Sirio, har inte tekniken gått framåt.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Sirio, har inte tekniken gått framåt.
Hej
Bor på Stigbergstorget i Göteborg och har tre linjer som trafikerar utanför fönstret, 3, 9 och 11:an.
Vanligen trafikeras dessa linjerna med de äldre vagnarna och låg-golvsvagnarna. Visst, de låter, men inte alls i förhållande till den nya Sirio.
Maken till o väsnas, har man inte kommit framåt på de 0 åren som skiljer de gamla vagnarna och de nya. Min dotter sover som en stock när de äldre kommer, även när 11:an går över växlarna, men när Sirio kommer så vaknar hon. Vagnen låter som en UFO, skramlar och låter allmänt högt.
Om jag inte missminner mig så var detta några av klagomålen på vagnen innan den togs i bruk.
GS skulle satsat på ASEA byggda vagnar istället.
Pierre
Bor på Stigbergstorget i Göteborg och har tre linjer som trafikerar utanför fönstret, 3, 9 och 11:an.
Vanligen trafikeras dessa linjerna med de äldre vagnarna och låg-golvsvagnarna. Visst, de låter, men inte alls i förhållande till den nya Sirio.
Maken till o väsnas, har man inte kommit framåt på de 0 åren som skiljer de gamla vagnarna och de nya. Min dotter sover som en stock när de äldre kommer, även när 11:an går över växlarna, men när Sirio kommer så vaknar hon. Vagnen låter som en UFO, skramlar och låter allmänt högt.
Om jag inte missminner mig så var detta några av klagomålen på vagnen innan den togs i bruk.
GS skulle satsat på ASEA byggda vagnar istället.
Pierre
För det första så kan GS inte satsa på vare sig det ena eller andra. Det är Göteborgs kommun som äger de nya spårvagnarna. Vidare kan Göteborgs kommun inte favorisera någon leverantör. Det finns en lag som reglerar offentlig upphandling. Man måste specificera vad det är man vill ha och begära in anbud. Den som lämnar det bästa anbudet, enligt i förväg definierade kriterier, ska få ordern.
För det andra så är alla ASEA-byggda vagnar minst 19 år gamla, och Göteborgs kommun ville nog ha nya vagnar. Den koncern som blev resultat av samgåendet mellan ASEA och Brown Boveri 1988, d.v.s. ABB bygger inte spårvagnar längre.
För det andra så är alla ASEA-byggda vagnar minst 19 år gamla, och Göteborgs kommun ville nog ha nya vagnar. Den koncern som blev resultat av samgåendet mellan ASEA och Brown Boveri 1988, d.v.s. ABB bygger inte spårvagnar längre.
- Erik Sandblom
Jag har hört att det bullrar mer eftersom det är lågt golv i hela vagnen. Det gör att man inte kan kapsla in all mekanik lika mycket som i vagnarna med högt golv.
Sen tror jag man vänjer sig så småningom. Jag har läst att folk som bor nära järnvägen vaknar och blir oroliga när godståget inte kommer som det ska. Men om tåget kommer punktligt 02.05 så sover man sött. Men alla är ju inte likadana, och spårvagnarna kanske inte är så punktliga
Sen tror jag man vänjer sig så småningom. Jag har läst att folk som bor nära järnvägen vaknar och blir oroliga när godståget inte kommer som det ska. Men om tåget kommer punktligt 02.05 så sover man sött. Men alla är ju inte likadana, och spårvagnarna kanske inte är så punktliga

