Just Malmö har man under de senaste trettio åren från och till diskuterat en återuppbyggnad av nätet. Men några rent konkretare planer har man aldrig kommit till, och när man för tio år sedan började planera för Citytunneln på allvar så försvann alla diskussioner om ett spårvägsnät eftersom tunneln i ett enda slag skulle lösa stadens alla trafikproblem. Känns inte som om det kommer byggas något där innan Citytunneln blivit klar. För närvarande stjäl det projektet all tid och energi från kommunen som de hade kunnat lägga ned på att utreda andra former av kollektivtrafik.
Uppsala kan jag inte uttala mig om generellt, men intresset för en återuppbyggnad verkar ganska svalt. Nu satsar man på Skycab och vissa verkar tro att det ska vara frälsningen på stadens trafikproblem

Helsingborg har tidigare varit ganska intresserade av en återuppbyggnad, men kollar man Översiktsplanen verkar kommnuen mest vara intresserad av någon slags förortsbana ("light rail") till Höganäs.
Sundsvall kan jag för lite om för att kunna uttala mig om. Men intresset verkar inte så jättestort där, åtminstone hittar jag inget när jag söker på Google. Gävle, Kiruna och Karlskrona kan vi nog bara drömma om att de åter skall bli spårvägsstäder. Inte heller Jönköping lär vara aktuellt på ett par decennier, men där har de åtminstone en genomtänkt busstrafik som mycket väl skulle kunna ersättas av spårtrafik vid tillräcklig trafikökning.
Att några andra städer i Sverige, möjligen med undantag för de större städerna Örebro, Linköping och Västerås, skulle bygga spårvägar är nog orealistiskt. De flesta svenska städerna är inte tillräckligt stora eller skulle kunna fixa fram linjer med tillräckligt trafikunderlag.