Harald skrev:Peter-Kbh skrev:trafikbefäl skrev:...och tänk - i fashionabla Askim i andra änden av Göteborg sker det knivmord i hemmets trygga vrå:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 30,00.html
Fy vad ruskigt! Jag bor bara några kilometer ifrån Askim. Tänk om några högborgerliga knivmördare (för det vet ni väl - alla i Askim och Hovås röstar borgerligt) kommer hit...

Det där är ju ett vanligt svartsjukedrama. Det har alltid funnits och kommer alltid att finnas, oavsett invandrare eller inte.
Du menar att det var bara en kvinna som blev mördad. Inget att bry sig om eller?
Peter-Kbh skrev:Men jag tycker det är underhållande hur ni söker igenom media så ni kan hitta att svenskar också begår brott.
Ja det har jag aldrig nekat att dem har, dock så vill jag säga att det är annan typ av brottslighet på invandrartäta ställen; en rå brottslighet som för svenskar är helt ny. För den fanns helt enkelt inte innan invandrarna.
Nej, svenskarna sysslar ju bara med hänsynsfulla brott, som att slå ihjäl sina kvinnor t.ex. Din kommentar avslöjar väl mest att du är ung och okunnig. Du kan ju ta och studera t.ex. vad
Salaligan hade för sig på 30-talet eller
Clark Olofssons bravader.
Visa mig ett enda fall där en "svensk hedersmördare" har haft hjälp, stöd och sympati från hela sin släkt. Före, under och efter brottet.
djth skrev:Det är nästan komiskt att det är kulturellt viktigare för de flesta invandrare att göra en insats för Sverige än vad de infödda svenskarna själva tycker.
Vad baserar du det på? Har du några källor eller tar du saker ur luften nu eller?
Jag baserar det på uttalanden av personer som jobbar med den typen av frågor, men eftersom jag inte har tid eller möjlighet att kontrollera citat med dem nu kan de inte namnges. Alltså kan du välja att ta hela grejen med en nypa salt om du vill.
Skandinavien har i princip varit ett och samma land och våran kulturskillnader är minimala, så jag orkar inte att sitta och försvara faktumet att jag lämnat Sverige. Att flytta över sundet är som att flytta från Stockholm till Märsta, no big deal. Det tycker varken svenskar eller danskar.
Men och andra sidan, du sitter i Stockholm, vad vet du om Öresunds-regionen, förutom att det finns en bro i mellan Malmö och Köpenhamn?
Tänk om jag är uppväxt i södra Sverige?

(Den där bron skrev jag förresten en mindre uppsats om, innan den byggdes.)
Nej det är väl klart som fan att dagen invandrare inte har en chans, när Sverige har tagit in fler än vad som går och räkna, och många av dem inte har någon större motivation att lära sig svenska (också detta bekräftas i artikeln om Södertälje i dagens Metro).
Ja jag har läst artikeln, en kompis till mig har skrivit den.
Om du när du kommit till Danmark hade fått höra att "du är inte välkommen här för du är svensk och tänker stjäla våra jobb och förmodligen mörda webbtekniker" eller något liknande, hur motiverad hade du blivit?
Denna diskussion är väldigt intressant, och det finns massor som behöver göras i svensk integrationspolitik. Men anledningen till att jag svarade på ditt inlägg var inte främst att jag ville diskutera flyktingpolitik, utan ditt rasistiskt influerade sammankopplande mellan invandrare och brottslingar. Det gagnar ingen att göra den typen av direkt felaktiga kopplingar. Jag är jag, du är du - varje person får stå för sina egna handlingar - OAVSETT ETNISKT URSPRUNG.
Hade jag inte varit välkommen i Danmark så hade jag med allra största sannolikhet inte flyttat hit heller så till vida jag inte varit tvungen av en eller annan anledning. Men oavsett om jag kännt mig välkommen eller inte, så existerar inte exempelvis hedersvåld etc i mitt huvud. Det existerar inte att jag skall gå ut och råna små grabbar på deras mobil telefoner eller ingå i en annan brottslig aktiviet. Jag är så trött på att folk skyller på oss svenskar att det är vårat fel att saker och ting är somd et är.
