Citybanan Stockholm, namn på "centralstationen"
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
"Norrmalm" är ett lite väl vida begrepp för en station belägen där, särskilt om man ska ha samma namn för pendeltågs- och tunnelbanestationen.
Jag anser att "Klara" skulle vara ett lägesmässigt rätt så välbeskrivande namn för bägge stationerna.
Men jag håller även med om att det känns vanskligt att riva upp det inarbetade namnet "T-Centralen" också.
Jag anser att "Klara" skulle vara ett lägesmässigt rätt så välbeskrivande namn för bägge stationerna.
Men jag håller även med om att det känns vanskligt att riva upp det inarbetade namnet "T-Centralen" också.
"Halvvägs ner till H-vetet".
Skämt åsido. Kanske "Stockholm C/T-Centralen"? "City/Stockholm C"? Eller nåt sånt...

Skämt åsido. Kanske "Stockholm C/T-Centralen"? "City/Stockholm C"? Eller nåt sånt...

Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
- Christer J
- Inlägg: 1034
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
- Ort: Stockholm - Årsta
Hur vore det med Sergel City?
Det är en rätt vanlig benämning på området runt Sergels Torg när man inte bara vill tala om Sergels Torg. På motsvarande sätt talas det om Hötorgscity för området runt Hötorget.
Eller Klara City?
Klara City skulle kunna vara ett något vidare begrepp för stationens täckningsområde - dessutom återuppväcka ett gammalt Stockholmsnamn.
Det är väl det närmaste man kan komma ett dubbelnamn utan att det blir för långt och obekvämt. Annars kan man ju även tänka sig Stureplan-Östermalmstorg och Tekniska Högskolan-Östra Station.
Det är en rätt vanlig benämning på området runt Sergels Torg när man inte bara vill tala om Sergels Torg. På motsvarande sätt talas det om Hötorgscity för området runt Hötorget.
Eller Klara City?
Klara City skulle kunna vara ett något vidare begrepp för stationens täckningsområde - dessutom återuppväcka ett gammalt Stockholmsnamn.
Det är väl det närmaste man kan komma ett dubbelnamn utan att det blir för långt och obekvämt. Annars kan man ju även tänka sig Stureplan-Östermalmstorg och Tekniska Högskolan-Östra Station.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
-
- Inlägg: 1229
- Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33
Det finns ju Medborgarplatsen, så varför inte Pundarplatsen
Det var ett dåligt skämt, men det bjuder jag på då det är gratis.
Föregående talare har bra förslag, Sergel City och Klara City. Eller man ska kanske kort och gott kalla det för "Stockholms City". Lätt för alla att hitta, och enkelt när man ska bestämma träff med någon.
T+P-Centralen (skulle säkert uttalas TP-Centralen av Stockholmarna), dock kan det vara lite missvisande och blandas ihop med Centralen.
Mikael 

Föregående talare har bra förslag, Sergel City och Klara City. Eller man ska kanske kort och gott kalla det för "Stockholms City". Lätt för alla att hitta, och enkelt när man ska bestämma träff med någon.
T+P-Centralen (skulle säkert uttalas TP-Centralen av Stockholmarna), dock kan det vara lite missvisande och blandas ihop med Centralen.


-
- Inlägg: 117
- Blev medlem: måndag 09 september 2002 13:27
Mycket skriv och lite ull. Har ingen varit utomlands?Tågbäver skrev:Enligt Banverket så är det Järnvägsstyrelsen som slutligen bestämmer namnet på stationerna. Av säkerhetsskäl så får namnet inte vara för lik nån annan station. Räddningsinsatserna måste veta vart de ska.
Varför inte Stockholm C, spår 51-54.
Vad försöker du säga?Jan Bengtsson skrev:Mycket skriv och lite ull. Har ingen varit utomlands?Tågbäver skrev:Enligt Banverket så är det Järnvägsstyrelsen som slutligen bestämmer namnet på stationerna. Av säkerhetsskäl så får namnet inte vara för lik nån annan station. Räddningsinsatserna måste veta vart de ska.
Varför inte Stockholm C, spår 51-54.
