Citybanan Stockholm, namn på "centralstationen"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
dastrike
Inlägg: 77
Blev medlem: torsdag 17 maj 2007 15:01
Ort: Hammarbyhöjden, Stockholm

Inlägg av dastrike »

"Norrmalm" är ett lite väl vida begrepp för en station belägen där, särskilt om man ska ha samma namn för pendeltågs- och tunnelbanestationen.
Jag anser att "Klara" skulle vara ett lägesmässigt rätt så välbeskrivande namn för bägge stationerna.
Men jag håller även med om att det känns vanskligt att riva upp det inarbetade namnet "T-Centralen" också.
Användarens profilbild
MalteR
Inlägg: 1884
Blev medlem: söndag 11 februari 2007 20:30
Ort: Schtockolm
Kontakt:

Inlägg av MalteR »

"Halvvägs ner till H-vetet". :wink:

Skämt åsido. Kanske "Stockholm C/T-Centralen"? "City/Stockholm C"? Eller nåt sånt... :oops:
Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
Användarens profilbild
Christer J
Inlägg: 1034
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Inlägg av Christer J »

Hur vore det med Sergel City?

Det är en rätt vanlig benämning på området runt Sergels Torg när man inte bara vill tala om Sergels Torg. På motsvarande sätt talas det om Hötorgscity för området runt Hötorget.

Eller Klara City?

Klara City skulle kunna vara ett något vidare begrepp för stationens täckningsområde - dessutom återuppväcka ett gammalt Stockholmsnamn.

Det är väl det närmaste man kan komma ett dubbelnamn utan att det blir för långt och obekvämt. Annars kan man ju även tänka sig Stureplan-Östermalmstorg och Tekniska Högskolan-Östra Station.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Mikael Karlsson
Inlägg: 1229
Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33

Inlägg av Mikael Karlsson »

Det finns ju Medborgarplatsen, så varför inte Pundarplatsen :roll: Det var ett dåligt skämt, men det bjuder jag på då det är gratis.

Föregående talare har bra förslag, Sergel City och Klara City. Eller man ska kanske kort och gott kalla det för "Stockholms City". Lätt för alla att hitta, och enkelt när man ska bestämma träff med någon.

T+P-Centralen (skulle säkert uttalas TP-Centralen av Stockholmarna), dock kan det vara lite missvisande och blandas ihop med Centralen.

:? Mikael :?
Användarens profilbild
Tågbäver
Inlägg: 166
Blev medlem: tisdag 14 februari 2006 14:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Tågbäver »

Enligt Banverket så är det Järnvägsstyrelsen som slutligen bestämmer namnet på stationerna. Av säkerhetsskäl så får namnet inte vara för lik nån annan station. Räddningsinsatserna måste veta vart de ska.
Jan Bengtsson
Inlägg: 117
Blev medlem: måndag 09 september 2002 13:27

Inlägg av Jan Bengtsson »

Tågbäver skrev:Enligt Banverket så är det Järnvägsstyrelsen som slutligen bestämmer namnet på stationerna. Av säkerhetsskäl så får namnet inte vara för lik nån annan station. Räddningsinsatserna måste veta vart de ska.
Mycket skriv och lite ull. Har ingen varit utomlands?

Varför inte Stockholm C, spår 51-54.
Användarens profilbild
Tågbäver
Inlägg: 166
Blev medlem: tisdag 14 februari 2006 14:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Tågbäver »

Jan Bengtsson skrev:
Tågbäver skrev:Enligt Banverket så är det Järnvägsstyrelsen som slutligen bestämmer namnet på stationerna. Av säkerhetsskäl så får namnet inte vara för lik nån annan station. Räddningsinsatserna måste veta vart de ska.
Mycket skriv och lite ull. Har ingen varit utomlands?

Varför inte Stockholm C, spår 51-54.
Vad försöker du säga?

