Nytt fiasko hos GS

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Saabare
Inlägg: 228
Blev medlem: onsdag 24 januari 2007 23:07

Nytt fiasko hos GS

Inlägg av Saabare »

http://www.gt.se/nyheter/1.686801

Vill säga när Swebus fanns så var det inte många olyckor som det är med GS. GS borde försvinna och låta Veolia Transport ta över. Eller Swebus.
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Vad är det som gör ditt hat över GS så stort?
Användarens profilbild
Jupiter
Inlägg: 27
Blev medlem: söndag 18 februari 2007 19:18
Ort: Göteborg

Re: Nytt fiasko hos GS

Inlägg av Jupiter »

Saabare skrev:http://www.gt.se/nyheter/1.686801

Vill säga när Swebus fanns så var det inte många olyckor som det är med GS. GS borde försvinna och låta Veolia Transport ta över. Eller Swebus.
Aldrg i livet... Veolia eller Swebus? Nää du... dom vill vi inte ha.

Bussen, är en Den Oudsten CNG ledvagn. Den Oudsten brinner ganska ofta, och då pga eftersatt underhåll.
mvh/Jupiter
Saabare
Inlägg: 228
Blev medlem: onsdag 24 januari 2007 23:07

Inlägg av Saabare »

Grovsnus skrev:Vad är det som gör ditt hat över GS så stort?
Om vi te.x tar busschefen så ljuger han nog, eller så skiter han i det. O sen tar vi det: det lovades åtgärder men inget händer. Mycket dåliga bussar ute på vägen. Åkte med en MAN ledbuss o takluckan fanns inte utan den låg på sätet bakom förarhytten. Åkte med en gasbuss o den skramla hur mycket som helst Om vi jämför med Veolia Partille så är de bättre. Bussarna är ju bättre(undantag för vissa 08XX). 0821 hade körförbud o jag så inte den ute på gatan på länge, bättre underhåll. Ingen som vet var 0821 är nu? Åker därför med expressbussarna i stan numera, bättre bussbolag(Orusttrafiken). Åker numera med Veolia Partilles bussar och med Orusttrafiken. Om GS inte ska köra med bussarna på linjer mer så ska Swebus helst inte ta över. Ni vet vad jag skrev om Swebus gamla buss som GS har.
Coppas
Inlägg: 1691
Blev medlem: måndag 02 september 2002 0:12
Ort: Månen, 3 trappor upp

Inlägg av Coppas »

På det stora hela så spelar det nog ingen större roll vem entreprenören är. Det som nog avgör underhåll mm. är mera vad beställaren villkorar och är villig att betala för.

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Saabare
Inlägg: 228
Blev medlem: onsdag 24 januari 2007 23:07

Inlägg av Saabare »

Men om Veolia tar över så skulle nog bara de bussar i Partille vara kvar av dem vi har nu. MEN: Den Oudsten skulle nog fösvinna :) . Skulle bli helt lättad då :D . Men det skulle vara jobb med att förinskaffa bussar. Men skulle nog köpa begagnade och nya så att det räcker till GBG. Men om Veolia Partille tar över så hoppas jag på en B9S :) .
Coppas
Inlägg: 1691
Blev medlem: måndag 02 september 2002 0:12
Ort: Månen, 3 trappor upp

Inlägg av Coppas »

Nja, Veolia har en hel del som står och skräpar, både i Rissne, i Olofström och även i Norrköping har jag för mig. Likaså har nog Swebus. Skulle Veolia eller Swebus få nytt kontrakt tror jag därför knappast att man kan vänta sig enbart nya vagnar utan en hel del kommer att plockas från andra håll i så fall.

Misstänker dock att du snabbt skulle klaga lika mycket på Veolia, som nu på GS, ifall dessa vagnar skulle komma i trafik. Som vanligt tror jag mest att det handlar om att man varit van med att ha det lite för bra och när nu den krassa verkligheten drabbar även Göteborg så, tja... shit happens! :twisted:

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Saabare
Inlägg: 228
Blev medlem: onsdag 24 januari 2007 23:07

Inlägg av Saabare »

Coppas skrev:Nja, Veolia har en hel del som står och skräpar, både i Rissne, i Olofström och även i Norrköping har jag för mig. Likaså har nog Swebus. Skulle Veolia eller Swebus få nytt kontrakt tror jag därför knappast att man kan vänta sig enbart nya vagnar utan en hel del kommer att plockas från andra håll i så fall.

