Nytt fiasko hos GS
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Nytt fiasko hos GS
http://www.gt.se/nyheter/1.686801
Vill säga när Swebus fanns så var det inte många olyckor som det är med GS. GS borde försvinna och låta Veolia Transport ta över. Eller Swebus.
Vill säga när Swebus fanns så var det inte många olyckor som det är med GS. GS borde försvinna och låta Veolia Transport ta över. Eller Swebus.
Re: Nytt fiasko hos GS
Aldrg i livet... Veolia eller Swebus? Nää du... dom vill vi inte ha.Saabare skrev:http://www.gt.se/nyheter/1.686801
Bussen, är en Den Oudsten CNG ledvagn. Den Oudsten brinner ganska ofta, och då pga eftersatt underhåll.
mvh/Jupiter
Om vi te.x tar busschefen så ljuger han nog, eller så skiter han i det. O sen tar vi det: det lovades åtgärder men inget händer. Mycket dåliga bussar ute på vägen. Åkte med en MAN ledbuss o takluckan fanns inte utan den låg på sätet bakom förarhytten. Åkte med en gasbuss o den skramla hur mycket som helst Om vi jämför med Veolia Partille så är de bättre. Bussarna är ju bättre(undantag för vissa 08XX). 0821 hade körförbud o jag så inte den ute på gatan på länge, bättre underhåll. Ingen som vet var 0821 är nu? Åker därför med expressbussarna i stan numera, bättre bussbolag(Orusttrafiken). Åker numera med Veolia Partilles bussar och med Orusttrafiken. Om GS inte ska köra med bussarna på linjer mer så ska Swebus helst inte ta över. Ni vet vad jag skrev om Swebus gamla buss som GS har.Grovsnus skrev:Vad är det som gör ditt hat över GS så stort?
På det stora hela så spelar det nog ingen större roll vem entreprenören är. Det som nog avgör underhåll mm. är mera vad beställaren villkorar och är villig att betala för.
Mvh // Nico
Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Men om Veolia tar över så skulle nog bara de bussar i Partille vara kvar av dem vi har nu. MEN: Den Oudsten skulle nog fösvinna
. Skulle bli helt lättad då
. Men det skulle vara jobb med att förinskaffa bussar. Men skulle nog köpa begagnade och nya så att det räcker till GBG. Men om Veolia Partille tar över så hoppas jag på en B9S
.

Nja, Veolia har en hel del som står och skräpar, både i Rissne, i Olofström och även i Norrköping har jag för mig. Likaså har nog Swebus. Skulle Veolia eller Swebus få nytt kontrakt tror jag därför knappast att man kan vänta sig enbart nya vagnar utan en hel del kommer att plockas från andra håll i så fall.
Misstänker dock att du snabbt skulle klaga lika mycket på Veolia, som nu på GS, ifall dessa vagnar skulle komma i trafik. Som vanligt tror jag mest att det handlar om att man varit van med att ha det lite för bra och när nu den krassa verkligheten drabbar även Göteborg så, tja... shit happens!
Mvh // Nico
Misstänker dock att du snabbt skulle klaga lika mycket på Veolia, som nu på GS, ifall dessa vagnar skulle komma i trafik. Som vanligt tror jag mest att det handlar om att man varit van med att ha det lite för bra och när nu den krassa verkligheten drabbar även Göteborg så, tja... shit happens!

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
När Swebus fanns så klagade jag inte så mycketCoppas skrev:Nja, Veolia har en hel del som står och skräpar, både i Rissne, i Olofström och även i Norrköping har jag för mig. Likaså har nog Swebus. Skulle Veolia eller Swebus få nytt kontrakt tror jag därför knappast att man kan vänta sig enbart nya vagnar utan en hel del kommer att plockas från andra håll i så fall.
Misstänker dock att du snabbt skulle klaga lika mycket på Veolia, som nu på GS, ifall dessa vagnar skulle komma i trafik. Som vanligt tror jag mest att det handlar om att man varit van med att ha det lite för bra och när nu den krassa verkligheten drabbar även Göteborg så, tja... shit happens!![]()
Mvh // Nico

