Sur tunnelbaneförarinna

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Det är väl inte så märkvärdigt att folk hojtar lite till varandra i den folktäta stadsmiljön? Inget att bli upprörd över! Häromdagen utspelade sig följande på spårvagnen i X-stad:

Föraren ringer en signal med utsignalklockan för att få trafikanterna att snabba på. Trafikanten med sina två barn snabbar inte på så mycket som hon hade tänkt sig utan får dörren på sig. Trafikant: #@£%#! Kurva! [%7¤#¤¤¤! Säkringen går och dörren fastnar i halvöppet läge. Föraren: @£&//(€¤#%##! Sedan föraren och trafikanterna med gemensamma krafter stängt dörren något sånär fortsätter vagnen med dörren på trekvart. En helt vanlig dag i ett annat land. Man måste tydligen inte stanna upp och utväxla personuppgifter så fort man har olika åsikter...

Här hemma sätter folk igång med reklamationsprocessen redan innan de kommit fram till sin bestämmelseort och somliga verkar tycka att det är helt rimligt att försena ett redan sent tåg ytterligare halvannan minut för sin egen stolthets skull. Som om nån skulle hålla räkningen...
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

leifd skrev:
kildor skrev:
leifd skrev:F.ö. så blir man trött på folk i allmänhet, som inte är i tid till en avgång.
Nya direktiv gäller numera om detta inom SJ AB, där ska om möjligt dörrana stängas så långt före avgång, så att man kan avgå på sekunden rätt.
Enda sätet att lära alla tokar detta är väl att stänga och köra, de lär sig nog med tiden.
Kan ju tillägga att dessa problem är som störst i Stockholm och Uppsala, mem förekommer på andra ställen också.
Ett bättre och trevligare sätt att lära resenärerna detta är att informera om det. Genom en informationskampanj och/eller på baksidan av biljetterna. Men egentligen skulle det vara bättre om man istället ändrade avgångsrutinen så att man börjar stänga dörrarna först då avgångstiden är inne. Då skulle det inte råda någon tvekan om när man som resenär måste vara på plats.
Allså, det är ju precis det man gör, i allafall på vissa stationer.
Man annonserar helt enkelt ankomsttiden som avgångstid, medan det i tidtabeller, grafer mm. anges en senare tid. Dock är det även tillåtet att avgå vid den annonserade tiden, men man har alltså den planerade tiden att ta till som en sista tid att passa.
Det där att informera på biljetterna eller i en informationskampanj.....
Tror du verkligen seriöst på att det skulle ha effekt ??
Ingen verkar ju t.ex. läsa vad som står på biljetterna nu ens ! Varför skulle de då läsa en sådan sak ??
Redan nu får man ju nämligen tusen frågor om saker som med klartext framgår av resenärens biljett, bara de jitter läsa vad som står på den.
Jag tycker i alla fall att det är juste att informera resenärerna om hur lång tid innan avgångstid man måste vara på plats för att vara säker på att komma med. Sen inser jag att det kommer alltid finns folk som kommer försent. Att avsiktligt köra ifrån folk för att "lära" resenärerna något som dom inte blivit informerade om tycker jag är fel metod.

"Annonserad avgångstid" tillämpas bara på vissa stationer och vissa tåg, och ger fortfarande tågpersonalen rätt att köra ifrån en resenär som kommer tio sekunder innan annonserad avgångstid. Genom att ha en avgångsrutin som innebär att man börjar stänga dörrarna först när tiden är inne så får man aldrig några tveksamheter i om man var i tid eller inte. Det blir glasklart för alla inblandade parter.
Ilex

Inlägg av Ilex »

GSTotte skrev: Det var bra sagt... kolla nu i gbg som i exempel där är det ju nu fritt att gå på bak på busslinjena 16 & 17... och givetvis så tycker allmänheten i stor skala att gäller det på 16 & 17 så ska det gälla på 43, 58, 60 och 173:an också som exempel... och nu har ju VT börjat med en kampanj med symboler med text på bakdörrarna... nästan lastat över den största biten på förarna som få den frågorna om Varför, varför då, vad är detta, varför inte... :roll:
Fast det där är lite intressant. En-två månader efter att det nya biljettsystemet (blåa lådorna) införts i Göteborg stövlade jag in på tidpunkten (på NET) och frågade huruvida det numer var ok att kliva på bak på alla bussar om man hade månadskort eftersom blåa klumpar fanns där också. "Javisst" blev svaret, "bara du stämplar".

Efter det praktiserade jag principen en del. Det var aldrig någon som sa något. Mot bakgrund av det tycker jag nog inte att det är särskilt konstigt att folk vant sig vid att gå på där bak även på 43, 60, 49, 772 o.s.v. Dels känns det intutivt ok att gå på bak när blåa lådorna kom (för varför skulle de annars vara där (Ja, jag vet svaret. Nu.)?), dels har faktiskt Västtrafik själva (genom Tidpunktenpersonal) vid åtminstone ett tillfälle sagt att det går bra.

/Ilex
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Ett av skälen till att min mor och jag flyttade från Stockholm var just stressen som växte något ofantligt på 80-talet.

Ett exempel är de unga damer och herrar i 25-35-årsåldern som - rätt ofta - kom springande, svärande efter att en buss har precis gick ifrån dem och inte väntade på just dem. Nästa buss gick fyra minuter senare (det var 46:an det, den gick typ var fjärde minut har jag för mig). Den hann man inte vänta på, verkar det som. Samma på tunnelbanan.

Nu bor jag på landet. Folk planerar efter när bussar och tåg går, och väldigt få människor missar någon förbindelse.
Professionell tyckare
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Kantorn skrev:Ett av skälen till att min mor och jag flyttade från Stockholm var just stressen som växte något ofantligt på 80-talet.

Ett exempel är de unga damer och herrar i 25-35-årsåldern som - rätt ofta - kom springande, svärande efter att en buss har precis gick ifrån dem och inte väntade på just dem. Nästa buss gick fyra minuter senare (det var 46:an det, den gick typ var fjärde minut har jag för mig). Den hann man inte vänta på, verkar det som. Samma på tunnelbanan.

Nu bor jag på landet. Folk planerar efter när bussar och tåg går, och väldigt få människor missar någon förbindelse.
Kan bara hålla med till 100%. Det fanns en anledning att man körde SL-trafik i Roslagen, och inte inne i innerstaden. :D
Låst