Har ni missat det här?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
daniel_s
Inlägg: 14422
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Har ni missat det här?

Inlägg av daniel_s »

Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Inlägg av Erik Sandblom »

Hurra!

Grattis Djurgårdslinjen!
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Jag korkar upp när första spadtaget tas. Innan dess ska folk överklaga i absurdum.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Traesk
Inlägg: 625
Blev medlem: tisdag 19 juni 2007 19:10
Ort: Stockholm

Inlägg av Traesk »

Det här var ju också trevliga nyheter: http://www.sl.se/Templates/Article.aspx?id=5383
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

bruse skrev:Jag korkar upp när första spadtaget tas. Innan dess ska folk överklaga i absurdum.
Intressant att det finns pengar att upphandla nya vagnar til denna spårväg bums, medan Lidingöbanan, där spåren redan finns, och där resandeunderlaget är mer jmnt fördelat över året, ännu inte sett röken av nya vagnar :roll:

Fast nu ska vi inte vara så negativa. Grattis DjL får man väl säga :D
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Traesk
Inlägg: 625
Blev medlem: tisdag 19 juni 2007 19:10
Ort: Stockholm

Inlägg av Traesk »

Ulrik Berggren skrev:
bruse skrev:Jag korkar upp när första spadtaget tas. Innan dess ska folk överklaga i absurdum.
Intressant att det finns pengar att upphandla nya vagnar til denna spårväg bums, medan Lidingöbanan, där spåren redan finns, och där resandeunderlaget är mer jmnt fördelat över året, ännu inte sett röken av nya vagnar :roll:

Fast nu ska vi inte vara så negativa. Grattis DjL får man väl säga :D
Jag tänkte faktiskt precis samma sak... :)
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

SL skrev:Den typ av vagnar som används på Djurgårdslinjen i dag möter inte de tillgänglighetskrav som SL ställer.
No shit. :lol: :lol: :lol:
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

bruse skrev:Innan dess ska folk överklaga i absurdum.
Jag är inte så säker på att det finns något att överklaga.

Förutsatt att vissa bitar är uppfyllda, såsom hur markanvändningen på de avsedda platserna ser ut i stadsplanen så är det inte säkert att beslutet kan överklagas.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
daniel_s
Inlägg: 14422
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

NerdBoy skrev:
SL skrev:Den typ av vagnar som används på Djurgårdslinjen i dag möter inte de tillgänglighetskrav som SL ställer.
No shit. :lol: :lol: :lol:
Emellertid brukar det gå bra att baxa in de flesta barnvagnar, rullatorer och 100-åriga tanter och farbröder ändå!
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5559
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

Men hur ska depåfrågan lösas? I tidigare utredningar så har ju depåfrågan varit en av de stora stötestenarna (utöver trängselproblemen vid Norrmalmstorg), men nu får man det att låta som att det bara är att lägga spår från Norrmalmstorg till Centralen... :roll:
daniel_s
Inlägg: 14422
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

kildor skrev:Men hur ska depåfrågan lösas? I tidigare utredningar så har ju depåfrågan varit en av de stora stötestenarna (utöver trängselproblemen vid Norrmalmstorg), men nu får man det att låta som att det bara är att lägga spår från Norrmalmstorg till Centralen... :roll:
Man får väl ta en sak i taget! Vänta bara, ska du se att det löser sig sörru.
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

daniel_s skrev:
NerdBoy skrev:
SL skrev:Den typ av vagnar som används på Djurgårdslinjen i dag möter inte de tillgänglighetskrav som SL ställer.
No shit. :lol: :lol: :lol:
Emellertid brukar det gå bra att baxa in de flesta barnvagnar, rullatorer och 100-åriga tanter och farbröder ändå!
Absolut, men inte samtidigt. Utrymmet räcker liksom inte till. :wink:
daniel_s
Inlägg: 14422
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

NerdBoy skrev:
daniel_s skrev:
NerdBoy skrev: No shit. :lol: :lol: :lol:
Emellertid brukar det gå bra att baxa in de flesta barnvagnar, rullatorer och 100-åriga tanter och farbröder ändå!
Absolut, men inte samtidigt. Utrymmet räcker liksom inte till. :wink:
Nej, det finns ju bara en konduktör så de får allt lyftas på en åt gången! Men faktum är att det får plats förvånansvärt många, jag har någon gång haft fem barnvagnar och en rollator på en "gammelvagn" utan märkbara bekymmer för andra passagerare. Men visst, det blir lättare med låggolv...
Mikael Karlsson
Inlägg: 1229
Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33

