Sur tunnelbaneförarinna
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Sur tunnelbaneförarinna
Ljud från T-centralen tidigare idag, hon som körde tåget var nog inte på sitt bästa humör:
http://hem.bredband.net/b517515/sluta_dra.mp3
Re: Sur tunnelbaneförarinna
Att folk inte respekterar dörrstängning är ju vanligt i t-banan så jag förstår om hon inte blir glad. Många förare skulle nog bli sura om folk inte kan förstå att dörrarna håller på att stängas.vec skrev:Ljud från T-centralen tidigare idag, hon som körde tåget var nog inte på sitt bästa humör:
Senast redigerad av mjtag den måndag 26 mars 2007 9:58, redigerad totalt 1 gånger.
Synd att kvaliteten är usel...
I högtalarna hös det rätt tydligt, men vad skriker de i bakgrunden?

Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
Folk har rent allmänt usel respekt för det mesta. Åkte 165:an mitt på dagen från Farsta till Högdalen. En kille och en tjej i 18-års åldern kastade deras Burger King sopor på golvet en annan kille i 30-års åldern satt och skrek i sin mobil och drack öl mitt på ljusa dagen. Jag är inte längre förvånad över någonting.
Som tur är sköter sig de allra flesta, men de som inte gör det är dom som alltid märks!

Som tur är sköter sig de allra flesta, men de som inte gör det är dom som alltid märks!

- aik_putte
- Kontakt:
Det är ungefär som att sitta och titta på en rast eller lektion i högstadie- eller gymnasieklass..M224 skrev:Folk har rent allmänt usel respekt för det mesta. Åkte 165:an mitt på dagen från Farsta till Högdalen. En kille och en tjej i 18-års åldern kastade deras Burger King sopor på golvet en annan kille i 30-års åldern satt och skrek i sin mobil och drack öl mitt på ljusa dagen. Jag är inte längre förvånad över någonting.
Som tur är sköter sig de allra flesta, men de som inte gör det är dom som alltid märks!![]()
![]()

Ägare av http://www.sjisjka.se och http://www.phbuss.se
- simonbertilsson
Nja... Då väljer jag nog hellre Tuben. Iaf hellre än UVS Gymnasium i Arlöv...aik_putte skrev:Det är ungefär som att sitta och titta på en rast eller lektion i högstadie- eller gymnasieklass..M224 skrev:Folk har rent allmänt usel respekt för det mesta. Åkte 165:an mitt på dagen från Farsta till Högdalen. En kille och en tjej i 18-års åldern kastade deras Burger King sopor på golvet en annan kille i 30-års åldern satt och skrek i sin mobil och drack öl mitt på ljusa dagen. Jag är inte längre förvånad över någonting.
Som tur är sköter sig de allra flesta, men de som inte gör det är dom som alltid märks!![]()
![]()

Ta gärna en titt på min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
För min del så blir jag mest trött på när man vränger till språkbruket !
Som t.ex. "Sur tunnelbaneförarinna".....
I min värd så är en kvinnlig förare i ett t-banetåg en Tunnelbaneförare och inget annat.
F.ö. så blir man trött på folk i allmänhet, som inte är i tid till en avgång.
Nya direktiv gäller numera om detta inom SJ AB, där ska om möjligt dörrana stängas så långt före avgång, så att man kan avgå på sekunden rätt.
Enda sätet att lära alla tokar detta är väl att stänga och köra, de lär sig nog med tiden.
Kan ju tillägga att dessa problem är som störst i Stockholm och Uppsala, mem förekommer på andra ställen också.
I min värd så är en kvinnlig förare i ett t-banetåg en Tunnelbaneförare och inget annat.
Nya direktiv gäller numera om detta inom SJ AB, där ska om möjligt dörrana stängas så långt före avgång, så att man kan avgå på sekunden rätt.
Enda sätet att lära alla tokar detta är väl att stänga och köra, de lär sig nog med tiden.
Kan ju tillägga att dessa problem är som störst i Stockholm och Uppsala, mem förekommer på andra ställen också.
-
Bra!leifd skrev:För min del så blir jag mest trött på när man vränger till språkbruket !
Minns för 12 år sedan när salig avsomnade Affärsområde PP producerade ett SJM med lydelsen att "invänta om möjligt springande" "dock högst 30 sek".....
Hur många minuter blir det på en tur tro.....
Kul med en ledning som inte vet hur verkligheten ser ut.
//Lars
Ett bättre och trevligare sätt att lära resenärerna detta är att informera om det. Genom en informationskampanj och/eller på baksidan av biljetterna. Men egentligen skulle det vara bättre om man istället ändrade avgångsrutinen så att man börjar stänga dörrarna först då avgångstiden är inne. Då skulle det inte råda någon tvekan om när man som resenär måste vara på plats.leifd skrev:F.ö. så blir man trött på folk i allmänhet, som inte är i tid till en avgång.
- Kronobergarn
- Kontakt:
M224 skrev:Folk har rent allmänt usel respekt för det mesta. Åkte 165:an mitt på dagen från Farsta till Högdalen. En kille och en tjej i 18-års åldern kastade deras Burger King sopor på golvet en annan kille i 30-års åldern satt och skrek i sin mobil och drack öl mitt på ljusa dagen. Jag är inte längre förvånad över någonting.
![]()

