Vilka spårvägsåteruppbyggnader är realistiska?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
rote

Vilka spårvägsåteruppbyggnader är realistiska?

Inlägg av rote »

Lite fritt spånande här. Nästan alla svenska spårvägssystem försvann före högertrafikens införande 1967, förutom det i Malmö där en sista linje försvann ett par år senare.

Just Malmö har man under de senaste trettio åren från och till diskuterat en återuppbyggnad av nätet. Men några rent konkretare planer har man aldrig kommit till, och när man för tio år sedan började planera för Citytunneln på allvar så försvann alla diskussioner om ett spårvägsnät eftersom tunneln i ett enda slag skulle lösa stadens alla trafikproblem. Känns inte som om det kommer byggas något där innan Citytunneln blivit klar. För närvarande stjäl det projektet all tid och energi från kommunen som de hade kunnat lägga ned på att utreda andra former av kollektivtrafik.

Uppsala kan jag inte uttala mig om generellt, men intresset för en återuppbyggnad verkar ganska svalt. Nu satsar man på Skycab och vissa verkar tro att det ska vara frälsningen på stadens trafikproblem :?

Helsingborg har tidigare varit ganska intresserade av en återuppbyggnad, men kollar man Översiktsplanen verkar kommnuen mest vara intresserad av någon slags förortsbana ("light rail") till Höganäs.

Sundsvall kan jag för lite om för att kunna uttala mig om. Men intresset verkar inte så jättestort där, åtminstone hittar jag inget när jag söker på Google. Gävle, Kiruna och Karlskrona kan vi nog bara drömma om att de åter skall bli spårvägsstäder. Inte heller Jönköping lär vara aktuellt på ett par decennier, men där har de åtminstone en genomtänkt busstrafik som mycket väl skulle kunna ersättas av spårtrafik vid tillräcklig trafikökning.

Att några andra städer i Sverige, möjligen med undantag för de större städerna Örebro, Linköping och Västerås, skulle bygga spårvägar är nog orealistiskt. De flesta svenska städerna är inte tillräckligt stora eller skulle kunna fixa fram linjer med tillräckligt trafikunderlag.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

Kanske kan TGOJ Eskilstuna-Flen-Nyköping-Oxelösund medföra duospårväg i något av städerna? Tåget ska tydligen gå snabbt med få uppehåll, så då kanske man kan fixa lokaltrafik med extra duospårvägsuppehåll på sträckan Oxelösund-Nyköping-Skavsta. Banan finns ju redan.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33686&a=709818
Användarens profilbild
Bildsköne Bengtsson

Inlägg av Bildsköne Bengtsson »

Det snackades för några år sen att det fanns intresse att bygga spårväg i Växjö ,då att det delvis skulle följa den upprivna 891 banan öster ut
vet ej om det fortfarande finns seriösa planer
BB
rote

Inlägg av rote »

Nu är TGOJ ingen "återuppbyggnad" eller ett "klassiskt" spårvägssystem. "Duospårvägar" låter fint och jag tror det skulle kunna bära sig på flera sträckor, men ofta när jag läser om lokala planer på duosåprvägar o dyl känns det som att det är mest luft i planerna, ingen riktig substans i dem. Sällan/aldrig om hur finansieringen skall gå till, exakt vilka sträckor en tänkt bana skall gå på, ingen tidsplan osv osv. Lite som den tänkta light rail-banan mellan Helsingborg och Höganäs som diskuterats från och till de senaste tjugo åren utan att man kommit så värst mycket längre, men sen har Helsingborg en planeringshistoria som innebär att sådana större projekt får vänta i evigheter innan de förverkligas... (tänker då inte minst på Öresundstunneln och bangårdsfrågan som tog ett halvt sekel innan det löstes)

891-banan från Växjö mot Åseda är numera cykelbana mellan Växjö och Sandsbro. Kanske skulle kunna fungera om banan förlängdes till Teleborg och universitetsområdet, det är ett måste i ett eventuellt spårvägsnät i Växjö.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

De två allra mest realistiska återuppbyggnadsprojekten vore Stockholms innerstad och Malmö. Det skulle vara ohyggligt lönsamt samhällsekonomiskt, och i alla fall vad gäller Stockholm även krasst företagsekonomiskt lönsamt.

