DN: "Hamngatan propp för ny spårvägslinje"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Johan Eriksson

DN: "Hamngatan propp för ny spårvägslinje"

Inlägg av Johan Eriksson »

Saknar följande inlägg i debatten som stod i en blänkare i DN 06.06.03 (hittar inte länk och hoppas det är okey att citera denna viktiga info!?):

"Hamngatan propp för ny spårvägslinje
Hamngatan och trängseln där ligger i vägen för planerna på att dra spårvägslinjen från Djurgården som idag slutar vid Norrmalmstorg vidare till Centralen.
Många politiker har de senaste åren talat sig varma för spårvagnar på Klarabergsgartan och Hamngatan ned till Norrmalmstorg. SL och Gatu- och fastighetskontoret har försökt kyla ned entusiasmen genom att hänvisa till vad ett sådant projekt kan kosta. Enbart spåren från Norrmalmstorg till Centralen skulle kosta 215 miljoner.
Ännu högre blir kostnaden för att få bort den täta biltrafiken på Hamngatan som inte kan fortsätta om gatan förses med spår. En utredning visar att en anslutningstunnel till Klaratunneln för den trafik som idag kör Strandvägen-Hamngatan skulle kosta minst 350 miljoner.
Gatu- och fastighetskontorets dom över den förlängda spårvägen till Centralen lyder: Låt det hela vänta till dess det blir klart om det ska byggas en ny stadsdel vid Hjorthagen-Värtan och om den ska få spårvagnar"

Men nu är det inte riktigt så dystert då denna kommentar egentligen är två år gammal och ett svar på den utredning som SL och Gatu- och fastighetskontoret gjorde i april 2000. Sedan dess har det inte hänt så jättemycket vilket lett till att Kurt Hultgren (Sp) ställt en "öppen fråga" i Gatunämnden om vart frågan idag egentligen ligger. Detta tillsammans med ett upplysande från här skrivande och på VTI verksam light rail-förespråkare hos Gatuborgardet Rogert Mogert har resulterat i att denne anser ovanstående slutsats är "olyckligt formulerad"!

I veckan som gick var det ett nytt möte i Gatu- och fastighetsnämnden där Kurt Hs fråga besvarades och nu väntas den nya formuleringen. Jag hart inte läst det ännu och vet därför inte hur mycket konkret ny spårväg som utlovass. Klart verkar att den ny(gamla) s-majoriteten inte vill begrava frågan om Centralförlängningen utan förhoppningsvis hålla förlängningsplanerna levande i någon form :!: :D
(fortsättning följer)
Johan Eriksson

(fortsättning följer)
Redan idag 13.06. i pappers-DN!
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Johan Eriksson skrev:Redan idag 13.06. i pappers-DN!
Glädjande läsning. Det är första gången som en så hög (s)-representant uttalat sig så positivt om spårväg. Roger Mogerts vändning är särskilt glädjande enär han vintras, i samband med en stor artikel i Svenska Dagbladet, uttalade sig direkt negativt om spårvagnar i innerstan. Det är också glädjande att (m):s Sten Nordin står fast vid sin positiva inställning till spårväg sedan förra mandatperioden.

mvh/ Jörgen G
Svend Christensen

Forlængning til Centralen

Inlägg av Svend Christensen »

Om det nu er helt umuligt med spor i Hamngatan, har man da undersøgt alternativer? Man kunne jo eksempelvis køre ad Birger Jarls Gatan - Stureplan - Kungsgatan - Vasagatan og vende på pladsen syd for Centralens stationshus. Der er ikke så meget trafik på Kungsgatan nu mere, som der var, da jeg var i Stockholm som barn i 1958 og 1961.
Denne strækning er nok længere, men den kan jo også udmærket indgå i et større sporvejsnet i Stockholms innerstad senere, og man behøver i det mindste ikke at skulle flytte fontænen på Sergels Torg :) . Og så har der tidligere kørt sporvogn hele vejen (vel bortset fra kurverne Kungs- Vasagatan).
Hilsen
Svend Christensen
København
Användarens profilbild
Jörgen_G

Re: Forlængning til Centralen

Inlägg av Jörgen_G »

Svend Christensen skrev:/.../har man da undersøgt alternativer? Man kunne jo eksempelvis køre ad Birger Jarls Gatan - Stureplan - Kungsgatan - Vasagatan og vende på pladsen syd for Centralens stationshus. /.../
Jodå, det har man i stort. Men vändningen var avsedd att ske runt ett eller ett par kvarter sydöst om korsningen Vasagatan/Kungsgatan. Kommer inte ihåg exakt vilket eller vilka.

