Hur blev det...

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Zella_
Inlägg: 11
Blev medlem: måndag 21 maj 2007 0:45
Ort: Västkusten

Hur blev det...

Inlägg av Zella_ »

hittade detta på google... ang att man tog bort bussfilen på Valhallavägen...

http://www.stockholm.se/Extern/Template ... ?id=108796

:roll:
Coppas
Inlägg: 1691
Blev medlem: måndag 02 september 2002 0:12
Ort: Månen, 3 trappor upp

Inlägg av Coppas »

Aj aj, det var en gammal grej du har hittat där. :wink:

Man kan ju säga som så att det hela återgick till det bättre då trafiken återigen fungerade! Kollektivkörfältet här vill jag nämligen minnas var en ren skrivbordsprodukt som uppstod i samband med trängselskatteförsöket och avsikten var primärt att stomlinjerna 1 och 4 skulle komma fortare fram. Kruxet var bara att all annan trafik i närområdet i princip paralyserades. Det drabbade även då SL-trafik, t.ex. linje 55, på andra linjer som var tvungna att passera området. Efter ett kort tag med massiva klagomål från alla håll så togs då den onödiga kollektivfilen och det blev återigen en ordinarie körbana.

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

Kunde man inte löst 55:ans problem genom att inrätta en bussfil i dess körväg? :wink:

Tur att det finns politiker som vågar åtgärda sina egna misstag! Det finns ju de som blir upprörda när andra gör det! (Slopad enhetstaxa och skatt baserad på grannarnas huspriser t.ex.)
daniel_s
Inlägg: 14411
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Kunde man inte löst 55:ans problem genom att inrätta en bussfil i dess körväg?
55:ans körväg ÄR en bussfil på den aktuella platsen, men köerna hindrade bussen från att komma så långt!
LÅ1 skrev:Tur att det finns politiker som vågar åtgärda sina egna misstag! Det finns ju de som blir upprörda när andra gör det! (Slopad enhetstaxa och skatt baserad på grannarnas huspriser t.ex.)
Jag är ganska övertygad om att just detta misstag åtgärdades av stadens tjänstemän snarare än av dess politiker...
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Kunde man inte löst 55:ans problem genom att inrätta en bussfil i dess körväg?
55:ans körväg ÄR en bussfil på den aktuella platsen, men köerna hindrade bussen från att komma så långt!
Jag syftade naturligtvis på de platser där köerna var i vägen för bussen. (Då skulle ju dessa köande bilister få köa någon annan stans, ännu längre bort, och man fick ett ännu större kaosområde. I vilket man naturligtvis var tvugna att hjälpa bussarna med egna körält, etc. etc. Ja, ni fattar! :lol: )
daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Tur att det finns politiker som vågar åtgärda sina egna misstag! Det finns ju de som blir upprörda när andra gör det! (Slopad enhetstaxa och skatt baserad på grannarnas huspriser t.ex.)
Jag är ganska övertygad om att just detta misstag åtgärdades av stadens tjänstemän snarare än av dess politiker...
Ja, du har säkert rätt! Hade det varit politiskt beslut om att det skulle inrättats bussfiler där så hade det nog blivit ännu mer "väsen" om dess, och dessutom tagit längre tid att få bort dem!
Coppas
Inlägg: 1691
Blev medlem: måndag 02 september 2002 0:12
Ort: Månen, 3 trappor upp

Inlägg av Coppas »

Daniel sammanfattade det hela i ett nötskal. Tänkte mest bara kommentera detta lite allmänt då man får tänka i bredare perspektiv. I det här fallet så fanns det ibland köer över stora delar av Östermalm och Gärdet. Ett stopp på ett ställe får ofta återverkningar över ett betydligt större område... Återigen har vi detta fenomen med att något kan vara större än summan av dess delar. Jämför trafiken med ett blodomlopp och vad som händer vid en blodpropp. :mrgreen:

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Användarens profilbild
Zella_
Inlägg: 11
Blev medlem: måndag 21 maj 2007 0:45
Ort: Västkusten

Inlägg av Zella_ »

Ja det är ju bättre att allt flyter... dock då lite chysta prioriteringa så som ljus så att nyttotrafiken får lite förtur... men att halva stan korka ihopp är säkerligen ingen bra lösning...

