Malplacerad buss

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Daniel

Malplacerad buss

Inlägg av Daniel »

Något malplacerad... :)

Bild
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Okej ????

Förklara gärna för mej på vilket sätt ?
Och varför inte en Örebrovagn skulle kunna vara vid Sergels Torg......

//Leif D
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Om den går i SL trafik så är den väl det? Den står på 47:ans hållpalts riktning Djurgården.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Daniel

Inlägg av Daniel »

Leif D skrev:Okej ????

//Leif D
För att Sergels Torg inte ligger i Örebro? D'oh...
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Daniel F skrev:
Leif D skrev:Okej ????

//Leif D
För att Sergels Torg inte ligger i Örebro? D'oh...
Har du inte hört talas om abbonemang eller för den delen lån av bussar.
Det gick två GS-bussar i Stockholm ett tag, matrisskyltarna stod konstant på Ersätter spårvagn (Destination skyltades med pappersskylt). GS bussar målades röda men de två bussar som lånades ner som ersättning gick röda i Södra Göteborg. (Då dock inte med texten röd express på sidan och en skylt "Blå express i fronten"....
/Tony
Med reservation för tyckfel.
Fredrik Klint

Inlägg av Fredrik Klint »

Stadsbussar används mer eller mindre aldrig som abonneringsvagnar på längre sträckor. De flesta har tvåstegade v-lådor och toppar kanske 65km/h, då tar det lååååång tid att åka längre sträckor.

Med reservation för faktafel angående bussen på bilden
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Nja.....

Inlägg av leifd »

Fredrik Klint skrev:Stadsbussar används mer eller mindre aldrig som abonneringsvagnar på längre sträckor. De flesta har tvåstegade v-lådor och toppar kanske 65km/h, då tar det lååååång tid att åka längre sträckor.

Med reservation för faktafel angående bussen på bilden
Först bilden då....
Det troliga är ju att bussen på bilden är övertalig i Örebro och därför flyttats till Stockholm/Hornsberg (bägge dessa garage opereras ju av Busslink) bussen används dock innan den lackats om till SL-design.
Allternativet kan ju vara ett lån av fordon.

Vad gäller utväxling på moderna bussar, så så är nog Fredrik lite efter sin tid dock. Numera (läs sedan 80-talet) är de flesta automatväxlade bussar, för så väl tätorts- som förorts-trafik 4- eller 5-växlade och klarar både 90 och 110 km/h, utan att ta skada (ja, jag vet att man bara får köra 90).

//Leif D
Daniel

Inlägg av Daniel »

Ett meddelande då till samtliga läsare av detta inlägg:

Min poäng med bilden var att det var ovanligt att se en Örebro-buss vid Sergels Torg. Jag tänkte att det vore kul att se, men nästa gång så ger jag blanka fan i att ta någon bild. Sen om nu uppenbarligen ett antal personer går i taket över att jag anser att bussen är malplacerad är inte mitt problem.

Hade en SL-buss varit i Göteborg så hade den också varit malplacerad i mina ögon - oavsett anledning till varför den var där. Eller en buss från Sidney i Azerbadjan.

Jag ska inte behöva sitta här och försvara mina inlägg när det endast handlar om att visa en bild som jag först trodde kunde vara kul att se.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Daniel F skrev:Ett meddelande då till samtliga läsare av detta inlägg:

Min poäng med bilden var att det var ovanligt att se en Örebro-buss vid Sergels Torg. Jag tänkte att det vore kul att se, men nästa gång så ger jag blanka fan i att ta någon bild. Sen om nu uppenbarligen ett antal personer går i taket över att jag anser att bussen är malplacerad är inte mitt problem.

Hade en SL-buss varit i Göteborg så hade den också varit malplacerad i mina ögon - oavsett anledning till varför den var där. Eller en buss från Sidney i Azerbadjan.