Annars tror jag att alla städer av Norrköpings storlek skulle må bra av spårväg, vilket väl lägger Uppsala, Helsingborg och Jönköping (Sundsvall?) till listan. Norra banan på Lidingö skulle täcka "centrum". Norralundsgatan-Smedstuguplan i Norrköping vore en bra idé för att håll hög turtäthet till Navestad med en eller två vagnar färre. Flytten av hela Kiruna ger möjlighet att planera in kollektivtrafiken från början. 7 av 12 är väl rätt bra?
Byt politik - inte klimat!
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Tror även Örebro skulle platsa, kanske med en Duo-variant där Nora-tåget lämnar stambanan i Lillån och går på gatan genom staden till Adolfsberg för att där åter gå in på stambanan.

Det är konstigt att vi i Sverige inte får EU-bidrag till spårinstallation när hela övriga Europa får det.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
essin

Re: Vilka spårvägsåteruppbyggnader är realistiska?

Inlägg av essin »

rote skrev: Uppsala kan jag inte uttala mig om generellt, men intresset för en återuppbyggnad verkar ganska svalt. Nu satsar man på Skycab och vissa verkar tro att det ska vara frälsningen på stadens trafikproblem :?
Det är möjligt att jag har missuppfattat något eller att jag har gamla uppgifter, men Skycab-provbanan är knappast avsedd att leda till att ett större nät byggs. Det förra spårtaxiprojektet begravdes för ett par år sedan efter att ha utretts i cirklar i åtminstone femton år, och när Skycab-banan blev aktuell sades det ganska uttryckligt att det inte var frågan om någon återuppståndelse för de gamla planerna. Företaget som driver testbanan kanske har sådana baktankar, men från kommunens sida verkar det inte så.

Ansvarsfrågan för stadstrafiken i Uppsala är exceptionellt komplicerad och både kommunens trafikkontor, det kommunala beställarbolaget Uppsalabuss, det kommunala utförarbolaget Gamla Uppsala Buss (GUB) och Upplands lokaltrafik (UL) har sina fingrar i smeten. UL tog delvis över trafikhuvudmannaskapet efter att Uppsalabuss drabbats av akuta ekonomiska problem, men avtalen blev så komplicerade att de fick tillsätta en utredning efter ett år för att få klarhet i vem som egentligen skulle göra vad. Vad det blev av den vet jag inte... Den nuvarande, borgerliga kommunala majoriteten har börjat tala om att privatisera GUB.

När det gäller spårväg tror jag att vi får se hur det blir med stombussystemet som ska införas successivt under de närmast följande åren. Om det lyckas hjälpa upp stadstrafikens förluster något kanske det kan börja bli aktuellt att ens fundera på spårväg, men innan dess tror jag att investeringarna skulle framstå som för mastiga. Sen har vi ju resecentrumbygget också, men även om det blir försenat till efter 2011 (som är det nuvarande slutåret) hinner det nog bli klart innan spårvägen...
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

De konkretaste spårvägsplaner som finns i Sverige är väl Linköpings LinkLink? Bortsett från Norrköpings Navestadförlängning.

Såvitt jag vet finns inga spårvägsplaner med stöd från den politiska majoriteten i någon av de f.d. spårvägsstäderna.

Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den lördag 18 juni 2011 11:50, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

essin skrev: När det gäller spårväg tror jag att vi får se hur det blir med stombussystemet som ska införas successivt under de närmast följande åren. Om det lyckas hjälpa upp stadstrafikens förluster något kanske det kan börja bli aktuellt att ens fundera på spårväg, men innan dess tror jag att investeringarna skulle framstå som för mastiga. Sen har vi ju resecentrumbygget också, men även om det blir försenat till efter 2011 (som är det nuvarande slutåret) hinner det nog bli klart innan spårvägen...
Återigen, Varför använder vi inte EU-medel till detta?
Läser man om andra Europeiska städer så får både museianläggningar, helt nya system och linjeförlängningar massor av bidrag.
Visserligen inte 100% täckning men merparten verkar komma ur EU-medel så projekt som annars inte skulle byggt har kommit till.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den lördag 18 juni 2011 11:51, redigerad totalt 1 gånger.
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

Johan Eriksson skrev:(har ingen aning om varför det blir en smiley istället för en 8a på "Hamburg(78)", vet ni?)
Åtta-högerparentes blir 8) om BBCode är aktivt.

Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Järfälla och Helsingborg har visat spårvagnar i presentationer av nya stadsdelar! Men det har kanske mest handlat om visioner och enstaka arkitekters drömmar?
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Hur är det egentligen, är det alls möjligt att bygga en spårväg utan att samtidigt bygga en helt ny stadsdel runt spårvägen? Eller kan man sätta in spårväg i befintlig bebyggelse, kanske till och med längs en sträcka som tidigare faktiskt hade spårväg?