Förövrigt blir det inte samma station. Utan två jänvägsstationer som ligger brevid varandra. Som t.ex Gare du Nord och Gare de l'est i Paris.
Användarens profilbild
Christer J
Inlägg: 1034
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Inlägg av Christer J »

Tågbäver skrev:Förövrigt blir det inte samma station. Utan två jänvägsstationer som ligger brevid varandra. Som t.ex Gare du Nord och Gare de l'est i Paris.
Mja, jag skulle nog mer vilja likna det med Gare du Nord och Magenta (RER-stationen snett ned under GdN). Gare de L'est ligger flera kvarter bort från GdN.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Jan Bengtsson
Inlägg: 117
Blev medlem: måndag 09 september 2002 13:27

Inlägg av Jan Bengtsson »

Tågbäver skrev:
Jan Bengtsson skrev:
Tågbäver skrev:Enligt Banverket så är det Järnvägsstyrelsen som slutligen bestämmer namnet på stationerna. Av säkerhetsskäl så får namnet inte vara för lik nån annan station. Räddningsinsatserna måste veta vart de ska.
Mycket skriv och lite ull. Har ingen varit utomlands?

Varför inte Stockholm C, spår 51-54.
Vad försöker du säga?

Förövrigt blir det inte samma station. Utan två jänvägsstationer som ligger brevid varandra. Som t.ex Gare du Nord och Gare de l'est i Paris.
"Vanliga" Gare du Nord ovan jord och de spår/plattformar vid Gare du Nord som trafikeras av RER-linjerna B och D är i praktiken lika mycket två stationer som nuvarande Stockholm C och citybanans blivande station kommer att vara.

Men det tycks ändå fungera att båda de två förstnämnda stationerna benämns Gare du Nord.

Tilläggas kan att Stockholm C redan nu bl a geografiskt kan sägas bestå av två stationer, spåren 1-9 och spåren 10-19.
erre
Inlägg: 126
Blev medlem: tisdag 22 juli 2003 21:31

Inlägg av erre »

Tågbäver skrev:Enligt Banverket så är det Järnvägsstyrelsen som slutligen bestämmer namnet på stationerna. Av säkerhetsskäl så får namnet inte vara för lik nån annan station. Räddningsinsatserna måste veta vart de ska.
Inte svårare att lösa än att man "gör en Södertälje"? Stockholms central övre respektive undre internt också bara Stockholm C externt.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7515
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Inlägg av Kantorn »

Eller så säger man vid räddningssituationer: Stockholms Central Citybanan. Det borde folk fatta...
Professionell tyckare
Magst
Inlägg: 12
Blev medlem: tisdag 19 augusti 2003 11:13

Inlägg av Magst »

Självklart ska båda stationerna heta Stockholm Central. Dessutom borde T-centralen också byta namn till Stockholm Central. Tunnelbanestationen som betjänar Stockholms viktigaste tarfik-knutpunkt borde givetvis ha namnet efter denna.

Precis som fungerar det utomlands m.a.o., t.ex. i Hamburg trafikeras fjärrstationen Hamburg Hbf, en underjordisk S-bahnstation samt två fysikst separerade tunnelbane stationer. Alla med namnet Hamburg Hbf (eller bara Hauptbahnhof). Samma sak i München, Frankfurt m.fl. europesika storstäder. Jag tror att det händer ytterst sällan att någon ställer sig vid spårvägshållplatsen Frankfurt Hbf för att vänta på fjärrtåget mot Berlin...

Det resonemang som förs här får ju konsekvensen att Fridhemsplan måste döpas om då ju blå och röd linje är fysiskt separerade stationer, förbundna med en gångtunnel. Denna approach används för övrigt i de gamla sovjet-städerna, där tunnelbanans bytespunkter som regel har olika namn på stationerna på de olika linjerna. En mardröm för utbölingar och turister. Jag vet av egen erfarenhet.

