"Ta Djurgårdslinjen ända till Centralen"
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
"Ta Djurgårdslinjen ända till Centralen"
Nytt från DN
"Djurgårdslinjen ska förlängas från Norrmalmstorg till Centralen och bli en modern spårväg. Planen tas upp i SL-styrelsen i dag och målsättningen är högtidlig invigning våren 2010. "
Kan man säga annat än ÄNTLIGEN!
"Djurgårdslinjen ska förlängas från Norrmalmstorg till Centralen och bli en modern spårväg. Planen tas upp i SL-styrelsen i dag och målsättningen är högtidlig invigning våren 2010. "
Kan man säga annat än ÄNTLIGEN!
Sätt igång bygget av citybanan och förbifarten nu!
Lägg ner skönhetsrådet!
Lägg ner skönhetsrådet!
-
- Inlägg: 1229
- Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33
Äntligen säger jag också. Då kan man få åka spårvagn hela sträckan fram till Centralen. Tyvärr har det mest blivit 47:an för min del på grund av tillgängligheten.
Och det här projektet tror jag blir verkligt. Det är som det sägs en av de billigare spårsatsningarna i Stockholm, något som säkert bidrar till att man är villigare till att satsa. Men därtill handlar det även om en stor turiststräcka. Ett sätt att visa för omvärlden att Stockholm också satsar på den miljövänliga kollektivtrafiken med just spårvagn.
Dock kan valet 2010 sätta käppar i hjulen
Och det här projektet tror jag blir verkligt. Det är som det sägs en av de billigare spårsatsningarna i Stockholm, något som säkert bidrar till att man är villigare till att satsa. Men därtill handlar det även om en stor turiststräcka. Ett sätt att visa för omvärlden att Stockholm också satsar på den miljövänliga kollektivtrafiken med just spårvagn.
Dock kan valet 2010 sätta käppar i hjulen

"Många stora städer satsar hårt på spårvagnar. Erfarenheterna är att modern spårväg är ett effektivt transportmedel - som dessutom är miljövänligt."
Undrar när den insikten tränger in hos göteborgarna i gemen, och (m) i synnerhet.
Var det här något nytt sen valet, eller har det varit på gång i SL sedan tidigare? Jag vet att det har diskuterats här i SS.
Och en sista fråga: Är det omöjligt att fortsätta till Fridhemsplan?
Undrar när den insikten tränger in hos göteborgarna i gemen, och (m) i synnerhet.
Var det här något nytt sen valet, eller har det varit på gång i SL sedan tidigare? Jag vet att det har diskuterats här i SS.
Och en sista fråga: Är det omöjligt att fortsätta till Fridhemsplan?
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Det har varit på gång länge hos de borgliga. Betongvänstern vill satsa på bussar: http://www.citytram.org/valextra.phpEkonomisk skrev:"Många stora städer satsar hårt på spårvagnar. Erfarenheterna är att modern spårväg är ett effektivt transportmedel - som dessutom är miljövänligt."
Undrar när den insikten tränger in hos göteborgarna i gemen, och (m) i synnerhet.
Var det här något nytt sen valet, eller har det varit på gång i SL sedan tidigare? Jag vet att det har diskuterats här i SS.
Och en sista fråga: Är det omöjligt att fortsätta till Fridhemsplan?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Får plats å får plats. Det är ju relativt. kan tusentals bilar få plats så får en spårvagnlinje plats.joxsfo skrev:Mikael Söderlund uttalar sig i DN och är "mycket skeptisk" till att nya linjen får plats...han kan nog fälla hela projektet..
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Sträckan från Normalmstorg till efter korsningen med Kungsträdgårdsgatan/Norlandsgatan är väl den mest besvärliga biten. I övrigt borde spårvagnar få plats. På nämda sträcka måste trafiksignalerna trimmas på ett sätt som släpper fram spårvagnarna så optimalt som möjligt! Och med trängselavgifter blir trafiktrycket något mindre, kanske.
Men trafiken i korningen är redan i nuläget lite kaosartat vissa tider. Bl. a. för att fordon kör in i korsningen bara för att de har grönt, även om det är stor risk att de inte har möjlighet att lämna den i tid för att ge korsande trafik den plats som de då skall ha. (En bidragande orsak till det är att om de inte kör in i korsningen så blir de hindrade av en hjord av människor som går/springer mot röd gubbe!)
Detta skrivs för att beskriva situationen i korsningen! Men spårvagnar visas väl i allmänhet större respekt än bussar och andra medtrafikanter? Så det kanske rent av bidrar till bättre beteende? Om det blir bättre i den nämda korsningen om spårvagnarna (i ena eller båda riktningarna) rundar Normalmstorg och hotell Stockholm, det vet jag inte! (Bara de inte sneddar diagonalt över torget, för det vore förödande för torgets karaktär som just torg. Då blir det en trafikplats/-terminal. Jmf. med drottningtorget i Göteborg.)
Men trafiken i korningen är redan i nuläget lite kaosartat vissa tider. Bl. a. för att fordon kör in i korsningen bara för att de har grönt, även om det är stor risk att de inte har möjlighet att lämna den i tid för att ge korsande trafik den plats som de då skall ha. (En bidragande orsak till det är att om de inte kör in i korsningen så blir de hindrade av en hjord av människor som går/springer mot röd gubbe!)
Detta skrivs för att beskriva situationen i korsningen! Men spårvagnar visas väl i allmänhet större respekt än bussar och andra medtrafikanter? Så det kanske rent av bidrar till bättre beteende? Om det blir bättre i den nämda korsningen om spårvagnarna (i ena eller båda riktningarna) rundar Normalmstorg och hotell Stockholm, det vet jag inte! (Bara de inte sneddar diagonalt över torget, för det vore förödande för torgets karaktär som just torg. Då blir det en trafikplats/-terminal. Jmf. med drottningtorget i Göteborg.)