Misstänker dock att du snabbt skulle klaga lika mycket på Veolia, som nu på GS, ifall dessa vagnar skulle komma i trafik. Som vanligt tror jag mest att det handlar om att man varit van med att ha det lite för bra och när nu den krassa verkligheten drabbar även Göteborg så, tja... shit happens! :twisted:

Mvh // Nico
När Swebus fanns så klagade jag inte så mycket :) . Men som du sa det skulle då inte vara enbart nya bussar utan även från andra håll. Som te.x Norrköping, Eskilstuna osv. Men om Veolia tar över så hoppas jag även på fler B7RLE som Veolia Partille har(de nya), om gasbussar så får det nog bli de nya som Veolia Linköping och Malmö har :D .
Slagpåse
Inlägg: 1846
Blev medlem: måndag 12 april 2004 16:33
Ort: Öckerö - Fin ö, året om :-)

Inlägg av Slagpåse »

Och Du tror väl inte att Veolia Partilles bussflotta räcker till om man tar med 10-årsgränsen??
Tror Du det så lär Du få tänka om, och det är såpass illa att OM Veolia idag skulle ta över så tar dom även över bussarna som tillhör den trafik dom körs på idag.

Swebus fick släppa L240 för några år sedan och Connex tog över den trafiken IHOP med bussarna.
Först nått år senare kom 08XX bussarna och dessa har från första dag krånglat mer eller mindre.
Personligen såg jag till att stoppa en av dessa 08XX bussar av precis samma orsak som låg bakom branden i GS-322, bränsleläckage från ett tryckrör till en spridare, bränslet visade sig senare spruta rakt på ett hett avgasgrenrör, bussförarn i det fallet innehade ingen personlig mobiltelefon eller fungerande Mobitex.

Så att säga att Veolia är bästa lösningen för Gbg är att överdriva.
Fast du verkar gilla att provocera fram diskussioner utan större saklig grund.
Saabare
Inlägg: 228
Blev medlem: onsdag 24 januari 2007 23:07

Inlägg av Saabare »

Slagpåse skrev:Och Du tror väl inte att Veolia Partilles bussflotta räcker till om man tar med 10-årsgränsen??
Tror Du det så lär Du få tänka om, och det är såpass illa att OM Veolia idag skulle ta över så tar dom även över bussarna som tillhör den trafik dom körs på idag.

Swebus fick släppa L240 för några år sedan och Connex tog över den trafiken IHOP med bussarna.
Först nått år senare kom 08XX bussarna och dessa har från första dag krånglat mer eller mindre.
Personligen såg jag till att stoppa en av dessa 08XX bussar av precis samma orsak som låg bakom branden i GS-322, bränsleläckage från ett tryckrör till en spridare, bränslet visade sig senare spruta rakt på ett hett avgasgrenrör, bussförarn i det fallet innehade ingen personlig mobiltelefon eller fungerande Mobitex.

Så att säga att Veolia är bästa lösningen för Gbg är att överdriva.
Fast du verkar gilla att provocera fram diskussioner utan större saklig grund.
Te.x de gasbussarna som GS har skulle nog följa med. Men blev det bättre då Veolia(Connex) tog över linje 240?
Slagpåse
Inlägg: 1846
Blev medlem: måndag 12 april 2004 16:33
Ort: Öckerö - Fin ö, året om :-)

Inlägg av Slagpåse »

Saabare skrev:Te.x de gasbussarna som GS har skulle nog följa med. Men blev det bättre då Veolia(Connex) tog över linje 240?
Nej!!

Dessutom så lär det bli mer än GS gasare som följer med isåfall, kanske Ostar med ;-)
Saabare
Inlägg: 228
Blev medlem: onsdag 24 januari 2007 23:07

Inlägg av Saabare »

Slagpåse skrev:
Saabare skrev:Te.x de gasbussarna som GS har skulle nog följa med. Men blev det bättre då Veolia(Connex) tog över linje 240?
Nej!!

Dessutom så lär det bli mer än GS gasare som följer med isåfall, kanske Ostar med ;-)
Men om Veolia ska ens ta över så får man la köra med de bussarna som GS har ett tag innan nya o begagnade kommer till GBG? :roll: . Som jag sa:gissar bara.
Coppas
Inlägg: 1691
Blev medlem: måndag 02 september 2002 0:12
Ort: Månen, 3 trappor upp

Inlägg av Coppas »

Plus att skulle GS bli av med kontraktet så kan inte någon annan entreprenör bara ta över rakt av utan troligen så skulle det nog även krävas en helt ny upphandling.

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Användarens profilbild
Jupiter
Inlägg: 27
Blev medlem: söndag 18 februari 2007 19:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Jupiter »

Slagpåse skrev:Och Du tror väl inte att Veolia Partilles bussflotta räcker till om man tar med 10-årsgränsen??
Tror Du det så lär Du få tänka om, och det är såpass illa att OM Veolia idag skulle ta över så tar dom även över bussarna som tillhör den trafik dom körs på idag.

Swebus fick släppa L240 för några år sedan och Connex tog över den trafiken IHOP med bussarna.
Först nått år senare kom 08XX bussarna och dessa har från första dag krånglat mer eller mindre.
Personligen såg jag till att stoppa en av dessa 08XX bussar av precis samma orsak som låg bakom branden i GS-322, bränsleläckage från ett tryckrör till en spridare, bränslet visade sig senare spruta rakt på ett hett avgasgrenrör, bussförarn i det fallet innehade ingen personlig mobiltelefon eller fungerande Mobitex.