Då jag jobba och är i uniform och jag ser att ngn struntkasta ngt på golvet så blir jag

Kruxet är väl att i dagens samhälle, där det numera bara verkar finnas rättigheter men inte existera några som helst skyldigheter, så skulle en sådan avgångsrutin innebära förseningar. Detta då folk i gemen inte verkar kunna inse, oavsett hur mycket man satsar på information och reklam, att man som resenär även har ett eget ansvar. Istället har det mer och mer blivit att man anser att det alltid är någon annans fel och man har svårt att tänka ett steg till. Väntar man in en så kommer det en till som måste väntas in och sedan ytterligare en… för att sedan vid nästa stopp få klagomål på att tåget/bussen/spårvagnen är försenad!?kildor skrev:Men egentligen skulle det vara bättre om man istället ändrade avgångsrutinen så att man börjar stänga dörrarna först då avgångstiden är inne. Då skulle det inte råda någon tvekan om när man som resenär måste vara på plats.
Jämför med att folk i dagens läge, i synnerhet vid busshållplatser med flera linjer, ofta inte ens gitter att bara ta ett enkelt steg framåt eller lyfta häcken från bänken för att visa att de ska med en buss. Istället agerar man ofta som skyltdockor medan de enda rörelserna kommer sig av att de snackar i nallen… Otroligt nog blir de sedan förbannade när man kör förbi dem. Att visa att man ska med och tänka, planera och agera därefter är tydligen ute om jag förstått det hela rätt. Istället ska tydligen trafikpersonalen ta examen i telepati för att kunna räkna ut vem som ska med var och när…

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
-
- Kronobergarn
- Kontakt:
Coppas skrev:Jämför med att folk i dagens läge, i synnerhet vid busshållplatser med flera linjer, ofta inte ens gitter att bara ta ett enkelt steg framåt eller lyfta häcken från bänken för att visa att de ska med en buss.

Är det ingen som reser sig för mig inne i stan eller där flera linjer
passera så säger det bara swiiiisch...
Hmmm dom har en rättighet att åka med...

rättighet att köra då tiden är inne... och oftast när man inväntar ngn
och är snäll så får man oftast inget tack eller hej... bara gnäll om att
man kör för tidigt... en gång hade jag en dispyt med en snubbe som
hade världens bästa klocka... köpt i thailand vetu alldrig visat fel...
då han fick för sig att jag var försenad... om du har klagomål på min
tid så får du ringa nasa för comframsystemet går via satelit...
så hem med dig och bläddra i gula sidorna efter Nasa...

Nääh, så hårda metoder skjuter nog mera över målet. Dock skrevs nu detta troligen med glimten i ögat och i vissa lägen är det nog inte fel att både raljera och filosofera lite över denna brist på både disciplin, allmän moral, vett och etikett samt respekt som verkar vara så vanlig nu mera.TonyM skrev:Gör det? Det tillåter jag mig att betvivla!Byggare Bob skrev:Nä, återinför piskrapp och barnaga, en sträng uppfostran är vad som behövs, då kommer civilkuraget per automatik...GSTotte skrev:men vanligt folkvett och civilkurage tycker jag alla borde ha...
//Tony
Alla ska ju bara ha numera... har hört någon som kallade denna mentalitet som nu råder för 'gratisgenerationens idéer' och nog kan det ligga något i det. Man verkar då i många fall inte vilja inse att ens beteende ofta kostar pengar som på något vis måste betalas i slutänden.

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
- Kronobergarn
- Kontakt:
Coppas skrev:Alla ska ju bara ha numera... har hört någon som kallade denna mentalitet som nu råder för 'gratisgenerationens idéer' och nog kan det ligga något i det. Man verkar då i många fall inte vilja inse att ens beteende ofta kostar pengar som på något vis måste betalas i slutänden.

Det var bra sagt... kolla nu i gbg som i exempel där är det ju nu fritt att gå på bak på busslinjena 16 & 17... och givetvis så tycker allmänheten i stor skala att gäller det på 16 & 17 så ska det gälla på 43, 58, 60 och 173:an också som exempel... och nu har ju VT börjat med en kampanj med symboler med text på bakdörrarna... nästan lastat över den största biten på förarna som få den frågorna om Varför, varför då, vad är detta, varför inte...

