http://www.stockholm.se/Extern/Template ... ?id=108796

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
55:ans körväg ÄR en bussfil på den aktuella platsen, men köerna hindrade bussen från att komma så långt!LÅ1 skrev:Kunde man inte löst 55:ans problem genom att inrätta en bussfil i dess körväg?
Jag är ganska övertygad om att just detta misstag åtgärdades av stadens tjänstemän snarare än av dess politiker...LÅ1 skrev:Tur att det finns politiker som vågar åtgärda sina egna misstag! Det finns ju de som blir upprörda när andra gör det! (Slopad enhetstaxa och skatt baserad på grannarnas huspriser t.ex.)
Jag syftade naturligtvis på de platser där köerna var i vägen för bussen. (Då skulle ju dessa köande bilister få köa någon annan stans, ännu längre bort, och man fick ett ännu större kaosområde. I vilket man naturligtvis var tvugna att hjälpa bussarna med egna körält, etc. etc. Ja, ni fattar!daniel_s skrev:55:ans körväg ÄR en bussfil på den aktuella platsen, men köerna hindrade bussen från att komma så långt!LÅ1 skrev:Kunde man inte löst 55:ans problem genom att inrätta en bussfil i dess körväg?
Ja, du har säkert rätt! Hade det varit politiskt beslut om att det skulle inrättats bussfiler där så hade det nog blivit ännu mer "väsen" om dess, och dessutom tagit längre tid att få bort dem!daniel_s skrev:Jag är ganska övertygad om att just detta misstag åtgärdades av stadens tjänstemän snarare än av dess politiker...LÅ1 skrev:Tur att det finns politiker som vågar åtgärda sina egna misstag! Det finns ju de som blir upprörda när andra gör det! (Slopad enhetstaxa och skatt baserad på grannarnas huspriser t.ex.)
Zella skrev:Ja det är ju bättre att allt flyter... dock då lite chysta prioriteringa så som ljus så att nyttotrafiken får lite förtur... men att halva stan korka ihopp är säkerligen ingen bra lösning...
Om man titta på Göteborg och spårvagnarna som går på streckan Central stn - Snabbspåret... där får dom förtur jämt... det leder till att på em så är det totalt stopp för bilar och bussar... bussarna blir onödigt sena... och spårtrafiken fixa köer från GP ända bort till Nordstan och i vissa fall köer ända upp till broklaffen... Nåja dom störe städerna är ju jämt mitt i en förämdring så vi får väll se vad som händer...
Göteborgs-Posten skrev:Lennart Löfberg på Västtrafik diskuterar regelbundet infrastrukturproblemen med trafikkontoret i Göteborg.
- Det är bra att Burggrevegatan blir bussgata och att hållplatsen Nordstan byggs ut men sträckan däremellan är svårast att forcera, säger han. Vi måste få busskörfält förbi Drottningtorget och Centralstationen, bilarna får maka på sig.
GP 23 januari 2007:
http://www.gp.se/gp/road/Classic/shared ... p?a=321364
Coppas skrev:Återigen har vi detta fenomen med att något kan vara större än summan av dess delar. Jämför trafiken med ett blodomlopp och vad som händer vid en blodpropp.
Tjänstemän får inte besluta om trafikregleringar av det här slaget. Sådana beslut ska tas i Trafiknämnden som består av politiker. Dock är det nog så att dessa oftast beslutar så som tjänstemännen föreslår.daniel_s skrev:Jag är ganska övertygad om att just detta misstag åtgärdades av stadens tjänstemän snarare än av dess politiker...LÅ1 skrev:t;]Tur att det finns politiker som vågar åtgärda sina egna misstag! Det finns ju de som blir upprörda när andra gör det! (Slopad enhetstaxa och skatt baserad på grannarnas huspriser t.ex.)
daniel_s skrev:55:ans körväg ÄR en bussfil på den aktuella platsen, men köerna hindrade bussen från att komma så långt!LÅ1 skrev:Kunde man inte löst 55:ans problem genom att inrätta en bussfil i dess körväg?
Har du någonsin som helst aning om hur det ser ut på platsen?Erik Sandblom skrev:daniel_s skrev:55:ans körväg ÄR en bussfil på den aktuella platsen, men köerna hindrade bussen från att komma så långt!LÅ1 skrev:Kunde man inte löst 55:ans problem genom att inrätta en bussfil i dess körväg?
Kanske behöver man förlänga bussfilen då, istället för att ta bort den? Man lockar fler bilister om bussarna får minskade restider. Vilket i sin tur minskar antalet fordon på gatorna.
kildor skrev:Genom det där busskörfältet halverade man i princip kapaciteten för all trafik ut från Lidingö och Östermalm.
kildor skrev:Såhär i efterhand är det ganska självklart att det gick åt skogen. Att förlänga bussfilen hade knappast hjälpt. Det hade snarare flyttat problemet någon annanstans.
Coppas skrev:Hur bra man än tycker om cykling och kollektivtrafik så får man inte med så värst mycket gods i vare sig cykelkorgen eller ombord på 55:an.
Mja, mera handlar det väl som vanligt om att det snarare är du som inte bryr dig om att läsa vad vi andra skriver. I det här fallet skulle du ha varit tvungen att göra om nästan varenda gata i närområdet till kollektiva körfält och stängt av för all annan trafik. Du kan dock inte alltid ersätta praktiska och konkreta kunskaper med enbart generella teoriska lösningar utan mer behövs.Erik Sandblom skrev:kildor skrev:Genom det där busskörfältet halverade man i princip kapaciteten för all trafik ut från Lidingö och Östermalm.