Kan man inte speca att man vill ha tysta vagnar då? Eller är det inte önskvärt? Borde vara till allas glädje, utom möjligen de politiker som inte bor i närheten av spårvagnar och inte bryr sig.Harald skrev:Det finns en lag som reglerar offentlig upphandling. Man måste specificera vad det är man vill ha och begära in anbud. Den som lämnar det bästa anbudet, enligt i förväg definierade kriterier, ska få ordern.
Professionell tyckare
Man kan inte speca att man vill ha tysta vagnar eftersom "tyst" är ett relativt begrepp. Krav bör vara mätbara och verifierbara. Man kan speca tillåtna ljudnivåer och då bör man även speca hur det ska mätas. Huruvida man har gjort det i det aktuella fallet vet jag inte. Sedan är det ju så att de flesta krav inte kan verifieras förrän vagnen är konstruerad och det finns minst ett exemplar. Enstaka avvikelser motiverar knappast att man annullerar hela ordern. I första hand får leverantören göra något åt felet, vilket brukar ha mer eller mindre lyckat resultat. Jämför SJ:s trassel med X40. Först vid många och stora avvikelser annullerar man kontraktet, och gör en ny upphandling med åtföjande försening,Kantorn skrev:Kan man inte speca att man vill ha tysta vagnar då? Eller är det inte önskvärt? Borde vara till allas glädje, utom möjligen de politiker som inte bor i närheten av spårvagnar och inte bryr sig.Harald skrev:Det finns en lag som reglerar offentlig upphandling. Man måste specificera vad det är man vill ha och begära in anbud. Den som lämnar det bästa anbudet, enligt i förväg definierade kriterier, ska få ordern.
- Bengt Jönsson
- Kontakt:
De nya Sirio-vagnarna är väl helt enkelt inte riktigt "inslitna" ännu och även jag kan tycka att de känns lite "hårda" i gången men, det beror väl som en tidigare skribent i denna tråd nämnt att de är genomgående låggolv ocha tt då "boggier" och annan hjulupphängning måste vara åtskruvade lite mera för att inte riskera att gången blir alltför "sladdrig".
Sedan kan jag ju dock tycka att de känns lite "plåtiga" och "skramliga" men även det får väl skyllas på låggolvet.
Står man dessutom längst fram så känns det lite "slängigt" som om man befann sig längst fram på en pendel för det är ju ganska långt från första hjulparet / boggie till föraren.
/Bengt
Ej förare men "mer än vanlig resenär"
Sedan kan jag ju dock tycka att de känns lite "plåtiga" och "skramliga" men även det får väl skyllas på låggolvet.
Står man dessutom längst fram så känns det lite "slängigt" som om man befann sig längst fram på en pendel för det är ju ganska långt från första hjulparet / boggie till föraren.
/Bengt
Ej förare men "mer än vanlig resenär"

Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
Återuppbygg VGJ nu !!
Re: Sirio, har inte tekniken gått framåt.
"Märklin-modellen", eller?pierreh2 skrev: GS skulle satsat på ASEA byggda vagnar istället.
Pierre

-
- Nils Carl Aspenberg
Norrköpings nya vagnar är otroligt tysta. De är en fröjd att åka med. Och skillnaden är mycket stor till de gamla vagnarna av typ M97. Här gäller det att få fram fler M06:or inom kort.Dennis Sigward skrev:Hur skiljer sej Siriovagnen mot Norrköpings Flexity Classic i högt ljud. Dom Classic vagnarna jag har erfarenhet med verka ganska tysta när dom rullar förbi. Dom är också ganska tysta inombords.
mvh Dennis
Tyvärr upplever jag inte Sirio som lika trevligt och det har jag minsann fått ätit upp sedan ett besök i Göteborg. Kom med ett sällskap och uttryckte mig "Titta en av de nya vagnarna", men efter att den passerat växlarna i kurvan mot Hagakyrkan så blev jag starkt ifrågasatt om det verkligen var en ny spårvagn med tanke på skramlet

"Sirio-bullret" är väl mest relaterat till växel/spårkorspassage. Jag kan välidgt lite om Norrköpings spårvägsnät men antar att det är färre växlar och spårkorspassage med tanke på att man bara har två linjer. Göteborg har ju rätt gott om linjer och i ett antal korsningar finns det extra växlar för att kunna svänga i riktningar som inte används av ordiarie trafik.Dennis Sigward skrev:Hur skiljer sej Siriovagnen mot Norrköpings Flexity Classic i högt ljud. Dom Classic vagnarna jag har erfarenhet med verka ganska tysta när dom rullar förbi. Dom är också ganska tysta inombords.
- Erik Sandblom
nu är vagnarna officiellt bullriga
Miljöförvaltningen får fortsatta klagomål om spårvagnsbuller
De nya, italienska spårvagnarna i Göteborg bullrar mer än de äldre spårvagnsmodellerna. Det tycker göteborgare som hört av sig till miljöförvaltningen och klagat.
http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/varg ... agnsbuller
De nya, italienska spårvagnarna i Göteborg bullrar mer än de äldre spårvagnsmodellerna. Det tycker göteborgare som hört av sig till miljöförvaltningen och klagat.
http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/varg ... agnsbuller
- Erik Sandblom