Förövrigt blir det inte samma station. Utan två jänvägsstationer som ligger brevid varandra. Som t.ex Gare du Nord och Gare de l'est i Paris.
- Christer J
- Inlägg: 1034
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
- Ort: Stockholm - Årsta
Mja, jag skulle nog mer vilja likna det med Gare du Nord och Magenta (RER-stationen snett ned under GdN). Gare de L'est ligger flera kvarter bort från GdN.Tågbäver skrev:Förövrigt blir det inte samma station. Utan två jänvägsstationer som ligger brevid varandra. Som t.ex Gare du Nord och Gare de l'est i Paris.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
-
- Inlägg: 117
- Blev medlem: måndag 09 september 2002 13:27
"Vanliga" Gare du Nord ovan jord och de spår/plattformar vid Gare du Nord som trafikeras av RER-linjerna B och D är i praktiken lika mycket två stationer som nuvarande Stockholm C och citybanans blivande station kommer att vara.Tågbäver skrev:Vad försöker du säga?Jan Bengtsson skrev:Mycket skriv och lite ull. Har ingen varit utomlands?Tågbäver skrev:Enligt Banverket så är det Järnvägsstyrelsen som slutligen bestämmer namnet på stationerna. Av säkerhetsskäl så får namnet inte vara för lik nån annan station. Räddningsinsatserna måste veta vart de ska.
Varför inte Stockholm C, spår 51-54.
Förövrigt blir det inte samma station. Utan två jänvägsstationer som ligger brevid varandra. Som t.ex Gare du Nord och Gare de l'est i Paris.
Men det tycks ändå fungera att båda de två förstnämnda stationerna benämns Gare du Nord.
Tilläggas kan att Stockholm C redan nu bl a geografiskt kan sägas bestå av två stationer, spåren 1-9 och spåren 10-19.
Inte svårare att lösa än att man "gör en Södertälje"? Stockholms central övre respektive undre internt också bara Stockholm C externt.Tågbäver skrev:Enligt Banverket så är det Järnvägsstyrelsen som slutligen bestämmer namnet på stationerna. Av säkerhetsskäl så får namnet inte vara för lik nån annan station. Räddningsinsatserna måste veta vart de ska.
Självklart ska båda stationerna heta Stockholm Central. Dessutom borde T-centralen också byta namn till Stockholm Central. Tunnelbanestationen som betjänar Stockholms viktigaste tarfik-knutpunkt borde givetvis ha namnet efter denna.
Precis som fungerar det utomlands m.a.o., t.ex. i Hamburg trafikeras fjärrstationen Hamburg Hbf, en underjordisk S-bahnstation samt två fysikst separerade tunnelbane stationer. Alla med namnet Hamburg Hbf (eller bara Hauptbahnhof). Samma sak i München, Frankfurt m.fl. europesika storstäder. Jag tror att det händer ytterst sällan att någon ställer sig vid spårvägshållplatsen Frankfurt Hbf för att vänta på fjärrtåget mot Berlin...
Det resonemang som förs här får ju konsekvensen att Fridhemsplan måste döpas om då ju blå och röd linje är fysiskt separerade stationer, förbundna med en gångtunnel. Denna approach används för övrigt i de gamla sovjet-städerna, där tunnelbanans bytespunkter som regel har olika namn på stationerna på de olika linjerna. En mardröm för utbölingar och turister. Jag vet av egen erfarenhet.
/Magnus
Precis som fungerar det utomlands m.a.o., t.ex. i Hamburg trafikeras fjärrstationen Hamburg Hbf, en underjordisk S-bahnstation samt två fysikst separerade tunnelbane stationer. Alla med namnet Hamburg Hbf (eller bara Hauptbahnhof). Samma sak i München, Frankfurt m.fl. europesika storstäder. Jag tror att det händer ytterst sällan att någon ställer sig vid spårvägshållplatsen Frankfurt Hbf för att vänta på fjärrtåget mot Berlin...
