Gåtan om att åka tåg på utsidan i hög hastighet...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Varför har detta "fenomen" ökat det senaste halvåret?

Omröstningen slutade torsdag 03 maj 2007 20:04

Säkerhetsarbetet har blivit sämre kring spåren
0
Inga röster
Ungdomar (framför allt) har blivit galnare på senare år
4
10%
Det är inne att leka med döden
1
2%
Det är kul. Allt fler har insett det helt enkelt.
4
10%
Allt färre respekterar lagar och förordningar såsom de som faktiskt förbjuder bl.a. spårspring och all farlig vistelse vid/kring spårfordon
8
20%
Det har smittat av sig p.g.a. media
9
22%
Dagens föräldrar är sämre än 90-talets.
2
5%
Internet och mobilkameror gör det möjligt att visa upp sina färdigheter på utsidan tågen...
13
32%

Antal röster: 41

Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

simonbertilsson skrev:Varför kan jag bara välja en röst? Det är ju självklart inte bara en faktor som spelar in! :?
Jo, nu satsar vi på enkla förklaringar, enkla lösningar, räta linjer och skarpa gränsdragningar. Avskaffa yttrandefriheten, censurera Internet och ge statstelevisionen ensamrätt att bestämma vilka sedelärande och uppbyggande program de lägre klasserna ska se. Ordnung muss sein...
Stefan_Brännström

.

Inlägg av Stefan_Brännström »

NerdBoy: Är det inte dags att du börjar använda de små grå?

Att framställa blyfri bensin har en bra intention i sig, och dessutom mångårig forskning bakom och då är det intelligent. Det finns ju en anledning till att blyfri bensin inte försvann efter ett år på marknaden.

På samma sätt kan man konstatera att det var intelligent att uppfinna glödlampan, utan att grubbla allt för mycket.

Om du är så osäker på samhället att det i dina ögon lika gärna kan vara ointelligent, så blir det jättejobbigt för dig, när du vill kunna dra slutsatser som grundar sig i att du har bra koll på saker. När folk egentligen har bättre koll än dig, så kallar du förmodligen dom för tvärsäkra och klassar dom som besser-wissers.
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
NerdBoy

Re: .

Inlägg av NerdBoy »

Stefan_Brännström skrev:NerdBoy: Är det inte dags att du börjar använda de små grå?

Att framställa blyfri bensin har en bra intention i sig, och dessutom mångårig forskning bakom och då är det intelligent. Det finns ju en anledning till att blyfri bensin inte försvann efter ett år på marknaden.

På samma sätt kan man konstatera att det var intelligent att uppfinna glödlampan, utan att grubbla allt för mycket.

Om du är så osäker på samhället att det i dina ögon lika gärna kan vara ointelligent, så blir det jättejobbigt för dig, när du vill kunna dra slutsatser som grundar sig i att du har bra koll på saker. När folk egentligen har bättre koll än dig, så kallar du förmodligen dom för tvärsäkra och klassar dom som besser-wissers.
Är du säker på att du inte besvarar ett av dina egna inlägg nu? :roll:
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Här kan man läsa om en 22-åring som blev träffad av en bro när han stod på tågtaket, det verkar fullständigt livsfarligt att köra omkring med broar på det där viset!

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=139491
Stefan_Brännström

.

Det står ju i artikeln att han hade 74 centimeters höjd att få plats på/inom, mellan tåg och bro.

Skall man bara göra en snabb uppskattning så går det ju fort när ett tåg rör sig, och han var väl helt enkelt inte så försiktig och uppmärksam som man måste vara om man inte vill att takåkningen skall leda till en dödsolycka...

Egentligen kanske man skulle skärpa straffet för tåkåkare som tas fast? Det är ju trots allt en stor synd när man inspirerar andra (framför allt ungdomar) att försöka sig på vansinnesåkningarna.
Satsa på Spårvägarna
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Stefan_Brännström skrev:Egentligen kanske man skulle skärpa straffet för tåkåkare som tas fast? Det är ju trots allt en stor synd när man inspirerar andra (framför allt ungdomar) att försöka sig på vansinnesåkningarna.
Javisst, fast nu glömde du ju bort att ungdomar fungerar tvärtom mot vad du är van; om straffet skärps så blir det ju ÄNNU häftigare att åka på taket och alltså inspireras de möjligen ännu mer i stället...
Stefan_Brännström

.

Nja...det vet jag inte. Möjligen om media blåser upp straffhöjningen. Annars skulle ju med samma logik färre pröva på det om man gick ut och sa att det var rätt okej trots allt.

