Hur trafikförsörja Södra station vid alternativ Slussen?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Anders Norén

Hur trafikförsörja Södra station vid alternativ Slussen?

Inlägg av Anders Norén »

Hur är det tänkt att det tätbefolkade Södra stationsområdet ska trafikförsörjas om man väljer alternativet Slussen för den nya pendeltågstunneln? Kommer det att räcka med T-Mariatorget, T-Slussen och T-Medborgarplatsen?

Finns tankar på att låta TiM-tågen stanna även vid (den då tomma) Sst? Det finns säkert en del långpendlare till Söder som drabbas av ett byte om trafiken flyttar från Sst.

De enda stombusslinjer som planeras trafikera Södra stationsområdet är linje 4 (och linje 3 till Södersjukhuset söderifrån). Skulle det behövas en stomlinje (helst spårväg :D) även på sträckan Rosenlundsgatan-Hornsgatan-Slussen?

Anders
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Re: Hur trafikförsörja Södra station vid alternativ Slussen?

Inlägg av Ulrik Berggren »

Anders Norén skrev:Hur är det tänkt att det tätbefolkade Södra stationsområdet ska trafikförsörjas om man väljer alternativet Slussen för den nya pendeltågstunneln? Kommer det att räcka med T-Mariatorget, T-Slussen och T-Medborgarplatsen?

Finns tankar på att låta TiM-tågen stanna även vid (den då tomma) Sst? Det finns säkert en del långpendlare till Söder som drabbas av ett byte om trafiken flyttar från Sst.

De enda stombusslinjer som planeras trafikera Södra stationsområdet är linje 4 (och linje 3 till Södersjukhuset söderifrån). Skulle det behövas en stomlinje (helst spårväg :D) även på sträckan Rosenlundsgatan-Hornsgatan-Slussen?

Anders
Du är inne på väldigt hypotetiska resonemang nu, då inget beslutats än (se mitt inlägg i tråden om Citybanan, som du själv startade :idea: ). I augusti vet vi, och då börjar det röra sig lite även på min avdelning antagligvis.

Som jag även skrev i ovan refererade inlägg, så föreslår BV att r"regionaltåg" ska beredas möjlighet att använda Sst, vare det blir just Sst eller SLU som blir det slutliga stationsläget för pendeltågen
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Anders Norén skrev:Hur är det tänkt att det tätbefolkade Södra stationsområdet ska trafikförsörjas om man väljer alternativet Slussen för den nya pendeltågstunneln? Kommer det att räcka med T-Mariatorget, T-Slussen och T-Medborgarplatsen?

-klipp-

Anders
Svar nej och just därför SKALL pendeltågen fortsätta att betjäna Södra station.

Slussen ligger bra långt ifrån Sst och "dess" trafikanter. Medborgarplatsen och Mariatorget ligger närmare, men betjänar endast den östra änden av Sst:s upptagningsområde. Den västra delen blir helt utan spårtrafik. Inte bra.

Mvh Tim
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

TimK skrev:
Svar nej och just därför SKALL pendeltågen fortsätta att betjäna Södra station.

Slussen ligger bra långt ifrån Sst och "dess" trafikanter. Medborgarplatsen och Mariatorget ligger närmare, men betjänar endast den östra änden av Sst:s upptagningsområde. Den västra delen blir helt utan spårtrafik. Inte bra.
Ulrik Berggren skrev: Du är inne på väldigt hypotetiska resonemang nu, då inget beslutats än (se mitt inlägg i tråden om Citybanan, som du själv startade ). I augusti vet vi, och då börjar det röra sig lite även på min avdelning antagligvis.
Men eftersom Slussen är ett reellt alternativ så tycker jag ju att man borde ha funderat på trafikförsörjningen av Södra stationsområdet redan nu. Allt kan ju inte bara handla om pengar och nya resenärer - försämringar på andra håll och stora kostnader för att undvika försämringarna måste också vägas in.
Ulrik Berggren skrev: Som jag även skrev i ovan refererade inlägg, så föreslår BV att r"regionaltåg" ska beredas möjlighet att använda Sst, vare det blir just Sst eller SLU som blir det slutliga stationsläget för pendeltågen.
Det är jag med på. Söder har väl ca 150 000 invånare, men ingen trafik med nationella tåg...

Så om man nu konstaterar att T-Mariatorget, -Slussen och -Medborgarplatsen inte räcker för Södra stationsområdets lokala behov, hur löses det bäst om pendeltågen skulle försvinna?

(Ja, jag gillar att spekulera.)

Anders
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

Anders Norén skrev: Det är jag med på. Söder har väl ca 150 000 invånare, men ingen trafik med nationella tåg...

Så om man nu konstaterar att T-Mariatorget, -Slussen och -Medborgarplatsen inte räcker för Södra stationsområdets lokala behov, hur löses det bäst om pendeltågen skulle försvinna?

(Ja, jag gillar att spekulera.)

Anders
Spårvagn! Jag har ingen aning om en bra linjedragning, men spårvägifiering av fyran vore väl trevligt? (om man nu ska spekulera)

Sen var det väl så att (pendeltågs)station Slussen skulle få en uppgång till Medborgarplatsen? (kopplar man ihop den med t-Medborgarplatsen?)
Skriv svar