Citybanan Stockholm, namn på "centralstationen"
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Citybanan Stockholm, namn på "centralstationen"
I projekteringen för Stockholms pendeltågstunnel så benäms stationen under Klara/Sergels torg som "City".
Jag hoppas att när banan är klar och stationen väl öppnar att den får ett annat namn. "City" är inte bara olämpligt eftersom det inte är någon egentlig plats utan också för att det i så fall finns tre olika tågstationer på samma plats men med tre olika, fövirrande, namn ("City", T-centralen och Stockholm Central).
Vad borde då station "City" kallas istället? Jag anser, eftersom man kommer att ha gemensam spärrlinje med tunnelbanetågen på T-centralen, att station "City" också kallas för "T-centralen". Förvisso är det pendeltåg som ska gå där och inte tunnelbanetåg men det är fortfarande Tåg och de går i en Tunnel. Namnet T-centralen blir därmed entydigt med centralstation för lokaltrafiktåg (som går i tunnel) till och Stockholm C blir renodlad regional och fjärrtågscentral.
Någon som inte håller med?
mvh
/Johan
Jag hoppas att när banan är klar och stationen väl öppnar att den får ett annat namn. "City" är inte bara olämpligt eftersom det inte är någon egentlig plats utan också för att det i så fall finns tre olika tågstationer på samma plats men med tre olika, fövirrande, namn ("City", T-centralen och Stockholm Central).
Vad borde då station "City" kallas istället? Jag anser, eftersom man kommer att ha gemensam spärrlinje med tunnelbanetågen på T-centralen, att station "City" också kallas för "T-centralen". Förvisso är det pendeltåg som ska gå där och inte tunnelbanetåg men det är fortfarande Tåg och de går i en Tunnel. Namnet T-centralen blir därmed entydigt med centralstation för lokaltrafiktåg (som går i tunnel) till och Stockholm C blir renodlad regional och fjärrtågscentral.
mvh
/Johan
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Re: Citybanan Stockholm, namn på "centralstationen"
Japp! Centralen, Stockholm C eller Sergels Torg är mina förslag, i nämnd ordning. T-centralen är och förblir namnet på tubens stationer.JohanB skrev:I projekteringen för Stockholms pendeltågstunnel så benäms stationen under Klara/Sergels torg som "City".
mvh
/Johan
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
JohanB skrev:Någon som inte håller med?

T-centralen eller Stockholm C och jag blir nöjd. Mot T-centralen kan man invända att namnet inte säger något om orten. Jämför med Stockholms södra och Södra station t.ex... Så Stockholm C är förmodligen ett bättre namn.
Nej nej, inte Centralen eller Stockholms C! Det kommer bli en helt ny station, då ska den ha ett eget namn. Heter samma som en annan station några hundra meter därifrån, kommer det bli fruktansvärt snurrigt.Ulrik Berggren skrev:Japp! Centralen, Stockholm C eller Sergels Torg är mina förslag, i nämnd ordning. T-centralen är och förblir namnet på tubens stationer.JohanB skrev:I projekteringen för Stockholms pendeltågstunnel så benäms stationen under Klara/Sergels torg som "City".
mvh
/Johan
Så enkelt så enkelt, krångla inte till det:
samma station = samma namn
olika sattioner = olika namn
Samma station
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Tycker jag med! Det borde T-centralen heta.M224 skrev:Sergels torg är väl ett trevligt namn
Men pendeltågsstationen kommer ha uppgångar på Kungsgatan, då kan Sergels torg vara lite missvisande.
City tycker jag är det minst sämsta förslaget hittills.
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Förutom då risken att förväxla den med ett p-husNerdBoy skrev:P-centralen är ju så självklart att jag inte trodde någon behövde skriva ut det!erre skrev:Kanske J-Centralen eller P-Centralen faller namngivarna på sina respektive läppar?Så dåligt att det är uppenbart.

/UB
P-pillercentralen? Parkeringscentralen? P-rullecentralen? Det kan bli kul det här!NerdBoy skrev:P-centralen är ju så självklart att jag inte trodde någon behövde skriva ut det!erre skrev:Kanske J-Centralen eller P-Centralen faller namngivarna på sina respektive läppar?Så dåligt att det är uppenbart.
Med tanke på hur man skyltar för pendeltåg i Stockholm vore faktiskt "J-Centralen" mer logiskt... men det ger inte lika många associationer som P-centralen.bruse skrev:P-pillercentralen? Parkeringscentralen? P-rullecentralen? Det kan bli kul det här!NerdBoy skrev:P-centralen är ju så självklart att jag inte trodde någon behövde skriva ut det!erre skrev:Kanske J-Centralen eller P-Centralen faller namngivarna på sina respektive läppar?Så dåligt att det är uppenbart.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Enligt järnvägsplanen så kommer man göra vissa förberedande arbeten för en sådan uppgång, men den är inte planerad i ett första läge iaf.bruse skrev:Men pendeltågsstationen kommer ha uppgångar på Kungsgatan, då kan Sergels torg vara lite missvisande.
Vad är samma station och vad är inte? Farsta strand är två olika stationer men med samma namn (lyckligtvis). Södertälje syd är ett annat exempel (där har man faktiskt två olika namn "internt" nämligen Södertälje syd övre resp undre, men utåt heter de samma sak).
Jag tycker inte det skulle vara något problem om den nya stationen döptes till Stockholm C.
Nej, det är inget problem. Det är ju liksom en bytespunkt. (Det är rätt kul att se folk propagera för att byta namn på T-Tekniska högskolan till "Östra station" och sedan i nästa andetag förespråka två olika namn på Stockholms central!)kildor skrev:Vad är samma station och vad är inte? Farsta strand är två olika stationer men med samma namn (lyckligtvis). Södertälje syd är ett annat exempel (där har man faktiskt två olika namn "internt" nämligen Södertälje syd övre resp undre, men utåt heter de samma sak).
Jag tycker inte det skulle vara något problem om den nya stationen döptes till Stockholm C.
Sergels Torg vore ett trevligt namn.
City är riktigt dåligt! Otydligt och sen kan Citystationen blandas ihop med Cityterminalen (varför heter det inte B-Centralen =P).
Som utlänsk jämförelse så har vi i Paris där Gare du Nord och Gare de l'Est ligger brevid varandra.
Sen har jag en fråga. Hur kommer spåren numreras? 7-10 (efter T-Centralen), 1-4 (egen numrering) eller efter Stockholm Central (och Cityterminalen).
City är riktigt dåligt! Otydligt och sen kan Citystationen blandas ihop med Cityterminalen (varför heter det inte B-Centralen =P).
Som utlänsk jämförelse så har vi i Paris där Gare du Nord och Gare de l'Est ligger brevid varandra.
Sen har jag en fråga. Hur kommer spåren numreras? 7-10 (efter T-Centralen), 1-4 (egen numrering) eller efter Stockholm Central (och Cityterminalen).
Alvik (för spårvagnarna) har väl samma sorts lösning som Södertälje Syd med två olika "interna" namn?kildor skrev:Enligt järnvägsplanen så kommer man göra vissa förberedande arbeten för en sådan uppgång, men den är inte planerad i ett första läge iaf.bruse skrev:Men pendeltågsstationen kommer ha uppgångar på Kungsgatan, då kan Sergels torg vara lite missvisande.
Vad är samma station och vad är inte? Farsta strand är två olika stationer men med samma namn (lyckligtvis). Södertälje syd är ett annat exempel (där har man faktiskt två olika namn "internt" nämligen Södertälje syd övre resp undre, men utåt heter de samma sak).