Straffnivån är sannolikt inte perfekt. Så vad tycker du, Daniel? Bör det skärpas, eller bör man minska straffet för koppelåkning?
Satsa på Spårvägarna
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Såvitt jag kan förstå så finns det inte ens något straff för koppelåkning på järnvägen. Dessutom har du utelämnat ett alternativ, nämligen att inte ändra straffet i vare sig den ena eller den andra riktningen. Syftet med straff lär ju vara att göra den straffade till en bättre människa snarare än att avskräcka andra från att begå samma brott, ett resonemang med vissa brister kan tyckas, men just i detta fall och med tanke på det jag skrev ovan så tror jag inte att en ändring av straffet skulle vara någon succé...
Stefan_Brännström

.

Finns det inte något straff vore dagsböter inte fel.
Satsa på Spårvägarna
Stefan_Brännström

.

Det är ju egentligen för jävligt. Folk kan få böter för att de springer över järnvägen när bommarna är nere, men koppelåkning är uppenbarligen inte lika vidrigt.

Herregud...
Satsa på Spårvägarna
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Det var ett reportage om koppelåkning i ABC i kväll! Visas säkert kl 22:15 också!

Råkade hitta denna artikeln också!

Har för mej att jag läst någonstans att hjärnan inte är färdigutvecklad för än i 20-årsåldern, och att man innan dess gör allvarliga bedömningsfel och utsätter sig för onödiga risker!

Lite googlande och jag hittar en artikel i SvD om detta!
Stefan_Brännström

.

Fast den där träskallen till 16-åring som var uppe och skrev i forumet ursäktas ju inte till fullo av artikeln. Det är ju många 16-åringar som inte koppelåker eller ägnar sig åt andra livsfarliga aktiviteter.

Heders åt de som ändrat spårvagnstrenden mot koppellösa vagnar, eller där det inte går att komma åt helt enkelt.
Satsa på Spårvägarna
Coollife

Biktning

Inlägg av Coollife »

Som uppväxt ute på Lidingö åkte man ju en del tunnelbana och spårvagn. Då man var lite åt det "balla" hållet åkte vi ibland mellan vagnarna på tunnelbanan. Dels för att man kunde och dels för att det var kul bus. Vid något tillfälle missade man tunnelbanan vid gärdet och gick på spåren till Ropsten. Det här var grejer man gjorde tillsammans med kompisar.
Jorå, pinsam har man varit också och dragit i nödbromsen på tunnelbanan. Föraren var då tvungen att gå till den dragna nödbromsen och återställa funktionen. Resultatet blev väl en försening på några minuter.
Omdömeslöst eller vad du vill. Detta är i alla fall några saker jag var med om på slutet av sjuttiotalet.
Jag drömmer och arbetar för, att spårvagnar åter skall trafikera Stockholms gator!
LÅ1

Re: Biktning

Inlägg av LÅ1 »

Coollife skrev:Som uppväxt ute på Lidingö åkte man ju en del tunnelbana och spårvagn. Då man var lite åt det "balla" hållet åkte vi ibland mellan vagnarna på tunnelbanan. Dels för att man kunde och dels för att det var kul bus. Vid något tillfälle missade man tunnelbanan vid gärdet och gick på spåren till Ropsten. Det här var grejer man gjorde tillsammans med kompisar.
Jorå, pinsam har man varit också och dragit i nödbromsen på tunnelbanan. Föraren var då tvungen att gå till den dragna nödbromsen och återställa funktionen. Resultatet blev väl en försening på några minuter.
Omdömeslöst eller vad du vill. Detta är i alla fall några saker jag var med om på slutet av sjuttiotalet.
Vad hade hindrat att sådant beteende upprepats? (Av samma person eller av kompisar/åskådare.)

Tillsägelse av SL-personal?
Tillsägelse av vakt eller polis?
Polistransport hem till föräldrarna?
Polistransport till polishuset för förhör och sedan bli släppt på denna kanske mer otillgängliga plats?
Böter?
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Det börjar arta sig. Istället för att diskutera huruvida det är människora det är fel på, så börjar vi nu diskutera om man kan göra nåt åt det.
För om man tänker såhär:
Om en person åker på ett koppel och faller av så drabbar det inte bara honom.
Det drabbar hans anhöriga, företaget i form av förseningar, likaså för passagerarna, hans vård kostar pengar, räddningsmanskapet får rädda nån som själv åsamkat sig själv skada.

Om man istället tänker så att personen som åker bakpå upptäcks, vad kan man göra? Egentligen ingenting, och det vet personen som åker så han börjar en diskussion om lagtexter, och när sen den anställde avlägsnar utanpå-åkaren uppstår handgemäng, tågen försenas och sedan gråter ungdomen ut i media och så får företaget dålig PR.

