Omröstning: Citybanan i Stockholm, station på Södermalm

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Vilket alternativ föredrar Du för pendeltågsstationen på Södermalm

Omröstningen slutade söndag 15 juni 2003 10:24

Alternativ station Stockholms södra
14
38%
Alternativ station Slussen
18
49%
Vet ej
5
14%
 
Antal röster: 37

Lars Hjelmqvist
Inlägg: 45
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:01
Ort: Stockholm
Kontakt:

Omröstning: Citybanan i Stockholm, station på Södermalm

Inlägg av Lars Hjelmqvist »

Med anledning av DN:s artikel den 29/5 om Citybanan i Stockholm är jag nyfiken på Forums läsares åsikt i frågan om placeringen av Södermalmsstationen. Föredrar Du Slussen eller Stockholms södra?

/Lars Hjelmqvist
(Som själv är mycket partisk i målet - bor 200 m från Stockholms södra, uppgång Rosenlundsgatan och tycker att det är ett stort slöseri med pengar att lägga ner drygt en miljard extra för att få en station vid Slussen ;-)
Senast redigerad av Lars Hjelmqvist den söndag 01 juni 2003 19:29, redigerad totalt 1 gånger.
Anders Norén
Inlägg: 1215
Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
Ort: Förorten

Inlägg av Anders Norén »

I vanlig ordning när det gäller "tyckande" omröstningar så saknas alternativet "Vet ej".

Anders
Användarens profilbild
Jona
Inlägg: 247
Blev medlem: måndag 11 november 2002 22:37
Ort: Skelleftehamn
Kontakt:

Vidarefråga

Inlägg av Jona »

Anders Skrev

"I vanlig ordning när det gäller "tyckande" omröstningar så saknas alternativet "Vet ej". "

Behövs alternativet vet ej?

Vet man inte så låter man väl bli och svara!
Jona i Söv
Anders Norén
Inlägg: 1215
Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
Ort: Förorten

Re: Vidarefråga

Inlägg av Anders Norén »

Jona skrev:Anders Skrev

"I vanlig ordning när det gäller "tyckande" omröstningar så saknas alternativet "Vet ej". "

Behövs alternativet vet ej?

Vet man inte så låter man väl bli och svara!
Att låta bli att svara kan också betyda "Jag bryr mig inte", "Jag vet inte vad ni pratar om" eller "Jag vill inte svara".

Jag bryr mig i allra högsta grad, jag känner till projektet väl och jag vill svara.

Anders
Användarens profilbild
Jörgen_G
Inlägg: 808
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:37
Ort: Kgl Holmen

Inlägg av Jörgen_G »

Jag är helt inne på Anders linje. Jag försöker följa utredningarna om citybanan och placeringen av ny pendeltågsstation för Södermalm. Det mycket som talar såväl för och emot båda alternativen, så att ha en bestämd uppfattning om huruvida Slussen eller Södra Station är den bästa placeringen går jag bet på.

Ett par exempel:

För Slussen (och således mot södra station)
Fler bekväma bytesmöjligheter i SL:s trafiksystem
Jag inbillar mig att stationens läge blir mer centralt till nytta för fler

För Södra station (och således mot Slussen)
Större spridning av spårtrafikförsörjning på Södermalm
Egennytta (bra anslutning till linje 4 mot Kungsholmen)

Ekonomin för respektive alternativ har jag inte kläm på i skrivande stund, men jag antar att den ena blir dyrare än det andra och man därför kan tycka att det andra alternativet därför kan vara att föredra.

mvh/Jörgen G
Lars Hjelmqvist
Inlägg: 45
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:01
Ort: Stockholm
Kontakt:

Alternativet "vet ej" tillagt.

Inlägg av Lars Hjelmqvist »

Ok, har lagt till alternativet "vet ej" för den som önskar använda det.
/Lars Hjelmqvist
Anders Norén
Inlägg: 1215
Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
Ort: Förorten

Inlägg av Anders Norén »

Bra! Nu kan man ju se vad folk har röstat också :-)

Slussen eller Södra? Slussen-alternativet är i alla fall 1,2 miljarder (!) kronor dyrare än Södra-alternativet, förmodligen p.g.a. längre tunneldragning. Södra-alternativet förutsätts nämligen använda befintlig station.

Jag inbillar mig att Södra-alternativet ligger demografiskt ungefär lika centralt som Slussen, tack vare Södra Stationsområdet.

Bortsett från ekonomin så blir det då en fråga om förbindelser. Knutpunkt Slussen kommer att ligga bara ett stationsuppehåll från Centralen, varför man kan fråga sig om det är nödvändigt med en knutpunkt till så nära. För "vinkelresor" är det bra om man slipper åka så långt och sedan tillbaka.

De flesta som kommer till eller från Söder, Söderort eller sydvästsektorn (T-röd) måste byta en gång. En station vid slussen underlättar för de som annars måste byta tre gånger, t.ex. någon som ska från Älvsjö till Björkhagen. I annat fall kan de flesta byta till spårvagn eller buss någonstans på vägen och klara sig med ett byte.

Lokalt på Södermalm ligger alternativen likvärdigt. Om man t.ex. ska till Skanstull så gäller byte till T-grön eller linje 4, beroende på vilket alternativ som byggs.

Inget av alternativen motsäger en eventuell utbyggnad av pendeltåg över Liljeholmen.

Det var nog en ostrukturerad fundering/diskussion, men, tja, det verkar väl som om Slussens bytesmöjligheter inte överväger de ökade kostnaderna. Må bästa alternativ vinna.

