Vilka spårvägsåteruppbyggnader är realistiska?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Inlägg: 657
Blev medlem: onsdag 25 september 2002 11:46
Ort: En till 031 återlokaliserad 031:a
Kontakt:

Inlägg av Bengt Jönsson »

En ny koppling till Angeredsbanan vid Hjällbo och sedan längs med gamla VGJ:s sträckning upp i Lärjedalen! Upp till Gråbo och sedan vidare längs med stranden av Mjörn till Sjövik.

Lärjedalen är i sin Göteborgska del ett populärt område för de som vill bo i egna hus och ett av de få områden förutom på Hisingen där det är möjligt att bygga.

Lerums kommun som har gräns vid "Delabäcken" har avsatt ett spårvägsreservat längs med den gamla banvallen för att i en framtid trafikförsörja denna del av Lerums kommun som ligger norr om kommunens öst-västliga huvudsträckning längs med Västra Stambanan och E20.

Egentligen fullföljer man bara "Generalplanen för Angered-Bergum" från 1969 som ritar upp en stadsbana från Hjällbo och upp i Lärjedalen där det var tänkt att en drabantstad skulle placeras med bostadsområden på bergsknallarna runt omkring.

Stora delar av den gamla banvallen är idag kvar och används som cykelbana! 8)

/Bengt
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1999
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Det viktigste kriterium for å finne en sporvei er stadens storlek. I land som har hatt mange sporveier er det de største stedene som fortsatt har. Tyskland hadde rundt 200 sporveier og la ned 2/3. Likevel er det i dag bare Lübeck, Kiel, Hamburg (har T-bane) og Wuppertal (har svevebanen) blant landets 30 største som ikke har sporvei. Nederland har sporvei i Amsterdam, Haag, Rotterdam og Utrecht, mens alle mindre byer har lagt ned. Ved å se på innvånertall på svenske byer, så gir dette den beste indikasjonen på hvor man med størst sannsynlighet vil bygge sporvei:
Stockholm (771), Malmö (271), Uppsala (183), Linköping (137), Västerås (131), Örebro (127), Helsingborg (122), Jönköping (120), Umeå (110), Lund (102), Boråas (99), Gävle (92), Eskilstuna (91), Kalstad (82). Andre faktorer er selvfølgelig stadens trafikkstrømmer. En langstrakt stad vil ha lange korridorer man kan bygge sporvei, mens en sirkelförmig stad vil ha svakere korridorer. Sen så teller også stadens politiske sammensetning og stadens generelle økonomi. Det er også viktig om staden er i vekst eller stagnasjon. I dag er det vel en grense på 100000-150000 innvånere. Mindre steder enn dette har sjelden sporvei. Unntaket her er Øst-tyskland hvor steder ned til 40 000 har sporvei. Så kanskje det er realistisk i første hand å tenke seg sporvei i Stockholm, Malmö, Uppsala, Linköping og Västerås.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7516
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Inlägg av Kantorn »

Förlåt om jag inte lusläst hela tråden, men (hemmablind som jag är) jag tycker att Karlskrona - som är lite underligt byggd, kompakt för sin storlek - skulle må bra av återuppbyggd spårväg, alternativt nån form av duospårväg. Tågen går så sällan där, men en linje som skulle kunna betjänas av spårväg är Hoglands Park - Kungsplan - Pantarholmen (runt, inte över, backen är rätt brant...) - Gräsvik - ansluta till järnvägen i Bergåsa - Gullberna - avvika från järnvägen mot köpcentra - ut till Lyckeby och eventuellt vidare till Hässlegården. (Eller ännu hellre till Jämjö - Fågelmara - Torsås - Kalmar. Men det är inte ekonomiskt hållbart...).

Jag tror man når större delen av huvudorten (= hela Trossö) med rätt kort promenad (mindre än 1 km).

Det är bara ett exempel på en liten stad som jag tror skulle må bättre av spårväg. Landsortsbussar skulle kunna ansluta till Gullberna t. ex.

