Citybanan Stockholm, namn på "centralstationen"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
JohanB

Citybanan Stockholm, namn på "centralstationen"

Inlägg av JohanB »

I projekteringen för Stockholms pendeltågstunnel så benäms stationen under Klara/Sergels torg som "City".

Jag hoppas att när banan är klar och stationen väl öppnar att den får ett annat namn. "City" är inte bara olämpligt eftersom det inte är någon egentlig plats utan också för att det i så fall finns tre olika tågstationer på samma plats men med tre olika, fövirrande, namn ("City", T-centralen och Stockholm Central).

Vad borde då station "City" kallas istället? Jag anser, eftersom man kommer att ha gemensam spärrlinje med tunnelbanetågen på T-centralen, att station "City" också kallas för "T-centralen". Förvisso är det pendeltåg som ska gå där och inte tunnelbanetåg men det är fortfarande Tåg och de går i en Tunnel. Namnet T-centralen blir därmed entydigt med centralstation för lokaltrafiktåg (som går i tunnel) till och Stockholm C blir renodlad regional och fjärrtågscentral.

Någon som inte håller med?

mvh
/Johan
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Re: Citybanan Stockholm, namn på "centralstationen"

Inlägg av Ulrik Berggren »

JohanB skrev:I projekteringen för Stockholms pendeltågstunnel så benäms stationen under Klara/Sergels torg som "City".

Jag hoppas att när banan är klar och stationen väl öppnar att den får ett annat namn. "City" är inte bara olämpligt eftersom det inte är någon egentlig plats utan också för att det i så fall finns tre olika tågstationer på samma plats men med tre olika, fövirrande, namn ("City", T-centralen och Stockholm Central).

Vad borde då station "City" kallas istället? Jag anser, eftersom man kommer att ha gemensam spärrlinje med tunnelbanetågen på T-centralen, att station "City" också kallas för "T-centralen". Förvisso är det pendeltåg som ska gå där och inte tunnelbanetåg men det är fortfarande Tåg och de går i en Tunnel. Namnet T-centralen blir därmed entydigt med centralstation för lokaltrafiktåg (som går i tunnel) till och Stockholm C blir renodlad regional och fjärrtågscentral.

mvh
/Johan
Japp! Centralen, Stockholm C eller Sergels Torg är mina förslag, i nämnd ordning. T-centralen är och förblir namnet på tubens stationer.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

JohanB skrev:Någon som inte håller med?
:D
T-centralen eller Stockholm C och jag blir nöjd. Mot T-centralen kan man invända att namnet inte säger något om orten. Jämför med Stockholms södra och Södra station t.ex... Så Stockholm C är förmodligen ett bättre namn.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Ulrik Berggren skrev:
JohanB skrev:I projekteringen för Stockholms pendeltågstunnel så benäms stationen under Klara/Sergels torg som "City".

mvh
/Johan
Japp! Centralen, Stockholm C eller Sergels Torg är mina förslag, i nämnd ordning. T-centralen är och förblir namnet på tubens stationer.
Nej nej, inte Centralen eller Stockholms C! Det kommer bli en helt ny station, då ska den ha ett eget namn. Heter samma som en annan station några hundra meter därifrån, kommer det bli fruktansvärt snurrigt.

Så enkelt så enkelt, krångla inte till det:
samma station = samma namn
olika sattioner = olika namn
Samma station
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Sergels torg är väl ett trevligt namn :)
erre

Inlägg av erre »

Kanske J-Centralen eller P-Centralen faller namngivarna på sina respektive läppar? :) Så dåligt att det är uppenbart.

Stockholms undre station (Stockholm U) vore ett annat alternativ. Stockholm N, där N står för nedre, är inte lika bra då förväxlingsrisk med ett känt vädersträck föreligger.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

M224 skrev:Sergels torg är väl ett trevligt namn :)
Tycker jag med! Det borde T-centralen heta.
Men pendeltågsstationen kommer ha uppgångar på Kungsgatan, då kan Sergels torg vara lite missvisande.

