Med tanke på vilka motsättningar det just nu finns enbart inom moderaterna så tror jag inte man ska lägga alltför mycket vikt vid vad enskilda företrädare för partierna sade i ett läge när det snarare gällde att säga "rätt" saker på ett smart sätt än att komma med några bestämda besked.bruse skrev:Det har varit på gång länge hos de borgliga. Betongvänstern vill satsa på bussar: http://www.citytram.org/valextra.php
"Ta Djurgårdslinjen ända till Centralen"
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Förresten, någon kan kanske leta upp dennes mail?Danne94 skrev:(Suuuuck)joxsfo skrev:Mikael Söderlund uttalar sig i DN och är "mycket skeptisk" till att nya linjen får plats...han kan nog fälla hela projektet..![]()
![]()
Ska en 42-årig bilälskare förstöra alltihop bara för att han fått får sig
att spårvagnar tar mer plats än bussarna?!!![]()
![]()
Jag blir så arg.
Så skickar ett antal personer mail till honom.
Vem vet?Kanske att han tar åt sig mailen.
Konspirations-teori!
Kolla slutdatum gällande alla satsningar på spårväg - både Tvärbanans utbyggnad samt Djurgårdslinjens förlängning - år 2010 - samma år som valet. Det luktar val-fläsk redan nu, efter alla nedskärningar mm som Alliansen gör och kommer att göra till normala löntagars nackdel gäller det att lägga på mycket socker mm för att få behålla sina väljare - dessa utbyggnader är ett första steg, flera kommer innan 2010, det lovar jag!
Tänka att inviga spårdragningarna strax före valet! JIPPIII! RÖSTA PÅ OSS, VI FIXADE DET!
Avd. Tror det värsta om nuvarande regering, landsting och kommun!

Tänka att inviga spårdragningarna strax före valet! JIPPIII! RÖSTA PÅ OSS, VI FIXADE DET!