(Jag tror också - men det hör inte hit - att lokaltrafik på befintliga spår skulle kunna utföras hyggligt enkelt:
Karlskrona - Bergåsa - Gullberna - Mariedal - Rosenholm - Allatorp - Nättraby - ?
Karlskrona - Bergåsa - Gullberna - Torskors - Rödeby - Spjutsbygd - Nävragöl - Holmsjö - Saleboda - Vissefjärda - ?)
Professionell tyckare
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Inlägg av spårsnoken »

Kantorn skrev:Förlåt om jag inte lusläst hela tråden, men (hemmablind som jag är) jag tycker att Karlskrona - som är lite underligt byggd, kompakt för sin storlek - skulle må bra av återuppbyggd spårväg, alternativt nån form av duospårväg. Tågen går så sällan där, men en linje som skulle kunna betjänas av spårväg är Hoglands Park - Kungsplan - Pantarholmen (runt, inte över, backen är rätt brant...) - Gräsvik - ansluta till järnvägen i Bergåsa - Gullberna - avvika från järnvägen mot köpcentra - ut till Lyckeby och eventuellt vidare till Hässlegården. (Eller ännu hellre till Jämjö - Fågelmara - Torsås - Kalmar. Men det är inte ekonomiskt hållbart...).

Jag tror man når större delen av huvudorten (= hela Trossö) med rätt kort promenad (mindre än 1 km).

Det är bara ett exempel på en liten stad som jag tror skulle må bättre av spårväg. Landsortsbussar skulle kunna ansluta till Gullberna t. ex.

(Jag tror också - men det hör inte hit - att lokaltrafik på befintliga spår skulle kunna utföras hyggligt enkelt:
Karlskrona - Bergåsa - Gullberna - Mariedal - Rosenholm - Allatorp - Nättraby - ?
Karlskrona - Bergåsa - Gullberna - Torskors - Rödeby - Spjutsbygd - Nävragöl - Holmsjö - Saleboda - Vissefjärda - ?)
-------------------------------------
Nja. Varför inte börja med trådbuss så blir det lite billigare?

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Inlägg: 657
Blev medlem: onsdag 25 september 2002 11:46
Ort: En till 031 återlokaliserad 031:a
Kontakt:

Inlägg av Bengt Jönsson »

Nils Carl Aspenberg skrev:Det viktigste kriterium for å finne en sporvei er stadens storlek. I land som har hatt mange sporveier er det de største stedene som fortsatt har. Tyskland hadde rundt 200 sporveier og la ned 2/3. Likevel er det i dag bare Lübeck, Kiel, Hamburg (har T-bane) og Wuppertal (har svevebanen) blant landets 30 største som ikke har sporvei. Nederland har sporvei i Amsterdam, Haag, Rotterdam og Utrecht, mens alle mindre byer har lagt ned. Ved å se på innvånertall på svenske byer, så gir dette den beste indikasjonen på hvor man med størst sannsynlighet vil bygge sporvei:
Stockholm (771), Malmö (271), Uppsala (183), Linköping (137), Västerås (131), Örebro (127), Helsingborg (122), Jönköping (120), Umeå (110), Lund (102), Boråas (99), Gävle (92), Eskilstuna (91), Kalstad (82). Andre faktorer er selvfølgelig stadens trafikkstrømmer. En langstrakt stad vil ha lange korridorer man kan bygge sporvei, mens en sirkelförmig stad vil ha svakere korridorer. Sen så teller også stadens politiske sammensetning og stadens generelle økonomi. Det er også viktig om staden er i vekst eller stagnasjon. I dag er det vel en grense på 100000-150000 innvånere. Mindre steder enn dette har sjelden sporvei. Unntaket her er Øst-tyskland hvor steder ned til 40 000 har sporvei. Så kanskje det er realistisk i første hand å tenke seg sporvei i Stockholm, Malmö, Uppsala, Linköping og Västerås.

Lägg gärna samman Linköping och Norrköping (där det idag redan existerar ett spårvägsnät)! Lite drygt 230000 invånare.

Annars är som "Spårsnoken" skriver trådbuss ett bra alternativ.

/Bengt
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1999
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Linköping står redan på listen. Norrköping står ikke fordi der finns redan spårväg.
Användarens profilbild
Ivers1991
Inlägg: 1152
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 18:08
Ort: Tromsö, Norge
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

...og Linköping venter også på trikk, ihvertfall har man utredet "LinkLink". Kanske den byen man er nærmest utbygging i dag?
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
sputnik
Inlägg: 51
Blev medlem: lördag 01 januari 2005 10:14

Inlägg av sputnik »

Bengt Jönsson skrev:En ny koppling till Angeredsbanan vid Hjällbo och sedan längs med gamla VGJ:s sträckning upp i Lärjedalen! Upp till Gråbo och sedan vidare längs med stranden av Mjörn till Sjövik.

Lärjedalen är i sin Göteborgska del ett populärt område för de som vill bo i egna hus och ett av de få områden förutom på Hisingen där det är möjligt att bygga.

Lerums kommun som har gräns vid "Delabäcken" har avsatt ett spårvägsreservat längs med den gamla banvallen för att i en framtid trafikförsörja denna del av Lerums kommun som ligger norr om kommunens öst-västliga huvudsträckning längs med Västra Stambanan och E20.

Egentligen fullföljer man bara "Generalplanen för Angered-Bergum" från 1969 som ritar upp en stadsbana från Hjällbo och upp i Lärjedalen där det var tänkt att en drabantstad skulle placeras med bostadsområden på bergsknallarna runt omkring.

Stora delar av den gamla banvallen är idag kvar och används som cykelbana! 8)

/Bengt
Rykten gör väl gällande att
1) Angeredssträckan ska förlängas till Lövgärdet
2) Bräckebanan återuppväcks och sammanfogas med Norra Älvstrandsprojektet
3) Bellevuesträckan förlängs till Utby
4) Östra Sjukhuset förlängs södra Sävedalen
5) Hjalmar Brantingsplatsen - Selma Lagerlöfs Torg
6) Triangelspår vid Munkebäckstorget
7) Kortedala - Hjällbo
8. Operalänken
9) Järntorget - Lilla Torget

Många projekt, men kommer någon/några av dem att förverkligas?
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1999
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

"Kantorn" vil bygge duospoorvei i Karlskrona og det kan jo være et mulig prosjekt. "Spårsnoken" vil starte med trådbuss. Hvordan starter man en duosporvei som trådbuss? Jeg forstår ikke sammenhengen.
Användarens profilbild
Ivers1991
Inlägg: 1152
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 18:08
Ort: Tromsö, Norge
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

Nils Carl Aspenberg skrev:"Kantorn" vil bygge duospoorvei i Karlskrona og det kan jo være et mulig prosjekt. "Spårsnoken" vil starte med trådbuss. Hvordan starter man en duosporvei som trådbuss? Jeg forstår ikke sammenhengen.
Uansett hvordan man ville utforme duotrikk/trolleybuss stiller jeg meg positiv til forslaget.

En trådbuss kunne jo gå Saltö-Björkholmen-Sentrum-Hoglands park-Pantarholmen-Galgamarken-Bergåsa. Deretter kunne man jo diskutere forlengelse, for eksempel til Hästö eller Telenor Arena (fd KA 2).

Samtidig kunne jo også en duotrikk gå denne veien og f.eks. gå over i jernbane ved Bergåsa stasjon eller også litt lenger nord.
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4664
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Bengt Jönsson skrev:
Nils Carl Aspenberg skrev:Det viktigste kriterium for å finne en sporvei er stadens storlek. I land som har hatt mange sporveier er det de største stedene som fortsatt har. Tyskland hadde rundt 200 sporveier og la ned 2/3. Likevel er det i dag bare Lübeck, Kiel, Hamburg (har T-bane) og Wuppertal (har svevebanen) blant landets 30 største som ikke har sporvei. Nederland har sporvei i Amsterdam, Haag, Rotterdam og Utrecht, mens alle mindre byer har lagt ned. Ved å se på innvånertall på svenske byer, så gir dette den beste indikasjonen på hvor man med størst sannsynlighet vil bygge sporvei:
Stockholm (771), Malmö (271), Uppsala (183), Linköping (137), Västerås (131), Örebro (127), Helsingborg (122), Jönköping (120), Umeå (110), Lund (102), Boråas (99), Gävle (92), Eskilstuna (91), Kalstad (82). Andre faktorer er selvfølgelig stadens trafikkstrømmer. En langstrakt stad vil ha lange korridorer man kan bygge sporvei, mens en sirkelförmig stad vil ha svakere korridorer. Sen så teller også stadens politiske sammensetning og stadens generelle økonomi. Det er også viktig om staden er i vekst eller stagnasjon. I dag er det vel en grense på 100000-150000 innvånere. Mindre steder enn dette har sjelden sporvei. Unntaket her er Øst-tyskland hvor steder ned til 40 000 har sporvei. Så kanskje det er realistisk i første hand å tenke seg sporvei i Stockholm, Malmö, Uppsala, Linköping og Västerås.

Lägg gärna samman Linköping och Norrköping (där det idag redan existerar ett spårvägsnät)! Lite drygt 230000 invånare.

Annars är som "Spårsnoken" skriver trådbuss ett bra alternativ.

/Bengt

Dessutom har man väl insett att det inte går att köra långsam spårvagn mellan dessa två städer, då vara pendeltåg idag kör på betydligt kortare körtid än dessa spårvagnar skulle klara.
Som anslutningstrafik är de dock tänkbara.
Anders Norén
Inlägg: 1215
Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
Ort: Förorten

Inlägg av Anders Norén »

leifd skrev:Dessutom har man väl insett att det inte går att köra långsam spårvagn mellan dessa två städer, då vara pendeltåg idag kör på betydligt kortare körtid än dessa spårvagnar skulle klara.
Som anslutningstrafik är de dock tänkbara.
För resor mellan Norrköping C och Linköping C är pendeltåget, med sin högre toppfart, snabbare än en eventuell spårvagnstrafik. Tittar man emellertid på en resa som har anslutning i båda ändarna, t.ex. LiU-Hörsalen, så skulle accelerationssnabba duospårvagnar med sth 100 skulle klå kombinationen spårvagn-pendeltåg-spårvagn.

Vid en genomgående spårvagnsresa LiU-Hörsalen så behöver resenären inte göra några byten. Vid attraktivitetsvärderingar av kollektivtrafik räknas bytestid dubbelt, dvs. 5 minuters väntetid jämställs med 10 minuters restid. Om vi antar att resan LiU-Hörsalen med buss-pendeltåg-spårvagn kräver 5 minuters bytestid i både Linköping och Norrköping så motsvarar det alltså 20 minuters restid. Så länge en genomgående spårvagn LiU-Hörsalen kör sträckan Linköping C-Norrköping C på mindre än 20 minuter mer än vad pendeltåget gör så kommer den genomgående spårvagnsresan att vara attraktivare än buss-pendeltåg-spårvagn även om den sistnämnda kombinationen skulle vara snabbare! Byten är helt enkelt inte attraktiva.

I en framtid där Linköpings kommun byggt spårväg och Banverket byggt direktbana Linköping-Norrköping kan jag tänka mig att varannan avgång på lokalbanan är ett tåg och varannan en spårvagn.

Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Inlägg av Björn Ehnberg »

Anders Norén skrev:
leifd skrev:Dessutom har man väl insett att det inte går att köra långsam spårvagn mellan dessa två städer, då vara pendeltåg idag kör på betydligt kortare körtid än dessa spårvagnar skulle klara.
Som anslutningstrafik är de dock tänkbara.
För resor mellan Norrköping C och Linköping C är pendeltåget, med sin högre toppfart, snabbare än en eventuell spårvagnstrafik. Tittar man emellertid på en resa som har anslutning i båda ändarna, t.ex. LiU-Hörsalen, så skulle accelerationssnabba duospårvagnar med sth 100 skulle klå kombinationen spårvagn-pendeltåg-spårvagn.

Vid en genomgående spårvagnsresa LiU-Hörsalen så behöver resenären inte göra några byten. Vid attraktivitetsvärderingar av kollektivtrafik räknas bytestid dubbelt, dvs. 5 minuters väntetid jämställs med 10 minuters restid. Om vi antar att resan LiU-Hörsalen med buss-pendeltåg-spårvagn kräver 5 minuters bytestid i både Linköping och Norrköping så motsvarar det alltså 20 minuters restid. Så länge en genomgående spårvagn LiU-Hörsalen kör sträckan Linköping C-Norrköping C på mindre än 20 minuter mer än vad pendeltåget gör så kommer den genomgående spårvagnsresan att vara attraktivare än buss-pendeltåg-spårvagn även om den sistnämnda kombinationen skulle vara snabbare! Byten är helt enkelt inte attraktiva.