Vad jag förstått så föll det förslaget i första hand på att Kungsgatan mellan Sveavägen och Stureplan skulle vara ännu känsligare för förväntade trafikstörningar än Hamngatan. Kungsgatssträckningen skulle desssutom bli längre och dyrare, samtidigt som den utifrån dagens resmönster inte är naturlig för resor mellan City och Djurgården.

Annars kommer ju Kungsgatan att bli mer central ur kollektivtrafiksynpunkt när Citybanan med pendeltågsstationen uppgång i närheten av hörnet Drottninggatan/Kungsgatan kommer i sisådär 2011. Kungsgatsalternativet känns därför vettigare ur ett framtidsperspektiv än i dagsläget.

mvh/ Jörgen G
Johan Eriksson

Jag förstår inte poängen med att ta en omväg när Klarabergsgatan-Hamngatan är den rakaste vägen där gatan dessutom är breddad i samband med 60-talets rivningar i City vilket medger egna körfält!
Vad jag vet har inte något alternativ dessa gator utredds och fontänen på Sergels torg behöver inte flyttas. Däremot finns ett förslag om en T-korsning istället för en rondell, se Mfss nr 5/2000 sid 40-41!
Lars Fredrik

Inlägg av Lars Fredrik »

Men, hallo!

I Hamngatan er det IKKE kollektivtrafikken som er problemet. Det er biltrafikken, og den må kort og greit vekk. Det kan ikke være meningen at kollektivtrafikken skal kjøre lange og unødvendige omveier bare fordi billistene ikke vil kjøre via for eksempel Radiohuset og Valhallavägen.

En ny tunell til 350 millioner er selvfølgelig hyggelig, men som strakstiltak bør veien kort og greit stenges.

Mener
Lars Fredrik
Som sitter femti mil unna og ser at kollektivtrafikken bygges ned. 1. juli stenger Kolsåsbanen også...
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Lars Fredrik skrev:Men, hallo!

I Hamngatan er det IKKE kollektivtrafikken som er problemet. Det er biltrafikken, og den må kort og greit vekk. Det kan ikke være meningen at kollektivtrafikken skal kjøre lange og unødvendige omveier bare fordi billistene ikke vil kjøre via for eksempel Radiohuset og Valhallavägen.
Håller med dig helt och fullt! Kunde inte sagt det bättre själv.
Stomnät med spårväg nu (men ingen på Saltsjöbanan)
Bantekniker
Användarens profilbild
Per Lind

Smålandsgatan

Inlägg av Per Lind »

Som jag förstår är det den korta sträckningen Nybroiplan-Norrmalmstorg det gäller, sedan är ju gatan bred igen.
Här finns två billiga alternativ:
1. Låt spåren gå som idag. Hamngatan mot Centralen och sväng via Smålandsgatan på återresan.
2. Bygg dubbelspår i Smålandsgatan. Det har det varit förr.
3. Nybroplan-Stureplan-Kungsgatan-Vasagatan-Tegelbacken. Kanske fler busslinjer kan ersättas genom denna dragning.
-Per
Johan Eriksson

Per Lind skrev:
Som jag förstår är det den korta sträckningen Nybroiplan-Norrmalmstorg det gäller, sedan är ju gatan bred igen.
Här finns två billiga alternativ:
1. Låt spåren gå som idag. Hamngatan mot Centralen och sväng via Smålandsgatan på återresan.
2. Bygg dubbelspår i Smålandsgatan. Det har det varit förr.
3. Nybroplan-Stureplan-Kungsgatan-Vasagatan-Tegelbacken. Kanske fler busslinjer kan ersättas genom denna dragning.
Jag tror på nr 1 då en sväng via det västra av DLs nuvarande spår på Norrmalmstorg skulle fånga upp passagerare från torget, de moderna vagnarna bör ha dörrar på bägge sidor!
Alternativ 2 är nog att veja för bilistena lite väl mycket på trottoarerna/fotgängarnas beskostad.
Alt 3 ersätter inte någon busslinje och är en omväg. I ett senare skede tror jag på en Cityringlinje: -Norrmalmstorg-Stureplan-Kungsgatan-Kungsbron-Blekholmsterrassen-Klarabergsgatan-Hamngatan-Norrmalmstorg- osv. Linjen - som bör numreras 0 och gratis sponsrad av butiker/företag i City - tror jag redan utretts av SL som busslinje?
Johan Eriksson

