NerdBoy skrev:Det där påståendet är väldigt märkligt med tanke på hur många i glesbygden som bor längre än tre kilometer från en busshållplats.Erik Sandblom skrev:Poängen är att cykeln funkar bra även i glesbygd. Låt oss definiera glesbygd som två hus per kvadratkilometer, och "fungerar bra med cykel" innebär att ingen har längre än tre kilometer (tio minuter med cykel) till hållplats/matbrevlåda.
Min poäng är att en ökad användning av cykel kan ge underlag för fler busshållplatser i glesbygden. Detta genom att varje busshållplats därigenom får ett större upptagningsområde, jamfört med om passagerarna promenerar till hållplatsen.
Jag säger inte att man ska cykla 15 km till Avesta eller 12 km till hållplatsen utanför Avesta (tar iofs inte mer än 36 minuter). Vad jag säger är att om man t ex har en bostadstäthet på två hus per kvadratkilometer, så kan man försörja upp till teoretiskt 56 bostäder med en enda hållplats med högst nio minuters cykeltur till bostaden.
I mitt snygga och detaljerade diagram nedan ser vi 48 hus, fördelat på 12 hus längs fyra vägasvnitt som alla är 3km långa. Stora vägar är tjocka och småvägar är tunna. De två parallela vägarna ligger 2km från varandra. Det är 500m mellan varje hus på vägarna, tomterna mellan de två parallela vägarna mäter 500x1000m, så det är två hus per kvadratkilometer. De som bor i nordost och nordväst behöver diagonella genvägar och hamnar 3,6 kilometer eller 11 minuter från hållplatsen.

Om detta är glesbygd kan diskuteras, men kollektivtrafikmässigt tycker jag det är rätt glest. Trots det kan man få till en busshållplats med underlag på 48 bostäder, och matutlämning. Ändå ligger tomterna på en halv kvadratkilometer. Ingen har längre än 12 minuters cykeltur till hållplatsen/matutlämningen, och 44 hus har högst nio minuter till hållplatsen. Om man kompletterar med ytterligare en parallel väg i söder får man ytterligare 24 hus, totalt 72 hus på denna enda hållplats, utan att öka restid eller minska tomtstorleken.
Om man är bonde på heltid eller deltid lär man behöva motoriserade redskap ändå. Men om bonden bor ihop med t ex en lärare så kan detta resonemang vara ett sätt att minska från två bilar till en.
Tillägg: Flyttade vägarna till 2km från varann och ändrade texten. Om man drar en diagonell cykelstig från hållplatsen till två kilometer från korsningen på lilla vägen så får ingen längre än 3,8km till hållplatsen, 12 minuter.
Tillägg två: jag hade för många hus på var sida om vägen. Rättat nu.