Så att säga att Veolia är bästa lösningen för Gbg är att överdriva.
Fast du verkar gilla att provocera fram diskussioner utan större saklig grund.
Veolia är ett bolag som INTE håller Västtrafiks åldersgräns, och en stor del av flottan är rejält risig och nerkörd.
mvh/Jupiter
Användarens profilbild
Jupiter
Inlägg: 27
Blev medlem: söndag 18 februari 2007 19:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Jupiter »

Saabare skrev:MEN: Den Oudsten skulle nog fösvinna :) . Skulle bli helt lättad då :D . .
Det skulle jag med bli. Det finns inga bussar i GS-land som är så dåligt underhållna som dessa.
mvh/Jupiter
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

Jupiter skrev:Veolia är ett bolag som INTE håller Västtrafiks åldersgräns, och en stor del av flottan är rejält risig och nerkörd.
Jag har inte varit i Göteborg på väldigt länge så jag har ingen aning om vilka bussar som rullar där, men det där låter faktiskt väldigt konstigt. Menar du att det står i avtalet hur gamla bussarna får vara och att Veolia medvetet bryter mot detta?
Användarens profilbild
Jupiter
Inlägg: 27
Blev medlem: söndag 18 februari 2007 19:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Jupiter »

NerdBoy skrev:
Jupiter skrev:Veolia är ett bolag som INTE håller Västtrafiks åldersgräns, och en stor del av flottan är rejält risig och nerkörd.
Jag har inte varit i Göteborg på väldigt länge så jag har ingen aning om vilka bussar som rullar där, men det där låter faktiskt väldigt konstigt. Menar du att det står i avtalet hur gamla bussarna får vara och att Veolia medvetet bryter mot detta?
Vet ej, hur det kommer sig att just Veolia "verkar" vara undantagna regeln. Det finns minst 3 st bussar som är både 10 år och mer därtill, och som rullar i Gbg.
mvh/Jupiter
Saabare
Inlägg: 228
Blev medlem: onsdag 24 januari 2007 23:07

Inlägg av Saabare »

Jupiter skrev:
Slagpåse skrev:Och Du tror väl inte att Veolia Partilles bussflotta räcker till om man tar med 10-årsgränsen??
Tror Du det så lär Du få tänka om, och det är såpass illa att OM Veolia idag skulle ta över så tar dom även över bussarna som tillhör den trafik dom körs på idag.

Swebus fick släppa L240 för några år sedan och Connex tog över den trafiken IHOP med bussarna.
Först nått år senare kom 08XX bussarna och dessa har från första dag krånglat mer eller mindre.
Personligen såg jag till att stoppa en av dessa 08XX bussar av precis samma orsak som låg bakom branden i GS-322, bränsleläckage från ett tryckrör till en spridare, bränslet visade sig senare spruta rakt på ett hett avgasgrenrör, bussförarn i det fallet innehade ingen personlig mobiltelefon eller fungerande Mobitex.

Så att säga att Veolia är bästa lösningen för Gbg är att överdriva.
Fast du verkar gilla att provocera fram diskussioner utan större saklig grund.
Veolia är ett bolag som INTE håller Västtrafiks åldersgräns, och en stor del av flottan är rejält risig och nerkörd.
Om de ens tar över så får vi hoppas på en STOR renovering av vissa bussarna. Men 21XX bussarna är nog bra underhållna. 08XX skulle behöva besiktas ordentligt. Vissa 25XX bussar borde fixas lite bara. Annars så är de ok. Hur e det med 22XX som Veolia Partille har? Menar de som går på främst linje 100. Tacka vet jag de 8700 som Lila Express har. Väldigt trevliga bussar att åka i :D . 2612 borde användas bara som reserv om någon pajar(3331 o 3332 också). Om Veolia Partille tar över på BLÅ Express också så hoppas jag på de 9700 som Orusttrafiken använder på Röd o Orange Express. Men 08XX har bra komfort på vintern. Sitter man där motorn är så värmer man sig :D . Så om Veolia tar över så ska jag även hoppas på ännu bättre underhåll. Men man blir tvungen o köpa massa mer bussar så att de räcker till linjerna.
Saabare
Inlägg: 228
Blev medlem: onsdag 24 januari 2007 23:07

Inlägg av Saabare »

NerdBoy skrev:
Jupiter skrev:Veolia är ett bolag som INTE håller Västtrafiks åldersgräns, och en stor del av flottan är rejält risig och nerkörd.
Jag har inte varit i Göteborg på väldigt länge så jag har ingen aning om vilka bussar som rullar där, men det där låter faktiskt väldigt konstigt. Menar du att det står i avtalet hur gamla bussarna får vara och att Veolia medvetet bryter mot detta?
GS har också bussar över 10 år gamla. De där danska rishögarna finns. De är av 96 årsmodell.
Senast redigerad av Saabare den söndag 20 maj 2007 21:16, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Grovsnus skrev:Vad är det som gör ditt hat över GS så stort?
Hade du ett enkelt svar på en enkel fråga?
Skriv svar