS »

Bengt Jönsson skrev:Nä, just det.. Världen existerar ju inte utanför tullarna eller riktnummerområdet.. :lol: Tyoiskt "nollåtta-fenomen"..
Nja, du. Hela Stockholms län utom Norrtälje kommun har 08 som riktnummer sen början av 1990- talet. Då kommer man en bra bit utanför tullarna. :roll:

För resten kommer väl Stockholm också 40 minuter närmre Hamburg nu.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

I denna tråden finns mer i ämnet!
Och där finns även externa länkar.

Nu finns det ännu större anledning för Banverket och Regeringen att skynda på planerandet och byggandet av en snabbtågssträcka Stockholm - Köpenhamn!

Tänk er snabbtåg Stockholm - Hamburg i 300 km/tim. Det är ca 1000 km och tar då teoretiskt drygt 3,5 timma vid nonstopkörning! :lol:
Vardon skrev:Om nu Sverige och Danmark närmar sig Tyskland och Hamburg, är det väl smart att vänta med bron tills man vet exakt hur långt avståndet blir?
:lol: :lol:
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

TS skrev:För resten kommer väl Stockholm också 40 minuter närmre Hamburg nu.
Nu? Snarare om 11 år om vi har tur! Och lever!
rote

Inlägg av rote »

Jag undrar mest över hur man hade tänkt sig att landförbindelserna skall se ut. På bägge sidorna kommer det bli häftiga utbyggnader om tanken är att det skall vara en sammanhängande dubbelspårig höghastighetsbana och motorväg.

Danskarna har från och med hösten en sammanhängande motorväg samt redan dubbelspår till Vordingborg (ligger ungefär fem mil från brofästet) från Köpenhamn. Däremot måste man, om banan skall bli helt dubbelspårig, bygga en ny bro över Smålandsfarvattnet á tre kilometer samt en ny bro igenom Nyköbing. På dessa sträckor är banan enbart enkelspårig idag, skall man dessutom få plats med kontaktledningar och grejer så vetitusan om de gamla broarna är byggda för att klara en sån utbyggnad med tanke på ålder etc. Speciellt Nyköbing undrar jag hur man tänkt göra där, eftersom den nuvarande järnvägsbron mellan Lolland och Falster är en klaffbro mitt inne i tätbebyggelse som inte direkt lämpar sig för högbrostänkande...

På tysk sida har man 2008 elektrifierat och byggt dubbelspår från Hamburg till Lübeck. Här är istället frågan hur de hade tänkt göra vid Fehmarnsund mellan Fehmarn och tyska fastlandet. Dagens bro är en vanlig landsvägsbro med ett oelektrifierat enkelspår. Så här måste en ny bro till. Saken kompliceras dock av att bron och dess omgivning står under Denkmalschutz vilket betyder att vissa siktlinjer inte får förändras, så följer man detta strikt blir man tvungen till att bygga en motorvägs- och järnvägstunnel vilket nog kan bli en mycket dyr historia.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

rote skrev:Jag undrar mest över hur man hade tänkt sig att landförbindelserna skall se ut. På bägge sidorna kommer det bli häftiga utbyggnader om tanken är att det skall vara en sammanhängande dubbelspårig höghastighetsbana och motorväg.

Danskarna har från och med hösten en sammanhängande motorväg samt redan dubbelspår till Vordingborg (ligger ungefär fem mil från brofästet) från Köpenhamn. Däremot måste man, om banan skall bli helt dubbelspårig, bygga en ny bro över Smålandsfarvattnet á tre kilometer samt en ny bro igenom Nyköbing. På dessa sträckor är banan enbart enkelspårig idag, skall man dessutom få plats med kontaktledningar och grejer så vetitusan om de gamla broarna är byggda för att klara en sån utbyggnad med tanke på ålder etc. Speciellt Nyköbing undrar jag hur man tänkt göra där, eftersom den nuvarande järnvägsbron mellan Lolland och Falster är en klaffbro mitt inne i tätbebyggelse som inte direkt lämpar sig för högbrostänkande...
Storströmsbron är i princip rivningsklar, den är i mycket dåligt skick och stängs av helt flera gånger månatligen för att tyngre jordbrukstransporter skall kunna ta sig över. Det hela kompliceras dock av att bron även innhåller kraftledningar för eldistribution mellan öarna.