:roll:
rote

Inlägg av rote »

LÅ1 skrev:Järfälla och Helsingborg har visat spårvagnar i presentationer av nya stadsdelar! Men det har kanske mest handlat om visioner och enstaka arkitekters drömmar?
Jo, det är så jag tolkar de förslag om (duo)spårväg som funnits hittils. Om Järfälla vet jag inget men planerna i Helsingborg på en spårväg till Höganäs har funnits sedan man byggde Knutpunkten och det är tjugo år sedan nu.

När man byggde Lundalänken i Lund sades det att man samtidigt byggde bussgatan så att det skulle kunna passa ett eventuellt spårvägssystem i framtiden. När jag talade med de då ansvariga politikerna i tekniska nämnden så var det dock ingen som tänkte sig att det skulle byggas någon spårväg från Lunds central till Dalby eller Södra Sandby förrän någon gång kring 2020-2030 tidigast. Det här är ett tänk som tyvärr präglar den svenska spårvägsplaneringen utanför städerna som redan har spårväg att man hela tiden skjuter fram en uppbyggnad i framtiden.

I en artikel jag har från 1977 i samband med spårvägsbygget till Klockaretorpet i Norrköping skrev man i artikeln om en "renässans" för spårvägen som nu (då) skulle komma. På trettio år kan jag bara konstatera att fruktansvärt lite har hänt rent konkret i Sverige. Generationer av stadsplanerare och politiker har avlöst varandra utan att det kommit till skott.
rote

Inlägg av rote »

Erik Sandblom skrev:Hur är det egentligen, är det alls möjligt att bygga en spårväg utan att samtidigt bygga en helt ny stadsdel runt spårvägen? Eller kan man sätta in spårväg i befintlig bebyggelse, kanske till och med längs en sträcka som tidigare faktiskt hade spårväg?

Nu har förutsättningarna ändrats lite sedan sist det fanns spårvägar i en stad som Malmö, så man kan nog inte räkna med att linjesträckningarna kommer bli exakt som det var förr. Västra Hamnen var t.ex. inget man behövde ta hänsyn i äldre stadsplanering.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

rote skrev:
Erik Sandblom skrev:Hur är det egentligen, är det alls möjligt att bygga en spårväg utan att samtidigt bygga en helt ny stadsdel runt spårvägen? Eller kan man sätta in spårväg i befintlig bebyggelse, kanske till och med längs en sträcka som tidigare faktiskt hade spårväg?

Nu har förutsättningarna ändrats lite sedan sist det fanns spårvägar i en stad som Malmö, så man kan nog inte räkna med att linjesträckningarna kommer bli exakt som det var förr. Västra Hamnen var t.ex. inget man behövde ta hänsyn i äldre stadsplanering.

Ok. Ibland stöter man på argumentet att bebyggelsen inte passar för spårväg, och att man därför måste börja om. Det är lite halvt perverst eftesrom man ofta låter ny eller omgjord bebyggelse få en spårväg eller stombuss, som till exempel Tvärbanan i Hammarby och stombuss 16 på Norra älvstranden. Jag har förstått att utbyggnaden i Norrköping ska gå längs ett område som får nya hus.

Visst är det bra att man passar på att fräscha upp ett område när man drar in spår, men det får ju inte bli ett argument mot spårväg, "om vi lägger spår i gatan så blir vi tvungna att bygga x antal nya hus också". Kringen i Göteborg är då ett bra motexempel. Alla länkar går längs vägar som redan hade mycket liv innan spårvägen kom.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Erik Sandblom skrev: Ok. Ibland stöter man på argumentet att bebyggelsen inte passar för spårväg, och att man därför måste börja om. Det är lite halvt perverst eftesrom man ofta låter ny eller omgjord bebyggelse få en spårväg eller stombuss, som till exempel Tvärbanan i Hammarby och stombuss 16 på Norra älvstranden. Jag har förstått att utbyggnaden i Norrköping ska gå längs ett område som får nya hus.
Till det här skall läggas att bussgatan på Norra Älvstranden är projekterad på sådant sätt att det i princip bara är att stoppa ner spår. Hänsyn är taget till att kunna bygga spårväg med mycket god standard.
Erik Sandblom skrev: Visst är det bra att man passar på att fräscha upp ett område när man drar in spår, men det får ju inte bli ett argument mot spårväg, "om vi lägger spår i gatan så blir vi tvungna att bygga x antal nya hus också". Kringen i Göteborg är då ett bra motexempel. Alla länkar går längs vägar som redan hade mycket liv innan spårvägen kom.
När det gäller Norrköping så är nybyggena så vitt jag förstått en del av finansieringen av spårvägen. I det här fallet har vi två samverkande effekter som är positiva för spårvägen: 1. Pengar till byggnation och 2. Fler människor som kan nyttja den = bättre ekonomi.

