Sirio, har inte tekniken gått framåt.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
pierreh2
Inlägg: 8
Blev medlem: fredag 08 december 2006 9:28
Ort: Göreborg
Kontakt:

Sirio, har inte tekniken gått framåt.

Inlägg av pierreh2 »

Hej

Bor på Stigbergstorget i Göteborg och har tre linjer som trafikerar utanför fönstret, 3, 9 och 11:an.
Vanligen trafikeras dessa linjerna med de äldre vagnarna och låg-golvsvagnarna. Visst, de låter, men inte alls i förhållande till den nya Sirio.

Maken till o väsnas, har man inte kommit framåt på de 0 åren som skiljer de gamla vagnarna och de nya. Min dotter sover som en stock när de äldre kommer, även när 11:an går över växlarna, men när Sirio kommer så vaknar hon. Vagnen låter som en UFO, skramlar och låter allmänt högt.

Om jag inte missminner mig så var detta några av klagomålen på vagnen innan den togs i bruk.

GS skulle satsat på ASEA byggda vagnar istället.

Pierre
Harald
Inlägg: 8800
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Inlägg av Harald »

För det första så kan GS inte satsa på vare sig det ena eller andra. Det är Göteborgs kommun som äger de nya spårvagnarna. Vidare kan Göteborgs kommun inte favorisera någon leverantör. Det finns en lag som reglerar offentlig upphandling. Man måste specificera vad det är man vill ha och begära in anbud. Den som lämnar det bästa anbudet, enligt i förväg definierade kriterier, ska få ordern.

För det andra så är alla ASEA-byggda vagnar minst 19 år gamla, och Göteborgs kommun ville nog ha nya vagnar. Den koncern som blev resultat av samgåendet mellan ASEA och Brown Boveri 1988, d.v.s. ABB bygger inte spårvagnar längre.
pierreh2
Inlägg: 8
Blev medlem: fredag 08 december 2006 9:28
Ort: Göreborg
Kontakt:

Inlägg av pierreh2 »

Hej igen
OK, upphandlig är en sak, inget GS kan styra över.
Att ABB inte gör spårvagnar längre är väl bara att beklaga då.

Faktum kvarstår, skräpet väsnas nå´t f-annat, även när man åker med.

Detta kanske är en konsekvens när politker skall bestämma vad som skall köpas.

Pierre
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Inlägg av Erik Sandblom »

Jag har hört att det bullrar mer eftersom det är lågt golv i hela vagnen. Det gör att man inte kan kapsla in all mekanik lika mycket som i vagnarna med högt golv.

Sen tror jag man vänjer sig så småningom. Jag har läst att folk som bor nära järnvägen vaknar och blir oroliga när godståget inte kommer som det ska. Men om tåget kommer punktligt 02.05 så sover man sött. Men alla är ju inte likadana, och spårvagnarna kanske inte är så punktliga ;-)
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7515
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Inlägg av Kantorn »

Harald skrev:Det finns en lag som reglerar offentlig upphandling. Man måste specificera vad det är man vill ha och begära in anbud. Den som lämnar det bästa anbudet, enligt i förväg definierade kriterier, ska få ordern.
Kan man inte speca att man vill ha tysta vagnar då? Eller är det inte önskvärt? Borde vara till allas glädje, utom möjligen de politiker som inte bor i närheten av spårvagnar och inte bryr sig.
Professionell tyckare
Harald
Inlägg: 8800
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Kantorn skrev:
Harald skrev:Det finns en lag som reglerar offentlig upphandling. Man måste specificera vad det är man vill ha och begära in anbud. Den som lämnar det bästa anbudet, enligt i förväg definierade kriterier, ska få ordern.
Kan man inte speca att man vill ha tysta vagnar då? Eller är det inte önskvärt? Borde vara till allas glädje, utom möjligen de politiker som inte bor i närheten av spårvagnar och inte bryr sig.
Man kan inte speca att man vill ha tysta vagnar eftersom "tyst" är ett relativt begrepp. Krav bör vara mätbara och verifierbara. Man kan speca tillåtna ljudnivåer och då bör man även speca hur det ska mätas. Huruvida man har gjort det i det aktuella fallet vet jag inte. Sedan är det ju så att de flesta krav inte kan verifieras förrän vagnen är konstruerad och det finns minst ett exemplar. Enstaka avvikelser motiverar knappast att man annullerar hela ordern. I första hand får leverantören göra något åt felet, vilket brukar ha mer eller mindre lyckat resultat. Jämför SJ:s trassel med X40. Först vid många och stora avvikelser annullerar man kontraktet, och gör en ny upphandling med åtföjande försening,
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Inlägg: 657
Blev medlem: onsdag 25 september 2002 11:46
Ort: En till 031 återlokaliserad 031:a
Kontakt:

Inlägg av Bengt Jönsson »

De nya Sirio-vagnarna är väl helt enkelt inte riktigt "inslitna" ännu och även jag kan tycka att de känns lite "hårda" i gången men, det beror väl som en tidigare skribent i denna tråd nämnt att de är genomgående låggolv ocha tt då "boggier" och annan hjulupphängning måste vara åtskruvade lite mera för att inte riskera att gången blir alltför "sladdrig".