Bron byggdes på 30-talet och om jag inte helt missminner mig så var det ett samordnat projekt med byggandet av den äldre bron över lilla bält.

Bron mellan Själland och Masendö är också öppningsbar och det föranleder även det en del småproblem.

Inne i Nyköbing Falster, som orten heter, blir det helt klart problem med passagen av Guldborgsund. Men det är i princip enbart dessa tre problemområden som finns med projektet. Dock tror jag att detta är ett avsevärt mindre problem än Storströmmen.

Appropå Nyköbing Falster så är distinktionen sådan för att skilja den från Nyköbing Mors och Nyköbing Själland.

//Tony
rote

Inlägg av rote »

Tack så mycket för en bild av läget över de danska broarna Tony! :)

Hittade bilder och beskrivningar på Storströmsbron: http://www.highways.dk/danmark/broer/storstromsbro.php
Mycket riktigt ser bron risig ut så jag är inte förvånad över det du säger. En sjuttio år gammal bro byggd för helt andra trafikdimensioner än de kommande/dagens sätter förstås sina spår för en bro som har en livslängd på 80-120 år. Här måste man ändå bygga något nytt inom trettio år.

Något man måste ta med i en diskussion om en rivning av Storströmsbron är att det är den enda landsvägsförbindelsen mellan Lolland/Falster och Själland som inte är motorväg. Det vill säga, bron har en enorm betydelse för långsamtgående trafik och som omledningsväg om Faröbron söder om Farö (från Farö kan man leda över trafiken till Mön via Bogö) måste stängas.

Vore inte det lättaste att bygga en ny dubbelspårig järnvägsbro över Storström väster om Masnedö och Vordingborg samtidigt som man bygger en ny landsvägsbro bredvid den gamla Storströmsbron men behåller den gamla bron för elöverföring och som cykelbana, tro? Priset blir att Vordingborgs nya station blir "huset på prärien", men det känns ganska lättviktigt i det här sammanhanget om alternativet är att bygga en dyrbar tunnel under både Masnedö och Storströmmen.

Fredrik den IX:s bro i Nyköbing/Falster över Guldborgsund finns beskrivet här.
Här kompliceras saken av att både Gedserbanan och banan från Nakskov ansluter till järnvägen precis vid brofästena, något som gör ett tunnelbygge svårare med hänsyn till lutningar etc. Nu vet jag inte heller hur pass djupt Guldborgsund är, är det ett djupt sund blir det otroligt mycket svårare och dyrare om man samtidigt skall behålla den nuvarande stationen i Nyköbing. Man bör ochså ta hänsyn till en kommande Gedser-Rostockbro genom att t.ex. göra korsningen med den järnvägen planskild medan Nakskovsbanan inte bör kräva några större investeringar.

Märkligt att det inte finns så mycket beskrivet om landinvesteringarna som måste göras. Någon/några slags utredningar borde väl ändå redan ha gjorts med tanke på hur pass länge man har diskuterat Fehmarnbältförbindelsen? Jag har inte hittat något varken om den tyska sidans kringinvesteringar eller på den danska sidan.
Användarens profilbild
djth

Inlägg av djth »

rote skrev:Man bör ochså ta hänsyn till en kommande Gedser-Rostockbro genom att t.ex. göra korsningen med den järnvägen planskild medan Nakskovsbanan inte bör kräva några större investeringar.
Gedser-Rostock..?! Funderas det över en bro där, är det inte väldigt långt? Jag har för mig att färjeöverfarten tar ungefär tre gånger längre tid än den mellan Rödbyhavn och Puttgarden. Är det 4-5 mil?
rote

Inlägg av rote »