Husen byggs av byggherrar, som köper marken av kommunen. Kommunen är alltså vinnare på det ekonomiska planet.

Finaniseringsformen diskuteras från projekt till projekt. Det är en möjlighet när det gäller finansiering av en förlängning från Östra till Vallhamra/Puketorp i Göteborg/Partille.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
76

Inlägg av 76 »

essin skrev:
rote skrev: Uppsala kan jag inte uttala mig om generellt, men intresset för en återuppbyggnad verkar ganska svalt. Nu satsar man på Skycab och vissa verkar tro att det ska vara frälsningen på stadens trafikproblem :?
Det är möjligt att jag har missuppfattat något eller att jag har gamla uppgifter, men Skycab-provbanan är knappast avsedd att leda till att ett större nät byggs. Det förra spårtaxiprojektet begravdes för ett par år sedan efter att ha utretts i cirklar i åtminstone femton år, och när Skycab-banan blev aktuell sades det ganska uttryckligt att det inte var frågan om någon återuppståndelse för de gamla planerna. Företaget som driver testbanan kanske har sådana baktankar, men från kommunens sida verkar det inte så.

Ansvarsfrågan för stadstrafiken i Uppsala är exceptionellt komplicerad och både kommunens trafikkontor, det kommunala beställarbolaget Uppsalabuss, det kommunala utförarbolaget Gamla Uppsala Buss (GUB) och Upplands lokaltrafik (UL) har sina fingrar i smeten. UL tog delvis över trafikhuvudmannaskapet efter att Uppsalabuss drabbats av akuta ekonomiska problem, men avtalen blev så komplicerade att de fick tillsätta en utredning efter ett år för att få klarhet i vem som egentligen skulle göra vad. Vad det blev av den vet jag inte... Den nuvarande, borgerliga kommunala majoriteten har börjat tala om att privatisera GUB.

När det gäller spårväg tror jag att vi får se hur det blir med stombussystemet som ska införas successivt under de närmast följande åren. Om det lyckas hjälpa upp stadstrafikens förluster något kanske det kan börja bli aktuellt att ens fundera på spårväg, men innan dess tror jag att investeringarna skulle framstå som för mastiga. Sen har vi ju resecentrumbygget också, men även om det blir försenat till efter 2011 (som är det nuvarande slutåret) hinner det nog bli klart innan spårvägen...
Du har nog uppfattat rätt om skycab/spårtaxi, det är nog ingen som riktigt tror på det alternativet (tack för det), även om någon (miljövänlig) politiker ibland uttalar sig om det i UNT och hävdar att det är guds gåva till lokaltrafiken.

Vad det gäller sörjan UB/GUB/UL/kommunen så är det tämligen rörigt ja, men ekonomiskt så går stadstrafiken inte back just nu.

Personligen anser jag (som lekman och stolt medlem i den så kallade "bussmaffian") att uppsala mycket väl skulle vara en god kandidat för ett spårvägssystem, vi har flertalet linjer som är hårt belastade. Men som du säger är det nog för mycket på gång just nu. Men låter man bara stombussnätet stabilisera sig några år och resecentrum hinna lita längre i byggnationen så... De senaste årens alllt mer miljömedvetna tänkande kan nog hjälpa till lite på traven också.

En sak kan jag säga direkt dock, jag avundas inte den som ska planera in ett (eventuellt) spårvägsnät i befintlig bebyggelse, hu vad knepigt. Centrala Uppsala är ju grötigt nog redan.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

rote skrev:
LÅ1 skrev:Järfälla och Helsingborg har visat spårvagnar i presentationer av nya stadsdelar! Men det har kanske mest handlat om visioner och enstaka arkitekters drömmar?
Jo, det är så jag tolkar de förslag om (duo)spårväg som funnits hittils. Om Järfälla vet jag inget men planerna i Helsingborg på en spårväg till Höganäs har funnits sedan man byggde Knutpunkten och det är tjugo år sedan nu.
När det gäller Järfälla så hade man några bilder på hur en ny stadsdel i Barkarby (på och vid flygfältet) skulle kunna se ut. Där hade man placerat in en spårvagn. Om den i övrigt var kommenterad vet jag inte. F.ö. så har flygklubben som håller hus på Barkaby i dagarna blivit uppsagda!

I Helsingborg så visades en datagenererad vandring genom den framtida Mariastaden, och där var det en spårvagn inlagd. Tror att det även var uttalat att man ville ha spårvagn dit!
Skriv svar