Göteborg 60tal
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Göteborg 60tal
En M22 på linje 1 sommaren 1967. Obs de lätt förvirande filmarkeringarna på gatan.

AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
-
Vagnen har passerat två av platserna och är på väg mot den tredje.Johan Eriksson skrev:Var är det då undrar den bortkomne? Härlanda, Redbergsplaysen, Olskroken? -ni får ju tänka på att ni har att göra med en från Trögholm!
Om jag inte tänker helt fel har vagnen precis lämnat Redbergsplatsen.
Det gröna bakom vagnen torde vara Östra Kyrkogården.
Till vänster utanför bild Redbergsgården/Danska Vägen, Till höger torde Halta Lottas Krog synas.
Platsen är, bortsett från vissa basala redan presenterade fakta, sig tämligen lik.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
- trafikbefäl
Om vagnen är på väg mot Högsbotorp och kyrkogården ligger bakom vagnen, så är väl Redbergsgården på höger sida och Halta Lotta på vänster sida. Gatan som kommer från höger i bild borde vara Norra Gubberogatan.TonyM skrev: Vagnen har passerat två av platserna och är på väg mot den tredje.
Om jag inte tänker helt fel har vagnen precis lämnat Redbergsplatsen.
Det gröna bakom vagnen torde vara Östra Kyrkogården.
Till vänster utanför bild Redbergsgården/Danska Vägen, Till höger torde Halta Lottas Krog synas.
Platsen är, bortsett från vissa basala redan presenterade fakta, sig tämligen lik.
//Tony
Sedan är det säkert en poliskonstapel som står mitt i gatan. Jag skulle aldrig ställa mig så utan varselväst...

Det är med all säkerhet en polis. Men han har faktiskt ett reflekterande koppel på sig, även om det syns dåligt i den här vinkeln. Spårvägsbefälen hade kanske inte koppel på den tiden men fick det i varje fall ganska snart, åtminstone i Stockholm.trafikbefäl skrev:Sedan är det säkert en poliskonstapel som står mitt i gatan. Jag skulle aldrig ställa mig så utan varselväst...
Det är tur att jag inte är politiker, jag hade ju aldrig hittat rätt parti så som jag blandar och ger på höger och vänstertrafikbefäl skrev: Om vagnen är på väg mot Högsbotorp och kyrkogården ligger bakom vagnen, så är väl Redbergsgården på höger sida och Halta Lotta på vänster sida. Gatan som kommer från höger i bild borde vara Norra Gubberogatan.

Du har naturligtvis rätt!
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Klart han har, han är ju ett Trafikbefäl som inte finns idag!TonyM skrev:Det är tur att jag inte är politiker, jag hade ju aldrig hittat rätt parti så som jag blandar och ger på höger och vänstertrafikbefäl skrev: Om vagnen är på väg mot Högsbotorp och kyrkogården ligger bakom vagnen, så är väl Redbergsgården på höger sida och Halta Lotta på vänster sida. Gatan som kommer från höger i bild borde vara Norra Gubberogatan.
Du har naturligtvis rätt!
//Tony

På den tiden ansåg bilister inte ha rätt att köra på personer utan varselväst.trafikbefäl skrev:Sedan är det säkert en poliskonstapel som står mitt i gatan. Jag skulle aldrig ställa mig så utan varselväst...

daniel_s skrev:Spårvägsbefälen hade kanske inte koppel på den tiden men fick det i varje fall ganska snart, åtminstone i Stockholm.

Varför polismannen stod mitt i gatan
Här har vi orsaken till varför polisen stod mitt i gatan. Ingen biltrafik här men spårvagnarna fick passera.

AGR