Inlägg av Mikael Karlsson »

kildor skrev:Men hur ska depåfrågan lösas? I tidigare utredningar så har ju depåfrågan varit en av de stora stötestenarna (utöver trängselproblemen vid Norrmalmstorg), men nu får man det att låta som att det bara är att lägga spår från Norrmalmstorg till Centralen... :roll:
Hur ser det ut brevid Djurgårdslinjens vagnhall? Är det inte en parkering eller skrotgård där? Kanske kan vara ett alternativ till en tillfällig lösning innan SL bygger en riktig vagnhall för alla sina nya spårvagnslinjer :D

Mikael
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Inlägg av Björn Ehnberg »

Ulrik Berggren skrev:
bruse skrev:Jag korkar upp när första spadtaget tas. Innan dess ska folk överklaga i absurdum.
Intressant att det finns pengar att upphandla nya vagnar til denna spårväg bums, medan Lidingöbanan, där spåren redan finns, och där resandeunderlaget är mer jmnt fördelat över året, ännu inte sett röken av nya vagnar :roll:

Fast nu ska vi inte vara så negativa. Grattis DjL får man väl säga :D
Det här bekräftar ju bara min misstanke att det inte är kostnaden för vagnutbytet som är stötestenen på Lidingö, utan underhållet av gamla Lidingöbron, fastän det sistnämnda (åtminstone med dagens kunskap) utgör en betydligt lägre kostnad. Så länge Lidingö stad spjärnar emot händer ingenting (fastän officiellt heter det att "Staden ska verka för att Lidingöbanan bevaras samt att den integreras med eventuell framtida spårvägsutbyggnad i Stockholmsregionen"). Tidigare i år har jag sett vad som verkar vara dykeriarbeten vid brofundamenten, troligen vill man undersöka tillståndet för undervattensdelarna - allt för att hitta sådana brister att man lugnt kan hänvisa till brons skick för att kunna lägga ned LB. Ett mer balanserat synsätt är kanske att Lidingö stad vill ha en så fullständigt bild av brons tillstånd som möjligt, och därmed förknippade underhållskostnader, innan man gör några definitiva utfästelser gentemot SL/SLL.

Mvh.

Björn Ehnberg
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Inlägg av Björn Ehnberg »

S(ch)akta i backarna, mina herrar. Först ska Stockholms stads politiker (och framför allt de moderata partivännerna) övertygas om förträffligheten i detta. Av allt att döma kommer trafiklandstingsrådet C G Wennerholm (m) få ett styvt arbete med detta.

Mvh.

Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Darkwand
Inlägg: 166
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 0:34
Ort: Åkersberga

Inlägg av Darkwand »

Det vore trevligt om man drog banan via karlaplan så att den till slut hamnade i Ropsten och kopplades samman med Lidingöbanan.
Användarens profilbild
mjtag
Inlägg: 1559
Blev medlem: söndag 14 december 2003 14:53
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

Ja, detta är ju trevliga nyheter, som kommit många gånger utan att något verkar hända.
Jag hurrar inte förrän bygget till Centralen verkligen startar.
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3073
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Ett posetivt beslut

Inlägg av Stefan Widén »

Jag tillhör optimisterna som tror att dagens beslut är börja på en ny era i sthlm. Självklart finns det massor av utmaningar längs vägen. Men om alla både på SL och i Staden sätter sig tillsammas så hittar man lösningarna. I vissa fall kanske man får leva med provisorium och andra fall hittar man lösningar man tidigare inte sett.

Jag tycker vi alla ska glädjas åt beslutet och framför allt alla aktiva på Djl som genom sina insatser i verksamheten bidrat till att visa på vad spårvägstrafik kan innebära. Vem minns inte känslan att glida fram med Brysselvagen alla glad hejarrop mm som vi fick. Nu har vi alla något nytt å spännande att se fram emot.

Alla som vill va med.......ring ring nu åker vi.....

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
RVR
Inlägg: 802
Blev medlem: söndag 06 oktober 2002 14:38
Ort: Stockholm

Inlägg av RVR »

Att SL:s styrelse ger i uppdrag åt sin förvaltning att omgående förbereda en upphandling av nya vagnar visar att man verkligen vill mena allvar, istället för att som förra gången det begav sig låta stadens och sina egna tjänstemän utan tidspress låta frågan sakteliga glömmas bort..

Glöm sedan inte att AB Stockholms Spårvägar kanske har något ess kvar i bakfickan...
Senast redigerad av RVR den onsdag 20 juni 2007 2:09, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar