"Buss med 20 ombord fastnade under bommarna"

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
NerdBoy

"Buss med 20 ombord fastnade under bommarna"

Inlägg av NerdBoy »

Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Vadå fastnade? Det är ju bara att köra! Bommarna är konstruerade att kunna köras sönder just i sådana här situationer.

Men hur fan kom han dit? Man kör inte mot rött å riskerar 20 personers liv.

– Självklart kommer vi att prata med föraren och utreda händelsen. Det här stider mot vår policy och mot våra rutiner, säger Anna Nyhlén vid Busslinks pressjour.
Det strider mot svensk lag att köra mot rött. Ta körkortet från han och avskeda honom.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

bruse skrev:Vadå fastnade? Det är ju bara att köra! Bommarna är konstruerade att kunna köras sönder just i sådana här situationer.

Men hur fan kom han dit? Man kör inte mot rött å riskerar 20 personers liv.

– Självklart kommer vi att prata med föraren och utreda händelsen. Det här stider mot vår policy och mot våra rutiner, säger Anna Nyhlén vid Busslinks pressjour.
Det strider mot svensk lag att köra mot rött. Ta körkortet från han och avskeda honom.
Såja, Lugn o Fin ....
Läs mer om detta här http://f24.parsimony.net/forum58203/messages/193027.htm
och här http://f24.parsimony.net/forum58203/messages/193079.htm
218

Inlägg av 218 »

Påminner mig om ledbussen från UL som för många år sedan kryssade genom halvbommarna vid Storvreta med vagnen full av folk och framför nosen på en paff godstågsförare! Godstågsföraren polisanmälde bussföraren som med all rätt blev av med lappen och jobbet.

Vad gäller den här händelsen är föraren tydligen dubbelidiot. Först genom att hamna i den här situtionen och sedan genom att inte fatta att det bara är att köra på. Han utsätter ju passagerarna för ännu mer fara genom att stanna över spåret! Vi får hoppas på lappen adjö även för denne busskusk!

218
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Utan att veta så skulle jag gissa att han helt enkelt gjorde bedömningen att det var smidigast att stå kvar. Det är dessutom inget höghastighetsspår vi talar om här utan ett sidospår för godståg...

Men det är förstås oförsvarbart att ens hamna i den situationen.
Bussförare

Inlägg av Bussförare »

Är det objektiva klubben som har haft årsmöte eller bara proffstyckare?

Innan man vet varför bussen står som den gör så ska man nog inte gapa allt för högt om körkortsindragningar och liknande.
Själv tror jag inte att bussföraren har ställt sig under bommen för skoj skull.
Nu är jag inte från Stockholm, men jag kan läsa en del saker utifrån bilden. Det ena är att överfarten ligger vid en korsning utan något större avstånd från spårområdet. Det andra är att bussen är en scania ledvagn.
Det tredje är att bussen inte har kommit in och blockerat spåret.
Det fjärde är att det är en buss i linjetrafik. Då kan man göra ett antal olika antaganden som bygger på sannorlikhetsinlärning och kunskap om stressade stockholmare och klena bussar.

Det kan ha varit så att den här föraren kört här hundratals gånger och aldrig någonsin fått stanna för bomfällning. Däremot kan denne ha fått vänta ordentligt länge på att korsa mötande körfält. Så den här gången var föraren kanske så fokuserad på att hitta en lucka som är lagom stor för en buss som i det närmaste självdör i drivningen när man ska göra en sväng.

Under den tiden kan föraren ha varit så koncentrerad på biltrafiken och därför inte noterat att signalerna börjat blinka, för det har dom inte gjort tidigare. Men nu snurrar bussen iaf och när föraren uppmärksammar blinket så måste denne fatta ett av två beslut väldigt fort. Köra vidare, eller backa. Backa går inte för de stressade stockholmsbilisterna stryker alldeles bakom. Köra vidare, då går bommarna och kanske bussen sönder. Hjärnan på föraren kopplar ordentligt igen och bussen verkar inte ha kommit in mer än ca en meter efter bommen. Så bussen kan stå kvar med bommen över sig.

Klantigt? Ja! Farligt? Nej! Det farligaste i det här är att bussen blockerar körfältet för bilisterna.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Får tågen klarsignal (eller vad det heter för tåg) innan bommarna är helt fälda?
Darkwand

Inlägg av Darkwand »

Har själv kört där och tycker att sjussignalerna kan komma lite plötsligt ibland då det är såpass ovanligt att det kommer tåg samt det är relativt mycket tung trafik på platsen.
Dock är järnväg järnväg, jag skickar hellre halva bussen till akuten för fallskador än kör ut på ett järnvägsspår när det kommer ett tåg och om man väger en järnvägsbom mot en påkörd buss så blir ekvationen ganska enkel.

På platsen kör ofta godståget ända fram till övergången och stannar innan bommarna fälls. Här körs ofta tågen med radiostyrning så om han är i en annan del av tåget eller ser fel vinklar så kan en olycka definitivt hända. Om man själv gjort fel ska man inte utgå från att alla andra gör rätt så att man klarar sig.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Bussförare skrev:Är det objektiva klubben som har haft årsmöte eller bara proffstyckare?