Sedan kan jag ju dock tycka att de känns lite "plåtiga" och "skramliga" men även det får väl skyllas på låggolvet.

Står man dessutom längst fram så känns det lite "slängigt" som om man befann sig längst fram på en pendel för det är ju ganska långt från första hjulparet / boggie till föraren.

/Bengt
Ej förare men "mer än vanlig resenär" :shock:
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
sputnik
Inlägg: 51
Blev medlem: lördag 01 januari 2005 10:14

Re: Sirio, har inte tekniken gått framåt.

Inlägg av sputnik »

pierreh2 skrev: GS skulle satsat på ASEA byggda vagnar istället.

Pierre
"Märklin-modellen", eller? :)
Dennis Sigward
Inlägg: 466
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 3:55
Ort: Narrowsburg, NY, USA

Inlägg av Dennis Sigward »

Hur skiljer sej Siriovagnen mot Norrköpings Flexity Classic i högt ljud. Dom Classic vagnarna jag har erfarenhet med verka ganska tysta när dom rullar förbi. Dom är också ganska tysta inombords.

mvh Dennis
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1999
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

At det er mye lyd på Sirio kommer vel av at de har fått begagnade motorer fra Oslovognene. Ansaldo måtte ta tilbake 256 motorer fra Oslo, fordi det var for mye støy. De er vel så blitt gjenbrukt i andre vogner som Sirio?
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Nei, motorene i SL95 er bare bygget om. Bare enkelte komponenter er byttet.
J.R Ewing
Inlägg: 25
Blev medlem: tisdag 15 februari 2005 19:45

Inlägg av J.R Ewing »

Dennis Sigward skrev:Hur skiljer sej Siriovagnen mot Norrköpings Flexity Classic i högt ljud. Dom Classic vagnarna jag har erfarenhet med verka ganska tysta när dom rullar förbi. Dom är också ganska tysta inombords.

mvh Dennis
Norrköpings nya vagnar är otroligt tysta. De är en fröjd att åka med. Och skillnaden är mycket stor till de gamla vagnarna av typ M97. Här gäller det att få fram fler M06:or inom kort.
Tyvärr upplever jag inte Sirio som lika trevligt och det har jag minsann fått ätit upp sedan ett besök i Göteborg. Kom med ett sällskap och uttryckte mig "Titta en av de nya vagnarna", men efter att den passerat växlarna i kurvan mot Hagakyrkan så blev jag starkt ifrågasatt om det verkligen var en ny spårvagn med tanke på skramlet :oops:
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

Dennis Sigward skrev:Hur skiljer sej Siriovagnen mot Norrköpings Flexity Classic i högt ljud. Dom Classic vagnarna jag har erfarenhet med verka ganska tysta när dom rullar förbi. Dom är också ganska tysta inombords.
"Sirio-bullret" är väl mest relaterat till växel/spårkorspassage. Jag kan välidgt lite om Norrköpings spårvägsnät men antar att det är färre växlar och spårkorspassage med tanke på att man bara har två linjer. Göteborg har ju rätt gott om linjer och i ett antal korsningar finns det extra växlar för att kunna svänga i riktningar som inte används av ordiarie trafik.
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

nu är vagnarna officiellt bullriga

Inlägg av Erik Sandblom »

Miljöförvaltningen får fortsatta klagomål om spårvagnsbuller

De nya, italienska spårvagnarna i Göteborg bullrar mer än de äldre spårvagnsmodellerna. Det tycker göteborgare som hört av sig till miljöförvaltningen och klagat.

http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/varg ... agnsbuller
Ekonomisk
Inlägg: 1165
Blev medlem: fredag 30 december 2005 19:58

Inlägg av Ekonomisk »

- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Inlägg av Erik Sandblom »

Ekonomisk skrev:Hur skall du ha det, Erik? :wink:

http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=19180

Bra fråga. Om kommunen anstränger sig så mycket att tysta ner spårvagnarna, borde man inte anstränga sig mer för att tysta ner bilarna, eftersom dessa låter mångdubbelt mer? Biltunnlar räknas inte...
Skriv svar