Om man titta på Göteborg och spårvagnarna som går på streckan Central stn - Snabbspåret... där får dom förtur jämt... det leder till att på em så är det totalt stopp för bilar och bussar... bussarna blir onödigt sena... och spårtrafiken fixa köer från GP ända bort till Nordstan och i vissa fall köer ända upp till broklaffen... Nåja dom störe städerna är ju jämt mitt i en förämdring så vi får väll se vad som händer... :wink:
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Inlägg av Erik Sandblom »

Zella skrev:Ja det är ju bättre att allt flyter... dock då lite chysta prioriteringa så som ljus så att nyttotrafiken får lite förtur... men att halva stan korka ihopp är säkerligen ingen bra lösning...

Om man titta på Göteborg och spårvagnarna som går på streckan Central stn - Snabbspåret... där får dom förtur jämt... det leder till att på em så är det totalt stopp för bilar och bussar... bussarna blir onödigt sena... och spårtrafiken fixa köer från GP ända bort till Nordstan och i vissa fall köer ända upp till broklaffen... Nåja dom störe städerna är ju jämt mitt i en förämdring så vi får väll se vad som händer... :wink:

Visserligen kanske man kunde justera prioriteringen och på så vis öka kapaciteten.

Men i längden kan inte alla fordon prioriteras. Några fordon måste bort, och det är inte bussar eller spårvagnar eller nyttotrafik. Alltså är det privatbilismen.

Göteborgs-Posten skrev:Lennart Löfberg på Västtrafik diskuterar regelbundet infrastrukturproblemen med trafikkontoret i Göteborg.
- Det är bra att Burggrevegatan blir bussgata och att hållplatsen Nordstan byggs ut men sträckan däremellan är svårast att forcera, säger han. Vi måste få busskörfält förbi Drottningtorget och Centralstationen, bilarna får maka på sig.
GP 23 januari 2007:
http://www.gp.se/gp/road/Classic/shared ... p?a=321364
Coppas skrev:Återigen har vi detta fenomen med att något kan vara större än summan av dess delar. Jämför trafiken med ett blodomlopp och vad som händer vid en blodpropp.

Blodproppar brukar inte uppstå bara sådär, de brukar hänga ihop med dåliga vanor. Är det många fordon med få personer i varje, så blir det stopp. Har man däremot färre fordon med fler personer i varje, så flyter det på bra.

På kort sikt kan man inte bygga bussfiler på varenda gata, men generellt är det så att mer kollektivtrafik är lösningen på storstädernas trafikproblem. Det innebär även att kollektivtrafiken ibland måste prioriteras på bilismens bekostnad, precis som Lennart Löfberg på Västtrafik är inne på.
Harald
Inlägg: 8800
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:t;]Tur att det finns politiker som vågar åtgärda sina egna misstag! Det finns ju de som blir upprörda när andra gör det! (Slopad enhetstaxa och skatt baserad på grannarnas huspriser t.ex.)
Jag är ganska övertygad om att just detta misstag åtgärdades av stadens tjänstemän snarare än av dess politiker...
Tjänstemän får inte besluta om trafikregleringar av det här slaget. Sådana beslut ska tas i Trafiknämnden som består av politiker. Dock är det nog så att dessa oftast beslutar så som tjänstemännen föreslår.
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Inlägg av Erik Sandblom »

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Kunde man inte löst 55:ans problem genom att inrätta en bussfil i dess körväg?
55:ans körväg ÄR en bussfil på den aktuella platsen, men köerna hindrade bussen från att komma så långt!