Anders
Kingsthrone
Inlägg: 796
Blev medlem: söndag 23 mars 2003 1:42
Ort: Bromma
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Jag är också kluven till vilket förslag man ska välja. För några år sedan (innan Tvärbanan) så hade jag funderingar på t-banelinje som förutsatte p-tågstation vid Stockholms Södra, men i dagsläget är detta inte längre aktuellt. Fortfarande kan jag inte helt avfärda Stockholms Södra helt, med sitt praktiska upptagningsområde, och nära till SöS mm.

För att lyfta fram några fler argument för Slussen, så kan jag nämna att man planerar gågata längs Götgatan vilket gör området till ett riktigt centrumområde (man får ett flera kilometer långt stråk från Norrmalm längs Drottninggatan, genom Gamla stan och vidare längs Götgatan på Söder. Fint det!) Dessutom planeras en uppgång i Björns Trädgård alldeles intill Medborgarplatsen, vilket inte blir en så stor försämring jämfört med Södra stations östra uppgång.

Jag måste smälta detta litet till innan jag bestämmer mig. Ställningen just nu är ju rätt talande (9 - 9, 2 vet ej).
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Ser att Slussen-alsternativet leser knappt :) , kanske för att jag röstade för detta. Ska försöka att ge en bra motivering till mitt val

1 Större spårkapacitet vid Sst --> fler regionaltåg kan stanna där (i BVs info-material står t o m att i Sst-alternativet används endast den ena plattformen på Södra station av pendeltågen, den andra upplåts för reginaltåg)

2 Enormt förbättrad bytesstandard vid resor mellan hela södra Storstockholm och Nacka-Värmdö, de senare kommunerna hör till de mest expansiva i hela Storstockholm just nu (Järla sjö, Kvarnholmen, de ökande antalet permanentboende i Värmdö o s v). Idag måste man gå en bra bit (mellan Stockholms Södra och Mariatorget) plus åka t-bana en station, för att kunna genomföra en resa i denna relation. Detta är en mycket omständig och tidskrävande procedur som jag definitivt tycker är värd en dryg miljard extra för att undvika. I annat fall har man ju inte förbättrat kollektitrafikens standard ett dugg med en nu dyr pendeltågstunnel :!: :roll:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Inlägg av Mr. Burns »

Ulrik Berggren skrev:1 Större spårkapacitet vid Sst --> fler regionaltåg kan stanna där (i BVs info-material står t o m att i Sst-alternativet används endast den ena plattformen på Södra station av pendeltågen, den andra upplåts för reginaltåg):
Först en fråga. Kommer Stockholms södra ens att finnas kvar för resandeutbyte om pendeltågen läggs förbi Slussen?
Ulrik Berggren skrev:Detta är en mycket omständig och tidskrävande procedur som jag definitivt tycker är värd en dryg miljard extra för att undvika. I annat fall har man ju inte förbättrat kollektitrafikens standard ett dugg med en nu dyr pendeltågstunnel :!: :roll:
En miljard är ofantligt mycket pengar, men det vet du säkert. Och påståendet att man inte förbättrar kollektivtrafikens standard ett dugg utan Slussenstation är ju rent larvigt. I såna fall skulle det ju räcka om dagens dubbelspår fick en liten avstickare till Slussen. NB också det man faktiskt förlorar på en nedlagd Stockholms södra.
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 19:21, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Johan Eriksson skrev:Vad betyder NB? Knappast Nockebybanan :wink:
Notabene, Observera.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Inlägg av Mr. Burns »

Johan Eriksson skrev:Vad betyder NB? Knappast Nockebybanan :wink:
Hehe. Nä det var ju dumt att använda en sån förkortning här på Forum.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Spårvagnsmicke skrev:
Johan Eriksson skrev:Vad betyder NB? Knappast Nockebybanan :wink:
Hehe. Nä det var ju dumt att använda en sån förkortning här på Forum.
beror väl på, ska man sluta använda utryck för att en del inte förstår dom? Tja snällt, men det blir väl lite yxigt med bara "och men för att"... :shock:
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Kingsthrone
Inlägg: 796
Blev medlem: söndag 23 mars 2003 1:42
Ort: Bromma
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Nja .. man ska prata (skriva) så att flertalet förstår, tycker jag. Men å andra sidan så har Du rätt i, Bruse, att uttryck som inte alla förstår direkt ändå bör användas när tillfälle ges. Jag visste inte heller att NB stod för notabene som betyder 'observera', även om notabene ger en viss hint. Men nu vet jag, tack vare dess användning och förklaring här på forum.

Det kom alltså något positivt ur det hela i slutändan, vilket ju är positivt

edit: Jag glömde ju skriva det jag skulle skriva ...

Jo, jag valde Slussen nu framför Södra Station. Jag tror hela trafikapparaten blir bättre med pendeltågsstation vid Slussen.
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Inlägg av Mr. Burns »

bruse skrev:
Spårvagnsmicke skrev:
Johan Eriksson skrev:Vad betyder NB? Knappast Nockebybanan :wink:
Hehe. Nä det var ju dumt att använda en sån förkortning här på Forum.
beror väl på, ska man sluta använda utryck för att en del inte förstår dom? Tja snällt, men det blir väl lite yxigt med bara "och men för att"... :shock:
Jag menade mest för att NB här vanligtvis innebär något helt annat. Förväxlingsrisken borde dock vara minimal.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Först ett svar på Spårvagnsmickes fråga om vad Sst ska användas till i framtiden. Svar: Enligt BVs förslag så ska regionaltåg stanna där, och det gäller vare sig stationen trafikeras av pendeln eller ej. :idea: :idea: :D

Sen en kommentar till NB-debatten; en viss å detta och systerforum frekventerande skribent har även dessa bokstäver som initialer... :roll:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Skriv svar