Det resonemang som förs här får ju konsekvensen att Fridhemsplan måste döpas om då ju blå och röd linje är fysiskt separerade stationer, förbundna med en gångtunnel. Denna approach används för övrigt i de gamla sovjet-städerna, där tunnelbanans bytespunkter som regel har olika namn på stationerna på de olika linjerna. En mardröm för utbölingar och turister. Jag vet av egen erfarenhet.
/Magnus
Eller säger Stockholm C Pendeltåg...Kantorn skrev:Eller så säger man vid räddningssituationer: Stockholms Central Citybanan. Det borde folk fatta...

Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Fast det är två helt olika saker. Ett lokaltrafiksystem och ett fjärrtraifiksystem hänger nödvändigtvis inte ihop. Vi måste fråga oss: Vad är namnen på stationerna till för? Jo, för turister och "utbölingar". För de som bor i stan och redan hittar kan stationerna lika väl heta "12-321" och "1233-AQ" även om det är "samma" station men olika spår, byggda vid olika tidpunkter osv.Självklart ska båda stationerna heta Stockholm Central. Dessutom borde T-centralen också byta namn till Stockholm Central. Tunnelbanestationen som betjänar Stockholms viktigaste tarfik-knutpunkt borde givetvis ha namnet efter denna.
För de som reser lokalt inom samma stad är det av oerhört viktig betydelse att en knutpunkt där byte mellan många linjer har ett entydigt namn som de kan orientera sig till. Vad tekniker och räddningstjänst använder för koder för att hitta rätt hör inte hit. De klarar de naturligtvis av ändå, de är proffs (tills skillnad från vardagstrafikanter). Byte mellan pendeltåg och tunnelbana kommer att ske hundra gånger oftare än byte mellan lokaltrafik och fjärrtåg. Därav skall plattfomen vid pendeltågsspåren under T-Centralen självklart också benämnas T-Centralen. Stockholm C bör med samma resonemang reserveras för enbart fjärrtrafiken.
mvh
/Johan
Enligt ditt resonemang så spelar alltså namnet ingen roll överhuvudtaget? Då är det således inget logiskt motargument till att inte döpa om T-Centralen samt den kommande pendeltågsstationen till Stockholm C du framfört...JohanB skrev:Fast det är två helt olika saker. Ett lokaltrafiksystem och ett fjärrtraifiksystem hänger nödvändigtvis inte ihop. Vi måste fråga oss: Vad är namnen på stationerna till för? Jo, för turister och "utbölingar". För de som bor i stan och redan hittar kan stationerna lika väl heta "12-321" och "1233-AQ" även om det är "samma" station men olika spår, byggda vid olika tidpunkter osv.Självklart ska båda stationerna heta Stockholm Central. Dessutom borde T-centralen också byta namn till Stockholm Central. Tunnelbanestationen som betjänar Stockholms viktigaste tarfik-knutpunkt borde givetvis ha namnet efter denna.
För de som reser lokalt inom samma stad är det av oerhört viktig betydelse att en knutpunkt där byte mellan många linjer har ett entydigt namn som de kan orientera sig till. Vad tekniker och räddningstjänst använder för koder för att hitta rätt hör inte hit. De klarar de naturligtvis av ändå, de är proffs (tills skillnad från vardagstrafikanter). Byte mellan pendeltåg och tunnelbana kommer att ske hundra gånger oftare än byte mellan lokaltrafik och fjärrtåg. Därav skall plattfomen vid pendeltågsspåren under T-Centralen självklart också benämnas T-Centralen. Stockholm C bör med samma resonemang reserveras för enbart fjärrtrafiken.
mvh
/Johan
När någon får en hjärtinfarkt på plattformen en tidig söndagmorgon, och dennes uppstressade partner ringer 112 för att larma ambulans, är det ganska bra om det inte kan uppstå någon tvekan om var den nödställde befinner sig.JohanB skrev:Vad tekniker och räddningstjänst använder för koder för att hitta rätt hör inte hit. De klarar de naturligtvis av ändå, de är proffs (tills skillnad från vardagstrafikanter).
Om man ska döpa om T-centralen får man räkna med att det kommer ta tid. Det är 13 år sedan Södertälje södra blev Södertälje hamn och det är fortfarande en hel del lokalbor som säger "södra". T-centralen är det så många fler som har en personlig relation till så där kan vi säkert förvänta oss 25 år innan namnet försvinner ens ur dagligt tal.
