Björn Ehnberg skrev:Anders Norén skrev:leifd skrev:Dessutom har man väl insett att det inte går att köra långsam spårvagn mellan dessa två städer, då vara pendeltåg idag kör på betydligt kortare körtid än dessa spårvagnar skulle klara.
Som anslutningstrafik är de dock tänkbara.
För resor mellan Norrköping C och Linköping C är pendeltåget, med sin högre toppfart, snabbare än en eventuell spårvagnstrafik. Tittar man emellertid på en resa som har anslutning i båda ändarna, t.ex. LiU-Hörsalen, så skulle accelerationssnabba duospårvagnar med sth 100 skulle klå kombinationen spårvagn-pendeltåg-spårvagn.
Vid en genomgående spårvagnsresa LiU-Hörsalen så behöver resenären inte göra några byten. Vid attraktivitetsvärderingar av kollektivtrafik räknas bytestid dubbelt, dvs. 5 minuters väntetid jämställs med 10 minuters restid. Om vi antar att resan LiU-Hörsalen med buss-pendeltåg-spårvagn kräver 5 minuters bytestid i både Linköping och Norrköping så motsvarar det alltså 20 minuters restid. Så länge en genomgående spårvagn LiU-Hörsalen kör sträckan Linköping C-Norrköping C på mindre än 20 minuter mer än vad pendeltåget gör så kommer den genomgående spårvagnsresan att vara attraktivare än buss-pendeltåg-spårvagn
även om den sistnämnda kombinationen skulle vara snabbare! Byten är helt enkelt inte attraktiva.
I en framtid där Linköpings kommun byggt spårväg och Banverket byggt direktbana Linköping-Norrköping kan jag tänka mig att varannan avgång på lokalbanan är ett tåg och varannan en spårvagn.
Anders
Anders sammanfattar på ett utmärkt sätt förutsättningarna för tramtrain-trafik i regionen, vilka inte alla verkar har förstått. Till dessa senare hör en kommunalpolitiker i Linköping, som i anslutning till VTI-försöket 2006 yttrade "Principen för duospårvagnar är ju att de kan trafikera det ordinarie järnvägsnätet på el för att sedan slå om till diesel när de kommer in i centrum, säger xxxx xxxx, trafik- och samhällsbyggnadsnämndens ordförande. " Vederbörande har sedermera efter valet blivit sparkad snett uppåt och är inte längre ordförande i denna kommunala nämnd, varför jag i övrigt förbigår honom med tystnad.
Vad som verkligen krävs är förutom Ostlänken (fn. av Banverket senarelagt till en obestämd framtid, åtminstone till efter 2015) är just den lokala spårvägen LinkLink, vars första del avses att påbörjas i år, men då som ett busstråk. Det finns här en betydande risk att man hamnar i samma läge som för Lundalänken i Lund, som ju inte under överskådlig framtid avses konverterad till spårtrafik. Ett busstråk löser ju de lokala trafikproblemen och eftersom regionala problem tenderar att falla mellan stolarna i kommunalpolitiken så tvivlar jag på att åtminstone jag får uppleva spårvägstrafik i min gamla hemstad Linköping (ja, jag har två hemstäder: Lidingö och Linköping - båda börjar på "Li" originellt nog) i min livstid. Det är dock fråga om miljardinvesteringar och man vinner inga val på spårväg. Se bara på hur längre Norrköpings politiker tvekade om att bygga vidare mot Ringdansen.
Mvh.
Björn
Skriver ett kombinerat inlägg till både det Anders skriver och det Björn skriver.....
Först tycker jag att Anders påstående att byten inte är attraktiva, tyvärr faller platt till marken !
Främst därför att det inte fungerar så ! Alla kan inte bo på samma plats och arbeta på samma plats och alltså resa samma sträcka......
Av någon anledning så försöker man torgföra just detta att byten inte är attraktiva, här i Sverige. Visst visst, att byta är tråkigt, me det går ju inte att ha direktförbindelser som passar för allt och alla, jo föresten, det finns ju iofs redan, kallas biltrafik.
Det vore kanske bättre att man försökte sig på att utveckla just bytet och möjligheterna i det.
Att t.ex. sitta och räkna på 5 min anslutningar, det tycker jag ju är bara dumt, för det både stressar och riskerar ju att spricka allt för ofta.
Tyvärr är man så bortskämd i Sverige att allt ska fungera så klanderfritt, vilket ju tyvärr bara ökar klagomålen och folk blir besvikna.
Nej, vad som måste till är ju väl fungerande och kapacitesstarka system, med många olika valmöjligheter...... Dit är det tyvärr långt.
Att komplettera dagens pendeltrafik Nr - Lp med duospårvagnstrafik, det är säkert bra, men det måste nog fungera som två parallella linjer då, vilet iofs kan vara bra, bl.a. då pendeln börjar få kapacitetsproblem vissa tider. Detta är alltså något som behöver utvecklas också....
Vad gäller Ostlänken, så vet man inte vad man ska tro tycker jag ?
Här har talats om denna bana i en massa år, och inget har hänt.
Sedan säger Banverket att man måste skuta den bortom 2015 (står det i Björns inlägg).
Då börjar det hända saker rent praktiskt plötsligt....
Bl.a. hålls det samrådsmöten och seminarier, arkeologiska visningar med mera i stort antal och på många platser utefter hela sträckan.
Personligen får jag uppfattningen att sånna här utspel av Banverket är avsedda att få politikerna att lägga pengarna till rätt objekt, dvs de som är tillräckligt beredda och utredda.
Ostlänken börjar tydligtvis att närma sig detta, så vi får väl se hur det blir.
Faktum är ju att jag tror precis så även om "navestad-linjen" i Norrköping, som projekteras för fullt just nu, liksom andra stadsbildsförändringar som har samband med den. Samtidigt som Banverket säger att det inte finns pengar....... man kan ju hoppas att det löser sig även det.