Har ni missat det här?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Det här var ju också trevliga nyheter: http://www.sl.se/Templates/Article.aspx?id=5383
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2939
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Intressant att det finns pengar att upphandla nya vagnar til denna spårväg bums, medan Lidingöbanan, där spåren redan finns, och där resandeunderlaget är mer jmnt fördelat över året, ännu inte sett röken av nya vagnarbruse skrev:Jag korkar upp när första spadtaget tas. Innan dess ska folk överklaga i absurdum.

Fast nu ska vi inte vara så negativa. Grattis DjL får man väl säga

/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Jag tänkte faktiskt precis samma sak...Ulrik Berggren skrev:Intressant att det finns pengar att upphandla nya vagnar til denna spårväg bums, medan Lidingöbanan, där spåren redan finns, och där resandeunderlaget är mer jmnt fördelat över året, ännu inte sett röken av nya vagnarbruse skrev:Jag korkar upp när första spadtaget tas. Innan dess ska folk överklaga i absurdum.
Fast nu ska vi inte vara så negativa. Grattis DjL får man väl säga

Jag är inte så säker på att det finns något att överklaga.bruse skrev:Innan dess ska folk överklaga i absurdum.
Förutsatt att vissa bitar är uppfyllda, såsom hur markanvändningen på de avsedda platserna ser ut i stadsplanen så är det inte säkert att beslutet kan överklagas.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Man får väl ta en sak i taget! Vänta bara, ska du se att det löser sig sörru.kildor skrev:Men hur ska depåfrågan lösas? I tidigare utredningar så har ju depåfrågan varit en av de stora stötestenarna (utöver trängselproblemen vid Norrmalmstorg), men nu får man det att låta som att det bara är att lägga spår från Norrmalmstorg till Centralen...
Absolut, men inte samtidigt. Utrymmet räcker liksom inte till.daniel_s skrev:Emellertid brukar det gå bra att baxa in de flesta barnvagnar, rullatorer och 100-åriga tanter och farbröder ändå!NerdBoy skrev:No shit.SL skrev:Den typ av vagnar som används på Djurgårdslinjen i dag möter inte de tillgänglighetskrav som SL ställer.![]()
![]()

Nej, det finns ju bara en konduktör så de får allt lyftas på en åt gången! Men faktum är att det får plats förvånansvärt många, jag har någon gång haft fem barnvagnar och en rollator på en "gammelvagn" utan märkbara bekymmer för andra passagerare. Men visst, det blir lättare med låggolv...NerdBoy skrev:Absolut, men inte samtidigt. Utrymmet räcker liksom inte till.daniel_s skrev:Emellertid brukar det gå bra att baxa in de flesta barnvagnar, rullatorer och 100-åriga tanter och farbröder ändå!NerdBoy skrev: No shit.![]()
![]()
-
- Inlägg: 1229
- Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33
Hur ser det ut brevid Djurgårdslinjens vagnhall? Är det inte en parkering eller skrotgård där? Kanske kan vara ett alternativ till en tillfällig lösning innan SL bygger en riktig vagnhall för alla sina nya spårvagnslinjerkildor skrev:Men hur ska depåfrågan lösas? I tidigare utredningar så har ju depåfrågan varit en av de stora stötestenarna (utöver trängselproblemen vid Norrmalmstorg), men nu får man det att låta som att det bara är att lägga spår från Norrmalmstorg till Centralen...

Mikael
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Det här bekräftar ju bara min misstanke att det inte är kostnaden för vagnutbytet som är stötestenen på Lidingö, utan underhållet av gamla Lidingöbron, fastän det sistnämnda (åtminstone med dagens kunskap) utgör en betydligt lägre kostnad. Så länge Lidingö stad spjärnar emot händer ingenting (fastän officiellt heter det att "Staden ska verka för att Lidingöbanan bevaras samt att den integreras med eventuell framtida spårvägsutbyggnad i Stockholmsregionen"). Tidigare i år har jag sett vad som verkar vara dykeriarbeten vid brofundamenten, troligen vill man undersöka tillståndet för undervattensdelarna - allt för att hitta sådana brister att man lugnt kan hänvisa till brons skick för att kunna lägga ned LB. Ett mer balanserat synsätt är kanske att Lidingö stad vill ha en så fullständigt bild av brons tillstånd som möjligt, och därmed förknippade underhållskostnader, innan man gör några definitiva utfästelser gentemot SL/SLL.Ulrik Berggren skrev:Intressant att det finns pengar att upphandla nya vagnar til denna spårväg bums, medan Lidingöbanan, där spåren redan finns, och där resandeunderlaget är mer jmnt fördelat över året, ännu inte sett röken av nya vagnarbruse skrev:Jag korkar upp när första spadtaget tas. Innan dess ska folk överklaga i absurdum.
Fast nu ska vi inte vara så negativa. Grattis DjL får man väl säga
Mvh.
Björn Ehnberg
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
S(ch)akta i backarna, mina herrar. Först ska Stockholms stads politiker (och framför allt de moderata partivännerna) övertygas om förträffligheten i detta. Av allt att döma kommer trafiklandstingsrådet C G Wennerholm (m) få ett styvt arbete med detta.
Mvh.
Björn
Mvh.
Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
- Stefan Widén
- Inlägg: 3073
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Ett posetivt beslut
Jag tillhör optimisterna som tror att dagens beslut är börja på en ny era i sthlm. Självklart finns det massor av utmaningar längs vägen. Men om alla både på SL och i Staden sätter sig tillsammas så hittar man lösningarna. I vissa fall kanske man får leva med provisorium och andra fall hittar man lösningar man tidigare inte sett.
Jag tycker vi alla ska glädjas åt beslutet och framför allt alla aktiva på Djl som genom sina insatser i verksamheten bidrat till att visa på vad spårvägstrafik kan innebära. Vem minns inte känslan att glida fram med Brysselvagen alla glad hejarrop mm som vi fick. Nu har vi alla något nytt å spännande att se fram emot.
Alla som vill va med.......ring ring nu åker vi.....
Stefan
Jag tycker vi alla ska glädjas åt beslutet och framför allt alla aktiva på Djl som genom sina insatser i verksamheten bidrat till att visa på vad spårvägstrafik kan innebära. Vem minns inte känslan att glida fram med Brysselvagen alla glad hejarrop mm som vi fick. Nu har vi alla något nytt å spännande att se fram emot.
Alla som vill va med.......ring ring nu åker vi.....
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Att SL:s styrelse ger i uppdrag åt sin förvaltning att omgående förbereda en upphandling av nya vagnar visar att man verkligen vill mena allvar, istället för att som förra gången det begav sig låta stadens och sina egna tjänstemän utan tidspress låta frågan sakteliga glömmas bort..
Glöm sedan inte att AB Stockholms Spårvägar kanske har något ess kvar i bakfickan...
Glöm sedan inte att AB Stockholms Spårvägar kanske har något ess kvar i bakfickan...
Senast redigerad av RVR den onsdag 20 juni 2007 2:09, redigerad totalt 1 gånger.