Kanske behöver man förlänga bussfilen då, istället för att ta bort den? Man lockar fler bilister om bussarna får minskade restider. Vilket i sin tur minskar antalet fordon på gatorna.
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

Erik Sandblom skrev:
daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Kunde man inte löst 55:ans problem genom att inrätta en bussfil i dess körväg?
55:ans körväg ÄR en bussfil på den aktuella platsen, men köerna hindrade bussen från att komma så långt!

Kanske behöver man förlänga bussfilen då, istället för att ta bort den? Man lockar fler bilister om bussarna får minskade restider. Vilket i sin tur minskar antalet fordon på gatorna.
Har du någonsin som helst aning om hur det ser ut på platsen?
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5552
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

Genom det där busskörfältet halverade man i princip kapaciteten för all trafik ut från Lidingö och Östermalm. Såhär i efterhand är det ganska självklart att det gick åt skogen. Att förlänga bussfilen hade knappast hjälpt. Det hade snarare flyttat problemet någon annanstans.
Coppas
Inlägg: 1691
Blev medlem: måndag 02 september 2002 0:12
Ort: Månen, 3 trappor upp

Inlägg av Coppas »

Jo, många av tvärgatorna och i stort sett alla de gator som ledde fram mot korsningen vid Stadion var på stora delar av Gärdet, Storängsbotten, Östermalm osv. i princip igenkorkade. Sedan var det inte bara linje 55 som hade problem utan även t.ex. 56, 62, 72 och 73 kom att drabbas i varierande grad. Tror knappast heller att förbättrad framkomlighet för innerstadsbussarna hade lockat så många förare på väg till/från Lidingö och/eller Värta- och Frihamnsområdet... för som vanligt har det inte bara med vanor att göra utan det handlar även om alternativ och behov.

Detta då de flesta förare här då (vilket bl.a. är bekant för de av oss som frekvent rör sig i stockholmstrafiken) inte ska till City utan snarare till andra platser runt om i Storstockholm och vidare ut i landet. En stor del av trafiken i området utgörs även av diverse lastbilsekipage på väg mellan det rikstäckande vägnätet och färjeterminalerna i området respektive oljehamnen vid Loudden. Hur bra man än tycker om cykling och kollektivtrafik så får man inte med så värst mycket gods i vare sig cykelkorgen eller ombord på 55:an. :twisted: :wink: :P

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Inlägg av Erik Sandblom »

kildor skrev:Genom det där busskörfältet halverade man i princip kapaciteten för all trafik ut från Lidingö och Östermalm.



Tar du inte i lite? Det finns ju flera parallelgator till Valhallavägen, t ex Karlavägen, Strandvägen och Roslagsgatan. Norr om Valhallavägen finns Tegeluddsvägen.

Är det någon som vet hur bussfilen påverkade restider för de busslinjer som inte fastnade i trafiken?

kildor skrev:Såhär i efterhand är det ganska självklart att det gick åt skogen. Att förlänga bussfilen hade knappast hjälpt. Det hade snarare flyttat problemet någon annanstans.

Pratar vi förbi varandra nu? Man kan ju bygga bussfiler på alla ställen där bussarna behöver bättre framkomlighet. Då löser man problemet, man flyttar det inte.

Att det blev så svårt att man gav upp tycker jag är lite oroväckande. Om köer uppstår ofta, så beror det på att det är för många fordon. Enda sättet att komma tillrätta med det är att fler väljer bort bilen.

Att välja bort bilen är i viss utsträckning en generationsfråga, så även om bussfiler är rätt väg så kan det ta väldigt länge innan situationen förbättras. På Norra älvstranden i Göteborg arbetar man därför med frivillig "coachning", där folk får tips och stöd för att minska sitt bilande.
http://www.visionlundby.goteborg.se/pri ... ching.html
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Inlägg av Erik Sandblom »

Coppas skrev:Hur bra man än tycker om cykling och kollektivtrafik så får man inte med så värst mycket gods i vare sig cykelkorgen eller ombord på 55:an.