-
Min första lektion på mitt första bussjobb i Östersund 2001:GSTotte skrev:Är det ingen som reser sig för mig inne i stan eller där flera linjer
"Om resenärer i busskurerna längs Rådhusgatan inte visar att de vill åka förbi så stannar du inte. Kan de inte ens höja handen kan de gott och väl vänta en kvart till nästa buss".
Visst är det ett servicejobb man har, men många är de äldre förarna som sagt att man "inte ska skämma bort folk för mycket".
Speciellt när det gäller turtät tätortstrafik verkar folk bli så otroligt stressade och riskerar gärna livet för att få slippa vänta 2-3 minuter på nästa buss. Då man stannar för en springande är det sällan man får ett tack ens. SL-linje 1-4 är ju rena skräckexempeln.
Jag har på senare tid blivit hårdare i mina svar på sura kommentarer. Minns bara förra veckan då jag åkte lite en stadslinje, och en sur kvinna skrek "Stanna!" bakifrån bussen, för att en man sprang framför. Föraren saktade in något, och mannen skulle naturligvis inte med utan sprang bara förbi. Jag gick bak och frågade om hon ville kliva av. Om inte kunde hon ju sluta gorma. Sen förklarade jag att om bussen skulle stanna för varenda självmordbenägen människa som kastar sig ut framför skulle jag ju aldrig komma hem. Är de inte i tid till avgången får man väl för fan skylla sig själv.
Ja, jag var civilklädd privatperson då, och nej hon bara glodde förvånat utan att svara.

- Kronobergarn
- Kontakt:
Verspieder skrev:Min första lektion på mitt första bussjobb i Östersund 2001:GSTotte skrev:Är det ingen som reser sig för mig inne i stan eller där flera linjer
"Om resenärer i busskurerna längs Rådhusgatan inte visar att de vill åka förbi så stannar du inte. Kan de inte ens höja handen kan de gott och väl vänta en kvart till nästa buss".otroligt :

Nä precis... varför hålla på och dalta med vuxna mäniskor... e la bara å ta ett steg fram dock inte så att man står ivägen för bussen då den angör hpl... men typ ta fram plonbok, vifta med busskortet dyl... så enkla saker... jag har varit med om att en del vid hpl ta ett steg bakåt å vifta bort en... då bruka jag tacka med handen sådant uppskattas... men sen om det står 3-7 personer då är det ju klart att man iakta hela situationen lite mera försiktigt... tja man är smidig helt enkelt...
Men som sagt inte skämma bort
Allså, det är ju precis det man gör, i allafall på vissa stationer.kildor skrev:Ett bättre och trevligare sätt att lära resenärerna detta är att informera om det. Genom en informationskampanj och/eller på baksidan av biljetterna. Men egentligen skulle det vara bättre om man istället ändrade avgångsrutinen så att man börjar stänga dörrarna först då avgångstiden är inne. Då skulle det inte råda någon tvekan om när man som resenär måste vara på plats.leifd skrev:F.ö. så blir man trött på folk i allmänhet, som inte är i tid till en avgång.
Man annonserar helt enkelt ankomsttiden som avgångstid, medan det i tidtabeller, grafer mm. anges en senare tid. Dock är det även tillåtet att avgå vid den annonserade tiden, men man har alltså den planerade tiden att ta till som en sista tid att passa.
Det där att informera på biljetterna eller i en informationskampanj.....
Tror du verkligen seriöst på att det skulle ha effekt ??
Ingen verkar ju t.ex. läsa vad som står på biljetterna nu ens ! Varför skulle de då läsa en sådan sak ??
Redan nu får man ju nämligen tusen frågor om saker som med klartext framgår av resenärens biljett, bara de jitter läsa vad som står på den.
Du har mitt 100%iga medhåll i det du skriver....Coppas skrev:Kruxet är väl att i dagens samhälle, där det numera bara verkar finnas rättigheter men inte existera några som helst skyldigheter, så skulle en sådan avgångsrutin innebära förseningar. Detta då folk i gemen inte verkar kunna inse, oavsett hur mycket man satsar på information och reklam, att man som resenär även har ett eget ansvar. Istället har det mer och mer blivit att man anser att det alltid är någon annans fel och man har svårt att tänka ett steg till. Väntar man in en så kommer det en till som måste väntas in och sedan ytterligare en… för att sedan vid nästa stopp få klagomål på att tåget/bussen/spårvagnen är försenad!?kildor skrev:Men egentligen skulle det vara bättre om man istället ändrade avgångsrutinen så att man börjar stänga dörrarna först då avgångstiden är inne. Då skulle det inte råda någon tvekan om när man som resenär måste vara på plats.
Jämför med att folk i dagens läge, i synnerhet vid busshållplatser med flera linjer, ofta inte ens gitter att bara ta ett enkelt steg framåt eller lyfta häcken från bänken för att visa att de ska med en buss. Istället agerar man ofta som skyltdockor medan de enda rörelserna kommer sig av att de snackar i nallen… Otroligt nog blir de sedan förbannade när man kör förbi dem. Att visa att man ska med och tänka, planera och agera därefter är tydligen ute om jag förstått det hela rätt. Istället ska tydligen trafikpersonalen ta examen i telepati för att kunna räkna ut vem som ska med var och när…![]()
Mvh // Nico