Göteborg 60tal

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
AGR
Kontakt:

Göteborg 60tal

Inlägg av AGR »

En M22 på linje 1 sommaren 1967. Obs de lätt förvirande filmarkeringarna på gatan.
Bild
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
Zella_

Inlägg av Zella_ »

Är det länsman som mitt i gatan står eller är det ett trafikbefäl :wink:
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Det är nog en poliskonstapel. Sådana finns väl inte heller numera. :)
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Nä, såväl länsman och trafikbefäl som poliskonstaplar och Asea-vagnar i vänstertrafik tillhör det förgångna utom möjligen i Melbourne, som antagligen har kvar alla de där sakerna.

Däremot ligger säkert brunnslocken kvar på exakt samma ställen fortfarande!
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den fredag 17 juni 2011 20:12, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Johan Eriksson skrev:Var är det då undrar den bortkomne? Härlanda, Redbergsplaysen, Olskroken? -ni får ju tänka på att ni har att göra med en från Trögholm! :wink:
Vagnen har passerat två av platserna och är på väg mot den tredje.
Om jag inte tänker helt fel har vagnen precis lämnat Redbergsplatsen.

Det gröna bakom vagnen torde vara Östra Kyrkogården.
Till vänster utanför bild Redbergsgården/Danska Vägen, Till höger torde Halta Lottas Krog synas.

Platsen är, bortsett från vissa basala redan presenterade fakta, sig tämligen lik.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
trafikbefäl

Inlägg av trafikbefäl »

TonyM skrev: Vagnen har passerat två av platserna och är på väg mot den tredje.
Om jag inte tänker helt fel har vagnen precis lämnat Redbergsplatsen.

Det gröna bakom vagnen torde vara Östra Kyrkogården.
Till vänster utanför bild Redbergsgården/Danska Vägen, Till höger torde Halta Lottas Krog synas.

Platsen är, bortsett från vissa basala redan presenterade fakta, sig tämligen lik.

//Tony
Om vagnen är på väg mot Högsbotorp och kyrkogården ligger bakom vagnen, så är väl Redbergsgården på höger sida och Halta Lotta på vänster sida. Gatan som kommer från höger i bild borde vara Norra Gubberogatan.

Sedan är det säkert en poliskonstapel som står mitt i gatan. Jag skulle aldrig ställa mig så utan varselväst... 8)
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

trafikbefäl skrev:Sedan är det säkert en poliskonstapel som står mitt i gatan. Jag skulle aldrig ställa mig så utan varselväst... 8)
Det är med all säkerhet en polis. Men han har faktiskt ett reflekterande koppel på sig, även om det syns dåligt i den här vinkeln. Spårvägsbefälen hade kanske inte koppel på den tiden men fick det i varje fall ganska snart, åtminstone i Stockholm.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

trafikbefäl skrev: Om vagnen är på väg mot Högsbotorp och kyrkogården ligger bakom vagnen, så är väl Redbergsgården på höger sida och Halta Lotta på vänster sida. Gatan som kommer från höger i bild borde vara Norra Gubberogatan.
Det är tur att jag inte är politiker, jag hade ju aldrig hittat rätt parti så som jag blandar och ger på höger och vänster ;-)

Du har naturligtvis rätt!

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

TonyM skrev:
trafikbefäl skrev: Om vagnen är på väg mot Högsbotorp och kyrkogården ligger bakom vagnen, så är väl Redbergsgården på höger sida och Halta Lotta på vänster sida. Gatan som kommer från höger i bild borde vara Norra Gubberogatan.
Det är tur att jag inte är politiker, jag hade ju aldrig hittat rätt parti så som jag blandar och ger på höger och vänster ;-)

Du har naturligtvis rätt!

//Tony
Klart han har, han är ju ett Trafikbefäl som inte finns idag! :wink:
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

trafikbefäl skrev:Sedan är det säkert en poliskonstapel som står mitt i gatan. Jag skulle aldrig ställa mig så utan varselväst... 8)
På den tiden ansåg bilister inte ha rätt att köra på personer utan varselväst. :roll:
daniel_s skrev:Spårvägsbefälen hade kanske inte koppel på den tiden men fick det i varje fall ganska snart, åtminstone i Stockholm.
:? Jag har aldrig sett ett spårvägsbefäl med koppel, vare sig i Stockholm eller Göteborg. Det är inte spårvagnarna du tänker på? Fast de har ju haft koppel länge. :wink:
AGR
Kontakt:

Varför polismannen stod mitt i gatan

Inlägg av AGR »

Här har vi orsaken till varför polisen stod mitt i gatan. Ingen biltrafik här men spårvagnarna fick passera.
Bild
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Skriv svar