Nja, det finns ju sk låggolvsbussar som tar barnvagnar. Barnvagnar har ofta betydligt mer än barn med sig.

Och så finns det cyklar...

Bild

http://bakfietscargo.blogspot.com/2006/ ... -kids.html

Originalbild:
http://www.flickr.com/photos/photochiel/219159284/
Coppas
Inlägg: 1691
Blev medlem: måndag 02 september 2002 0:12
Ort: Månen, 3 trappor upp

Inlägg av Coppas »

Erik Sandblom skrev:
kildor skrev:Genom det där busskörfältet halverade man i princip kapaciteten för all trafik ut från Lidingö och Östermalm.



Tar du inte i lite? Det finns ju flera parallelgator till Valhallavägen, t ex Karlavägen, Strandvägen och Roslagsgatan. Norr om Valhallavägen finns Tegeluddsvägen.

Är det någon som vet hur bussfilen påverkade restider för de busslinjer som inte fastnade i trafiken?

kildor skrev:Såhär i efterhand är det ganska självklart att det gick åt skogen. Att förlänga bussfilen hade knappast hjälpt. Det hade snarare flyttat problemet någon annanstans.

Pratar vi förbi varandra nu? Man kan ju bygga bussfiler på alla ställen där bussarna behöver bättre framkomlighet. Då löser man problemet, man flyttar det inte.

Att det blev så svårt att man gav upp tycker jag är lite oroväckande. Om köer uppstår ofta, så beror det på att det är för många fordon. Enda sättet att komma tillrätta med det är att fler väljer bort bilen.

Att välja bort bilen är i viss utsträckning en generationsfråga, så även om bussfiler är rätt väg så kan det ta väldigt länge innan situationen förbättras. På Norra älvstranden i Göteborg arbetar man därför med frivillig "coachning", där folk får tips och stöd för att minska sitt bilande.
http://www.visionlundby.goteborg.se/pri ... ching.html
Mja, mera handlar det väl som vanligt om att det snarare är du som inte bryr dig om att läsa vad vi andra skriver. I det här fallet skulle du ha varit tvungen att göra om nästan varenda gata i närområdet till kollektiva körfält och stängt av för all annan trafik. Du kan dock inte alltid ersätta praktiska och konkreta kunskaper med enbart generella teoriska lösningar utan mer behövs.

Du verkar dock enbart titta på kartor, statistik etc. och sedan teoretisera fram potentiella lösningar utifrån det. Att du därmed negligerar det rent praktiska gör dock i många fall att du missar mycket som du inte känner till och som dina kartor inte tar med. I t.ex. din lösning med alternativa vägar så skjuter du helt bredvid då det bl.a. i många fall här finns hinder och framkomlighetsproblem som du missar helt.

Att hänvisa till det hela som en generationsfråga är sedan att göra det för lätt för sig så det faller direkt. Inte heller kan alltid lösningar som valts för specifika problem i en stad/område vara det ultimata på ett annat håll utan de flesta problem kräver oftast sina egna unika lösningar. Något som fungerar bra i Göteborg behöver för den skull alltså inte göra det i Stockholm och omvänt.

Ibland måste man faktiskt även i detalj känna till fenomenet man diskuterar för lösningarna kan variera. Visst är det ett konkret problem med att det är för många fordon på dessa vägar, men dina lösningar slår även de åt helt fel håll. Orsaken till att det finns för många fordon här är helt enkelt brist på alternativa vägar för väldigt många av transporterna i området.