I en framtid där Linköpings kommun byggt spårväg och Banverket byggt direktbana Linköping-Norrköping kan jag tänka mig att varannan avgång på lokalbanan är ett tåg och varannan en spårvagn.

Anders
Anders sammanfattar på ett utmärkt sätt förutsättningarna för tramtrain-trafik i regionen, vilka inte alla verkar har förstått. Till dessa senare hör en kommunalpolitiker i Linköping, som i anslutning till VTI-försöket 2006 yttrade "Principen för duospårvagnar är ju att de kan trafikera det ordinarie järnvägsnätet på el för att sedan slå om till diesel när de kommer in i centrum, säger xxxx xxxx, trafik- och samhällsbyggnadsnämndens ordförande. " Vederbörande har sedermera efter valet blivit sparkad snett uppåt och är inte längre ordförande i denna kommunala nämnd, varför jag i övrigt förbigår honom med tystnad.

Vad som verkligen krävs är förutom Ostlänken (fn. av Banverket senarelagt till en obestämd framtid, åtminstone till efter 2015) är just den lokala spårvägen LinkLink, vars första del avses att påbörjas i år, men då som ett busstråk. Det finns här en betydande risk att man hamnar i samma läge som för Lundalänken i Lund, som ju inte under överskådlig framtid avses konverterad till spårtrafik. Ett busstråk löser ju de lokala trafikproblemen och eftersom regionala problem tenderar att falla mellan stolarna i kommunalpolitiken så tvivlar jag på att åtminstone jag får uppleva spårvägstrafik i min gamla hemstad Linköping (ja, jag har två hemstäder: Lidingö och Linköping - båda börjar på "Li" originellt nog) i min livstid. Det är dock fråga om miljardinvesteringar och man vinner inga val på spårväg. Se bara på hur längre Norrköpings politiker tvekade om att bygga vidare mot Ringdansen.

Mvh.

Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4664
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Björn Ehnberg skrev:
Anders Norén skrev:
leifd skrev:Dessutom har man väl insett att det inte går att köra långsam spårvagn mellan dessa två städer, då vara pendeltåg idag kör på betydligt kortare körtid än dessa spårvagnar skulle klara.
Som anslutningstrafik är de dock tänkbara.
För resor mellan Norrköping C och Linköping C är pendeltåget, med sin högre toppfart, snabbare än en eventuell spårvagnstrafik. Tittar man emellertid på en resa som har anslutning i båda ändarna, t.ex. LiU-Hörsalen, så skulle accelerationssnabba duospårvagnar med sth 100 skulle klå kombinationen spårvagn-pendeltåg-spårvagn.

Vid en genomgående spårvagnsresa LiU-Hörsalen så behöver resenären inte göra några byten. Vid attraktivitetsvärderingar av kollektivtrafik räknas bytestid dubbelt, dvs. 5 minuters väntetid jämställs med 10 minuters restid. Om vi antar att resan LiU-Hörsalen med buss-pendeltåg-spårvagn kräver 5 minuters bytestid i både Linköping och Norrköping så motsvarar det alltså 20 minuters restid. Så länge en genomgående spårvagn LiU-Hörsalen kör sträckan Linköping C-Norrköping C på mindre än 20 minuter mer än vad pendeltåget gör så kommer den genomgående spårvagnsresan att vara attraktivare än buss-pendeltåg-spårvagn även om den sistnämnda kombinationen skulle vara snabbare! Byten är helt enkelt inte attraktiva.

I en framtid där Linköpings kommun byggt spårväg och Banverket byggt direktbana Linköping-Norrköping kan jag tänka mig att varannan avgång på lokalbanan är ett tåg och varannan en spårvagn.

Anders
Anders sammanfattar på ett utmärkt sätt förutsättningarna för tramtrain-trafik i regionen, vilka inte alla verkar har förstått. Till dessa senare hör en kommunalpolitiker i Linköping, som i anslutning till VTI-försöket 2006 yttrade "Principen för duospårvagnar är ju att de kan trafikera det ordinarie järnvägsnätet på el för att sedan slå om till diesel när de kommer in i centrum, säger xxxx xxxx, trafik- och samhällsbyggnadsnämndens ordförande. " Vederbörande har sedermera efter valet blivit sparkad snett uppåt och är inte längre ordförande i denna kommunala nämnd, varför jag i övrigt förbigår honom med tystnad.