Visst invandrarna är en underklass om vi nu vill sitta och snacka klasser (vilket förövrigt är poppis i Sverige). Men underklassen har alltid funnits, dock med skillnaden att dem enorma mängderna personrånen och misshandlingar, bötesföreläggande etc. inte existerade i särskilt stor utformning i dem lite äldre tiderna.
Visst att folk slog varandra på käften i ett vanligt slagsmål, det har funnit och kommer alltid att finnas. Jag pratar grova misshandlingar där offret gick med fel gångstil som grund till misshandeln.
djth skrev:Peter-Kbh skrev:men bara hastigt så vill jag säga att jag inte har dragit ALLA över en kam. Inte en ändå gång har jag skrivit ALLA invndrare etc..
Du har uttalat dig om invandrare och invånare i vissa förorter generellt. Däri ligger problemet. Man kan inte generalisera på det sättet utan att hamna i en diskussion om att peka ut vissa personer för vad andra personer gjort.
Nej det må hända, men det tordes vara självklart att jag inte menar ALLA invandrare.
Det är det gamla vanliga argumentet mot folk som är kritiska mot invandrings politiken, att nämner man ordet "invandrare" som blir man överöst med kommentarer om att det minsann inte gäller alla invandrare. Och det har varken jag eller andra invandrar kritiska på det här forumet hävdat. Det skulle vara otroligt orealistiskt och oseriöst om jag sa invandrare och menade alla invandrare. Som sagt, det tordes vara en självklarhet, men så uppenbarligen inte.
VeVen skrev:Liten kommentar om yttrandefrihet
Detta begrepp verkar vara svårt att begripa sig på, underligt nog. I yttrandefriheten ligger naturligtvis rätten att hävda en från den officella linjen avvikande mening. Det missar ingen. Dock innebär yttrendefriheten per automatik att man riskerar att få mothugg.
På något sätt verkar det som om de som allra högljuddast ryar om "yttrandefrihet" är de som har svårast att ta konsekvenserna av den.
en iakttagese av VeVeN
Ja du, det är bara som det brukar vara. Om man säger sin mening, så blir man kallad för diverse saker och blir attackerad i hur man stavar etc.
Person angrep är bästa försvar
TonyM skrev:NerdBoy skrev:
Peter-Kbh skrev:Jag ser inte att dem skjuter mot polisstationer i Kungälv eller Stenungsund, men i Södertälje gör dem.
Om Södertälje har 81.000 invånare så är det 80.999 som aldrig har skjutit på en polisstation. Fast de kanske inte räknas?
Vad är det sen som säger att den som avlossar skottet kommer från just Södertälje?
//Tony
Suck, det hela handlade ju om en flicka som blivit attackerad av några grabbar och det osade invandring relaterat långa vägar. Kollade man på klippen där ifrån, så var det ju bara invandrare som intervjuades och också invandrare som stod och väntade utanför polisstationen, samt invandrare som var i dem efter följande upploppen. Och då sitter du och hänger upp dig på om grabbarna var från Södertälje eller inte?
Otroligt...
TonyM skrev:Visst får media lov att publicera den typen av uppgifter. Det gör man också.
Se exempelvis den förste person som plockades in för mordet på Anna Lindh. I det sammanhanget publicerades tämligen graverande uppgifter på vederbörande.
Vi hade också namnet på den för mordet sedermera dömda personen långt innan domen fallit och än mindre vunnit laga kragt.
/T
Mordet på Anna Lindh var en speciell händelse. Du kan ju inte i ärlighetens namn säga att det sker särskilt ofta att namn och bild publiceras i tidningar, och det sker ännu mer sällan att det står vilken härkomst vederbörande har.