City tycker jag är det minst sämsta förslaget hittills.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

erre skrev:Kanske J-Centralen eller P-Centralen faller namngivarna på sina respektive läppar? :) Så dåligt att det är uppenbart.
P-centralen är ju så självklart att jag inte trodde någon behövde skriva ut det! :D
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

NerdBoy skrev:
erre skrev:Kanske J-Centralen eller P-Centralen faller namngivarna på sina respektive läppar? :) Så dåligt att det är uppenbart.
P-centralen är ju så självklart att jag inte trodde någon behövde skriva ut det! :D
Förutom då risken att förväxla den med ett p-hus :roll:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

NerdBoy skrev:
P-pillercentralen? Parkeringscentralen? P-rullecentralen? Det kan bli kul det här!
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

bruse skrev:
NerdBoy skrev:
P-pillercentralen? Parkeringscentralen? P-rullecentralen? Det kan bli kul det här!
Med tanke på hur man skyltar för pendeltåg i Stockholm vore faktiskt "J-Centralen" mer logiskt... men det ger inte lika många associationer som P-centralen.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

erre skrev:Stockholms undre station (Stockholm U) vore ett annat alternativ.
Bäst hittills. "Klara källare" kanske? Eller "De Profundis"?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

bruse skrev:Men pendeltågsstationen kommer ha uppgångar på Kungsgatan, då kan Sergels torg vara lite missvisande.
Enligt järnvägsplanen så kommer man göra vissa förberedande arbeten för en sådan uppgång, men den är inte planerad i ett första läge iaf.

Vad är samma station och vad är inte? Farsta strand är två olika stationer men med samma namn (lyckligtvis). Södertälje syd är ett annat exempel (där har man faktiskt två olika namn "internt" nämligen Södertälje syd övre resp undre, men utåt heter de samma sak).

Jag tycker inte det skulle vara något problem om den nya stationen döptes till Stockholm C.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

kildor skrev:Vad är samma station och vad är inte? Farsta strand är två olika stationer men med samma namn (lyckligtvis). Södertälje syd är ett annat exempel (där har man faktiskt två olika namn "internt" nämligen Södertälje syd övre resp undre, men utåt heter de samma sak).

Jag tycker inte det skulle vara något problem om den nya stationen döptes till Stockholm C.
Nej, det är inget problem. Det är ju liksom en bytespunkt. (Det är rätt kul att se folk propagera för att byta namn på T-Tekniska högskolan till "Östra station" och sedan i nästa andetag förespråka två olika namn på Stockholms central!)
Darkwand

Inlägg av Darkwand »

"Cenntralstationen Undre" eller något.
Användarens profilbild
Tågbäver

Inlägg av Tågbäver »

Sergels Torg vore ett trevligt namn.

City är riktigt dåligt! Otydligt och sen kan Citystationen blandas ihop med Cityterminalen (varför heter det inte B-Centralen =P).

Som utlänsk jämförelse så har vi i Paris där Gare du Nord och Gare de l'Est ligger brevid varandra.

Sen har jag en fråga. Hur kommer spåren numreras? 7-10 (efter T-Centralen), 1-4 (egen numrering) eller efter Stockholm Central (och Cityterminalen).
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Undercentralen?

Är nog bäst om jag är tyst...
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Håller med bruse om att Stockholm C eller Centralen är olämpligt! Planerade man inte att T-centralen bara skulle heta Centralen i ett tidigt skede?

Integreras Pendel-stationen med T-stationen så borde de kunna ha samma namn, och då föreslår jag Klara. City duger också, men har en del nackdelar.
RVR

Inlägg av RVR »

kildor skrev:
bruse skrev:Men pendeltågsstationen kommer ha uppgångar på Kungsgatan, då kan Sergels torg vara lite missvisande.
Enligt järnvägsplanen så kommer man göra vissa förberedande arbeten för en sådan uppgång, men den är inte planerad i ett första läge iaf.

Vad är samma station och vad är inte? Farsta strand är två olika stationer men med samma namn (lyckligtvis). Södertälje syd är ett annat exempel (där har man faktiskt två olika namn "internt" nämligen Södertälje syd övre resp undre, men utåt heter de samma sak).

Alvik (för spårvagnarna) har väl samma sorts lösning som Södertälje Syd med två olika "interna" namn?
Användarens profilbild
djth

Inlägg av djth »

Kalla stationen Stockholm City, förkortat Stockholm C, så blir alla glada... :)

(I synnerhet folket på tidningen som får gratis marknadsföring, men den har väl gått i konkurs innan tunneln är färdig.)
Skriv svar