Vad som verkligen krävs är förutom Ostlänken (fn. av Banverket senarelagt till en obestämd framtid, åtminstone till efter 2015) är just den lokala spårvägen LinkLink, vars första del avses att påbörjas i år, men då som ett busstråk. Det finns här en betydande risk att man hamnar i samma läge som för Lundalänken i Lund, som ju inte under överskådlig framtid avses konverterad till spårtrafik. Ett busstråk löser ju de lokala trafikproblemen och eftersom regionala problem tenderar att falla mellan stolarna i kommunalpolitiken så tvivlar jag på att åtminstone jag får uppleva spårvägstrafik i min gamla hemstad Linköping (ja, jag har två hemstäder: Lidingö och Linköping - båda börjar på "Li" originellt nog) i min livstid. Det är dock fråga om miljardinvesteringar och man vinner inga val på spårväg. Se bara på hur längre Norrköpings politiker tvekade om att bygga vidare mot Ringdansen.

Mvh.

Björn

Skriver ett kombinerat inlägg till både det Anders skriver och det Björn skriver.....

Först tycker jag att Anders påstående att byten inte är attraktiva, tyvärr faller platt till marken !
Främst därför att det inte fungerar så ! Alla kan inte bo på samma plats och arbeta på samma plats och alltså resa samma sträcka......
Av någon anledning så försöker man torgföra just detta att byten inte är attraktiva, här i Sverige. Visst visst, att byta är tråkigt, me det går ju inte att ha direktförbindelser som passar för allt och alla, jo föresten, det finns ju iofs redan, kallas biltrafik.

Det vore kanske bättre att man försökte sig på att utveckla just bytet och möjligheterna i det.

Att t.ex. sitta och räkna på 5 min anslutningar, det tycker jag ju är bara dumt, för det både stressar och riskerar ju att spricka allt för ofta.
Tyvärr är man så bortskämd i Sverige att allt ska fungera så klanderfritt, vilket ju tyvärr bara ökar klagomålen och folk blir besvikna.

Nej, vad som måste till är ju väl fungerande och kapacitesstarka system, med många olika valmöjligheter...... Dit är det tyvärr långt.

Att komplettera dagens pendeltrafik Nr - Lp med duospårvagnstrafik, det är säkert bra, men det måste nog fungera som två parallella linjer då, vilet iofs kan vara bra, bl.a. då pendeln börjar få kapacitetsproblem vissa tider. Detta är alltså något som behöver utvecklas också....

Vad gäller Ostlänken, så vet man inte vad man ska tro tycker jag ?
Här har talats om denna bana i en massa år, och inget har hänt.
Sedan säger Banverket att man måste skuta den bortom 2015 (står det i Björns inlägg).
Då börjar det hända saker rent praktiskt plötsligt....
Bl.a. hålls det samrådsmöten och seminarier, arkeologiska visningar med mera i stort antal och på många platser utefter hela sträckan.

Personligen får jag uppfattningen att sånna här utspel av Banverket är avsedda att få politikerna att lägga pengarna till rätt objekt, dvs de som är tillräckligt beredda och utredda.

Ostlänken börjar tydligtvis att närma sig detta, så vi får väl se hur det blir.
Faktum är ju att jag tror precis så även om "navestad-linjen" i Norrköping, som projekteras för fullt just nu, liksom andra stadsbildsförändringar som har samband med den. Samtidigt som Banverket säger att det inte finns pengar....... man kan ju hoppas att det löser sig även det.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7516
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Inlägg av Kantorn »

spårsnoken skrev:
Kantorn skrev:Förlåt om jag inte lusläst hela tråden, men (hemmablind som jag är) jag tycker att Karlskrona - som är lite underligt byggd, kompakt för sin storlek - skulle må bra av återuppbyggd spårväg, alternativt nån form av duospårväg. Tågen går så sällan där, men en linje som skulle kunna betjänas av spårväg är Hoglands Park - Kungsplan - Pantarholmen (runt, inte över, backen är rätt brant...) - Gräsvik - ansluta till järnvägen i Bergåsa - Gullberna - avvika från järnvägen mot köpcentra - ut till Lyckeby och eventuellt vidare till Hässlegården. (Eller ännu hellre till Jämjö - Fågelmara - Torsås - Kalmar. Men det är inte ekonomiskt hållbart...).

