M 31 kopplingsskydd
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
M 31 kopplingsskydd

-
Ifølge en kollega i GS har man tatt av "skydd" både foran og bak for å få bedre avkjøling av komponentene som sitter under vogna. Antallet vognfeil har visst gått ned etter at man begynte med dette.
gunnar nordström skrev:Vilka svar!!!! Det fanns ju front och även backskydd, var är dessa?
Vild gissning, man använder kopplerna i stallarna och därefter sätter man på dem Rätt???
Uppenbarligen var konstruktionen för klen och skadas vid sammanstötningar o.dyl. Du har nu fått svar på din undran. Varför kan du inte köpa det insatta personer skriver? Minst lika många vagnar som saknar kåpor har de facto kåpor.gunnar nordström skrev:Vilka svar!!!! Det fanns ju front och även backskydd, var är dessa?
Vild gissning, man använder kopplerna i stallarna och därefter sätter man på dem Rätt???
/Michael
FEL!gunnar nordström skrev: Vild gissning, man använder kopplerna i stallarna och därefter sätter man på dem Rätt???
Kopplena på M31 används bara när man måste dra hem en vagn eller flytta en som inte kan gå för egen maskin.
Iochmed införandet av albertkoppel så finns inte tågledning och tryckluft draget mellan vagnarna.
//Q
Re: M 31 kopplingsskydd
Får jag lov att fråga: På vilket sätt skulle fläskläppen förhindra att fotgängare blev påkörda?gunnar nordström skrev:För att undvika att fotgängare som blev påkörda skulle hamna under vagnen försågs M31 med ett sk. frontskydd framför det invikta koplet.
/Tony
Med reservation för tyckfel.
Re: M 31 kopplingsskydd
Såvida nu inte fläskläpparna har en enorm skrämseleffekt som håller fotgängare långt borta från vagnarna kan vi nog utesluta att de förhindrar själva påkörningen. Men Gunnar har väl helt rätt i att fläskläpparna minskar risken för att den påkörde hamnar under vagnen? Så framställdes i alla fall frontskydden när de kom. Akterskydden däremot torde endast ha estetiska (och kanske bullerdämpande) syften.TonyM skrev:Får jag lov att fråga: På vilket sätt skulle fläskläppen förhindra att fotgängare blev påkörda?gunnar nordström skrev:För att undvika att fotgängare som blev påkörda skulle hamna under vagnen försågs M31 med ett sk. frontskydd framför det invikta koplet.
/Tony
-
Enligt säker källa är det ungefär så här:
Tidigare skruvades skydden fast väldigt ordentligt, bultarna satt inunder skydden och var inte så lätta att komma åt.
I flera fall demonterades skydden snabbt och skoningslöst med universalverktyget "växelspett".
Varje skydd var inviduellt fastsatt på vagnen (vad annars?) alltså hål för fästbultarna var borrade på plats, det var alltså så att ett skydd från en vagn inte passade på en annan.
Nu har jag sett att det blivit bättre, en ny typ av fastsättningsmojäng, liksom en kromad eller rostfri halvt sfärisk "snabbult" eller liknande sitter numera på ovansidan av skydden på varje sida. Möjligen kan ovandelen av denna "snabbult" rymma en "trekantshane" (dra inga 6-uella liknelser vid ordvalet!). Jag har inte ännu noggrant kontrollerat detta.
Skydden sitter nu också monterade längre ifrån spårvagnskorgen. Det är uppskattningsvis 10 mm mellan skydden i glasfiber och spårvagnens aluminium.
Men det är riktigt, det är fler vagnar som helt eller delvis saknar skydden än de som har intakta skydd.
Och bakom skyden eller "fläskläpparna" finns albértkopplet invikt.
Man skall tydligen vara skyddad om man skall ut på stan... eller åtminstånde skydda andra.
Bj.
Tidigare skruvades skydden fast väldigt ordentligt, bultarna satt inunder skydden och var inte så lätta att komma åt.
I flera fall demonterades skydden snabbt och skoningslöst med universalverktyget "växelspett".
Varje skydd var inviduellt fastsatt på vagnen (vad annars?) alltså hål för fästbultarna var borrade på plats, det var alltså så att ett skydd från en vagn inte passade på en annan.
Nu har jag sett att det blivit bättre, en ny typ av fastsättningsmojäng, liksom en kromad eller rostfri halvt sfärisk "snabbult" eller liknande sitter numera på ovansidan av skydden på varje sida. Möjligen kan ovandelen av denna "snabbult" rymma en "trekantshane" (dra inga 6-uella liknelser vid ordvalet!). Jag har inte ännu noggrant kontrollerat detta.
Skydden sitter nu också monterade längre ifrån spårvagnskorgen. Det är uppskattningsvis 10 mm mellan skydden i glasfiber och spårvagnens aluminium.
Men det är riktigt, det är fler vagnar som helt eller delvis saknar skydden än de som har intakta skydd.
Och bakom skyden eller "fläskläpparna" finns albértkopplet invikt.
Man skall tydligen vara skyddad om man skall ut på stan... eller åtminstånde skydda andra.
Bj.
Vadå jag dyster?