Jag ska inte behöva sitta här och försvara mina inlägg när det endast handlar om att visa en bild som jag först trodde kunde vara kul att se.
Du behöver väl inte överreagera så !
Visst kan de vara trevligt att se lite ovanliga bussar på ovanlga platser, men så ovanligt är det ju inte.
Tål du sedan inte att det råkar uppstå en debbat om/kring din bild eller ditt inlägg, ja då får du väl låta bli då, men jag tycker de vore synd.
//Leif D
Daniel

Inlägg av Daniel »

Leif D skrev:Du behöver väl inte överreagera så !
Visst kan de vara trevligt att se lite ovanliga bussar på ovanlga platser, men så ovanligt är det ju inte.
Tål du sedan inte att det råkar uppstå en debbat om/kring din bild eller ditt inlägg, ja då får du väl låta bli då, men jag tycker de vore synd.
//Leif D
Jag har ingenting emot att det uppstår en debatt kring min bild, tvärt om. Det jag däremot har något emot är att bli attackerad med en massa onödigt tjaffs om huruvida bussen skulle vara malplacerad eller inte och av någon konstig anledning hålla på att "överbevisa" mig om att jag har fel i att bussen är malplacerad. Bussen hör de facto inte hemma i Stockholm utan i Örebro - alltså malplacerad. Varför anmärka på detta enkla?

Nåja, jag ska inte brusa upp över något såhär simpelt - men många bäckar små...... kan vara ganska trist i längden.
Ulf_s

Inlägg av Ulf_s »

Faktum är ju att utsocknes bussar inte är särskilt ovanliga i Stockholm. Söderortsgaraget hade länge en vit "X-Trafik"-buss från Gävle som ofta gick på 182:an, Huddinge/botkyrka hade flera bussar med små kaniner på. Vilket län kan de vara ifrån? =)

LT bussar, gröna som blå, dyker upp med jämna mellanrum.. Likaså orangea Östgötatrafiken-bussar..

För att inte tala om alla konstiga bussar man kan hitta i Swebus Norrtäljegarage! =)..
Fredrik Klint

Inlägg av Fredrik Klint »

Daniel F: Jag håller med dig och tycker också att bussen har hamnat fel men en del andra människor på detta forum verkar med flit missförstå och ska prångt bevisa motsatsen och få det till att det är helt normalt. Om nu detta är så normalt så skulle det väl rulla alla möjliga typer av bussar från alla möjliga typer av företag i alla möjliga orter och städer i Sverige. Det verkar ju helt normalt och inte ett dugg malplacerat... SL-bussar i Haparanda och Malmö-bussar i Norrköping, inget konstigt alls!
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Fredrik Klint skrev:Daniel F: Jag håller med dig och tycker också att bussen har hamnat fel men en del andra människor på detta forum verkar med flit missförstå och ska prångt bevisa motsatsen och få det till att det är helt normalt. Om nu detta är så normalt så skulle det väl rulla alla möjliga typer av bussar från alla möjliga typer av företag i alla möjliga orter och städer i Sverige. Det verkar ju helt normalt och inte ett dugg malplacerat... SL-bussar i Haparanda och Malmö-bussar i Norrköping, inget konstigt alls!
Om Daniel och Fredrik med flit missförstår jag med flit skulle missförstå att bussen har fel målning för att befinna sig där den är så är det upp till er.

Jag tror inte att någon har försökt påpeka att bussen är på rätt plats, bara att företeelsen att se en buss med en avvikande målning på en plats där den inte "borde" finnas är vanligare än man kan tro.

Tråkigt att ni tar illa vid er för det.

Visst kanske saker "borde" vara annorlunda än vad de är - men nu är det så att vi genom upphandlingar och annat råkar ut för att bussar byter ägare eller placering vid upphandlingar. Det tar ett tag innan bussen lackas eller stripas om.

Å andra sidan - vore det inte som det är så skulle vi ju aldrig få se så roliga bilder som den Daniel lade ut, för visst blir det annorlunda och mer exotiskt med en Örebrobuss i Stockholm, det sätter så att säga "färg" på tillvaron.

Men som sagt så är det alltså inte så ovanligt som man kanske kunde hoppats.

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Per-Åke Sjögren
Kontakt:

Inlägg av Per-Åke Sjögren »

Övertalig (och omplacerad av detta skäl) kan vi stryka, ty här i Örebro går fortfarande hårt slitna, snart 15-åriga, Volvo i daglig trafik...
/Per-Åke
Skriv svar