/Magnus
Användarens profilbild
Ivers1991
Inlägg: 1152
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 18:08
Ort: Tromsö, Norge
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

Kantorn skrev:Eller så säger man vid räddningssituationer: Stockholms Central Citybanan. Det borde folk fatta...
Eller säger Stockholm C Pendeltåg... :roll:
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
JohanB
Inlägg: 553
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Inlägg av JohanB »

Självklart ska båda stationerna heta Stockholm Central. Dessutom borde T-centralen också byta namn till Stockholm Central. Tunnelbanestationen som betjänar Stockholms viktigaste tarfik-knutpunkt borde givetvis ha namnet efter denna.
Fast det är två helt olika saker. Ett lokaltrafiksystem och ett fjärrtraifiksystem hänger nödvändigtvis inte ihop. Vi måste fråga oss: Vad är namnen på stationerna till för? Jo, för turister och "utbölingar". För de som bor i stan och redan hittar kan stationerna lika väl heta "12-321" och "1233-AQ" även om det är "samma" station men olika spår, byggda vid olika tidpunkter osv.

För de som reser lokalt inom samma stad är det av oerhört viktig betydelse att en knutpunkt där byte mellan många linjer har ett entydigt namn som de kan orientera sig till. Vad tekniker och räddningstjänst använder för koder för att hitta rätt hör inte hit. De klarar de naturligtvis av ändå, de är proffs (tills skillnad från vardagstrafikanter). Byte mellan pendeltåg och tunnelbana kommer att ske hundra gånger oftare än byte mellan lokaltrafik och fjärrtåg. Därav skall plattfomen vid pendeltågsspåren under T-Centralen självklart också benämnas T-Centralen. Stockholm C bör med samma resonemang reserveras för enbart fjärrtrafiken.

mvh
/Johan
RVR
Inlägg: 802
Blev medlem: söndag 06 oktober 2002 14:38
Ort: Stockholm

Inlägg av RVR »

JohanB skrev:
Självklart ska båda stationerna heta Stockholm Central. Dessutom borde T-centralen också byta namn till Stockholm Central. Tunnelbanestationen som betjänar Stockholms viktigaste tarfik-knutpunkt borde givetvis ha namnet efter denna.
Fast det är två helt olika saker. Ett lokaltrafiksystem och ett fjärrtraifiksystem hänger nödvändigtvis inte ihop. Vi måste fråga oss: Vad är namnen på stationerna till för? Jo, för turister och "utbölingar". För de som bor i stan och redan hittar kan stationerna lika väl heta "12-321" och "1233-AQ" även om det är "samma" station men olika spår, byggda vid olika tidpunkter osv.

För de som reser lokalt inom samma stad är det av oerhört viktig betydelse att en knutpunkt där byte mellan många linjer har ett entydigt namn som de kan orientera sig till. Vad tekniker och räddningstjänst använder för koder för att hitta rätt hör inte hit. De klarar de naturligtvis av ändå, de är proffs (tills skillnad från vardagstrafikanter). Byte mellan pendeltåg och tunnelbana kommer att ske hundra gånger oftare än byte mellan lokaltrafik och fjärrtåg. Därav skall plattfomen vid pendeltågsspåren under T-Centralen självklart också benämnas T-Centralen. Stockholm C bör med samma resonemang reserveras för enbart fjärrtrafiken.

mvh
/Johan
Enligt ditt resonemang så spelar alltså namnet ingen roll överhuvudtaget? Då är det således inget logiskt motargument till att inte döpa om T-Centralen samt den kommande pendeltågsstationen till Stockholm C du framfört...
Användarens profilbild
djth
Inlägg: 1239
Blev medlem: torsdag 25 maj 2006 20:04
Ort: Stockholm, linje 19

Inlägg av djth »

JohanB skrev:Vad tekniker och räddningstjänst använder för koder för att hitta rätt hör inte hit. De klarar de naturligtvis av ändå, de är proffs (tills skillnad från vardagstrafikanter).
När någon får en hjärtinfarkt på plattformen en tidig söndagmorgon, och dennes uppstressade partner ringer 112 för att larma ambulans, är det ganska bra om det inte kan uppstå någon tvekan om var den nödställde befinner sig.
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

Om man ska döpa om T-centralen får man räkna med att det kommer ta tid. Det är 13 år sedan Södertälje södra blev Södertälje hamn och det är fortfarande en hel del lokalbor som säger "södra". T-centralen är det så många fler som har en personlig relation till så där kan vi säkert förvänta oss 25 år innan namnet försvinner ens ur dagligt tal.

