Mellan Rydbo och Täljö... (3 bilder)

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Persson

Mellan Rydbo och Täljö... (3 bilder)

Inlägg av Persson »

Ett försök att dokumentera lite längs Österskärslinjen som snart rivs upp.

Bild
En arbetsväg håller på att byggas intill banvallen.

Bild
Dagarna är räknade för klippan till höger...

Bild
Tåg mot Österskär norr om Rydbo. Grusvägen intill banan har förstärkts för att klara byggtrafiken.
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Re: Mellan Rydbo och Täljö... (3 bilder)

Inlägg av august »

Persson skrev:Bild
Kurvrätning?
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Persson skrev:Ett försök att dokumentera lite längs Österskärslinjen som snart rivs upp.
Trevligt. Österskärslinjen har väl behövt upprustning ett bra tag nu?
Persson

Inlägg av Persson »

august skrev:
Persson skrev:Bild
Kurvrätning?
Jag hoppas det. Men det kan vara så att det bara är för att byggmaskinerna ska kunna ta sig fram bredvid banvallen. Vad jag har hört så tänker man använda befintlig banvall och inte bygga helt ny som man gjorde på Kårstalinjen förra sommaren. Så jag vet inte om några kurvor kommer att rätas.
Persson

Inlägg av Persson »

Verspieder skrev:
Persson skrev:Ett försök att dokumentera lite längs Österskärslinjen som snart rivs upp.
Trevligt. Österskärslinjen har väl behövt upprustning ett bra tag nu?
Ja, det kan man verkligen säga. Speciellt då sträckan trafikeras av uppemot 130 tåg om dagen. Vilket inte precis förbättrar spårläget...
Darkwand

Inlägg av Darkwand »

Kommer arbetsvägen gå hela vägen till Täljö?
I så fall så kommer den att underlätta pedalburen förflyttning i området.
JRVJ

Inlägg av JRVJ »

Så synd att man spränger bort de charmiga bergsskärningarna. Sedan kommer jag att sakna skenskarvsdunket, vilket de dagliga resenärerna inte kommer att göra. :cry: Vägen som har anlagts är också ful, man låter inte järnvägen få vara i fred i skogen. Träsliprarna försvinner.
Så vissa saker går man miste om, men det verkar inte många sakna?
(Jag vet att det jag skrivit kan verka bakåtsträvande, men RB har en lång kultur- och teknikhistoria som man bör ta hänsyn till.)
Mvh Rickard Vesterberg
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

JRVJ skrev:Så synd att man spränger bort de charmiga bergsskärningarna. Sedan kommer jag att sakna skenskarvsdunket, vilket de dagliga resenärerna inte kommer att göra. :cry: Vägen som har anlagts är också ful, man låter inte järnvägen få vara i fred i skogen. Träsliprarna försvinner.
Så vissa saker går man miste om, men det verkar inte många sakna?
(Jag vet att det jag skrivit kan verka bakåtsträvande, men RB har en lång kultur- och teknikhistoria som man bör ta hänsyn till.)
Du saknar väl också roddarmadamerna på Strömmen och "bullerbussen" längs Drottninggatan också, va? :wink:

Utveckling var ordet...
sa Bull...
JRVJ

Inlägg av JRVJ »

Byggare Bob skrev: Du saknar väl också roddarmadamerna på Strömmen och "bullerbussen" längs Drottninggatan också, va? :wink:

Utveckling var ordet...
sa Bull...
Nu tror du säkert att en gubbe sitter och vill minnas sin barndom, men jag är faktiskt ungdom som föredrar en mer natur- och kulturnära järnväg än dagens betongdominerande infrastruktur. :wink:
Mvh Rickard Vesterberg
Persson

Inlägg av Persson »

JRVJ skrev:
Byggare Bob skrev: Du saknar väl också roddarmadamerna på Strömmen och "bullerbussen" längs Drottninggatan också, va? :wink:

Utveckling var ordet...
sa Bull...
Nu tror du säkert att en gubbe sitter och vill minnas sin barndom, men jag är faktiskt ungdom som föredrar en mer natur- och kulturnära järnväg än dagens betongdominerande infrastruktur. :wink:
Jag håller delvis med, ofta går man väl brutalt fram när man rustar upp järnväg idag. Förstör vackra bergsskärningar till exempel. De nyupprustade sträckorna på Kårstalinjen är ganska charmlösa, för att inte tala om stationerna. Speciellt Visinge och Vallentuna känns väldigt grå och ogästvänliga. Visst ska man bygga rejäla grejer som håller och så, men ibland blir resultatet synnerligen trist.
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

Hur mycket av bergskärningarnas charm hitter man ta del av när man sitter på tåget?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
C20F
Kontakt:

Inlägg av C20F »

RBn... Gillar landskapet och miljön.. uppskattar då inte vagnarna lika mycket :shock:
Skål för svenska folkhemmet!
-----------------
Muppfakta - Sony Ericsson 3.1 Mpx Cyber-Shoot Autofocus.
-----------------
Massor av tågfilmer att se!
Skriv svar