Innan man vet varför bussen står som den gör så ska man nog inte gapa allt för högt om körkortsindragningar och liknande.
Själv tror jag inte att bussföraren har ställt sig under bommen för skoj skull.
Nu är jag inte från Stockholm, men jag kan läsa en del saker utifrån bilden. Det ena är att överfarten ligger vid en korsning utan något större avstånd från spårområdet. Det andra är att bussen är en scania ledvagn.
Det tredje är att bussen inte har kommit in och blockerat spåret.
Det fjärde är att det är en buss i linjetrafik. Då kan man göra ett antal olika antaganden som bygger på sannorlikhetsinlärning och kunskap om stressade stockholmare och klena bussar.

Det kan ha varit så att den här föraren kört här hundratals gånger och aldrig någonsin fått stanna för bomfällning. Däremot kan denne ha fått vänta ordentligt länge på att korsa mötande körfält. Så den här gången var föraren kanske så fokuserad på att hitta en lucka som är lagom stor för en buss som i det närmaste självdör i drivningen när man ska göra en sväng.

Under den tiden kan föraren ha varit så koncentrerad på biltrafiken och därför inte noterat att signalerna börjat blinka, för det har dom inte gjort tidigare. Men nu snurrar bussen iaf och när föraren uppmärksammar blinket så måste denne fatta ett av två beslut väldigt fort. Köra vidare, eller backa. Backa går inte för de stressade stockholmsbilisterna stryker alldeles bakom. Köra vidare, då går bommarna och kanske bussen sönder. Hjärnan på föraren kopplar ordentligt igen och bussen verkar inte ha kommit in mer än ca en meter efter bommen. Så bussen kan stå kvar med bommen över sig.

Klantigt? Ja! Farligt? Nej! Det farligaste i det här är att bussen blockerar körfältet för bilisterna.
Nu skrev jag ju lite om på Bussnack, som ja sedan länkade till längre upp.... men måste ändå säga något.

Det du skriver, förutom rena konkreta fakta, tycker jag är kvalificerat svammel.
Faktum är ju, att har föraren kört mycket på platsen, så ska han vara så erfaren att han inte gör sånna här tavlor. Förvisso hamnade han ju hinderfritt med marginal i detta fallet, så jag kan ha viss förståelse att han stannade där.
Vad det är för buss torde ju inte betyda något. Jag vet ju av ca 20 års busskörning själv (inkl Scanias samtliga ledbussmodeller t.o.m. Omnicity) att dessa ledvagnar är både smidiga och relativt kvicka (även om etanolversionerna är lite slöare), alltså svammel.

Som yrkesförare borde du också vara kunnig i hur man i vissa lägen faktiskt kommer ut i en korsning även om trafiken aldrig tycks ta slut.
Handlar om att successivt flytta fram positionen, till de måste stanna.
Kan gå både fort och säkert, är dessutom väldigt effektivt.

Är man sedan yrkesförare så missar man inte en signal, även om det är mycket annat, så är det bara. Att fordonet blir stående och blockerar andra körbanor, ja det är faktiskt helt i sin ordning, det ska övrig trafik ta hänsyn till i sådanna här fall. Däremot är det inte tillåtet att köra mot stoppsignal.

Nu tror jag ju iofs att detta bara handlar om att killen missat lite och haft lite för bråttom.

Tyvärr så vet jag ju vad jag talar om, då jag dels jobbat med just järnvägssignalanläggningar, samtidigt som jag jobbat extra som buss och spårvagnförare, under mer än 20 år.
Orsak till att jag inte gör det mera, är att jag själv inte tycker mej orka hålla den höga skärpa, som jag tycker man ska ha i dessa yrken. Har därför valt annan verksamhet, innan jag ställer till med något tokigt.
Känner mej dock vara kvalificerad att tycka en del i just sådana här
frågor.
/Leif D
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

LÅ1 skrev:Får tågen klarsignal (eller vad det heter för tåg) innan bommarna är helt fälda?
Alla vägskydd har en sk. V-signal, som visar "stopp" eller "rörelse tillåten" mot spåret.
Rörelse tillåten innebärt att vägskyddet är aktiverat och fungerar rätt.
Då stationer och på linjeblockerade sträckor, kan även kontroll av vägskydd förregalas i huvudsignaler som ingår i ställverk och linjeblock.
Vid helbom, som i detta fallet krävs att bommen är nere i kontrollerat läge innan V-signalen växlar til "Rörelse tillåten".
/Leif D
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Darkwand skrev:Har själv kört där och tycker att sjussignalerna kan komma lite plötsligt ibland då det är såpass ovanligt att det kommer tåg samt det är relativt mycket tung trafik på platsen.
Dock är järnväg järnväg, jag skickar hellre halva bussen till akuten för fallskador än kör ut på ett järnvägsspår när det kommer ett tåg och om man väger en järnvägsbom mot en påkörd buss så blir ekvationen ganska enkel.

