"Ta Djurgårdslinjen ända till Centralen"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
David
Inlägg: 253
Blev medlem: måndag 13 juni 2005 13:43
Ort: Jakobsberg

"Ta Djurgårdslinjen ända till Centralen"

Inlägg av David »

Nytt från DN

"Djurgårdslinjen ska förlängas från Norrmalmstorg till Centralen och bli en modern spårväg. Planen tas upp i SL-styrelsen i dag och målsättningen är högtidlig invigning våren 2010. "


Kan man säga annat än ÄNTLIGEN!
Sätt igång bygget av citybanan och förbifarten nu!
Lägg ner skönhetsrådet!
Patrik S
Inlägg: 161
Blev medlem: söndag 26 februari 2006 12:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Patrik S »

Äntligen, väntad investering då den borde vara billig jämfört med de andra spårinvesteringar som diskuteras/skall göras. Borde de inte köpa nya vagnar också..? Antar nämligen att det inte blir en vändslinga vid centralen, då behövs vagnar som kan gå i bägge riktningar.
Darkwand
Inlägg: 166
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 0:34
Ort: Åkersberga

Inlägg av Darkwand »

Det beror på hur dom drar spåren det är definitivt inte omöjligt att skapa en vändslinga om det behövs.
Mikael Karlsson
Inlägg: 1229
Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33

Inlägg av Mikael Karlsson »

Äntligen säger jag också. Då kan man få åka spårvagn hela sträckan fram till Centralen. Tyvärr har det mest blivit 47:an för min del på grund av tillgängligheten.

Och det här projektet tror jag blir verkligt. Det är som det sägs en av de billigare spårsatsningarna i Stockholm, något som säkert bidrar till att man är villigare till att satsa. Men därtill handlar det även om en stor turiststräcka. Ett sätt att visa för omvärlden att Stockholm också satsar på den miljövänliga kollektivtrafiken med just spårvagn.

Dock kan valet 2010 sätta käppar i hjulen :wink:
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Mikael Karlsson skrev: Dock kan valet 2010 sätta käppar i hjulen :wink:
Det skall vara färdigt innan dess.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Ekonomisk
Inlägg: 1165
Blev medlem: fredag 30 december 2005 19:58

Inlägg av Ekonomisk »

"Många stora städer satsar hårt på spårvagnar. Erfarenheterna är att modern spårväg är ett effektivt transportmedel - som dessutom är miljövänligt."

Undrar när den insikten tränger in hos göteborgarna i gemen, och (m) i synnerhet.

Var det här något nytt sen valet, eller har det varit på gång i SL sedan tidigare? Jag vet att det har diskuterats här i SS.

Och en sista fråga: Är det omöjligt att fortsätta till Fridhemsplan?
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Ekonomisk skrev:"Många stora städer satsar hårt på spårvagnar. Erfarenheterna är att modern spårväg är ett effektivt transportmedel - som dessutom är miljövänligt."

Undrar när den insikten tränger in hos göteborgarna i gemen, och (m) i synnerhet.

Var det här något nytt sen valet, eller har det varit på gång i SL sedan tidigare? Jag vet att det har diskuterats här i SS.

Och en sista fråga: Är det omöjligt att fortsätta till Fridhemsplan?
Det har varit på gång länge hos de borgliga. Betongvänstern vill satsa på bussar: http://www.citytram.org/valextra.php
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Inlägg av Verspieder »

Hur ställer sig borgarna till att göra spårväg av 4:an?
Ekonomisk
Inlägg: 1165
Blev medlem: fredag 30 december 2005 19:58

Inlägg av Ekonomisk »

Vad skulle hända om partivännerna i (m) i resp Göteborg och Strockholm satte sig och diskuterade spårvagn... Omedelbar implosion?
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av bark »

*ta i trä* :shock:
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Verspieder skrev:Hur ställer sig borgarna till att göra spårväg av 4:an?

Lika positiva enligt Cityspårs valenkäts. Kolla länken ovan till Cityspår och läs själv.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den lördag 18 juni 2011 12:01, redigerad totalt 1 gånger.
Patrik S
Inlägg: 161
Blev medlem: söndag 26 februari 2006 12:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Patrik S »

Om/när sträckan byggts, och man köper nya vagnar. Hur många skulle då behövas för att trafikera denna sträckan med 10 min trafik?
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

Se även denna tråd.
RVR
Inlägg: 802
Blev medlem: söndag 06 oktober 2002 14:38
Ort: Stockholm

Inlägg av RVR »

En annan intresant fråga, ur ett kapacitetsperspektiv, är hur många bussar som idag trafikerar sträckan Sergels torg-Skansen på linje 47 under högsäsongen som mest samtidigt? Hur många är dem till antalet vid särskilda evenemang på södra djurgården som t.ex Allsång på Skansen och nyårsafton?
Darkwand
Inlägg: 166
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 0:34
Ort: Åkersberga

Inlägg av Darkwand »

Vi brukade ha ca 10 extravagnar som förstärkte den ordinarie trafiken vid tex allsång på skansen. jag kommer inte ihåg tidtabellen med det var 5 minuterstrafik med ordinarie turer mellan Sesgels torg och Skansen.
joxsfo
Inlägg: 35
Blev medlem: torsdag 12 april 2007 22:55
Ort: San Francisco, CA, USA

Inlägg av joxsfo »

Mikael Söderlund uttalar sig i DN och är "mycket skeptisk" till att nya linjen får plats...han kan nog fälla hela projektet..
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

joxsfo skrev:Mikael Söderlund uttalar sig i DN och är "mycket skeptisk" till att nya linjen får plats...han kan nog fälla hela projektet..
Får plats å får plats. Det är ju relativt. kan tusentals bilar få plats så får en spårvagnlinje plats.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6855
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Inlägg av Odd »

Jag tror på det först när jag ser det...
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

Sträckan från Normalmstorg till efter korsningen med Kungsträdgårdsgatan/Norlandsgatan är väl den mest besvärliga biten. I övrigt borde spårvagnar få plats. På nämda sträcka måste trafiksignalerna trimmas på ett sätt som släpper fram spårvagnarna så optimalt som möjligt! Och med trängselavgifter blir trafiktrycket något mindre, kanske.

Men trafiken i korningen är redan i nuläget lite kaosartat vissa tider. Bl. a. för att fordon kör in i korsningen bara för att de har grönt, även om det är stor risk att de inte har möjlighet att lämna den i tid för att ge korsande trafik den plats som de då skall ha. (En bidragande orsak till det är att om de inte kör in i korsningen så blir de hindrade av en hjord av människor som går/springer mot röd gubbe!)

Detta skrivs för att beskriva situationen i korsningen! Men spårvagnar visas väl i allmänhet större respekt än bussar och andra medtrafikanter? Så det kanske rent av bidrar till bättre beteende? Om det blir bättre i den nämda korsningen om spårvagnarna (i ena eller båda riktningarna) rundar Normalmstorg och hotell Stockholm, det vet jag inte! (Bara de inte sneddar diagonalt över torget, för det vore förödande för torgets karaktär som just torg. Då blir det en trafikplats/-terminal. Jmf. med drottningtorget i Göteborg.)
Skriv svar