
En arbetsväg håller på att byggas intill banvallen.

Dagarna är räknade för klippan till höger...

Tåg mot Österskär norr om Rydbo. Grusvägen intill banan har förstärkts för att klara byggtrafiken.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kurvrätning?Persson skrev:
Dagarna är räknade för klippan till höger...
Trevligt. Österskärslinjen har väl behövt upprustning ett bra tag nu?Persson skrev:Ett försök att dokumentera lite längs Österskärslinjen som snart rivs upp.
Jag hoppas det. Men det kan vara så att det bara är för att byggmaskinerna ska kunna ta sig fram bredvid banvallen. Vad jag har hört så tänker man använda befintlig banvall och inte bygga helt ny som man gjorde på Kårstalinjen förra sommaren. Så jag vet inte om några kurvor kommer att rätas.august skrev:Kurvrätning?Persson skrev:
Dagarna är räknade för klippan till höger...
Ja, det kan man verkligen säga. Speciellt då sträckan trafikeras av uppemot 130 tåg om dagen. Vilket inte precis förbättrar spårläget...Verspieder skrev:Trevligt. Österskärslinjen har väl behövt upprustning ett bra tag nu?Persson skrev:Ett försök att dokumentera lite längs Österskärslinjen som snart rivs upp.
Du saknar väl också roddarmadamerna på Strömmen och "bullerbussen" längs Drottninggatan också, va?JRVJ skrev:Så synd att man spränger bort de charmiga bergsskärningarna. Sedan kommer jag att sakna skenskarvsdunket, vilket de dagliga resenärerna inte kommer att göra.Vägen som har anlagts är också ful, man låter inte järnvägen få vara i fred i skogen. Träsliprarna försvinner.
Så vissa saker går man miste om, men det verkar inte många sakna?
(Jag vet att det jag skrivit kan verka bakåtsträvande, men RB har en lång kultur- och teknikhistoria som man bör ta hänsyn till.)
Nu tror du säkert att en gubbe sitter och vill minnas sin barndom, men jag är faktiskt ungdom som föredrar en mer natur- och kulturnära järnväg än dagens betongdominerande infrastruktur.Byggare Bob skrev: Du saknar väl också roddarmadamerna på Strömmen och "bullerbussen" längs Drottninggatan också, va?
Utveckling var ordet...
sa Bull...
Jag håller delvis med, ofta går man väl brutalt fram när man rustar upp järnväg idag. Förstör vackra bergsskärningar till exempel. De nyupprustade sträckorna på Kårstalinjen är ganska charmlösa, för att inte tala om stationerna. Speciellt Visinge och Vallentuna känns väldigt grå och ogästvänliga. Visst ska man bygga rejäla grejer som håller och så, men ibland blir resultatet synnerligen trist.JRVJ skrev:Nu tror du säkert att en gubbe sitter och vill minnas sin barndom, men jag är faktiskt ungdom som föredrar en mer natur- och kulturnära järnväg än dagens betongdominerande infrastruktur.Byggare Bob skrev: Du saknar väl också roddarmadamerna på Strömmen och "bullerbussen" längs Drottninggatan också, va?
Utveckling var ordet...
sa Bull...