Tar du inte i lite? Det finns ju flera parallelgator till Valhallavägen, t ex Karlavägen, Strandvägen och Roslagsgatan. Norr om Valhallavägen finns Tegeluddsvägen.
Är det någon som vet hur bussfilen påverkade restider för de busslinjer som inte fastnade i trafiken?
kildor skrev:Såhär i efterhand är det ganska självklart att det gick åt skogen. Att förlänga bussfilen hade knappast hjälpt. Det hade snarare flyttat problemet någon annanstans.
Pratar vi förbi varandra nu? Man kan ju bygga bussfiler på alla ställen där bussarna behöver bättre framkomlighet. Då löser man problemet, man flyttar det inte.
Att det blev så svårt att man gav upp tycker jag är lite oroväckande. Om köer uppstår ofta, så beror det på att det är för många fordon. Enda sättet att komma tillrätta med det är att fler väljer bort bilen.
Att välja bort bilen är i viss utsträckning en generationsfråga, så även om bussfiler är rätt väg så kan det ta väldigt länge innan situationen förbättras. På Norra älvstranden i Göteborg arbetar man därför med frivillig "coachning", där folk får tips och stöd för att minska sitt bilande.
http://www.visionlundby.goteborg.se/pri ... ching.html
Tja, det är ju din åsikt. De flesta barnvagnar jag ser brukar dock vara begränsade till en sitt/liggplats även om det ofta brukar vara ett syskon eller så med i anslutning.Erik Sandblom skrev:Coppas skrev:Hur bra man än tycker om cykling och kollektivtrafik så får man inte med så värst mycket gods i vare sig cykelkorgen eller ombord på 55:an.
Nja, det finns ju sk låggolvsbussar som tar barnvagnar. Barnvagnar har ofta betydligt mer än barn med sig.
Och så finns det cyklar...
http://bakfietscargo.blogspot.com/2006/ ... -kids.html
Originalbild:
http://www.flickr.com/photos/photochiel/219159284/
Till att börja med förvånar det mig inte att NerdBoys fråga inte fick något svar...Erik Sandblom skrev:kildor skrev:Genom det där busskörfältet halverade man i princip kapaciteten för all trafik ut från Lidingö och Östermalm.
Tar du inte i lite? Det finns ju flera parallelgator till Valhallavägen, t ex Karlavägen, Strandvägen och Roslagsgatan. Norr om Valhallavägen finns Tegeluddsvägen.
Ingen av busslinjerna som kunde utnyttja busskörfältet (4, 72, 73) slapp köerna som skapades på Lidingövägen och längre in på Valhallavägen.Erik Sandblom skrev:Är det någon som vet hur bussfilen påverkade restider för de busslinjer som inte fastnade i trafiken?
Välkommen ut i verkligheten någongång!Erik Sandblom skrev:Pratar vi förbi varandra nu? Man kan ju bygga bussfiler på alla ställen där bussarna behöver bättre framkomlighet. Då löser man problemet, man flyttar det inte.kildor skrev:Såhär i efterhand är det ganska självklart att det gick åt skogen. Att förlänga bussfilen hade knappast hjälpt. Det hade snarare flyttat problemet någon annanstans.
NerdBoy skrev:Har du någonsin som helst aning om hur det ser ut på platsen?Erik Sandblom skrev:Kanske behöver man förlänga bussfilen då, istället för att ta bort den? Man lockar fler bilister om bussarna får minskade restider. Vilket i sin tur minskar antalet fordon på gatorna.daniel_s skrev: 55:ans körväg ÄR en bussfil på den aktuella platsen, men köerna hindrade bussen från att komma så långt!
kildor skrev:klippErik Sandblom skrev:kildor skrev:Genom det där busskörfältet halverade man i princip kapaciteten för all trafik ut från Lidingö och Östermalm.
Tar du inte i lite? Det finns ju flera parallelgator till Valhallavägen, t ex Karlavägen, Strandvägen och Roslagsgatan. Norr om Valhallavägen finns Tegeluddsvägen.
Jo, jag tog i lite grann. Man kan åka ut via Lill-Jansskogen eller Strandvägen mot Centralbron och Söderledstunneln. Men Valhallavägen är den stora utfarten från Lidingö och Östermalm. Vad Roslagsgatan och Tegeluddsvägen skulle ha med saken att göra begriper jag inte
kildor skrev:Ingen av busslinjerna som kunde utnyttja busskörfältet (4, 72, 73) slapp köerna som skapades på Lidingövägen och längre in på Valhallavägen.Erik Sandblom skrev:Är det någon som vet hur bussfilen påverkade restider för de busslinjer som inte fastnade i trafiken?
Kildor skrev:Välkommen ut i verkligheten någongång!
Det är heller aldrig fel att ha kunskaper om det man debatterar om. Vi snackar om den väg som förbinder en av rikets mest välbefolkade öar samt en av rikets största hamnar med resten av Sverige. Dina alternativa körvägar fungerar inte, och den som är någorlunda bekant med omgivningarna (t ex jag som bokstavligt talat har vuxit upp på platsen) vet precis varför. Men det är en lång rad av förklaringar som måste till för att du ska kunna se helheten, och då är det antagligen lättare att bara knäppa dig på näsan med att det här begriper du inte. En oschysst debattteknik, men tidsbesparande.Erik Sandblom skrev:Ad hominem-argument är ett osakligt argument, där debattören angriper motståndarens karaktär, förmåga eller avsikter i stället för att debattera sakfrågan.NerdBoy skrev:Har du någonsin som helst aning om hur det ser ut på platsen?