Re: Konspirations-teori!
Alliansen åker ändå ut 2010, så det spelar väl ingen roll? Såvida de faktiskt inte lyckas med det korståg de nu startat: Få fler i arbete! Jag har personligen lite svårt att förstå hur det sker genom att avskaffa förmögenhetsskatten, sådär självklart liksom, men enligt ekonomer finns det tydligen en logisk och förnuftig koppling. Vi får väl se. Hoppas de har rätt.Patrick skrev:Kolla slutdatum gällande alla satsningar på spårväg - både Tvärbanans utbyggnad samt Djurgårdslinjens förlängning - år 2010 - samma år som valet. Det luktar val-fläsk redan nu, efter alla nedskärningar mm som Alliansen gör och kommer att göra till normala löntagars nackdel gäller det att lägga på mycket socker mm för att få behålla sina väljare - dessa utbyggnader är ett första steg, flera kommer innan 2010, det lovar jag!![]()
Tänka att inviga spårdragningarna strax före valet! JIPPIII! RÖSTA PÅ OSS, VI FIXADE DET!![]()
Problemet i den här diskussionen är nog delvis att folk i allmänhet verkar tro att SL själva bestämmer sånt här...
Nej, alltihop är naturligtvis bara en gigantisk konspiration, iscensatt i all hemlighet av ett gäng ondskefulla banditer, som med vett och vilja är ute efter att störta hela skiten i fördärvet.djth skrev:Alliansen åker ändå ut 2010, så det spelar väl ingen roll? Såvida de faktiskt inte lyckas med det korståg de nu startat: Få fler i arbete! Jag har personligen lite svårt att förstå hur det sker genom att avskaffa förmögenhetsskatten, sådär självklart liksom, men enligt ekonomer finns det tydligen en logisk och förnuftig koppling. Vi får väl se. Hoppas de har rätt.Patrick skrev:Kolla slutdatum gällande alla satsningar på spårväg - både Tvärbanans utbyggnad samt Djurgårdslinjens förlängning - år 2010 - samma år som valet. Det luktar val-fläsk redan nu, efter alla nedskärningar mm som Alliansen gör och kommer att göra till normala löntagars nackdel gäller det att lägga på mycket socker mm för att få behålla sina väljare - dessa utbyggnader är ett första steg, flera kommer innan 2010, det lovar jag!![]()
Tänka att inviga spårdragningarna strax före valet! JIPPIII! RÖSTA PÅ OSS, VI FIXADE DET!![]()
Problemet i den här diskussionen är nog delvis att folk i allmänhet verkar tro att SL själva bestämmer sånt här...
"tror" VeVeN
Tja, det enda andra sidan lyckats med är att lägga ned spårvägar och slänga miljarder på tippen, rusta ned skolan så få ens lär sig skriva och läsa, försämra sjukvården så den knappt är värd namnet, hellre bidrag än arbete - vad är det att längta tillbaka till?Patrick skrev:Kolla slutdatum gällande alla satsningar på spårväg - både Tvärbanans utbyggnad samt Djurgårdslinjens förlängning - år 2010 - samma år som valet. Det luktar val-fläsk redan nu, efter alla nedskärningar mm som Alliansen gör och kommer att göra till normala löntagars nackdel gäller det att lägga på mycket socker mm för att få behålla sina väljare - dessa utbyggnader är ett första steg, flera kommer innan 2010, det lovar jag!![]()
Nu har Alliansen visat att man vill och vågar satsa på alla dessa områden så om vi är kloka ger vi dom en andra chans även efter 2010 så dom har möjlighet att fixa ännu mer.
Valfläsk eller inte, andra sidan lovar och lovar men inget händer. Alliansen har genomfört en hel del redan och kan dom fixa spårvägen åter har dom verkligen lyckats.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Undrar bara om den kollektiva klokskapen är så stor!Per Lind skrev: Nu har Alliansen visat att man vill och vågar satsa på alla dessa områden så om vi är kloka ger vi dom en andra chans även efter 2010 så dom har möjlighet att fixa ännu mer.
Sämre än den förra vänsteralliansen kan det dock inte bli.LÅ1 skrev:Undrar bara om den kollektiva klokskapen är så stor!Per Lind skrev: Nu har Alliansen visat att man vill och vågar satsa på alla dessa områden så om vi är kloka ger vi dom en andra chans även efter 2010 så dom har möjlighet att fixa ännu mer.
Vad har de satsat på annat än stinkande bussar?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Nej tack!
Gud bevare oss för Alliansen ytterligare en period efter 2010 - då landar Sverige tillbaka till 1600-talet!
Det är redan nog med Fredrik "Holmer Simson" Reinfeldt och Anders "Labero" Borg!
Nog med politik - tillbaka till det detta forum ska handla om!
Det är redan nog med Fredrik "Holmer Simson" Reinfeldt och Anders "Labero" Borg!
Mhm, just det. 1600-tal. Tagga ner lite, va!Patrick skrev:Gud bevare oss för Alliansen ytterligare en period efter 2010 - då landar Sverige tillbaka till 1600-talet!
Vem var det för övrigt som började med polemiserandet?
-
Lite vänligt pinglande från en spårvagn inväger nog ganska bra diciplin på fotgängarna. Sedan är den på spår så fotgängare kan ju parera ganska bra. Bara kolla torget framför Basel HBF och andra liknande platser. Det gäller bara för spårvagnsföraren att vara skicklig nog och djärv nog att inte tvärbromsa om någon människa korsar framför vagnen, håll bara samma hastighet så blir allt bra.
Igentligen har väl människan sej sjäölv skylla på om hon/han inte klarar att komma undan spårvagnen. Den går ju på spår och har inte möjighet att väja i sidled. Folk lär sej ganska snabbt när spårvagnarna börjar rulla.
Dennis
Igentligen har väl människan sej sjäölv skylla på om hon/han inte klarar att komma undan spårvagnen. Den går ju på spår och har inte möjighet att väja i sidled. Folk lär sej ganska snabbt när spårvagnarna börjar rulla.
Dennis
Jag blev nog missförstådd!Per Lind skrev:Sämre än den förra vänsteralliansen kan det dock inte bli.LÅ1 skrev:Undrar bara om den kollektiva klokskapen är så stor!Per Lind skrev: Nu har Alliansen visat att man vill och vågar satsa på alla dessa områden så om vi är kloka ger vi dom en andra chans även efter 2010 så dom har möjlighet att fixa ännu mer.
-Per
Vad jag menade var att jag tvivlar på att väljarmajoriteten är klok nog att inser att ett fortsat aliansstyre efter nästa val vore bra för Sverige!
Å andra sidan är det svårt att sia om hur situationen är på höstkanten 2010. Mycket kan hända till dess!
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Vad som är bra och dåligt, både för kollektivtrafiken och i övrigt, råder det delade meningar om. Bl a var herr Maasing (chefredaktör för TrafikForum - viktig kollektivtrafiktidning) i februarinumret inte nådig i sin bedömning av regeringens första 100 dagar vid makten. Det gällde bl a skatteregler vid pendling samt prioriteringar vid infrastruktursatsningar.LÅ1 skrev:Jag blev nog missförstådd!Per Lind skrev:Sämre än den förra vänsteralliansen kan det dock inte bli.LÅ1 skrev: Undrar bara om den kollektiva klokskapen är så stor!
-Per
Vad jag menade var att jag tvivlar på att väljarmajoriteten är klok nog att inser att ett fortsat aliansstyre efter nästa val vore bra för Sverige!
Å andra sidan är det svårt att sia om hur situationen är på höstkanten 2010. Mycket kan hända till dess!
Allmänpolitisk debatt passar sig i övrigt bättre i Ordet är fritt. Pajkastning får ske privat.

/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Re: Nej tack!
Men Patrick, hur kan du recensera vad de gjort fram till 2010 redan i april 2007? Om man ska debattera politik är det nog bra att göra det utifrån något mer än det man ideologiskt bestämt sig för redan från början.Patrick skrev:Gud bevare oss för Alliansen ytterligare en period efter 2010 - då landar Sverige tillbaka till 1600-talet!
Jag har inte så bra koll på vilka partier som mest verkat för en utbyggnad av kollektivtrafik i allmänhet och spårtrafik i synnerhet, men det är väl inte viktigt för dig eftersom du bestämt dig för vad du tycker oavsett vad ämnet är?

Just nu är det ju i alla fall en borgerlig majoritet i SL-styrelsen som föreslagit utbyggnaden av Djurgårdslinjen till Centralen - det som citeras i trådens rubrik. (Det har förvisso ingenting med alliansen och dess politik att göra.)