Du fokuserar även som vanligt enbart på innerstan (varför vet jag inte), medan kruxet här alltså är att vi istället har en mängd trafik som i brist på andra genomfarter (förutom 30-vägen genom Lill-Jansskogen) och framförallt kringfarter måste passera denna del av innerstan för att komma från en punkt utanför tullarna till andra. Det löser man inte med bättre kollektivtrafik just här.
Erik Sandblom skrev:
Coppas skrev:Hur bra man än tycker om cykling och kollektivtrafik så får man inte med så värst mycket gods i vare sig cykelkorgen eller ombord på 55:an.

Nja, det finns ju sk låggolvsbussar som tar barnvagnar. Barnvagnar har ofta betydligt mer än barn med sig.

Och så finns det cyklar...

Bild

http://bakfietscargo.blogspot.com/2006/ ... -kids.html

Originalbild:
http://www.flickr.com/photos/photochiel/219159284/
Tja, det är ju din åsikt. De flesta barnvagnar jag ser brukar dock vara begränsade till en sitt/liggplats även om det ofta brukar vara ett syskon eller så med i anslutning.

Det är dock inte barnvagnsförarna och deras behov som var i fokus här. Därför undrar jag... får du plats med X antal lastpallar vägandes X antal ton eller en sådär 5 m³ eldningsolja i cykeln på bilden? Skulle i alla fall inte tro det själv, lika lite som jag tror att många av säljarna som sitter i t.ex. Värtanområdet skulle börja cykla till sina möten i Kista, Huddinge osv. med lap-topen på pakethållaren.

Dock är den den typen av transporter, dvs. tunga respektive längre personförflyttningar med flexibla behov vi talar om här, inte om folk som är föräldralediga och bara ska ta sig ned med telningarna på Stureplan. Allt har sina användningsområden och behov och man bör nog se på de flesta problem ur flera aspekter och inte enbart betrakta dem tvådimensionellt i termer av bra eller dåligt.

Ska jag vara ärlig så misstänker jag dock att det jag skriver är att som att tala för, i princip, döva öron och att diskussioner med dig kring just trafikfrågor är ganska gagnlös. Detta då du verkar har bespetsat dig på cykeln som den ultimata lösningen och verkar möta alla argument enbart med att framhålla cykeln och ignorera resten. Undrar nästan om jag inte skulle få ’cykel’ till svar om jag frågade om det var ’torsdag’ eller om det var ’februari’ idag… :wink: :mrgreen:


Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5552
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

Erik Sandblom skrev:
kildor skrev:Genom det där busskörfältet halverade man i princip kapaciteten för all trafik ut från Lidingö och Östermalm.


Tar du inte i lite? Det finns ju flera parallelgator till Valhallavägen, t ex Karlavägen, Strandvägen och Roslagsgatan. Norr om Valhallavägen finns Tegeluddsvägen.
Till att börja med förvånar det mig inte att NerdBoys fråga inte fick något svar...

Jo, jag tog i lite grann. Man kan åka ut via Lill-Jansskogen eller Strandvägen mot Centralbron och Söderledstunneln. Men Valhallavägen är den stora utfarten från Lidingö och Östermalm. Vad Roslagsgatan och Tegeluddsvägen skulle ha med saken att göra begriper jag inte :roll:
Erik Sandblom skrev:Är det någon som vet hur bussfilen påverkade restider för de busslinjer som inte fastnade i trafiken?
Ingen av busslinjerna som kunde utnyttja busskörfältet (4, 72, 73) slapp köerna som skapades på Lidingövägen och längre in på Valhallavägen.
Erik Sandblom skrev:
kildor skrev:Såhär i efterhand är det ganska självklart att det gick åt skogen. Att förlänga bussfilen hade knappast hjälpt. Det hade snarare flyttat problemet någon annanstans.
Pratar vi förbi varandra nu? Man kan ju bygga bussfiler på alla ställen där bussarna behöver bättre framkomlighet. Då löser man problemet, man flyttar det inte.
Välkommen ut i verkligheten någongång!
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Inlägg av Erik Sandblom »

NerdBoy skrev:
Erik Sandblom skrev:
daniel_s skrev: 55:ans körväg ÄR en bussfil på den aktuella platsen, men köerna hindrade bussen från att komma så långt!
Kanske behöver man förlänga bussfilen då, istället för att ta bort den? Man lockar fler bilister om bussarna får minskade restider. Vilket i sin tur minskar antalet fordon på gatorna.
Har du någonsin som helst aning om hur det ser ut på platsen?