Sen kan daniel_s utopiskt tro vad han vill.
Bantekniker
Stefan_Brännström

.

Läser i dagens GT om en 15-åring som inför filmande polare dränker sig i bensin ståendes på en brygga, tänder på, och sedan hoppar i när lågorna står för fullt.

Bilderna såg ut som om de var tagna från någon film, men man kan ju i alla fall ställa sig frågan hur uttråkad grabben uppenbarligen är då han inte har något vettigare för sig på sin fritid.

Leken om att komma undan döden med en hårsmån tycks breda ut sig, och få fler och fler former. Vilket KAN bli ett allvarligt problem för samhället om det accelererar för fort.
Satsa på Spårvägarna
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Stefan_Brännström skrev:Leken om att komma undan döden med en hårsmån tycks breda ut sig, och få fler och fler former.
Ursäkta om jag är tjatig men har du några som helst bevis för detta? Jag tycker mest att det är du som är gnällig och hittar problem var som helst (vilket du typ inte är ensam om, i och för sig).
nb

Inlägg av nb »

Jodå, filmerna finns på Youtube. Visst är det korkat!? :wink:
Men bättre det än t.ex. åka utanpå en tunnelbana. Står de på en brygga och brinner drabbar det inga andra.

Jag undrar också om just de korkade lekarna blivit värre eller om det bara är så att det går mycket fortare att sprida info om det?
Nu är ju jag så väluppfostrad att jag aldrig gjorde nåt dumt :oops: (typ modifierade hissen på konfaundervisningen så att den gick med öppna dörrar) men en poppis sak när jag var liten var t.ex. sluka/blåsa eld, dvs ta fotogen i munnen och blåsa ut det. Nåt ögonbryn strök väl med nångång men inte mer. Idag skulle vi säkert filmat det och lagt ut det på Youtube och då skulle du också fått reda på det och suttit på din kammare och förfärats. För den delen gjorde mina (fd) seniorscouter givetvis likadant (eldsluka) men de var mer drivna än jag (de är 6 år yngre) och började marknadsföra det och gjorde eldshower på fester och tjänade rätt bra med pengar på det.

Vad ville jag ha sagt med detta? Jag vet faktiskt inte längre, men hursomhelst... Godnatt! :wink:

Jo, just det. Att föräldrar eller helst äldre förebilder (alltså yngre än föräldrarna, sådana ungdomarna ser upp till för att de är "balla") håller koll på vad ungarna gör. Tolererar tokerier till en viss gräns (aj fan, detta gjorde ont och så gör man inte om det) och markerar tydligt när nåt kan gå käpprätt åt helvete. Men att sitta på sin kammare och oja sig eller gå ut och moralisera är meningslöst. Att blåsa upp det hela och exponera det i media och fora är kontraproduktivt, inget är mer sporrande än att som uppmärksamhetstörstande fjortis se nån annan skriva om en på nätet! Klart man fortsätter!!
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

nb skrev:För den delen gjorde mina (fd) seniorscouter givetvis likadant (eldsluka) men de var mer drivna än jag (de är 6 år yngre) och började marknadsföra det och gjorde eldshower på fester och tjänade rätt bra med pengar på det.
Ah... har nån bild nånstans på en scout omgärdad av eld efter misslyckat eldsprutningstrick. Gick åt två par ögonbryn och lite lugg typ.
Bantekniker
Stefan_Brännström

.

daniel_s: Bevis? I en tid där vi har allt fler utflippade TV-program i bästa sändningstid (ta t.ex Steve Irwins krokodil-program innan han omkom p.g.a. sina våghalsigheter) inspireras nog allt fler att söka faran.

Med tanke på att media älskar att dra in pengar på dylika artiklar ser vi förmodligen det hela urarta i framtiden.

Att vara orolig för samhällets framtid behöver inte vara likställt med att vara gnällig och leta fel. Barnuppfostran tycks succesivt ha blivit sämre, och framför allt verkar allmänbildningen stryka på foten när vi möter 90-talisterna.

Vet de ens vilket landskap Skövde ligger i, om de inte har släkt där? Vet de vem John Lennon var? Vet de vilket parti Anna Lindh företrädde? Vet de överhuvudtaget vem Malcolm X var?

Att fjärde juli är amerikas nationaldag vet de däremot utan tvekan tack vare filmindustrin. Av samma anledning har inga kids svårt att placera San Fransisco i Californien.

Men att placera Helsingborg i Skåne kan vara svårt nog däremot...
Satsa på Spårvägarna
Skriv svar