"Hamngatan propp för ny spårvägslinje
Hamngatan och trängseln där ligger i vägen för planerna på att dra spårvägslinjen från Djurgården som idag slutar vid Norrmalmstorg vidare till Centralen.
Många politiker har de senaste åren talat sig varma för spårvagnar på Klarabergsgartan och Hamngatan ned till Norrmalmstorg. SL och Gatu- och fastighetskontoret har försökt kyla ned entusiasmen genom att hänvisa till vad ett sådant projekt kan kosta. Enbart spåren från Norrmalmstorg till Centralen skulle kosta 215 miljoner.
Ännu högre blir kostnaden för att få bort den täta biltrafiken på Hamngatan som inte kan fortsätta om gatan förses med spår. En utredning visar att en anslutningstunnel till Klaratunneln för den trafik som idag kör Strandvägen-Hamngatan skulle kosta minst 350 miljoner.
Gatu- och fastighetskontorets dom över den förlängda spårvägen till Centralen lyder: Låt det hela vänta till dess det blir klart om det ska byggas en ny stadsdel vid Hjorthagen-Värtan och om den ska få spårvagnar"
Men nu är det inte riktigt så dystert då denna kommentar egentligen är två år gammal och ett svar på den utredning som SL och Gatu- och fastighetskontoret gjorde i april 2000. Sedan dess har det inte hänt så jättemycket vilket lett till att Kurt Hultgren (Sp) ställt en "öppen fråga" i Gatunämnden om vart frågan idag egentligen ligger. Detta tillsammans med ett upplysande från här skrivande och på VTI verksam light rail-förespråkare hos Gatuborgardet Rogert Mogert har resulterat i att denne anser ovanstående slutsats är "olyckligt formulerad"!
I veckan som gick var det ett nytt möte i Gatu- och fastighetsnämnden där Kurt Hs fråga besvarades och nu väntas den nya formuleringen. Jag hart inte läst det ännu och vet därför inte hur mycket konkret ny spårväg som utlovass. Klart verkar att den ny(gamla) s-majoriteten inte vill begrava frågan om Centralförlängningen utan förhoppningsvis hålla förlängningsplanerna levande i någon form


(fortsättning följer)