Ad hominem-argument är ett osakligt argument, där debattören angriper motståndarens karaktär, förmåga eller avsikter i stället för att debattera sakfrågan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Inlägg av Erik Sandblom »

kildor skrev:
Erik Sandblom skrev:
kildor skrev:Genom det där busskörfältet halverade man i princip kapaciteten för all trafik ut från Lidingö och Östermalm.

Tar du inte i lite? Det finns ju flera parallelgator till Valhallavägen, t ex Karlavägen, Strandvägen och Roslagsgatan. Norr om Valhallavägen finns Tegeluddsvägen.
klipp

Jo, jag tog i lite grann. Man kan åka ut via Lill-Jansskogen eller Strandvägen mot Centralbron och Söderledstunneln. Men Valhallavägen är den stora utfarten från Lidingö och Östermalm. Vad Roslagsgatan och Tegeluddsvägen skulle ha med saken att göra begriper jag inte

Man kan t ex följa Strandgatan och Birger Jarlsgatan/Roslagsgatan och norröver, som alternativ till Valhallavägen och norröver. Funkar även söderut via Essingeleden, men då kanske man väljer Strandvägen och Centralbron.

Tegeluddsvägen kan vara ett alternativ om man kommer från östra Djurgården, men det kanske inte är några stora volymer.

Ibland kan det ta ett tag för begränsningar i biltrafiken att "sätta sig", innan folk lär sig nya vägar och kanske förlagt en del resor till bussen ifall busstrafiken förbättras. Om denna övergång blir för svår kan jag förstå att man vill backa, men på sikt kommer kollektivtrafiken öka och därmed kräva mer utrymme. Därför kan det finnas ett värde i att utöka bussfilerna istället för att ta bort dom.

kildor skrev:
Erik Sandblom skrev:Är det någon som vet hur bussfilen påverkade restider för de busslinjer som inte fastnade i trafiken?
Ingen av busslinjerna som kunde utnyttja busskörfältet (4, 72, 73) slapp köerna som skapades på Lidingövägen och längre in på Valhallavägen.

Aha ok. Jag fick uppfattningen att det bara var icke-stombussar som fastnade i kö. Om det inte blev bättre för någon så kan jag förstå att man lägger ner det.

Kildor skrev:Välkommen ut i verkligheten någongång!

Meningslöst gläfsande. Alla har inte samma detaljkunskaper om allt, så på ett forum måste man motivera sina inlägg och svara på frågor. Annars blir det klubben för inbördes beundrande.

Tack för alla svar på frågor, nu har jag lärt mig lite om bussarna på Östermalm :-)
daniel_s
Inlägg: 14411
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

Erik Sandblom skrev:
NerdBoy skrev:Har du någonsin som helst aning om hur det ser ut på platsen?
Ad hominem-argument är ett osakligt argument, där debattören angriper motståndarens karaktär, förmåga eller avsikter i stället för att debattera sakfrågan.
Det är heller aldrig fel att ha kunskaper om det man debatterar om. Vi snackar om den väg som förbinder en av rikets mest välbefolkade öar samt en av rikets största hamnar med resten av Sverige. Dina alternativa körvägar fungerar inte, och den som är någorlunda bekant med omgivningarna (t ex jag som bokstavligt talat har vuxit upp på platsen) vet precis varför. Men det är en lång rad av förklaringar som måste till för att du ska kunna se helheten, och då är det antagligen lättare att bara knäppa dig på näsan med att det här begriper du inte. En oschysst debattteknik, men tidsbesparande. :oops:
Skriv svar