Jörgen skrev:
Annars kommer ju Kungsgatan att bli mer central ur kollektivtrafiksynpunkt när Citybanan med pendeltågsstationen uppgång i närheten av hörnet Drottninggatan/Kungsgatan kommer i sisådär 2011. Kungsgatsalternativet känns därför vettigare ur ett framtidsperspektiv än i dagsläget.
Ovanstående är ju alldeles korrekt iofs men jag undrar var den nya pendeltågsstationens (Centralens) södra uppgång hamnar då det verkar finnas olika varianter på förslägen?

Enligt en A4-broschyr (med kartutvik) från Banverket så anläggs nya rulltrappor upp till nuv T-centralens västra uppgång/biljetthall via ett mellanplan. Från detta mellanplan anläggs en (i två steg!) separat uppgång som kommer i dagen under Klarabergsgatan, ungefär mellan Centralens taxistation och Royal Wkiking hotel.

Men enligt Banverkets länk: (Skrolla ner 5 sidor!)
http://www.banverket.se/upload/pdf/jarn ... 030610.pdf
-så finns inte denna utgång med utan alla hänvisas till T-banans västra biljetthall! Det kunde ha varit en poäng med en egen utgång mot Citytereminalens alla bussar och en eventuell förlängd Djurgårdslinjes ändstation. Är det någon som kan bekräfta att denna uppgång verkar ha försvunnit ur planerna?
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Johan Eriksson skrev:Är det någon som kan bekräfta att denna uppgång verkar ha försvunnit ur planerna?
Rent instinktivt känns det som om man har alldeles för lite kapacitet i sydvästra änden. Ska alla resenärer mot centralen, Cityterminalen, bostäder och kontor behöva trängas in i tunnelbanans västra biljetthall. Det var i alla fall det jag reagerade på när jag läste 5b igår. Ganska mycket i de omtalade dokumenten är nog inte den slutgiltiga lösningen. T.ex. undrar jag vart tanken på tvåspårsstationer vid Odenplan och Slussen/Sthlm S tog vägen. Enligt BV skulle ju inte fyra spår behövas inom överskådlig tid. Har man nu plötsligt råd med en sådan överkapacitet?

/Michael
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

Spårvagnsmicke skrev:Det var i alla fall det jag reagerade på när jag läste 5b igår. Ganska mycket i de omtalade dokumenten är nog inte den slutgiltiga lösningen. T.ex. undrar jag vart tanken på tvåspårsstationer vid Odenplan och Slussen/Sthlm S tog vägen. Enligt BV skulle ju inte fyra spår behövas inom överskådlig tid. Har man nu plötsligt råd med en sådan överkapacitet?
Ehhhrm... om man läser igenom hela dokumenten, så står det att man först tänker bygga Slussen/Sthlm Södra och Odenplan med två spår, och senare (till en kostnad av 1,1 miljarder) kommer man att bygga ut dessa till fyra spår, man gör dock vissa förberedelser redan i etapp ett...
Johan Eriksson

Spårvagnsmicke skrev:
Rent instinktivt känns det som om man har alldeles för lite kapacitet i sydvästra änden. Ska alla resenärer mot centralen, Cityterminalen, bostäder och kontor behöva trängas in i tunnelbanans västra biljetthall.
Ja, ett väldigt tryck blir det och det vore bra med den andra utgång i sydväst jag beskrev ovan!

Om vi återgår till spårvägen så tror jag inte man ska börja gå ifrån orginalplanen (med spår i Hamngatan och Klarabergsgatan och ändhållplats på Klarabergsviadukten framför Centralen/Cityterminalen) som en slags anpassning till den nya Citybanan, i det här läget! Efter att ha väntat på ett besked i frågan under många år (12?) vore det bara tillkrångande med en ny sträckning nu när politikerna väl tagit till sig orginalförslaget. Självklart bör goda bytesförhållanden eftersträvas mellan pendeltåg och Centralenförlängningen men gatorna går där de går och jag tycker det är en jättestor poäng att Klarabergsgatan/Hamngatan skär igenom ett något nedgånget City men som skulle kunna förnyas med lite modern spårväg :wink:
Som jag förstår är det den korta sträckningen Nybroplan-Norrmalmstorg det gäller, sedan är ju gatan bred igen.
Ja det är här skon klämmer. Man är inte sen att poängtera vilka problem det skulle bli med ett reserverat körfält i Hamngatan mellan Nybroplan-Norrmalmstorg vid ett spårvagnsinförande, men redan 07.01.2004 startar stombusslinje 2 (nuv 46) som också skulle få stor glädje av körfältet om dess framkomlighet ska kunna garanteras (någorlunda)!
Användarens profilbild
Per Lind

