TimK skrev:Anders Norén skrev:Hur är det tänkt att det tätbefolkade Södra stationsområdet ska trafikförsörjas om man väljer alternativet Slussen för den nya pendeltågstunneln? Kommer det att räcka med T-Mariatorget, T-Slussen och T-Medborgarplatsen?
Svar nej och just därför SKALL pendeltågen fortsätta att betjäna Södra station.
Slussen ligger bra långt ifrån Sst och "dess" trafikanter. Medborgarplatsen och Mariatorget ligger närmare, men betjänar endast den östra änden av Sst:s upptagningsområde. Den västra delen blir helt utan spårtrafik. Inte bra.
Ulrik Berggren skrev:
Du är inne på väldigt hypotetiska resonemang nu, då inget beslutats än (se mitt inlägg i tråden om Citybanan, som du själv startade ). I augusti vet vi, och då börjar det röra sig lite även på min avdelning antagligvis.
Men eftersom Slussen är ett reellt alternativ så tycker jag ju att man borde ha funderat på trafikförsörjningen av Södra stationsområdet redan nu. Allt kan ju inte bara handla om pengar och nya resenärer - försämringar på andra håll och stora kostnader för att undvika försämringarna måste också vägas in.
Ulrik Berggren skrev:
Som jag även skrev i ovan refererade inlägg, så föreslår BV att r"regionaltåg" ska beredas möjlighet att använda Sst, vare det blir just Sst eller SLU som blir det slutliga stationsläget för pendeltågen.
Det är jag med på. Söder har väl ca 150 000 invånare, men ingen trafik med nationella tåg...
Så om man nu konstaterar att T-Mariatorget, -Slussen och -Medborgarplatsen inte räcker för Södra stationsområdets lokala behov, hur löses det bäst om pendeltågen skulle försvinna?
(Ja, jag gillar att spekulera.)
Anders