Och Du tror väl inte att Veolia Partilles bussflotta räcker till om man tar med 10-årsgränsen??
Tror Du det så lär Du få tänka om, och det är såpass illa att OM Veolia idag skulle ta över så tar dom även över bussarna som tillhör den trafik dom körs på idag.
Swebus fick släppa L240 för några år sedan och Connex tog över den trafiken IHOP med bussarna.
Först nått år senare kom 08XX bussarna och dessa har från första dag krånglat mer eller mindre.
Personligen såg jag till att stoppa en av dessa 08XX bussar av precis samma orsak som låg bakom branden i GS-322, bränsleläckage från ett tryckrör till en spridare, bränslet visade sig senare spruta rakt på ett hett avgasgrenrör, bussförarn i det fallet innehade ingen personlig mobiltelefon eller fungerande Mobitex.
Så att säga att Veolia är bästa lösningen för Gbg är att överdriva.
Fast du verkar gilla att provocera fram diskussioner utan större saklig grund.
Tror Du det så lär Du få tänka om, och det är såpass illa att OM Veolia idag skulle ta över så tar dom även över bussarna som tillhör den trafik dom körs på idag.
Swebus fick släppa L240 för några år sedan och Connex tog över den trafiken IHOP med bussarna.
Först nått år senare kom 08XX bussarna och dessa har från första dag krånglat mer eller mindre.
Personligen såg jag till att stoppa en av dessa 08XX bussar av precis samma orsak som låg bakom branden i GS-322, bränsleläckage från ett tryckrör till en spridare, bränslet visade sig senare spruta rakt på ett hett avgasgrenrör, bussförarn i det fallet innehade ingen personlig mobiltelefon eller fungerande Mobitex.
Te.x de gasbussarna som GS har skulle nog följa med. Men blev det bättre då Veolia(Connex) tog över linje 240?Slagpåse skrev:Och Du tror väl inte att Veolia Partilles bussflotta räcker till om man tar med 10-årsgränsen??
Men om Veolia ska ens ta över så får man la köra med de bussarna som GS har ett tag innan nya o begagnade kommer till GBG?Slagpåse skrev:Nej!!Saabare skrev:Te.x de gasbussarna som GS har skulle nog följa med. Men blev det bättre då Veolia(Connex) tog över linje 240?
Dessutom så lär det bli mer än GS gasare som följer med isåfall, kanske Ostar med

Veolia är ett bolag som INTE håller Västtrafiks åldersgräns, och en stor del av flottan är rejält risig och nerkörd.Slagpåse skrev:Och Du tror väl inte att Veolia Partilles bussflotta räcker till om man tar med 10-årsgränsen??
mvh/Jupiter
Jag har inte varit i Göteborg på väldigt länge så jag har ingen aning om vilka bussar som rullar där, men det där låter faktiskt väldigt konstigt. Menar du att det står i avtalet hur gamla bussarna får vara och att Veolia medvetet bryter mot detta?Jupiter skrev:Veolia är ett bolag som INTE håller Västtrafiks åldersgräns, och en stor del av flottan är rejält risig och nerkörd.
Vet ej, hur det kommer sig att just Veolia "verkar" vara undantagna regeln. Det finns minst 3 st bussar som är både 10 år och mer därtill, och som rullar i Gbg.NerdBoy skrev:Jag har inte varit i Göteborg på väldigt länge så jag har ingen aning om vilka bussar som rullar där, men det där låter faktiskt väldigt konstigt. Menar du att det står i avtalet hur gamla bussarna får vara och att Veolia medvetet bryter mot detta?Jupiter skrev:Veolia är ett bolag som INTE håller Västtrafiks åldersgräns, och en stor del av flottan är rejält risig och nerkörd.
mvh/Jupiter
Om de ens tar över så får vi hoppas på en STOR renovering av vissa bussarna. Men 21XX bussarna är nog bra underhållna. 08XX skulle behöva besiktas ordentligt. Vissa 25XX bussar borde fixas lite bara. Annars så är de ok. Hur e det med 22XX som Veolia Partille har? Menar de som går på främst linje 100. Tacka vet jag de 8700 som Lila Express har. Väldigt trevliga bussar att åka iJupiter skrev:Veolia är ett bolag som INTE håller Västtrafiks åldersgräns, och en stor del av flottan är rejält risig och nerkörd.Slagpåse skrev:Och Du tror väl inte att Veolia Partilles bussflotta räcker till om man tar med 10-årsgränsen??

GS har också bussar över 10 år gamla. De där danska rishögarna finns. De är av 96 årsmodell.NerdBoy skrev:Jag har inte varit i Göteborg på väldigt länge så jag har ingen aning om vilka bussar som rullar där, men det där låter faktiskt väldigt konstigt. Menar du att det står i avtalet hur gamla bussarna får vara och att Veolia medvetet bryter mot detta?Jupiter skrev:Veolia är ett bolag som INTE håller Västtrafiks åldersgräns, och en stor del av flottan är rejält risig och nerkörd.
Senast redigerad av Saabare den söndag 20 maj 2007 21:16, redigerad totalt 1 gånger.