På platsen kör ofta godståget ända fram till övergången och stannar innan bommarna fälls. Här körs ofta tågen med radiostyrning så om han är i en annan del av tåget eller ser fel vinklar så kan en olycka definitivt hända. Om man själv gjort fel ska man inte utgå från att alla andra gör rätt så att man klarar sig.
Radiostyrningen ska användas så att den som kör alltid finns på första fordonet i körriktningen. Annat är aldrig tillåtet, möjligen med undantag av speciella rangerbangårdar. Detta då för att loket ofta måste vara bak eller mitt i växlingssättet.
/Leif D
Bussförare

Inlägg av Bussförare »

Först: Jag har ingen avsikt att göra detta till en "min pappa är större än din pappatråd", så jag klargör det.

Ni måste ha andra bussar än vad vi har. Ingen av våra scanialed (äldre som nyare)är kvicka när man startar och samtidigt måste göra en sväng. Det ska mycket till för att man överhuvudtaget ska komma iväg i rimlig tid jämfört med kortbussar eller volvos ledvagnar. Så om du anser att det är svammel så får det stå för dig. Jag har min erfarenhet och du har din.

Vad det gäller att köra ut och blockera korsningar och tvinga trafik att stanna för att komma fram fortare är inte något som är lagligt eller försvarligt. Och vid en eventuell olycka så åker man på hela ansvaret. Men visst, folk bromsar i regel. Däremot sänker man anseendet för bolaget, förarkår osv i allmänhetens ögon när man tar sig friheter.

Sen är det också så att alla bussförare är inte "yrkesförare" det finns en hel del som enbart kör buss för att tjäna sitt levebröd eller för att dom inte kan få andra jobb. Dessa personer har sällan någon högre ambitionsnivå på sitt yrkesutövande. Därför kan man inte dra jämförelser med alla som kör buss. Bara för att du och jag är skickliga förare så behöver inte alla vara det, eller ens vilja vara det. (tyvärr)

Denna förare har säkert helt enkelt missat att det börjat blinka rött av någon anledning. Eller så har det börjat blinka rött när det redan var för sent att stå kvar på sin sida om refugen, varpå han får "panik". Hade han stannat en meter innan så hade bommen löpt fritt och ingen hade tagit en bild och skickat till aftonbladet. Eller så kunde han säkert ha kört vidare och hunnit över innan bommen kommit ner, men att han inte vågade eller tänkte på det. Folk kan göra väldigt lustiga saker när det gäller bommar, signaler och tåg.

Det jag reagerade på från början var egentligen att folk gapar om körkortsindragning och avsked utan att ens veta mer än vad man ser vid en första anblick på en suddig bild. Visst,, man får inte köra mot rött, men det finns gränser för hur man kan stanna också. Och ibland kan det bli fel. Men jag tror inte att detta var en regelrätt rödljuskörning.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Bussförare, denna gång hade bussföraren tur att det "bara" var ett industrispår.

Men det visar på en tendens, ett beteende hos bussföraren, att han är nonchalant eller oobservant. Han kommer garanterat att göra om det, men nästa gång kanske det är på stambanan med där det går X2000-tåg i 200 km/h. Då blir det inte ett litet hoppsan.

Det är detta beteende som är farligt, och skall straffas. Föraren är klart olämplig att överhuvudtaget inneha körkort, anser jag. Han har själv lyckats bevisa det.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
trafikbefäl

Inlägg av trafikbefäl »

Det finns bara en sak som är bevisad; att en buss står vid en järnvägsövergång med en bom fälld över busstaket.

Jag har läst igenom tråden, tittat på bifogade länkar och det enda som är styrkt är just det. Allt annat är spekulationer och tyckanden.

Det är mycket möjligt att bussföraren i det aktuella fallet är ett klantarsle som inte bör ha körkort. Det är också mycket möjligt att något har inträffat som har tvingat honom att stanna och av någon anledning har det varit mindre fördelaktigt att starta igen. Det är mycket möjligt att det finns någon annan förklaring som förklarar vad som har hänt.

Utan alla bakomliggande fakta är det oerhört svårt att tala om vad som gått snett och därmed om något fel är begånget. Det skulle vara intressant att utreda tillbudet ur ett MTO-perspektiv för att se vad man kan göra för att förhindra ett upprepande.
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

De där bommarna är rätt ökända, tidigare har de fastnat i alla möjliga lägen, någon gång per månad eller så. Tror dock de bytte 'drevhusen' i vintras. Har sett ettor krypa under bommar som fastnat i 45°, och köra mot trafiken när denna bommen fastnat nere. Tipsar ingen Aftonbladet så är man ju safe.

Godstågsförarna är nog luttrade de med, har sett personbilar stå på jämsides tåget 100m innan den obevakade övergången längre ned på banan. Tänk att förlora tretti sekunder, ifall det är ett långt tåg idag :shock:
Skriv svar