Hoppsan...

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Det strider mot svensk lag att köra mot rött. Ta körkortet från han och avskeda honom.– Självklart kommer vi att prata med föraren och utreda händelsen. Det här stider mot vår policy och mot våra rutiner, säger Anna Nyhlén vid Busslinks pressjour.
Såja, Lugn o Fin ....bruse skrev:Vadå fastnade? Det är ju bara att köra! Bommarna är konstruerade att kunna köras sönder just i sådana här situationer.
Men hur fan kom han dit? Man kör inte mot rött å riskerar 20 personers liv.
Det strider mot svensk lag att köra mot rött. Ta körkortet från han och avskeda honom.– Självklart kommer vi att prata med föraren och utreda händelsen. Det här stider mot vår policy och mot våra rutiner, säger Anna Nyhlén vid Busslinks pressjour.
Nu skrev jag ju lite om på Bussnack, som ja sedan länkade till längre upp.... men måste ändå säga något.Bussförare skrev:Är det objektiva klubben som har haft årsmöte eller bara proffstyckare?
Innan man vet varför bussen står som den gör så ska man nog inte gapa allt för högt om körkortsindragningar och liknande.
Själv tror jag inte att bussföraren har ställt sig under bommen för skoj skull.
Nu är jag inte från Stockholm, men jag kan läsa en del saker utifrån bilden. Det ena är att överfarten ligger vid en korsning utan något större avstånd från spårområdet. Det andra är att bussen är en scania ledvagn.
Det tredje är att bussen inte har kommit in och blockerat spåret.
Det fjärde är att det är en buss i linjetrafik. Då kan man göra ett antal olika antaganden som bygger på sannorlikhetsinlärning och kunskap om stressade stockholmare och klena bussar.
Det kan ha varit så att den här föraren kört här hundratals gånger och aldrig någonsin fått stanna för bomfällning. Däremot kan denne ha fått vänta ordentligt länge på att korsa mötande körfält. Så den här gången var föraren kanske så fokuserad på att hitta en lucka som är lagom stor för en buss som i det närmaste självdör i drivningen när man ska göra en sväng.
Under den tiden kan föraren ha varit så koncentrerad på biltrafiken och därför inte noterat att signalerna börjat blinka, för det har dom inte gjort tidigare. Men nu snurrar bussen iaf och när föraren uppmärksammar blinket så måste denne fatta ett av två beslut väldigt fort. Köra vidare, eller backa. Backa går inte för de stressade stockholmsbilisterna stryker alldeles bakom. Köra vidare, då går bommarna och kanske bussen sönder. Hjärnan på föraren kopplar ordentligt igen och bussen verkar inte ha kommit in mer än ca en meter efter bommen. Så bussen kan stå kvar med bommen över sig.
Klantigt? Ja! Farligt? Nej! Det farligaste i det här är att bussen blockerar körfältet för bilisterna.
Alla vägskydd har en sk. V-signal, som visar "stopp" eller "rörelse tillåten" mot spåret.LÅ1 skrev:Får tågen klarsignal (eller vad det heter för tåg) innan bommarna är helt fälda?
Radiostyrningen ska användas så att den som kör alltid finns på första fordonet i körriktningen. Annat är aldrig tillåtet, möjligen med undantag av speciella rangerbangårdar. Detta då för att loket ofta måste vara bak eller mitt i växlingssättet.Darkwand skrev:Har själv kört där och tycker att sjussignalerna kan komma lite plötsligt ibland då det är såpass ovanligt att det kommer tåg samt det är relativt mycket tung trafik på platsen.
Dock är järnväg järnväg, jag skickar hellre halva bussen till akuten för fallskador än kör ut på ett järnvägsspår när det kommer ett tåg och om man väger en järnvägsbom mot en påkörd buss så blir ekvationen ganska enkel.
På platsen kör ofta godståget ända fram till övergången och stannar innan bommarna fälls. Här körs ofta tågen med radiostyrning så om han är i en annan del av tåget eller ser fel vinklar så kan en olycka definitivt hända. Om man själv gjort fel ska man inte utgå från att alla andra gör rätt så att man klarar sig.