Sedan är det ju dessutom så att det finns ett behov av att kunna ange en plats med viss precision. Förr fick man i förväg bestämma mötesplatser som "Bögringen"/"Spottkoppen", numera kan man säga "ring mig när du är på centralen så är jag någonstans i närheten". I det sammanhanget är Centralen+T-centralen+den nya stationen ett alldeles för stort område för att täckas av samma namn, och om inte "myndigheterna" hittar på olika namn så kommer vanligt folk göra det. Av det får man två resultat, dels att de nya namnen inte blir särskilt logiska, d.v.s. den direkta motsatsen till det logiska i att ge hela komplexet samma namn. Dels kommer "alla" att använda namn som inte finns på några skyltar och därför blir tämligen förvirrande för de "utbölingar" som eventuellt skulle ha nytta av det gemensamma namnet.
JohanB
Inlägg: 553
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Inlägg av JohanB »

Enligt ditt resonemang så spelar alltså namnet ingen roll överhuvudtaget? Då är det således inget logiskt motargument till att inte döpa om T-Centralen samt den kommande pendeltågsstationen till Stockholm C du framfört...
Öh, nej. Namnet är av oerhört central betydelse och bör tala om den geografiska belägenheten. Eftersom pendeltågsspåren kommer att ligga på samma plats som tunnelbanespåren (om än under dessa) plus att de ligger inom samma spärrlinje så är ju det den naturligaste sak i världen att allting ligger under samma stationsnamn, dvs T-Centralen. Stockholm C ligger geografiskt längre bort och likheten mellan p-tåg och t-tåg är större än mellan p-tåg och fjärrtåg även om dessa går på samma "nät".
När någon får en hjärtinfarkt på plattformen en tidig söndagmorgon, och dennes uppstressade partner ringer 112 för att larma ambulans, är det ganska bra om det inte kan uppstå någon tvekan om var den nödställde befinner sig.
Fast det är inte svårare eller mindre entydigt att säga T-Centralen plattform 7, 8 ,9 eller 10 (dvs citybanas plattfomar) än vad det är att säga T-Centralen plattform 5 eller 6 (blå linjens plattformar). Så det argumentet håller inte.
Om man ska döpa om T-centralen får man räkna med att det kommer ta tid.
Helt riktigt, varför förvirra de stackars människorna mer än nödvändigt. T-Centralen är garanterat Stockholms mest kända lokaltrafikstation.

mvh
/Johan
Användarens profilbild
djth
Inlägg: 1239
Blev medlem: torsdag 25 maj 2006 20:04
Ort: Stockholm, linje 19

Inlägg av djth »

JohanB skrev:
När någon får en hjärtinfarkt på plattformen en tidig söndagmorgon, och dennes uppstressade partner ringer 112 för att larma ambulans, är det ganska bra om det inte kan uppstå någon tvekan om var den nödställde befinner sig.
Fast det är inte svårare eller mindre entydigt att säga T-Centralen plattform 7, 8 ,9 eller 10 (dvs citybanas plattfomar) än vad det är att säga T-Centralen plattform 5 eller 6 (blå linjens plattformar). Så det argumentet håller inte.
Att något inte är perfekt i dag är ingen anledning att försämra det ytterligare...

"Argumentet håller inte"? Det är bra om det inte står samma sak på alla namnskyltar på en "station" som har massor av olika plattformar, spår och ingångar. Tror du mig inte så fråga en SOS Alarm-operatör.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Inlägg av M224 »

Jag tycker att den nya pendeltågsstationen skall heta "City" samtidigt passar man på att döpa om "T-centralen" till "City". Många som träffas inne i stan säger redan nu "City" och många är de som träffas utanför "Åhlens City". Så då var allt frid och fröjd :D
Skriv svar