Sedan är det ju dessutom så att det finns ett behov av att kunna ange en plats med viss precision. Förr fick man i förväg bestämma mötesplatser som "Bögringen"/"Spottkoppen", numera kan man säga "ring mig när du är på centralen så är jag någonstans i närheten". I det sammanhanget är Centralen+T-centralen+den nya stationen ett alldeles för stort område för att täckas av samma namn, och om inte "myndigheterna" hittar på olika namn så kommer vanligt folk göra det. Av det får man två resultat, dels att de nya namnen inte blir särskilt logiska, d.v.s. den direkta motsatsen till det logiska i att ge hela komplexet samma namn. Dels kommer "alla" att använda namn som inte finns på några skyltar och därför blir tämligen förvirrande för de "utbölingar" som eventuellt skulle ha nytta av det gemensamma namnet.
Sedan är det ju dessutom så att det finns ett behov av att kunna ange en plats med viss precision. Förr fick man i förväg bestämma mötesplatser som "Bögringen"/"Spottkoppen", numera kan man säga "ring mig när du är på centralen så är jag någonstans i närheten". I det sammanhanget är Centralen+T-centralen+den nya stationen ett alldeles för stort område för att täckas av samma namn, och om inte "myndigheterna" hittar på olika namn så kommer vanligt folk göra det. Av det får man två resultat, dels att de nya namnen inte blir särskilt logiska, d.v.s. den direkta motsatsen till det logiska i att ge hela komplexet samma namn. Dels kommer "alla" att använda namn som inte finns på några skyltar och därför blir tämligen förvirrande för de "utbölingar" som eventuellt skulle ha nytta av det gemensamma namnet.
Öh, nej. Namnet är av oerhört central betydelse och bör tala om den geografiska belägenheten. Eftersom pendeltågsspåren kommer att ligga på samma plats som tunnelbanespåren (om än under dessa) plus att de ligger inom samma spärrlinje så är ju det den naturligaste sak i världen att allting ligger under samma stationsnamn, dvs T-Centralen. Stockholm C ligger geografiskt längre bort och likheten mellan p-tåg och t-tåg är större än mellan p-tåg och fjärrtåg även om dessa går på samma "nät".Enligt ditt resonemang så spelar alltså namnet ingen roll överhuvudtaget? Då är det således inget logiskt motargument till att inte döpa om T-Centralen samt den kommande pendeltågsstationen till Stockholm C du framfört...
Fast det är inte svårare eller mindre entydigt att säga T-Centralen plattform 7, 8 ,9 eller 10 (dvs citybanas plattfomar) än vad det är att säga T-Centralen plattform 5 eller 6 (blå linjens plattformar). Så det argumentet håller inte.När någon får en hjärtinfarkt på plattformen en tidig söndagmorgon, och dennes uppstressade partner ringer 112 för att larma ambulans, är det ganska bra om det inte kan uppstå någon tvekan om var den nödställde befinner sig.
Helt riktigt, varför förvirra de stackars människorna mer än nödvändigt. T-Centralen är garanterat Stockholms mest kända lokaltrafikstation.Om man ska döpa om T-centralen får man räkna med att det kommer ta tid.
mvh
/Johan
Att något inte är perfekt i dag är ingen anledning att försämra det ytterligare...JohanB skrev:Fast det är inte svårare eller mindre entydigt att säga T-Centralen plattform 7, 8 ,9 eller 10 (dvs citybanas plattfomar) än vad det är att säga T-Centralen plattform 5 eller 6 (blå linjens plattformar). Så det argumentet håller inte.När någon får en hjärtinfarkt på plattformen en tidig söndagmorgon, och dennes uppstressade partner ringer 112 för att larma ambulans, är det ganska bra om det inte kan uppstå någon tvekan om var den nödställde befinner sig.
"Argumentet håller inte"? Det är bra om det inte står samma sak på alla namnskyltar på en "station" som har massor av olika plattformar, spår och ingångar. Tror du mig inte så fråga en SOS Alarm-operatör.