Jag tror man når större delen av huvudorten (= hela Trossö) med rätt kort promenad (mindre än 1 km).

Det är bara ett exempel på en liten stad som jag tror skulle må bättre av spårväg. Landsortsbussar skulle kunna ansluta till Gullberna t. ex.

(Jag tror också - men det hör inte hit - att lokaltrafik på befintliga spår skulle kunna utföras hyggligt enkelt:
Karlskrona - Bergåsa - Gullberna - Mariedal - Rosenholm - Allatorp - Nättraby - ?
Karlskrona - Bergåsa - Gullberna - Torskors - Rödeby - Spjutsbygd - Nävragöl - Holmsjö - Saleboda - Vissefjärda - ?)
-------------------------------------
Nja. Varför inte börja med trådbuss så blir det lite billigare?

mvh/spårsnoken
Att "börja" med trådbuss är att helt och hållet avstå från spårväg, speviellt i en mindre stad. Därför spårväg direkt.
Professionell tyckare
Anders Norén
Inlägg: 1215
Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
Ort: Förorten

Inlägg av Anders Norén »

Leifd, jag förklarade varför en spårvagnsresa mellan en punkt i Linköping och en punkt i Norrköping är attraktivare än en pendeltågsresa med anslutningsresa i båda ändar. Vad mer kräver du av mig? Dessutom konstaterar du ju själv att byten får folk att ta bilen i stället.

Hade inte min litteratur legat nedpackad på vinden hade du kunnat få vetenskapliga referenser till påståendet att byten är oattraktiva. Jag känner heller inte till några metoder att göra dem attraktiva. De är, i bästa fall, ett nödvändigt ont.

Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4664
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Anders Norén skrev:Leifd, jag förklarade varför en spårvagnsresa mellan en punkt i Linköping och en punkt i Norrköping är attraktivare än en pendeltågsresa med anslutningsresa i båda ändar. Vad mer kräver du av mig? Dessutom konstaterar du ju själv att byten får folk att ta bilen i stället.

Hade inte min litteratur legat nedpackad på vinden hade du kunnat få vetenskapliga referenser till påståendet att byten är oattraktiva. Jag känner heller inte till några metoder att göra dem attraktiva. De är, i bästa fall, ett nödvändigt ont.

Anders
Jag är nog inte särskilt intresserade av dina vetenskapliga referens tyvärr. Du ska nog mest se det som att jag konstaterar att alla inte kan åka precis lika, vilket är ett måste om man inte ska byta.
Att hänvisa till vetenskap är inte något som imponerar särskilt, inte på mej allafall. Bättre att konstatera att vissa saker är ofrånkomliga, samt att man i vetenskapen ofta räknar orealistiskt snålt.
Tyvärr så har ju detta med orealistiska bytestider tyvärr spridit sig ut bland allt för många kunder, så det är nästan ner regel än undantag att man försöker åka på anslutningstider som igentligen inte finns, vilket sedan ofta leder till klagomål och "badwill".

Sedan tror ju jag att det blir väldigt svårt att förklara varför i vart fall vissa kunder varför det tar si och så mycket längre tid om man åker med en viss tur, att byten uteblir för vissar tror jag inte är något tungt argument för de som ändå alltid måste byta.
Starvid
Inlägg: 1
Blev medlem: torsdag 17 maj 2007 14:44

Inlägg av Starvid »

I Uppsala är det tidigare olyckligtvis SVaMp-kartellen som halvhjärtat drivit spårvägsidéerna, även om de förstås gjort noll när de väl haft makten. Nu är det borgarna som börjat tala om spårväg, men de lär ju inte göra något heller.

Spårväg i Uppsala är nummer 1 på min lista, följt av smalspår Kårsta-Rimbo, normalspår Uppsala-Rimbo-Norrtälje, normalspår Uppsala-Enköping, och förstås TGV 350 km/h Uppsala-Stockholm-Östergötland-Jönköping-Göteborg/Köpenhamn.

Det sista lite dyrare dock. :wink:
Skriv svar