Hamngatan

Inlägg av Per Lind »

Varför kan man då inte dubbelrikta spårvägs/busstrafiken på Smålandsgatan och stänga av den för övrig trafik. De har ju Hamngatan!
Så många uteserveringar och intrång på gångbanor kan det väl ändå inte bli tal om?
-Per
Johan Eriksson

Per Lind skrev:
Varför kan man då inte dubbelrikta spårvägs/busstrafiken på Smålandsgatan och stänga av den för övrig trafik. De har ju Hamngatan!
Så många uteserveringar och intrång på gångbanor kan det väl ändå inte bli tal om?
Kan man väl göra men det har sina nackdelar också, affärerna Norrmalmstorg-Smålandsgatan behöver sina tider för varulastning även på dessa gator, de blir trångt som sagt och flera kurvor efter varandra.

Det aktuella förslaget som utretts av SL/GFK går i Hamngatan i bägge riktningar. Jag tror på Hamngatan västerut men Hamngatan österut går upp via DLs spår på Norrmalmstorgs östra sida och runt kvarteret. Detta för att naturligast fånga upp trafikanterna från torget.

Jag är tycker rädslan för ett nytt kollektivkörfält i Hamngatan (västerut) är överdriven och är övertygad om att bilismen kommer att anpassa sig till de nya förhållandena (1 fil istället för dagens 2) när väl den nya banan är färdig. Den nya kapacitetsstarka men ytsnåla spårvägen blir signalen och spjutsspetsen om vilket trafikmedel som är bekvämast Djurgården-Norrmalmstorg-Centralen :!:
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

august skrev: Ehhhrm... om man läser igenom hela dokumenten, så står det att man först tänker bygga Slussen/Sthlm Södra och Odenplan med två spår, och senare (till en kostnad av 1,1 miljarder) kommer man att bygga ut dessa till fyra spår, man gör dock vissa förberedelser redan i etapp ett...
Men jag läste bara 5a och 5b på din inrådan :wink: Skämt åsidå har jag haft för mycket jobb att ordna med för att hinna läsa allting. Av 5b trodde jag att det var klart med fyra spår på alla stationer, men icke alltså.
Johan Eriksson

Räcker det inte med 4-spår på (nya) Centralen då?
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Johan Eriksson skrev:Räcker det inte med 4-spår på (nya) Centralen då?
Hoppas jag verkligen. Om jag varit otydlig rättar jag mig gärna. Fyra spår är verkligen ett maximum, som Citystationen skulle behöva beroende på sitt stora resandeutbyte. Som sagt var överraskningen att även de andra skulle behöva fyra spår, men detta var alltså framtidsplaner.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tänks det aldrig på att BILAR ÄR INTE SPÅRBUNDNA de tar den bästa vägen. Så jag undrar ofta varför detta bekymmer om biltrafiken på Hamngatan. Det kmmer att ordna sej ordentligt.

Spendera 350 miljoner (dom är ju rika på Vägverket ) och bygg biltunneln från Nybroplan mot Klarabergsleden, som visst är planerad att byggas om till en underjordisk motorväg från Södertunneln upp till E-4an.
Om Hamngatstunneln byggs så är det nog lätt att få fram tillfartsväg till och från Sveavägen som verkar vara en ideal bilväg. (om även mycket föroreningar).
Sedan kan ju Stockholms Stad bygga spårvägen till Centralen vi Hamn & Klarabergsgatan. Men, jag tycker dom skulle dra spåren ner till Vasagatan (en skärning vid bron över Vasagatan) och sedan upp till Norra Bantorget där det finns massor med yta för en slinga.

Spårdelen i Vasagatan skulle utgöra del av framtida linje som fördelar resande som stiger av vid den nya Pendelstationen.

mvh Dennis
Skriv svar