M 31 kopplingsskydd

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
gunnar nordström
Inlägg: 99
Blev medlem: tisdag 10 september 2002 14:46

M 31 kopplingsskydd

Inlägg av gunnar nordström »

:?: För att undvika att fotgängare som blev påkörda skulle hamna under vagnen försågs M31 med ett sk. frontskydd framför det invikta koplet. Dess skydd är nu nästan alla borttagna VARFÖR???
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

Dom har väl inte orkat sätt dit nya efter diverse kollisioner... antar att skydden inte är så hållbara om man krockar med bil...
Bantekniker
Användarens profilbild
JAgr
Inlägg: 571
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:59
Ort: Västra Frölunda

Inlägg av JAgr »

Orkar gör vi nog! Problemet är att få fram tillräckligt med material.

/JAgr
Q
Inlägg: 445
Blev medlem: måndag 06 januari 2003 0:56
Ort: Rantorget
Kontakt:

Inlägg av Q »

Om det bara är själva kåpan som gick bort så är det enkelt att byta till en ny. Men om infästningen blev skev/gick av/etc. så blir det mkt svårare. Och om vagnen är frisk i övriga fall så får den rulla. Det går inte att ställa av vagnar för alla småfel.

//Q
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

JAgr skrev:Orkar gör vi nog! Problemet är att få fram tillräckligt med material.

/JAgr
Okej... då förstår jag... och som Q sade... man kan ju inte ställa av för alla småfel...
Bantekniker
gunnar nordström
Inlägg: 99
Blev medlem: tisdag 10 september 2002 14:46

Inlägg av gunnar nordström »

:( Vilka svar!!!! Det fanns ju front och även backskydd, var är dessa?
Vild gissning, man använder kopplerna i stallarna och därefter sätter man på dem Rätt???
Roger S
Inlägg: 173
Blev medlem: torsdag 06 mars 2003 10:09
Ort: N59°52'05.7 Ø10°49'24.8
Kontakt:

Inlägg av Roger S »

Ifølge en kollega i GS har man tatt av "skydd" både foran og bak for å få bedre avkjøling av komponentene som sitter under vogna. Antallet vognfeil har visst gått ned etter at man begynte med dette.

gunnar nordström skrev::( Vilka svar!!!! Det fanns ju front och även backskydd, var är dessa?
Vild gissning, man använder kopplerna i stallarna och därefter sätter man på dem Rätt???
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Inlägg av Mr. Burns »

gunnar nordström skrev::( Vilka svar!!!! Det fanns ju front och även backskydd, var är dessa?
Vild gissning, man använder kopplerna i stallarna och därefter sätter man på dem Rätt???
Uppenbarligen var konstruktionen för klen och skadas vid sammanstötningar o.dyl. Du har nu fått svar på din undran. Varför kan du inte köpa det insatta personer skriver? Minst lika många vagnar som saknar kåpor har de facto kåpor.


/Michael
Q
Inlägg: 445
Blev medlem: måndag 06 januari 2003 0:56
Ort: Rantorget
Kontakt:

Inlägg av Q »

gunnar nordström skrev: Vild gissning, man använder kopplerna i stallarna och därefter sätter man på dem Rätt???
FEL!
Kopplena på M31 används bara när man måste dra hem en vagn eller flytta en som inte kan gå för egen maskin.
Iochmed införandet av albertkoppel så finns inte tågledning och tryckluft draget mellan vagnarna.

//Q
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: M 31 kopplingsskydd

Inlägg av 2763 »

gunnar nordström skrev::?: För att undvika att fotgängare som blev påkörda skulle hamna under vagnen försågs M31 med ett sk. frontskydd framför det invikta koplet.
Får jag lov att fråga: På vilket sätt skulle fläskläppen förhindra att fotgängare blev påkörda?

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Re: M 31 kopplingsskydd

Inlägg av Mr. Burns »

TonyM skrev:
gunnar nordström skrev::?: För att undvika att fotgängare som blev påkörda skulle hamna under vagnen försågs M31 med ett sk. frontskydd framför det invikta koplet.
Får jag lov att fråga: På vilket sätt skulle fläskläppen förhindra att fotgängare blev påkörda?

/Tony
Såvida nu inte fläskläpparna har en enorm skrämseleffekt som håller fotgängare långt borta från vagnarna kan vi nog utesluta att de förhindrar själva påkörningen. Men Gunnar har väl helt rätt i att fläskläpparna minskar risken för att den påkörde hamnar under vagnen? Så framställdes i alla fall frontskydden när de kom. Akterskydden däremot torde endast ha estetiska (och kanske bullerdämpande) syften.
Erland

Inlägg av Erland »

Tony, läs hela meningen:

För att undvika att fotgängare som blev påkörda skulle hamna under vagnen
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Erland skrev:Tony, läs hela meningen:

För att undvika att fotgängare som blev påkörda skulle hamna under vagnen
Tack Erland för påpekandet.
Jag hade för bråttom tidigare när jag läste - beklagar.

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Erland

Inlägg av Erland »

Ingen fara, det gör vi alla ibland.
gunnar nordström
Inlägg: 99
Blev medlem: tisdag 10 september 2002 14:46

Inlägg av gunnar nordström »

:D Tack för alla svar, nu vet jag i alla fall. Gunnar
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Inlägg av Andy »

Dissse beskyttelsene kan være upraktiske, spessielt her i Oslo..........

Bild
Både den bak, og den man ser på siden slo ned i bakken under avlastning av vogn 358 i Oslo!

Blir disse dekslene fjernet ved vogntransporter med trailer?

Andreas
Q
Inlägg: 445
Blev medlem: måndag 06 januari 2003 0:56
Ort: Rantorget
Kontakt:

Inlägg av Q »

Vagnar från MGB kommer utan skydden, dessa monteras på Rantorget.
Hur det är med M31 som inte ska till/från Mittiskogens apparatbyggeri vet jag inte.

//Q
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Enligt säker källa är det ungefär så här:

Tidigare skruvades skydden fast väldigt ordentligt, bultarna satt inunder skydden och var inte så lätta att komma åt.
I flera fall demonterades skydden snabbt och skoningslöst med universalverktyget "växelspett".

Varje skydd var inviduellt fastsatt på vagnen (vad annars?) alltså hål för fästbultarna var borrade på plats, det var alltså så att ett skydd från en vagn inte passade på en annan.

Nu har jag sett att det blivit bättre, en ny typ av fastsättningsmojäng, liksom en kromad eller rostfri halvt sfärisk "snabbult" eller liknande sitter numera på ovansidan av skydden på varje sida. Möjligen kan ovandelen av denna "snabbult" rymma en "trekantshane" (dra inga 6-uella liknelser vid ordvalet!). Jag har inte ännu noggrant kontrollerat detta.

Skydden sitter nu också monterade längre ifrån spårvagnskorgen. Det är uppskattningsvis 10 mm mellan skydden i glasfiber och spårvagnens aluminium.

Men det är riktigt, det är fler vagnar som helt eller delvis saknar skydden än de som har intakta skydd.

Och bakom skyden eller "fläskläpparna" finns albértkopplet invikt.

Man skall tydligen vara skyddad om man skall ut på stan... eller åtminstånde skydda andra.

Bj.
Vadå jag dyster?
Skriv svar