Ett av alternativförslagen till Fehmarnbält var att man skulle bygga Gedser - Rostock istället. Tyskarna var egentligen mer intresserade av detta projekt av flera skäl än av Fehmarnförslaget. http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2007/06/03/232043.htm

Jag menar att man bör lägga in detta i planeringen på ett sådant sätt att ett eventuellt dubbelspårsbygge till Gedser plus elektrifiering dit inte bör kosta en massa extra pengar på grund av att man byggt in Fehmarn-järnvägen i en lösning som gör det extremt dyrt att rucka på. Järnvägstunneln i Helsingborg är ett skräckexempel i detta avseende.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Bengt Jönsson skrev:...
Över 300 år av "nollåtta"-överhet över "Skånelandskapen" har inte lyckats förringa det faktum att dessa mer är riktade väster- och söderut än norrut, österut.
Fortfarande är ju ju "nollåtta" ett skällsord inte bara söder om landsvägen utan i stora delar av "Skånelandskapen".

Spekulerar Bengt så här på fredagskvällen och är beredd på "skäll" från "nollåtta".. 8)
Undrar jag om det är stockholmarna som har storebrorsfasoner eller om det är göteborgarna som har lillebrorskomplex...
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Odd skrev:

Undrar jag om det är stockholmarna som har storebrorsfasoner eller om det är göteborgarna som har lillebrorskomplex...
Nu får jag en jobbig dag på jobbet i morgon, men som inflyttad Göteborgare lutar det åtminstone från min horisont som det senare just i denna fråga och framförallt med de Göteborgare som påtalar det. Tyvärr för det stora hela är det en mycket liten minoritet som ställer till det, låt mig gissa - precis så är det i Stockholm med....

//Tony
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

TonyM skrev:
Odd skrev:Undrar jag om det är stockholmarna som har storebrorsfasoner eller om det är göteborgarna som har lillebrorskomplex...
Nu får jag en jobbig dag på jobbet i morgon, men som inflyttad Göteborgare lutar det åtminstone från min horisont som det senare just i denna fråga och framförallt med de Göteborgare som påtalar det. Tyvärr för det stora hela är det en mycket liten minoritet som ställer till det, låt mig gissa - precis så är det i Stockholm med....
Ja, absolut, riktiga stockholmare är ju knappt medvetna om att det finns något utanför tullarna. :wink:
Coppas

Inlägg av Coppas »

NerdBoy skrev:
TonyM skrev:
Odd skrev:Undrar jag om det är stockholmarna som har storebrorsfasoner eller om det är göteborgarna som har lillebrorskomplex...
Ja, absolut, riktiga stockholmare är ju knappt medvetna om att det finns något utanför tullarna. :wink:
Finns väl inga 'riktiga' stockholmare kvar (de hade inte råd) innanför tullarna?! När jag körde taxi i stan så var den gemensamma åsikten inom kåren att talade kunden någon form av dialekt så var oddsen typ 10-1 att lasset inte gick utanför tullarna. :twisted: :wink:
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
poktirity

Inlägg av poktirity »

Odd skrev:

Som stockholmare som har bott 1.5 år i Götet har man ju fått stå ut med en del om man säger så. Bättre utsikt från spårvagnarna, Avenyn är så bred och fin, Nordstan är så stort osv. :lol:

För att hålla sig till ämnet: Kul att de bygger bron, nu väntar vi bara på snabbtåg Sthlm - Gbg - Malmö (vilket vi lär få vänta på i minst 25 år).
Användarens profilbild
Ivers1991
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

poktirity skrev:
Odd skrev:

Som stockholmare som har bott 1.5 år i Götet har man ju fått stå ut med en del om man säger så. Bättre utsikt från spårvagnarna, Avenyn är så bred och fin, Nordstan är så stort osv. :lol:

För att hålla sig till ämnet: Kul att de bygger bron, nu väntar vi bara på snabbtåg Sthlm - Gbg - Malmö (vilket vi lär få vänta på i minst 25 år).
Om inte Hallandsåsen varit vattenfylld... :wink:
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Låst